Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud Co je ECVET? Evropský systém přenosu kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu: Nástroj pro podporu přenášení, shromažďování a uznávání kreditů v odborném vzdělávání a přípravě v Evropě PRAHA – 18. září 2006 Evropská komise - GŘ pro vzdělávání a kulturu – odd. A3 Michel Aribaud
ECVET: politická priorita Usnesení Rady (12/11/2002) Kodaňská deklarace (30/11/2002) Maastrichtské komuniké (14/12/2004)
Co ECVET podporuje? Mobilitu Celoživotní vzdělávání Transparentnost Vzájemnou důvěru a spolupráci
Kreditní systémy (ECTS, ECVET) ERK : hlavní součásti 8 úrovní Kreditní systémy (ECTS, ECVET)
Celoživotní vzdělávací cesty Celoživotní vzdělávací cesty ECVET: „perspektiva celoživotního vzdělávání“ & „metoda založená na výsledcích učení“ Kapitál ZDK1 Formální Informální Formální Celoživotní vzdělávací cesty Celoživotní vzdělávací cesty Na pracovišti 1 znalosti, dovednosti, kompetence
ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti učení se ze všech relevantní životních zkušeností nebo: směsice všech tří kontextů
ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti učení se ze všech relevantní životních zkušeností nebo: směsice všech tří kontextů Kvalifikace
ECVET & cesty celoživotního vzdělávání ke kvalifikaci v kontextu: školního vzdělávání učení se na pracovišti Hodnocení & validace výsledků učení všech relevantních životních zkušeností nebo: směsice všech tří Kvalifikace
Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext A Učební kontext B Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat
Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext A Učební kontext B Pan X má možnost se po určitou dobu vzdělávat (v zahraničí …) Pan X dosahuje výsledků učení
Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A Postup přenosu Nyní chce pan X přenést „domů“ nové výsledky učení a zahrnout je do své kvalifikace Dosažené výsledky učení
Jenže to je obtížné kvůli překážkám … Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A ? Postup přenosu Jenže to je obtížné kvůli překážkám … Dosažené výsledky učení
Překážky – neexistuje: shromažďování validace uznávání transparentnost vzájemná důvěra
Dosažené výsledky učení Proč ECVET? příklad č. 1 Učební kontext B Učební kontext A ECVET by znamenal, že pan X může přenést „domů“ své nové výsledky učení Dosažené výsledky učení
Proč ECVET? příklad č. 1 Kontext A Kvalifikace — (jen když kompetentní orgán A validuje a uznává výsledky učení dosažené v kontextu B) Učební kontext A Všimněte si! Získané výsledky učení jsou nashromážděny a jsou nyní integrovanou součástí kvalifikace pana X
Proč ECVET? příklad č. 2 Učební kontext na pracovišti Formální učební kontext Pan X chce přenést nové výsledky učení a s jejich přispěním získat kvalifikaci Dosažené výsledky učení se ze zkušeností
Nadnárodní přenos kreditů v Evropě s pomocí ECVET B národní a odvětvový kreditní systém C více než jeden národní kreditní systém A národní kreditní systém ECVET D žádný kreditní systém kreditní systém pro neformální a informální učení mezinárodní odvětvový kreditní systém
Tři pilíře ECVET POSTUP PŘENOSU V ECVET JEDNOTKY VÝSLEDKŮ UČENÍ KREDITNÍ BODY
Postup přenosu v ECVET Učební kontext A Učební kontext B Přepis dokladu Validace výsledků učení Uznávání výsledků učení Hodnocení výsledků učení Kredit za výsledky učení
Základ postupu přenosu v ECVET Hodnocení výsledků učení Kredit za výsledky učení Validace výsledků učení Uznání výsledků učení
Jádro ECVET: jednotky výsledků učení Jednotky jsou definovány koherentním souborem ZDK: znalosti dovednosti kompetence jednotka výsledky učení Obsah jednotek nezávisí na metodách profesní přípravy, učebních postupech atd.
Jádro ECVET: jednotky výsledků učení Kvalifikace odborného vzdělávání a přípravy Unit Počet, rozsah, úroveň (ERK), charakteristika kreditní body a hodnota jednotek jsou definovány na národní úrovni kompetentními orgány
Co to je jednotka? Soubor výsledků učení (znalostí, dovedností a kompetencí), který obvykle tvoří nejmenší součást kvalifikace, jež může být evaluována, validována a případně certifikována.
Jednotky: flexibilní rámec pro výsledky učení Pokud jde o kvalifikaci, jednotky mohou být: Transversální / specifické Všeobecné / specializované Volitelné / povinné Speciálně se vztahující k mobilitě Vzájemně závislé / nezávislé Společné pro několik kvalifikací Globální / rozdělené do pododdílů…
Kreditní body doplňující jednotky Kvalifikace Kreditní body přidělené kvalifikaci a každé jednotce kompetentním orgánem Jednotka
Co jsou kreditní body? Numerické vyjádření relativní váhy výsledků učení, které tvoří jednotku kvalifikace.
Kritéria pro přidělování kreditních bodů: základní informace Obsah kvalifikace pokud jde o rozsah a/nebo objem znalostí, dovedností a kompetencí, které mají být získány. Odkaz na množství učebních činností nebo na předpokládané pracovní zatížení nezbytné pro to, aby učící se získal soubor výsledků učení odpovídající částečné nebo úplné kvalifikaci. Odkaz na předpokládanou průměrnou délku programu, který vede k takové kvalifikaci. Odkaz na předpokládané úsilí učícího se člověka nezbytné k získání tohoto souboru výsledků učení. …
Kreditní body: příklad Kvalifikace odborného Vzdělávání a přípravy jednotka 20 bodů jednotka 75 bodů 40 bodů 15 bodů
ECVET: nástroje pro vzájemnou důvěru a spolupráci Principy a obecná pravidla „Směrnice“ pro výsledky učení „Směrnice“ pro jednotky & kreditní body „Směrnice“ pro přenos Rozhodnutí o přijetí Memorandum o porozumění
Dosažení cíle ECVET Technika ECVET 1. Kvalifikace & jednotky 2. Procedury validace výsledků učení 4. Metodika pro přidělování a udělování kreditních bodů 3. Postupy hodnocení
Shrnutí Hodnocení, validace, přenos a uznávání výsledků učení Kvalifikace vyjádřená jednotkami výsledků učení Kreditní body pro kvalifikaci a jednotky výsledků učení Rozhodnutí o přijetí a memorandum o porozumění pro vzájemnou důvěru „Směrnice“ (pro jednotky, kreditní body, výsledky učení …)
ECVET: další kroky 2006-2007 Připravit konzultační proces (Helsinki, říjen 2006) Zahájit konzultace (říjen 2006 - březen 2007) Závěrečná konference v Německu (červen 2007) Připravit formální návrh Připravit realizaci na národní a evropské úrovni Propagovat a rozšiřovat
Více informací o ECVET: Michel ARIBAUD – DG EAC – Unit A3 michel.aribaud@ec.europa.eu + 32 2 299 49 05