NOVÉ SMĚRY VE VÝVOJI SOFTWARE A HARDWARE PRO POČÍTAČEM PODPOROVANOU VÝUKU Erika Mechlová Martin Malčík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

E-learning – moderní elektronická podpora výuky
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Environmentální výchova pro základní školu
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Práce s PC MŠ MŠ Ing. Martin Dosedla.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Jak se stát dobrým právníkem?
Metodologické přístupy k badatelsko orientované výuce fyziky
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Jak se stát dobrým právníkem?
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Lokální počítačové sítě Novell Netware Ing. Zdeněk Votruba Technická fakulta ČZU Laboratoř výpočetních aplikací.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Střední škola informatiky a služeb LCA Dvůr Králové nad Labem.
O TEVŘENÁ SÍŤ PARTNERSTVÍ NA BÁZI APLIKOVANÉ FYZIKY CZ.1.07/2.4.00/ Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích František Látal Katedra experimentální.
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách „Kvalitní škola“ Základní škola M. Choceňského,
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
elektrotechnických měření
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Informační gramotnost
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
TECHNOLOGIE PODPORUJÍ DIFERENCIACI VÝUKY
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Polytechnické vzdělávání v DVPP VISK seminář KAP Středočeského kraje
Polytechnické vzdělávání v praxi
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

NOVÉ SMĚRY VE VÝVOJI SOFTWARE A HARDWARE PRO POČÍTAČEM PODPOROVANOU VÝUKU Erika Mechlová Martin Malčík

Obsah Úvod Typy počítačem podporovaných laboratoří Žák v současné době vs. počítačem podporované laboratoře Posun ve vyučování přírodním vědám Závěry a vize kyberučebny

TYPY POČÍTAČEM PODPOROVANÝCH LABORATOŘÍ Tradiční Plug and play Vzdálené Virtuální

V ZDÁLENÉ LABORATOŘE

V ZDÁLENÁ LABORATOŘ

P LUG AND PLAY autodetekce HW a SW jen se zapojují (do USB) a automaticky se zařadí do měření tradiční lokální měření vzdálená měření pouhou změnou IP adresy - též lze automatizovat

M ĚŘENÍ RADIOAKTIVTY

V IRTUÁLNÍ LABORATOŘE applety flashe simulace, modelování Walter FendtC.E. Wieman, Colorado University

T RADIČNÍ POČÍTAČEM PODPOROVANÉ LABORATOŘE

T RADIČNÍ POČÍTAČEM PODPOROVANÁ LABORATOŘ S E D L AB

V LASTNOSTI E DLAB Technické parametry - Microchip PIC18F4455 USB, 6 portů pro analogová čidla 2 porty pro digitální čidla, ovládání vstupů, výstupů aj. Specializovaný software Knihovna úloh – dilleo.slamka.cz Metodika k úlohám Metodika rozvíjení přírodovědných gramotností Vazba na LabView Řízení procesů Možnosti výuky algoritmizace

K NIHOVNA POKUSŮ

Ž ÁK – SOUČASNÁ SITUACE Žije v době rozporu techniky a technologií s tím, co se učí na školách - rozvoj PC, mobilů, bezdrátů, biomedicíny Počet informací je 2 60, za 5 let 2 70 … i kdybychom studenty naučili úplně vše, tak za 5 let jsou stejně ztraceni Žáky bychom měli učit správné otázky - žák se bude muset umět na vše nové aktivně doptat nikoliv reprodukovat správné odpovědi Učit základní vědomosti a dovednosti - neučit informace, informace přestaly mít cenu.. (Google, Wiki,…) x Žák žije multitaskingovým životem - sleduje kamarády na FaceBooku, hraje on-line hry, neustále komunikuje s vyhledávači, bez mobilu, iPadu a FaceBooku neumí žít… Žák je součástí komunity, ale chce se odlišovat - píše si blogy, kdekdo je spisovatelem, každý chce mít své stránky Žák může vše, má 10 životů - omyly jsou běžnou součástí strategie

P OZITIVA VE VYUŽÍVÁNÍ LABORATOŘÍ Rozvoj zručnosti, jemné motoriky, technických dovedností Poznávání vnitřní struktury různých věcí, přístrojů apod. Poznávání vlastností materiálů Badatelsky orientované vyučování, Stuchlíková rozděluje badatelsky orientované vyučování na několik typů: potvrzující bádání – otázka i postup jsou žákům poskytnuty, výsledky jsou známy, jedná se o to ověřit je vlastní praxí strukturované bádání – otázku i možný postup sděluje učitel žáci na tomto základě formulují vysvětlení studovaného jevu nasměrované bádání – učitel dává výzkumnou otázku, žáci vytvářejí metodický postup a realizují jej otevřené bádání – žáci si kladou otázku, promýšlejí postup, provádějí výzkum a formulují výsledky

P OZITIVA VE VYUŽÍVÁNÍ LABORATOŘÍ Motivace žáků k vyššímu zájmu o přírodovědné a technické obory, a to jak ve výuce, tak i při úvahách o budoucím profesním uplatnění Zvýšení kvality a efektivity vzdělávání a výchovy v oblasti přírodovědných a technických předmětů pomocí: experimentů demonstrací prvků projektového a skupinového vyučování Rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím: vytváření hypotéz interpretace dat formulace a dokazování závěrů Podpora talentovaných žáků se zájmem o přírodovědné a technické obory

P OSUN VE VYUČOVÁNÍ PŘÍRODNÍM VĚDÁM 1. Důraz na neurčité situace - ne přesně definované Dnešní žáci by měli být lépe seznámeni s neurčitými situacemi a učitelé s postupy, jak je zařadit do výuky 2. Důraz na porozumění pojmům Existuje několik strategií, jak učit a posuzovat pojmy, například průzkum, výklad, analogie, mnemotechnika, zobrazení, pojmové mapy a pojmové otázky 3. Použití holistického přístupu - v protikladu k analytickému přístupu Holistické chápání systémového myšlení (uchopení reality vcelku jako systému) a interdiscipinární výzkumné přístupy jsou však považovány za zásadní, pokud chceme dosáhnout komplexnějšího chápání reality v současném systému světa 4. Týmová práce a virtuální týmy ve světě Existuje množství argumentů, že skupinové vyučování (také počítačem podporované nebo zprostředkované) zvyšuje výkonnost týmu pomocí prostředků, které umožňují navzájem si sdělovat myšlenky, strukturovat skupinový dialog a rozhodování 5. Stírání rozdílu mezi duševní a fyzickou prací Globální systém výroby a distribuce je založen na stírání rozdílů mezi duševní a fyzickou prací a na neustálém vylepšování výrobního procesu praktickou aplikací znalostí. Tato změna je tak významná, že představuje zásadní posun pro velkou část světa a je nutné ji respektovat v základních učebních a vyučovacích strategiích

ZÁVĚRY Nové požadavky na žáky Nové požadavky na učitele Paradigma konstruktivismu, konektivismu ve vzdělávání Různé typy laboratoří Badatelsky orientované vzdělávání

K YBERUČEBNA - VIZE Ač se žák individualizuje, stále dochází do školy, dokonce tam tráví i více času. Výuka je nejefektivnější v „kyberučebně“ Má tam k dispozici učitele, který činnosti usměrňuje Uplatňuje se skupinová výuka, projektová výuka, skupiny jsou organizovány dle zájmu a nikoliv podle věku, místa bydliště aj. Ve škole jsou „kyberučebny“ vybavené počítači, internetem, interaktivními pomůckami -tabule, ale i sbírky školních pokusů V „kyberučebně“ jsou všechna multimédia, včetně videokonferencí V „kyberučebně“ je i manuální koutek, kde si lze některé věci manuálně, či experimentálně odzkoušet

D ĚKUJEME ZA POZORNOST