Výzkum na téma „Klíčové faktory ovlivňující inkluzi dětí a mládeže se specifickými vzdělávacími potřebami do zájmového a neformálního vzdělávání“ GAC s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Grafika Martina Fabianová, Lyra. … rozhodla jsem se zúčastnit se grafické části VZSST z trošku jiné stránky, tak doufám, že mě s tím hned nevykopnete.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Výzkumy realizované v roce Právní analýza dokumentů vztahujících se k dětem a mládeži 2. Zdroje informací a kritéria při výběru volnočasových.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
SOCIÁLNÍ DOPADY FINANČNÍ NEGRAMOTNOSTI U HANDICAPOVANÝCH OBČANŮ Mgr. Olga Rosenbergerová předsedkyně Asociace TRIGON místopředsedkyně pro projekty a fondy.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
SLAVNOSTNÍ UKONČENÍ PROJEKTU. PODPORA ROZVOJE MATEMATICKÉ A ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI CZ.1.07/1.2.33/
Komunitní a otevřená škola
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření MŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Od integrace k inkluzi Mgr. Ludmila Večerková
Příjemce podpory: TRIALOG
9. Tvorba individuálního plánu
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Aktuální informace o stavu
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Š A B L O N Y II.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Mgr. Veronika Dembická, DiS.
Druhý stupeň malotřídně
Rodičovství biologické a pěstounské
Vzorový projekt pro ZŠ.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výzkum na téma „Klíčové faktory ovlivňující inkluzi dětí a mládeže se specifickými vzdělávacími potřebami do zájmového a neformálního vzdělávání“ GAC s.r.o www.gac.cz

Cíle výzkumu Nakolik jsou děti se specifickými vzdělávacími potřebami zapojovány do zájmově vzdělávacích organizací, které se na ně specificky nezaměřují?

Metodologie Cílové skupiny: Děti se SVP Organizace poskytující neformální vzdělávání Kvalitativní metody 35 rozhovorů v organizacích 9 rozhovorů s rodiči dětí s SVP 11 rozhovorů s dětmi se SVP 10 dotazníků -rodiče dětí s DS

Hlavní zjištění Míra zapojení dětí a mladých lidí se specifickými vzdělávacími potřebami do většinového zájmového a neformálního vzdělávání je velmi nízká. V praxi neplatí, že by bylo zájmové vzdělávání dosažitelné všem bez rozdílu. Pracovnice organizace pro děti s různými handicapy: „Normální volnočasové aktivity jsou pro postižené děti v podstatě nedostupné. Z těch našich skoro osmdesáti klientů vím pouze o třech, kteří někam chodili na ty většinové aktivity.“

Proč tomu tak je? Faktory obecné faktory faktory na straně organizací faktory na straně dětí se SVP a jejich rodin

Obecné faktory ovlivňující míru inkluze Celospolečenské klima Role speciálních škol Nedostatek/nedostupnost osobní asistence Lokální specifika Specifika handicapu

Matka hyperaktivního chlapce se silnou vadou řeči: „Mě to prostě ani nenapadlo, že bych syna mohla do nějakého normálního kroužku dát, někoho se zeptat. Matka nevidomé dívky: „První otázka vedoucího byla, jestli umí chodit po schodech. Místo aby ho zajímalo, jak s tím dítětem pracovat v tom kroužku, jak ho učit, tak ho zajímají takovéhle samozřejmé věci, jako jestli se umí pohybovat!“

Faktory na straně organizací I. Přesvědčení o smyslu inkluze Obecné organizace s dětmi s postižením nepočítají Bariéry vyplývající z neochoty a přístupu organizací Informovanost, vzdělání a průprava vedoucích Nedostatek financí, personálu, materiálního vybavení Velké kolektivy Chybějící bezbariérovost

Faktory na straně organizací II. Pracovnice DDM se zkušeností s integrací chlapce s mentálním postižením: „Já teda pochybuji, jestli to pro něj mělo smysl. No ale smyslem teda asi nebyla ta výuka jako u ostatních dětí, spíš to, že tam chodil mezi děti…(..) S dětmi tam komunikace nebyla, děti se ho stranily. Ale mělo to asi pedagogický efekt na ostatní děti.“

Pracovnice organizace pro děti s různými handicapy: „Většinou rodiče pracně hledají a pak musí přemlouvat vedoucího nebo organizaci, aby tam dítě vzali. Musí vysvětlovat a dokazovat, že se to dá zvládnout a že to kolektiv ,utáhne´“. Odborník pracující s dětmi s Downovým syndromem: „Rodiče musí za přijetí dítěte dost bojovat. Někde to tedy není ani potřeba, někde děti vezmou, ale spíš ne. Máme i jednu holčičku, kterou nevzali ani na podeváté. No a pak to rodina vzdala.

Faktory na straně dětí a jejich rodin I. Přesvědčení o smyslu sociální inkluze Zájem o zapojení na straně dětí Potřebnost specifických aktivit (integrované i specifické) Specifika jedince Připravenost dětí na široké kolektivy Náročnost integrace pro rodiče

Matka chlapce s Downovým syndromem: „Chodí jenom na věci pro děti s handicapem. Myslím, že by [se zdravými dětmi] trpěl. Viděl by, že se druhým nevyrovná, mohl by se cítit osaměle, bez kamarádů.“ Matka mentálně postižené dívky: „ Já bych s ní nešla mezi maminky se zdravými dětmi. Nechci prostě zažít to zklamání – vidět, co ty ostatní děti všechno umí a co ona se nikdy nenaučí…“

Zkušenosti s inkluzí

Zkušenosti se zapojením dětí se SVP I. Vyústění předčasné ukončení paralelní existence dítěte v aktivitě plnohodnotné zapojení dítěte paralelní fungování častější

Faktory úspěšnosti integrace I. Vnější: Typ a míra handicapu Typ aktivity Povaha a přístup dítěte a přístup rodiny Vnitřní Přístup pedagoga / vedoucího Přístup organizace Role asistenta Vnitřními faktory může organizace manipulovat a ovlivnit tak úspěšnost zapojení dítěte.

Faktory úspěšnosti integrace II Přístup vedoucího dobře znát diagnózu dítěte a specifika práce s ním před i v průběhu zapojení komunikovat s rodiči, odborníky, seznámit se s dítětem uzpůsobit aktivitu tak, aby bylo plné zapojení dítěte možné nastavit cíle aktivity (stejný cíl + jiná cesta X jiný cíl) nevydělovat dítě ze skupiny a jednat s ním jinak jen do té míry, kterou vyžaduje handicap neulevovat dítěti v nárocích na chování, nevyžaduje-li to jeho handicap

Faktory úspěšnosti integrace III. Přístup organizace musí být rozhodnuta dítě začlenit příprava integrace – informace; domluva na komunikaci s rodiči, odborníky; materiál a pomůcky přítomnost asistenta nutnost menší skupiny pochybnosti - přijetí na zkoušku alespoň jeden či dva kroužky, kde se s jejich zapojením počítá

Faktory úspěšnosti integrace IV. Přístup asistenta nepracovat za dítě, nevykonávat činnosti za něj, jen jej v nezbytné míře podpořit usilovat o začlenění dítěte do kolektivu, usnadňovat mu komunikaci, ale nekomunikovat místo něj cílem - aby se asistent stal nadbytečným

Začlenění jinak Integrace „naruby“ zdravé děti mezi handicapované atraktivní nabídka aktivit nízká cena / aktivita zadarmo kvalitnější aktivita, než jinde Skupinové začlenění více dětí se stejným handicapem do jedné aktivity menší obavy snížení pocitu, že budou „vyčnívat“

Potřebné změny pro navýšení míry inkluze změna přístupu organizací zlepšení finančního, personálního a materiálního vybavení organizací inkluzi vstřícné nastavení dotačních programů vzdělávání pracovníků organizací, především praktické osvěta na straně rodičů dětí s SVP osvěta u širší veřejnosti

Děkuji za pozornost