Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
01 Tepelnémotory.
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
Grantový projekt multimediální výuky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Tepelné motory.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
VY_V/2_INOVACE_05_Příklady elektráren
Struktura a vlastnosti plynů
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Tepelné motory Ročník: 2. Datum vytvoření: prosinec 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.15.FYZ Anotace: Učební materiál se zaměřuje na tepelné motory. Je provedeno rozdělení tepelných motorů, vysvětlen princip činnosti, zmíněna účinnost. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Tepelné motory

Obrázek 15.1. Schéma tepelného stroje Tepelný stroj Tepelný stroj je zařízení, ve kterém se s pracovní látkou (plyn, pára) uskutečňuje kruhový děj; Během kruhového děje přijme pracovní látka od ohřívače teplo Q1, část tepla využije na konání práce W´ a zbytek, teplo Q2, odevzdá chladiči; Obrázek 15.1. Schéma tepelného stroje

Tepelný stroj Účinnost  tepelného stroje je dána vztahem: Protože teplo Q1 přijaté z ohřívače je vždy větší než teplo Q2 odevzdané chladiči (Q1  Q2), bude účinnost tepelného stroje menší než 1 (  1); max je maximální účinnost tepelného stroje; Účinnost tepelného stroje je tím vyšší, čím vyšší je teplota T1 ohřívače a čím nižší je teplota T2 chladiče.

Obrázek 15.2. Perpetuum mobile 2. druhu Tepelný stroj Druhý termodynamický zákon vyjadřuje poznatek, že: Není možné sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který by teplo přijaté z ohřívače Q1, bezezbytku přeměnil na užitečnou práci W´; Obrázek 15.2. Perpetuum mobile 2. druhu

Tepelné motory Tepelné motory jsou tepelné hnací stroje, ve kterých se část vnitřní energie paliva přeměňuje na energii pohybovou; Rozdělení tepelných motorů (podle pracovní látky): Parní motory: Spalovací motory: Reaktivní motory: Parní stroj; Parní turbína. Zážehový motor; Vznětový motor; Plynová turbína. Proudový motor; Raketový motor.

Tepelné motory Parní stroj Princip: Vodní pára získaná v parním kotli se přivádí do pracovního válce, kde uvádí do pohybu píst. Využití: Parní lokomotivy, pohon strojů. Účinnost: Maximálně 15 %. Obrázek 15.3. Parní lokomotiva

Tepelné motory Parní turbína Princip: Vodní pára o vysokém tlaku a teplotě působí na soustavu oběžných kol s lopatkami. Vnitřní energie vodní páry se mění na mechanickou energii (rotace turbíny). Využití: Pohon generátorů v elektrárnách. Účinnost: Maximálně 35 %. Obrázek 15.4. Parní turbína

Obrázek 15.5. Plynová turbína (lodní pohon) Tepelné motory Plynová turbína Princip: Pracovní látkou jsou plyny vzniklé hořením paliva. Plyny působí velkou rychlostí na lopatky turbínových kol, která roztáčí. Využití: Pohon automobilů, lodí, elektrických generátorů. Je součástí proudových motorů. Účinnost: Maximálně 37 %. Obrázek 15.5. Plynová turbína (lodní pohon)

Tepelné motory Zážehový motor Princip: Ve válci uzavřeném pohyblivým pístem se elektrickou jiskrou zapaluje pohonná směs. Hořením vznikají plyny, které posouvají pístem. Posuvný pohyb se mění klikovým mechanizmem na pohyb otáčivý. Využití: Pohon vozidel a strojů. Účinnost: Maximálně 33 %. Obrázek 15.6. Ford Mustang (motor)

Tepelné motory Vznětový motor Princip: Ve válci se adiabatickým stlačením zahřeje nasátý vzduch na teplotu asi 600 °C. Do horkého vzduchu se vstříkne nafta, ta se samovolně vznítí a postupně spaluje. Vznětový motor nemá zapalovací svíčku. Využití: Pohon vozidel a strojů. Účinnost: Maximálně 42 %. Obrázek 15.7. Tatra 148 (motor)

Obrázek 15.8. Proudový motor Tepelné motory Proudový motor Princip: Může fungovat pouze v zemské atmosféře, protože ke své činnosti potřebuje kyslík. Skládá se z generátoru plynu a výstupní trysky. Spalováním paliva vzni- kají plyny, které unikají tryskou a vyvozují tah motoru. Využití: Pohon letadel. Účinnost: Maximálně 37 %. Obrázek 15.8. Proudový motor

Obrázek 15.9. Raketový motor na kapalná paliva Tepelné motory Raketový motor Princip: Hořením pevného nebo kapalného paliva vznikají horké plyny, které unikají tryskou a uvádí raketu do pohybu. Okysličovadlo si raketa veze s sebou, proto může létat i mimo zemskou atmosféru. Využití: Pohonná jednotka raket. Účinnost: Maximálně 50 %. Obrázek 15.9. Raketový motor na kapalná paliva

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Tepelný stroj je zařízení, ve kterém se s pracovní látkou uskutečňuje kruhový děj; Účinnost tepelného stroje je tím vyšší, čím vyšší je teplota T1 ohřívače a čím nižší je teplota T2 chladiče; max je maximální účinnost tepelného stroje; Tepelné motory jsou tepelné hnací stroje, ve kterých se část vnitřní energie paliva přeměňuje na energii pohybovou; Tepelné motory dělíme na motory parní, spalovací a reaktivní.

Otázky a úkoly Co je to tepelný motor? Jak funguje? Jedná se o tepelný hnací stroj, ve kterém se část vnitřní energie uvolněné hořením paliva přemění na mechanickou energii. O čem pojednává druhý termodynamický zákon? Není možné sestrojit tepelný stroj, který by všechnu dodanou energii přeměnil bezezbytku na užitečnou práci. Rozdělte tepelné motory podle způsobu využití pracovní látky. Parní (parní stroj, parní turbína), spalovací (zážehový motor, vznětový motor, plynová turbína), reaktivní (proudový motor, raketový motor). Uveďte praktické příklady využití tepelných motorů. Například spalovací motor automobilu, parní turbína v elektrárně nebo proudový motor letadla.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. MIKLASOVÁ, Věra. Sbírka úloh z fyziky pro SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2005, 298 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-135-3. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.

Použité zdroje Obrázek 15.4.: MAN SE. Commons.wikimedia.org: SteamTurbine.jpg online. cit. 2013-12-28. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASteamTurbine.jpg Obrázek 15.5.: MOBLEY, Christopher. Commons.wikimedia.org: 000126-N-6939M-003 Propulsion Maintenance .jpg online. 2000-01-26 cit. 2013-12-28. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3A000126-N-6939M-003_Propulsion_Maintenance_.jpg Obrázek 15.8.: ANDYWEBBY. Commons.wikimedia.org: Pratt & Whitney J58 Turbojet.jpg online. 2011-02-10 cit. 2013-12-28. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APratt_%26_Whitney_J58_Turbojet.jpg Obrázek 15.9.: KAMUI. Commons.wikimedia.org: LE-7 rocket engine.jpg online. 2006-06-29 cit. 2013-12-28. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ALE-7_rocket_engine.jpg