zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

SLOŽITĚJŠÍ ELEKTRICKÉ SKUTEČNOSTI
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Dioda jako usměrňovač Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Vznik střídavého proudu
Vznik střídavého proudu
zpracovaný v rámci projektu
Magnetické pole cívky s proudem
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektromotor poloprstence komutátoru kartáčky
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Škola: ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět:FYZIKA Ročník:9. Anotace: Střídavý proud - měření Prezentace poskytuje podporu při výkladu o.
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
zpracovaný v rámci projektu
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
zpracovaný v rámci projektu EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
zpracovaný v rámci projektu EU
Magnetické pole elektrického proudu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
zpracovaný v rámci projektu
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
Elektromotor.
Elektromagnetické jevy
Elektromotory.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_25.
Působení magnetického pole na cívku s proudem
Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v polovodičích. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají využití dalších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vznik střídavého proudu sinusoida
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Elektrické stroje a zařízení
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Generátory elektrického napětí
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Působení magnetického pole na cívku s proudem
37.1 Magnety a elektromagnety
Stejnosměrné stroje.
TROJFÁZOVÉ STŘÍDAVÉ NAPĚTÍ
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 14 TÉMA: Elektromotor ČÍSLO PROJEKTU:
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_07_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Stejnosměrný.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Bc. Karel Hrnčiřík Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Elektromotor Ludmila Ciglerová. Cívka s proudem ve stejnorodém magnetické poli NS + -
Elektromotory Elektromotory jsou stroje, které přeměňují elektrickou energii na mechanickou práci.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – princip Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
STEJNOSMĚRNÝ ELEKTROMOTOR
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Magnetické pole cívky s proudem
Elektromotor a jeho využití
Elektromotor.
11. Vodič, cívka a částice v magnetickém poli
Magnetické pole cívky s proudem
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Magnetické pole cívky Elektromagnet
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0644 Šablona: V/2 Sada: Fyzika Vytvořeno: listopad 2011 Ověření ve výuce: Datum: 25. 11. 2011 Třída: 9.

Elektromotor Fyzika Předmět: Ročník: 9. ročník Klíčová slova: METODIKA Ročník: 9. ročník Fyzika, Peer Instruction, hlasovací zařízení, elektromotor, komutátor Klíčová slova: Jméno autora: Mgr. Jana Končelová ZŠ Lingua Universal, Sovova 2, Litoměřice Adresa školy:

Nula 1 Elektromotor

Elektromotor stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis)

Elektromotor stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis) základ – otáčení cívky v magnetickém poli umíme: pootočit cívku maximálně o 180°, ne víc ?jak to zdokonalit?

Potřebujeme cívku otáčet, ne jen pootočit. Jak toho lze docílit? Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, otočíme magnet. Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, přepólujeme baterii. Ani jedna z možností by nepomohla. Obě možnosti pomohou.

Potřebujeme cívku otáčet, ne jen pootočit. Jak toho lze docílit? Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, otočíme magnet. Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, přepólujeme baterii. Ani jedna z možností by nepomohla. Obě možnosti pomohou.

Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit.

Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit.

Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit. Je to praktické? Jde to lépe?

Komutátor (zápis) část elektromotoru

Komutátor (zápis) část elektromotoru mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24)

Komutátor (zápis) část elektromotoru mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24) složení komutátoru: 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí)

Komutátor (zápis) část elektromotoru mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24) složení komutátoru: 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí) Jak to funguje?

Jak to funguje? nesouhlasné póly se přitahují – cívka se pootočí (cívka je připojená ke zdroji, přes poloprstence prochází proud) (uč. str. 25, obr. 1.17 a)

ve chvíli, kdy jsou nesouhlasné póly u sebe, kartáčky komutátoru jsou na izolantu (uč. str. 25, obr. 1.17 b)

setrvačností komutátor pokračuje v otáčení kartáčky se dotknou opačných poloprstenců než na počátku (cívkou tedy prochází proud v opačném směru, dojde k přepólování cívky) (uč. str. 25, obr. 1.17 c)

cívka se opět pohybuje až do chvíle, než se k sobě přiblíží nesouhlasné póly a vše se opakuje (uč. str. 25, obr. 1.17 d)

Zvol správné/á tvrzení: Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. Možnosti A a D jsou správně. Možnosti B a C jsou správně.

Zvol správné/á tvrzení: Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. Možnosti A a D jsou správně. Možnosti B a C jsou správně.

Správná odpověď je: F

Elektromotor stator – nepohyblivá část elektromotoru (v našem případě magnet) rotor – pohyblivá část elektromotoru (cívka s jádrem)

Zdroje Software: Microsoft Power Point 2003 Software: Qomo QClick, ARS V6.0.5.5 MAZUR, E. 1997. Peer Instruction: A User’s Manual. Prentice Hall. 253 p., ISBN: 978-0135654415 R. KOLÁŘOVÁ BOHUNĚK, J., I. ŠTOLL, M. SVOBODA a M. WOLF. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Nakladatelství Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-193-2. Vernier CZ - Vybavení pro výuku přírodovědných oborů – Hlasovací systém QClick. EDUFOR S.R.O. [online]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z: http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/cz-qclick-24