15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Názvosloví halogenidů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
I. NÁZVOSLOVÍ.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Opakování kyseliny a zásady
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Názvosloví solí.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Elektronická učebnice – II
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Neutralizace Vznik solí
ZÁSADY - HYDROXIDY.
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Názvosloví Hydroxidů.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
Názvosloví oxidů.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Názvosloví anorganických sloučenin
11.1 Halogeny, halogenidy a oxidační číslo.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
2. OXIDY CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ RZ
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Názvosloví halogenidů Mgr. Helena Roubalová
Jak se tvoří názvy sulfidů
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
Obecný vzorec: M OH, kde M je kation kovu, H+I je vodíkový kation a O-II je kyslíkový anion. Celkový náboj OH skupiny je -1 (OH)-1. Tvorba vzorce:
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Jak se tvoří názvy hydroxidů
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Halogenidy Co jsou halogenidy Koncovky
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ Autor: Mgr. Petra Křivánková

POROVNÁNÍ VZORCŮ HYDROXIDŮ A KYSELIN Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.2 Co již víme? POROVNÁNÍ VZORCŮ HYDROXIDŮ A KYSELIN Ca(OH)2 KOH HNO2 H2CO3 hydroxidy kyseliny ve všech vzorcích je značka kyslíku a vodíku ve vzorcích hydroxidů jsou značky kyslíku a vodíku vedle sebe jako skupina OH ve vzorcích hydroxidů je značka kovového prvku před skupinou OH ve vzorcích kyselin je značka třetího prvku mezi značkou vodíku a kyslíku

15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? HYDROXIDY tvořeny hydroxylovým aniontem OH- a kovovým kationtem zásadité látky pH › 7 vodné roztoky i pevné látky žíraviny, vodné roztoky = louhy výroba mýdel, chemikálií, k čištění olejů a tuků

15.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ Tvorba vzorce z názvu Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ Tvorba vzorce z názvu hydroxid dusičný -ičný +V pořadí prvků – vždy stejné 1. 2. 3. N O H doplníme oxidační čísla N V (OH)-I platí křížové pravidlo: oxidační číslo u 1. prvku napíšeme jako dolní index k OH skupině (musí být v závorce) a naopak N1(OH)5 hydroxid dusičný N(OH)5 Tvorba názvu ze vzorce probíhá v opačném pořadí než tvorba vzorce Mg(OH)2 důležité – křížové pravidlo dolní index za OH skupinou napíšeme jako horní index k prvnímu prvku → oxidační číslo k hořčíku dáme oxidační číslo II MgII(OH)-I2 ox. číslo II – koncovka –natý Mg(OH)2 hydroxid hořečnatý

15.5 Procvičení a příklady PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.5 Procvičení a příklady PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ Vznik hydroxidu vápenatého: CaO + H2O → Ca(OH)2 Doplň k názvům vzorce a oxidační čísla a naopak: hydroxid vápenatý hydroxid draselný hydroxid hlinitý hydroxid stříbrný hydroxid amonný Fe(OH)3 NaOH Cu(OH)2 Mn(OH)7 P(OH)5 Ca(OH)2 KOH Al(OH)3 AgOH NH4OH Srážení hydroxidu měďnatého: CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2 + Na2(SO4) hydroxid železitý hydroxid sodný hydroxid měďnatý hydroxid manganistý hydroxid fosforečný Srážení hydroxidu železitého: Fe2(SO4)3 + 6NaOH → 2Fe(OH)3 + 3Na2(SO4)

15.6 Něco navíc pro šikovné hydroxid vápenatý Ca(OH)2 hydroxid sodný Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Na 15.6 Něco navíc pro šikovné O H hydroxid vápenatý Ca(OH)2 bílý prášek, získává se z oxidu vápenatého vápenné mléko (kaše) , vápenná voda (čirý roztok) hydroxid sodný NaOH bílé pecičky, pohlcuje vzdušnou vlhkost reakce sodíku s vodou 2Na + 2H2O → H2 + 2NaOH hydroxid draselný KOH bílý, pevný, pohlcuje vlhkost ze vzduchu

15.7 CLIL Potassium hydroxide Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 15.7 CLIL Potassium hydroxide Use: electrolyte in alkaline batteries, potassium soaps Sodium hydroxide Use: manufacture of paper, textiles, drinking water, soaps, detergents Magnesium hydroxide Use:  as an antacid to neutralize stomach acid, and as a laxative

15.8 Test znalostí Jak nazýváme vodné roztoky hydroxidů? a/ mýdla Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.8 Test znalostí Jak nazýváme vodné roztoky hydroxidů? a/ mýdla b/ louhy c/ detergenty d/ potaš 3. Název Br(OH)7 je: a/ hydroxid boritý b/ hydroxid bromitý c/ hydroxid bromistý d/ hydroxid bromičný 2. Jaké je hlavní použití hydroxidů? a/ výroba mýdel, čištění potrubí b/ výroba textilu, potravin c/ čištění oděvů d/ výroba výbušnin 4. Jaký je vzorec hydroxidu zlatitého? a/ AgOH b/ AuOH c/ Au(OH)3 d/ Ag(OH)3 Správné odpovědi: b a c Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydroxid_sodn%C3%BD http://xantina.hyperlink.cz/hydroxidy.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydroxid_v%C3%A1penat%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydroxid_draseln%C3%BD http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxide http://www.ireceptar.cz/res/data/040/004666_50_026829.jpg?seek=1243856197 Obrázky z databáze klipart

15.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 15.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Hydroxidy Anotace Prezentace popisující názvosloví, význam, výskyt a použití významných hydroxidů.