Srovnávací a vědomostní test Wolker, Seifert, Nezval Srovnávací a vědomostní test
Ot.č.1 K charakteristikám přiřaďte konkrétního básníka: 1) Levicově orientovaný, představitel proletářské poezie, zemřel však velmi mladý…………………….. 2) Prošel řadou uměleckých směrů, ve 20.a 30.letech představitel avantgardy……………... 3) Básník osobitého stylu a výrazu, načas i zakázaný a nevydávaný ………………
Ot.č.2 K indiciím doplňte autora: 1) Rodný Žižkov………… 2) Propagandistická poezie……………. 3) Svatý Kopeček u Olomouce………… 4) Manifest surrealismu…………… 5) Sociální balady…………. 6) Nobelova cena za literaturu………
Ot.č.3 Co spojuje následující tituly (sbírky, básně)? 1) „Svatý Kopeček“, „Podivuhodný kouzelník“ -………………… 2) „Na vlnách TSF“, „Edison“ -…………. 3) „Zhasněte světla“, „Matka naděje“ - ……….
Ot.č.4 Definujte báseň typu pásma, kdo z uvedených autorů tyto básně píše? Kde se setkáváme s pásmem ve světové literatuře poprvé (u kterého autora)?
Ot.č.5 Definujte sociální baladu a uveďte název 3 sociálních balad Jiřího Wolkera.
Ot.č.6 Zdůvodněte, proč část tvorby J.Wolkera řadíme k proletářské poezii. V které jeho sbírce jsou naplněny znaky proletářské poezie?
Ot.č.7 Vysvětlete pojem apostrofa a doplňte vaším konkrétním příkladem.
Ot.č.8 Sbírky V.Nezvala „Absolutní hrobař“ a „Žena v množném čísle“ naplňují znaky………(doplňte název uměleckého směru).
Ot.č.9 V.Nezval je i autorem dramatu na motivy knihy abbé Prévosta. Doplňte jeho název………….
Ot.č.10 Retrospektivní knihou Seifertova života je……………(doplňte název titulu).
Ot.č.11 V které polytematické básni V.Nezval vzdává básnickou i osobní úctu k životu?
Ot.č.12 Kterou sbírkou J.Seifert reagoval na osvobození naší republiky v r.1945?
Ot.č.13 Jmenujte dva tituly J.Seiferta, které věnoval mamince.
Ot.č.14 Poznejte autora, určete název básnické sbírky a stručně interpretujte: „Dnes je má těžká hodina. Chlapecké srdce mi zemřelo a sám je v rakvi vynáším a zemřelým trpě, trpím i tím, které se mi v prsou roditi počíná. Dnes je má těžká hodina…“
Ot.č.15 Jaroslav Seifert byl i velmi výraznou osobností významného uměleckého spolku 20.let. Kterého?
Správné řešení 1) Wolker, Nezval, Seifert 2) Seifert, Nezval, Wolker, Nezval, Wolker, Seifert 3) pásmo, poetismus, mnichovská zrada 4) polytematická báseň, Wolker, Nezval, Apollinaire 5) baladickým elementem jsou krajně nepříznivé sociální skutečnosti. „Balada o očích topičových“, „Balada o nenarozeném dítěti“, „U rentgenu“ 6) proletářský kolektiv, dělník hlavními hrdiny, „Těžká hodina“
Správné řešení - pokračování 7) básnické oslovení neživé (nebo i nepřítomné) věci. „Milenčin dopise…“ 8) surrealismus 9) „Manon Lescaut“ 10) „Všecky krásy světa“ 11) „Podivuhodný kouzelník“ 12) „Přilba hlíny“ 13) „Maminka“, „Maminčino zrcátko“ 14) J.Wolker, „Těžká hodina“, přerod z chlapce v muže 15) Devětsil
Zdroje Vlastní práce autora.