Základní principy SJ a jejich zavádění do praxe; normy ISO 9000 a ISO 14000 ISO normy 1.roč. nav. MSP Mgr. Kateřina Járová ZS 2013/2014 FVHE VFU Brno
Systém jakosti - ISO ISO = International Organization for Standardization, neboli International Standard Organisation = Mezinárodní organizace pro normalizaci, neboli zabývající se tvorbou norem normy věnující se problematice systémů řízení nejznámější normou mezi veřejností je norma ISO 9001 stanovující požadavky na systém řízení kvality celosvětová federace národních normalizačních orgánů, kteří jsou členy ISO
Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) světová federace národních normalizačních organizací se sídlem v Ženevě založena 23. února 1947 zabývá se tvorbou mezinárodních norem ISO a jiných druhů dokumentů ve všech oblastech normalizace kromě elektrotechniky
Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) v současnosti existuje více než 18 000 norem ISO na vytváření mezinárodních norem pracují obvykle technické komise ISO návrhy mezinárodních norem přijaté technickými komisemi schvalují členové ISO [75 %]
ČSN EN ISO ČSN je chráněné označení českých technických norem ČSN bylo rovněž oficiální označení československých státních norem (od roku 1964), od roku 1991 československých norem (československých technických norem) tvorbu a vydávání ČSN v současné době zajišťuje Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ČSN EN ISO zkratka ČSN původně znamenala Československá státní norma, později Československá norma po osamostatnění České republiky bylo označení ČSN zachováno a zákon závazný výklad zkratky neobsahuje neoficiálně se její význam vykládá slovy Česká soustava norem zákonem chráněné výlučné slovní označení je Česká technická norma
ČSN EN ISO převzaté (harmonizované) Evropské normy (EN) se označují původním označením, před něž je přidána zkratka ČSN norma tak může být označena například ČSN EN 12899-1, ČSN EN ISO 9001, ČSN IEC 61713 apod. podle Evropských norem se zavádí i praxe označovat za dvojtečkou normu rokem vydání, například ČSN EN ISO 9000:2001 (není-li udán, rozumí se norma v aktuálním znění)
ISO 9000 Quality management Systém managementu kvality základní principy a slovník zabývá se různými aspekty řízení kvality obsahuje některé z nejznámějších norem této organizace poskytuje návod a nástroje pro firmy a organizace, které chtějí, aby zajistily, že jejich výrobky a služby důsledně plní požadavky zákazníka, a že kvalita je trvale zlepšována
ISO 9000 Quality management Systém managementu kvality Existuje mnoho standardů v „rodině“ ISO 9000, např.: ISO 9000:2005 - zahrnuje základní pojmy a jazyk ISO 9001:2009 - stanovuje požadavky na systém managementu jakosti a na systém řízení kvality ISO 9004:2009 - se zaměřuje na to, jak udělat systém řízení kvality efektivnější a účelnější ISO 19011:2003 - stanovuje pokyny pro interní a externí audity systémů managementu jakosti
ISO 14000 Environmental management Systémy environmentálního managementu ISO 14000 řeší různé aspekty environmentálního managementu poskytuje praktické nástroje pro firmy a organizace, které chtějí identifikovat a kontrolovat jejich dopad na životní prostředí, a neustále zlepšovat svoji environmentální výkonnost
ISO 14000 Environmental management Systémy environmentálního managementu ISO 14001:2004 a ISO 14004:2004 se zaměřují na systémy environmentálního managementu. I ostatní normy v „rodině“ ISO 14000 se zaměřují na specifické aspekty životního prostředí, jako je analýza životního cyklu, komunikace a audit, např.: ISO 14001:2004 Požadavky s návodem pro použití ISO 14015:2003 Environmentální posuzování míst a organizací
ISO 14000 Environmental management Systémy environmentálního managementu ISO 14040:1998; ISO 14041:1999; ISO 14042:2001; ISO 14043:2001 Posuzování životního cyklu ISO 14050:2004 Environmentální management - Slovník ISO 19011:2003 Směrnice pro auditování systému managementu jakosti a/nebo systému environmentálního managementu
Systém jakosti důležité pro řízení je, že mezinárodní normy souboru ISO 9000 (14000) popisují, jaké prvky mají systémy jakosti obsáhnout neurčují však, jak má určitá organizace tyto prvky uplatňovat systém jakosti má být sestaven a uplatňovat se tak, aby uplatňoval cíle určené politikou jakosti organizace
Systém jakosti (SJ) = systém řízení organizace pro stanovení politiky a cílů, a pro jejich dosažení s ohledem na jakost SJ zahrnuje organizační strukturu, postupy, procesy a zdroje potřebné pro uplatnění managementu jakosti SJ má být strukturován podle daného druhu obchodní činnosti SJ má působit takovým způsobem, aby poskytl náležitou důvěru
Systém jakosti (SJ) SJ se obvykle týká všech činností spojených s jakostí výrobku a jejich vzájemných vazeb zahrnuje všechny fáze životního cyklu výrobku v zájmu uplatňování politiky jakosti a cílů jakosti se mají zavádět provozní postupy koordinující různé činnosti dokumentace systému jakosti se uskutečňuje formou zpracované Příručky jakosti
Systém jakosti (SJ) SJ má dvě vzájemně související hlediska: Potřeby a očekávání zákazníka Potřeby a zájmy organizace zákazník = příjemce výrobku poskytnutého dodavatelem organizace = společnost, podnik nebo instituce, které mají vlastní správu
Systém jakosti (SJ) je definován v rámci několika norem zabývajících se požadavky na systém jakosti uvedené normy mohou být použity pro účely externího zabezpečování jakosti modely zabezpečování jakosti jsou dány třemi základními mezinárodními normami představujícími odlišné požadavky na systém jakosti
Systém jakosti (SJ) ISO 14001; 9001 Model zabezpečování jakosti při návrhu, vývoji, výrobě, instalaci a servisu ISO 14002; 9002 Systém jakosti – Model zabezpečování jakosti při výrobě, instalaci a servisu ISO 14003; 9003 Systém jakosti – Model zabezpečování jakosti při výstupní kontrole a zkoušení
Systém jakosti (SJ) požadavky na systém jakosti specifikované touto mezinárodní normou, ISO 14001 až 14003 (9001 až 9003) doplňují, ale nenahrazují specifické technické požadavky na výrobek normy pouze určují, které prvky mají systémy jakosti obsahovat jejich účelem není vynucovat jednotnost systému jakosti návrh a uplatňování systému jakosti je ovlivněn různými potřebami organizace, jejími konkrétními cíly, užívanými procesy apod.