Cenová strategie Eduard Andráši
Cena Cena je vlastně vyjádřením "hodnoty" zboží nebo služby, která je dána faktickou i psychologickou užitečností, eventuálně společenským významem produktu zpravidla bývá poměřována penězi.
Cena vyjadřuje hodnotu produktu pro zákazníka je nejdůležitějším, i když ne jediným činitelem, který ovlivňuje poptávku jako jediná vytváří příjmy podniku její stanovení je klíčovým rozhodnutím z hlediska času představuje nejpružnější proměnnou
Rozhodování o cenách Při stanovení ceny je třeba zvažovat celou řadu protichůdných faktorů Z nichž jedny tlačí cenu dolů a jiné nahoru Hledáme tedy kompromis mezi nimi Externí faktory Interní
Rozhodování o cenách Externí faktory Interní faktory - charakter trhu Interní faktory - charakter trhu - marketingové cíle firmy - charakter poptávky Rozhodování - strategie marketingového mixu - konkurence o - náklady - další faktory cenách - začlenění tvory ceny do organizace
Externí faktory Charakter trhu Poptávka po výrobku vyjadřuje zpravidla horní hranici ceny Různe druhy trhu se vyznačují různým postavením ceny v životě firmy ve vztahu ke konkurenci
Externí faktory Charakter poptávky Různá výše ceny se může promítnout v různé poptávce Reakce poptávky na změnu ceny se vyjadřuje pomocí koeficientu cenové pružnosti poptávky
Externí faktory Konkurence Zákazníci posuzují cenu také ve vztahu k porovnatelným výrobkům Strategie vysokých cen a vysokého zisku může přilákat konkurence ke vstupu na trh
Externí faktory Další faktory Faktory zvyšující cenu: -inflace, úrokové sazby, státní správa Jak působí vyšší cena na okolí: - jaká bude reakce na změnu ceny
Interní faktory Marketingové cíle firmy Přežití Tvorba příjmů Pokrytí nákladů Zisk Investice Podíl na trhu Spokojenost zákazníka
Interní faktory Strategie marketingového mixu Cena musí být koordinována s ostatními nástroji marketingového mixu Změna jednoho se promítne na druhém
Interní faktory Náklady Představují dolní hranici ceny Náklady na výrobu, distribuci a prodej
Interní faktory Začlenění tvorby ceny do organizace Menší firmy – rozhoduje vrcholový management Větší firmy – manageři divizí
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Upřesnění poslání ceny Přežití Maximalizace běžného zisku Maximalizace tržního podílu Strategie Cena za mimořádnou kvalitu
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Odhad poptávky Většinou platí nepřímá úměra mezi cenou a poptávkou Cenová pružnost poptávky - pružná - nepružná
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Odhad nákladů Cena musí pokrýt veškeré náklady Spodní hranice ceny Celkové náklady se skládají z nákladů fixních
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Rozbor cen konkurence Ceny konkurentů mohou být velmi dobrým vodítkem Získání ceníku Průzkum souboru spotřebitelů
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Metody cenové tvorby Nákladově orientovaná tvorba Analýza nulového bodu Cena orientovaná na zákazníka Následování ceny konkurence
Metody cenové tvorby Nákladově orientovaná tvorba Nejjednodušší metoda Stanovení ceny přirážkou Jednoduchost Neuvažuje realitu v poptávce, ignoruje konkurenci
Metody cenové tvorby Analýza nulového boduu Zjištění ceny, při nichž dosáhneme nulových zisků
Metody cenové tvorby Cena orientovaná na zákazníka Zohlednění hodnoty, kterou zboží přisuzuje spotřebitel Nejsou důležité výrobní náklady, ale představa zákazníka
Metody cenové tvorby Následování ceny konkurence Nezávisí na poptávce ani na nákladech Orientace na cenu v oboru Orientace na cenového vůdce
Postup tvorby ceny
Postup tvorby ceny Stanovení výsledné ceny Systém cenových úlev Cenová diference Psychologicky orientované ceny Propagační tvorba ceny Geograficky orientované ceny
Cenové startegie
Děkuji za pozornost