Praktikum z digitální fotografie Vrstvy Zdeněk Töpfer

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
GIMP 3.L. Odkazy Zdrojů či návodů je na internetu téměř nekonečně, uvádím jen některé, které jsem zahlédl: • cafe.cz/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=53www.gimp.cz.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Výpočetní technika Akademický rok 2009/2010 Letní semestr Mgr. Petr Novák Katedra informatiky a geoinformatiky FŽP UJEP
Vzhled prezentace - šablony
VY_32_INOVACE_E3-13 KRESLÍME RASTROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ZÁŘÍ 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY RASTOVOU.
Grafika Rastrová X Vektorová.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Zoner Callisto.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Editace vzorů aplikace APSTR
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Prezentační manažer Kapitola 3.0 (Úvodní práce v programu)
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 13.1 (Schránka a operace se schránkou)
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Jak vytvořit prezentaci
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
TEXTOVÝ EDITOR.
Počítačová grafika.
Kreslíme rastrovou grafikou I. v programu MALOVÁNÍ
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Práce se šablonami v MS Word 2007
Zápatí a záhlaví, okraje stránky, číslování stránek
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
In Design - doplňky Ořezové cesty Vodící linky Knihovny Vzorník Kniha
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Pro vytvoření textového pole je k dispozici speciální nástroj, který najdeme na kartě Vložit - Textové pole. Je to tlačítko Textové pole : když je stiskneme,
Počítačová grafika.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Plakát – kreativa 2 - montáž VY_32_INOVACE_Mul4r0104Mgr. Jiří Mlnařík.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základy retuše v Adobe Photoshop
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Vytváříme „složku dokumentů“
Třeba se tak narodila… Ale třeba to jen umí s počítačem… ANEB UMĚNÍ JEDNODUCHÉ FOTOGRAFICKÉ RETUŠE.
Převod do ČB v Adobe Photoshop Základní převod fotografie do škály šedi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Veverka a.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
Základy úpravy digitální fotografie Seznámení s program Zoner PhotoStudio.
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
HTML pokračování. Co obsahuje každý html dokument? stránka stránka ahoj světe HTML.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Masky vrstev Nástroj vhodný pro úpravu a retuš fotografií.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Grafický editor GIMP (8)
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Základní nástroje v Adobe Photoshopu
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
GRAFIKA.
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Základní úpravy jasu v Adobe Photoshop
Vrstvy v Adobe Photoshop I.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Praktikum z digitální fotografie Vrstvy Zdeněk Töpfer

Praktikum z digitální fotografie - poznámky2 Vrstvy Vrstvy jsou základními stavebními prvky obrazu. Každý obraz má minimálně jednu vrstvu. Obsahuje-li obraz více vrstev, jsou vršeny jedna na druhou a každá výše umístěná vrstva svým obsahem překryje vše, co je pod ní. Photoshop pak zobrazí výsledný obraz poskládaný ze všech použitých vrstev; na výslednou podobu se přitom dívá shora dolů, takže vše, co je v nižších vrstvách, je překryto obsahem horních vrstev. Pro výslednou podobu obrazu tedy hraje roli nejen obsah jednotlivých vrstev, ale také jejich pořadí. Práce s vrstvami umožňuje provádět nedestruktivní úpravy fotografií.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky3 Vrstvy Photoshop rozlišuje několik druhů vrstev podle typu informace, se kterou daná vrstva umí pracovat: základní obrazové vrstvy (Layer) textové vrstvy (Text Layer) vrstvy tvarů (Shape Layer) vrstvy úprav (Adjusting Layer) inteligentní vrstvy obsahující tzv. „Smart“ objekty (Smart Object Layer)

Praktikum z digitální fotografie - poznámky4 Základní obrazové vrstvy Obsahem základních obrazových vrstev jsou části (nebo i celé) fotografie, výplně, tahy štětcem apod., zkrátka jakákoliv obrazová informace.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky5 Textové vrstvy Textové vrstvy dokážou uchovávat editovatelný text.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky6 Vrstvy tvarů Vrstvy tvarů jsou určeny pro práci s vektorovými objekty. Photoshop je primárně bitmapový (rastrový) editor, ale má i několik nástrojů, které dokážou pracovat s vektory/křivkami se zachováním všech jejich vlastností. Vrstvy tvarů jsou jedním z těchto vektorových nástrojů.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky7 Vrstvy úprav Vrstvy úprav jsou speciálními vrstvami, které vypadají jako vrstvy, přitom se ale chovají jako standardní funkce (např. Křivky, Úrovně a mnoho dalších). Lze je vyvolat přímo z paletky vrstev (kliknutím na malou černobílou kulatou ikonku ve spodní části paletky) a fungují tak, že svým účinkem ovlivňují vrstvy umístěné pod nimi. Práce s vrstvami úprav je jedním z nejzákladnějších způsobů šetrné a nedestruktivní práce s obrazem. Photoshop totiž jejich účinky na obraz neaplikuje skutečně – výsledný účinek pouze simuluje. Vrstvy úprav proto obraz nemění a navíc zůstávají trvale editovatelné, nebo dokonce kdykoli zpětně odvolatelné.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky8 Inteligentní vrstvy Od verze CS2 získal Photoshop navíc ještě jednu velmi významnou posilu – další typ vrstvy (v originálu „Smart Object“), která bez nadsázky mění dosavadní způsob práce v programu. Tento typ inteligentní vrstvy umožňuje do otevřeného pracovního souboru vložit další zcela nezávislý soubor, který se pak tváří jako samostatná vrstva. Prostřednictvím tohoto typu vrstvy pak Photoshop dokáže nepřetržitě udržovat živý kontakt s původním prostředím vloženého souboru. Obsahem této vrstvy může objekt z Illustrátoru, aktuálně interpretovaný obraz z Adobe Camera Raw konvertoru, ale také třeba i další zcela nezávislý photoshopový soubor apod.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky9 Nastavení vrstev Za normálních okolností (tj. pokud jste některou vlastnost sami nezměnili) je každá vrstva v základním výchozím nastavení. Režim: Normální Krytí (Opacity): 100 % Výplň (Fill): 100 % Žádné další omezení (např. zamčení, funkční provázání s jinou vrstvou apod.).

Praktikum z digitální fotografie - poznámky10 Výchozí nastavení vrstvy U každé vrstvy (kromě základní vrstvy Pozadí/Background) lze její vlastnosti libovolně měnit. Pozměníte-li některý ze základních parametrů, vrstva začne nějakým způsobem reagovat s okolím. Přesněji řečeno: s vrstvami pod sebou. A právě tohoto principu lze při editačních úpravách dobře využít. Pomocí obsahu jedné vrstvy tak můžete ovlivnit jiné části či vlastnosti obrazu. Mezi základní parametry, které mají vliv na vzhled nebo chování vrstvy, patří: Krytí (Opacity) Výplň (Fill) Režim prolnutí (Blending Mode) Zámek (Lock) Funkční omezení na nejbližší vrstvu Maska vrstvy (Layer Mask) Efekty (Effects)

Praktikum z digitální fotografie - poznámky11 Maska vrstvy úprav Každá vrstva úprav standardně ovlivňuje celou plochu dokumentu. Photoshop analyzuje plochu dokumentu pixel po pixelu a podle toho, jaké je aktuální nastavení zvolené funkce, pak zobrazí výslednou podobu. Existuje však také možnost, jak zajistit, aby některé vybrané oblasti zůstaly zcela mimo účinek aplikované funkce. Takové omezení lze definovat pomocí masky. Každá vrstva úprav, kterou vytvoříte, si s sebou automaticky přináší současně také masku. Ta se v paletce Vrstev zobrazí vpravo od ikonky použité funkce.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky12 Maska vrstvy úprav Pokud je maska prázdná (bílá), znamená to, že neobsahuje žádné „maskovací informace“ (černé nebo šedé). Její účinek je vlastně nulový - maska „nemaskuje“. Takových prázdných masek můžete mít v paletce Vrstev kolik chcete. Dokud neobsahují žádnou definovanou maskovací oblast, nemají na obraz nejmenší vliv. Teprve v okamžiku, kdy maska není prázdná, může plnit svou ochrannou funkci.

Praktikum z digitální fotografie - poznámky13 Maska vrstvy úprav Každá maska může obsahovat pouze černou, bílou nebo různé odstíny šedé. Logika použití těchto černých, bílých a šedých „informací“ obsažených v masce odpovídá z pohledu její funkčnosti třem základním možnostem: „ano, maskovat“, „ne, nemaskovat“ a „zamaskovat do jisté míry“. Jinými slovy: černá maskuje (tj. má stoprocentní ochrannou funkci), bílá naopak „propouští“ původní obsah vrstvy (tj. má „nulovou“ ochrannou funkci), šedá maskuje/propouští podle toho, jaká je její intenzita (čím tmavší šedá, tím silnější ochrana a naopak). To je základní obecně platný princip při práci s jakoukoli maskou.