Mezinárodní normalizace kvality softwaru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti Centra technické normalizace ČIA
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení jakosti, standardy
Projektové řízení Modul č.1.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Geo-informační systémy
Plánování zajištění jakosti produktu dle ISO/IEC 9126 Princip a představení praktického řešení Robert Pergl Česká zemědělská univerzita v Praze Provozně.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
1.Management? 2.Management jakosti?
Základní principy SJ a jejich zavádění do praxe; normy ISO 9000 a ISO ISO normy 1.roč. nav. MSP Mgr. Kateřina Járová ZS 2013/ FVHE VFU.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Kvalita informačních systémů z pohledu mezinárodní normalizace
Systém managementu jakosti QMS
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
Principy posuzování kvality software podle ČSN ISO/IEC Praha Ing
Připravovaná řada ISOIEC pro jakost softwarového produktu SQuaRE: Nová generace ISO/IEC 9126 & Prof. RNDr. Jiří Vaníček, Předseda České technické.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Dokumentace informačního systému
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
S Q A S (Safety and Quality Assessment System)
Normalizace v oblasti environmentálního managementu
Management systému řízení kvality
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
SPICE Mezinárodní standard ISO/IEC Václav Hapla FEI VŠB-TUO.
Mezinárodní normalizace kvality softwaru
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Metodika řízení projektů
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Stalo se … příběh jednoho „průšvihu“ Ing.Tomáš Boubelík PhDr.Iva Moravcová Mgr.Oldřich Smola.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Systém managementu jakosti
Jištění kvality technologických procesů
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Lesk a bída normalizace
Transkript prezentace:

Mezinárodní normalizace kvality softwaru Jiří Vaníček vanicek@pef.czu.cz Katedra informačního inženýrství, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze 1990 – 2007: Předseda české technicko normalizační komise pro informační technologie, 1990 - … : Zástupce ČR v podvýboru ISO/IEC, JTC1/SC7 - Systémové a softwarové inženýrství a WG 6 - Hodnocení a měření kvality softwaru

Mezinárodní normalizační orgány ISO („isos“ = stejný) Obecná působnost IEC (Mezinárodní elektromechanická komise) Zahrnuje normalizaci elektronických zařízení IEEE, … ISO/IEC JTC1 Informační technologie Podvýbory SC SC7 Systémové a softwarové inženýrství Pracovní skupiny - WG WG 6 Hodnocení a měření kvality V Evropě: CEN CENELEC CEN/CENELEC

Proces přípravy a schvalování mezinárodních norem NVI (Země zastoupené v SC se vyjadřují k zahájení prací na normě) Experti v pracovní skupině připravují text návrhu (WD) Hlasování na úrovni WG Návrh výboru (CD) V těchto fázích je možné obsah norem věcně ovlivnit Hlasování na úrovni CD Návrh mezinárodní normy (DIS) Hlasování národních autorit na úrovni DIS Mezinárodní norma (IS) Norma EU Česká norma

Pojem kvality (= jakost) Kvalita je podle základní normy ISO 9000 (Systémy managementu kvality, základní principy a slovník) definována jako stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik (znaků). Slovo „inherentní“ znamená „existující v něčem“ (jako jeho trvalá charakteristika), na rozdíl od „přiřazený“. Kvalitu tedy neovlivňuje to, co bylo přidáno k hodnocenu objektu dodatečně, pouze pro daný okamžik. Kvalita = jakost Terminologická poznámka: Synonymem slova kvalita je jakost. V češtině se v prvých verzích norem užívalo slova jakost. V posledních verzích norem jsou oba termíny povolené. Kvalita se užívá častěji.

Jak rozumět pojmu požadavek? Požadavek je definován (ISO 9000) jako potřeba nebo očekávání, které je: stanoveno speciálně nebo se obecně se předpokládá nebo je závazné (vyplývá například z právních předpisů). (ISO 9000) „Obecně se předpokládá“ znamená běžnou zvyklost či praxi u firmy, jejich zákazníků a zainteresovaných stran „Stanovený požadavek“ je takový, který je popsán v nějakém dokumentu, například v kupní smlouvě. Různí zákazníci mohou mít různé požadavky na týž produkt. Požadavky mohou mít všechny zúčastněné strany. Nejen prodejce a zákazník, ale každý, kdo je „dotčenou osobou“ v souvislosti s procesem vytváření a užití produktu.

Kvalita procesu a kvalita produktu Kvalitu je třeba hodnotit u procesu i o produktu. Proces je (ISO 9000) definován jako soubor vzájemně souvisejících a vzájemně působících činností, který přeměňuje vstupy na výstupy. Produkt je výsledek procesu. Produkty mohou být těchto čtyř kategorií: Služby (například přeprava) Software (nejen počítačové programy, ale třeba slovník či „know how“) Hardware (například mechanická část nějakého stroje, třeba motoru) Zpracované materiály (například olej do motoru) Konkrétní produkt může být kombinací těchto kategorií Informatický produkt bývá téměř vždy kombinací softwaru a služeb, případně i hardwaru Pohled na kvalitu procesu je důležitý zejména pro vývojáře a výrobce a dodavatele. Pohled na kvalitu produktu zejména pro opatřovatele, zákazníka a uživatele.

Kvalita SW procesu a produktu Předmětem hodnocení kvality může být: a) Proces vývoje a výroby produktu Zajímá především vývojáře a výrobce Požadavky lze stanovit do značné míry Obecně pro různé druhy produktů. Řeší obecné normy ISO Především řady 9000, 10000 ISO/IEC 90003 Je-li ve firmě pořádek, budou její produkty kvalitní. Jinak vznikne kvalitní produkt je náhodně. b) Vlastní produkt, jako výstup procesu Zajímá především obstaravatele a uživatele Požadavky se výrazně odlišují podle typu produktů Normy podle oborů. Pro IT normy ISO/IEC Řady 9126, 14598, 12119, v budoucnu 25000 (SQuaRE)

Různí uživatelé  Různé potřeby  Různé požadavky Příklad: Uvažme tří textové editory: jednoduchý, snadno intuitivně ovladatelný, který umožňuje snadnou přípravu jednoduchých dokumentů typu dopis specializovaný pro vědecké texty , vhodný pro psaní složitých vzorců potřebných pro vědecké články a knihy specializovaný pro sazbu publikací typu reklamní katalogy firem se složitou grafikou. Editory b) a c) budou pochopitelně mít složitější ovládání. Různí uživatelé budou hodnotit kvalitu produktů a), b) a c) diametrálně odlišně, protože produkty budou různě odrážet jejich potřeby.  Kvalitu produktu nutno hodnotit vždy z hlediska definované skupiny uživatelů. Proto je vhodné vymezit několik pohledů (charakteristik) kvality a požadavky stanovit odděleně pro tyto charakteristiky.

Proč se normy snaží kvalitu měřit? Světový trh v informatice je výrazně globální. Pohledy na kvalitu je třeba sjednotit. Nezbytnost normalizace (na co nejširší úrovni - nejlépe celosvětové) Kvalitu je třeba hodnotit objektivně Potřeba měření pro hodnocení kvality Měření  Popis výseku reálného světa čísly.

„Staré“ (dožívající) normy pro kvalitu softwarového produktu ISO/IEC 9126 Softwarové inženýrství – Jakost produktu (Software engineering - Product quality): 9126-1 Model jakosti (Quality model) TR 9126-2 Vnější metriky (External metrics) TR 9126-3 Vnitřní metriky (Internal metrics) TR 9126-4 Metriky pro jakost užití (Quality in use metrics) ISO/IEC 14598 Softwarové inženýrství – Hodnocení softwarového produktu (Software engineering – Product quality evaluation): 14598-1 Obecný přehled (General owerview) 14598-2 Plánování a řízení (Planning and management) 14598-3 Postup vývojářů (Process for developers) 14598-4 Postup opatřovatelů (Process for acquieres) 14598 -5 Postup hodnotitelů (Process for evaluaters) 14598-6 Dokumentace hodnotících postupů (Dokumentation of evaluators modules) ISO/IEC 12119 Softwarové inženýrství – Softwarové balíky – Požadavky na jakost a zkoušení (Software engineering – Software packages – Quality requirements and testing)

Hrubá struktura norem SQuaRE – ISO/IEC 250xy a současný stav přípravy norem Oddíl požadavků na kvalitu Quality Requirements Division 2503n Oddíl modelu kvality Quality Model Division 2501n Oddíl hodnocení kvality Quality Evaluation Diviasion Division 2504n Oddíl řízení kvality Quality Management Division 2500n Oddíl měření kvality Quality Measurement Division 2502n

ISO/IEC 2503n: Oddíl požadavků na kvalitu ISO/ IEC 2504n: Oddíl hodnocení kvality ISO/IEC 2501n: Oddíl modelu kvality 25010: Model kvality (CD) 25040: Přehled hodnocení kvality (CD) 25030: Požadavky na kvalitu (IS) 25012: Model kvality dat (třetí CD) 25041: Hodnotící postupy ISO/IEC 2500n: Obecný oddíl kvality produktu 25000: Návod k užití SQuaRE (IS) 25042: Proces vývojáře 25001: Plánování a management (IS) 25043: Proces opatřovatele ISO/IEC 2502n: Oddíl měření kvality 25044: Proces hodnotitele 25021: Prvky pro měření kvality (TR) 25022: Měření vnitřní kvality 25045: Modul pro hodnocení možnosti zotavení 25023: Měření vnější kvality 25024: Měření kvality užití ISO/IEC 25050 ~ 25099: Oddíl rozšíření SQuaRE 25051: Požadavky na kvalitu pro konfekční produkty (IS) 25062: Společný průmyslový formát pro zprávu o testování použitelnosti (IS)

Model kvality softwaru Vnější kvalita (uspokojení požadavků) Pohledy na kvalitu Vnitřní kvalita (prediktory kvality) Kvalita užití (quality in use) Kvalita procesu – (závisí na systému jako celku)

Model softwaru a model systému   .   Model kvality softwaru Model kvality dat Model kvality systému Vnější (firemní, státní, veřejný, do technického zařízení vnořený …) systém Lidská činnost   Komunikační systém Mecha- nický systém   Výpočetní systém … HW Ostatní SW a data Hodnocený SW Hodnocená data

Vnější a vnitřní charakteristiky kvality Vnější a vnitřní kvalita U všech charakteristik se uvažuje o zařazení ppdcharakteristiky „Shoda“. Je tím míněna shoda s místními zvyklostmi. Výčet podcharakteristik i jejich české názvy je pouze předběžný, patrně bude změněn Funkčnost Bezpečnost Schopnost spolupráce Bezporu-chovost Použi-telnost Účinnost Udržova-telnost Přenosi-telnost Nahraditelnost, Koexistence, Softwarová kompatibilita, Hardwarová kompatibilita Pohotovost, Odolnost vůči poruchám, Obnovitelnost, Robustnost Srozumitelnost účelu, Naučitelnost, Snadnost obsluhy, Atraktivnost, Možnost nápovědy, Časové chování, Nároky na zdroje Modularita, Znovupouži-telnost, Možnost analýzy, Stabilnost Testovatelnost …. Utajení, Integrita, Nenarušení, Dohledatelnost Funkční přiměřenost, Přesnost Portabilnost, Možnost adaptace, Instalovatel- nost Oproti 9126 v SQuARE vyčleněno z funkčnosti jako zvláštní charakteristiky

Charakteristiky kvality – podcharekteristiky kvality – atributy a jejich míry

Tři úrovně hodnocení kvality softwaru Kvalita softwarového produktu Charakteristika #1 Charakteristika #2 Charakteristika #m Podcharakteristika #1 Podcharakteristika #1 Podcharakteristika #n Atribut #1 – jeho míra Atribut #2 – jeho míra Atribut #k – jeho míra míra

Kvalita, atributy a míry Míry kvality softwaru Kvalita softwarového produktu Charakteristiky kvality Měřicí funkce Podcharakteristiky kvality Prvky pro měření kvality

Co je nutné vyjasnit u každé míry? Jméno míry, Účel míry - otázkou, na kterou daný atribut či zjištěná míra odpovídá. Metoda měření, - postup, který vede ke stanovení hodnoty míry atributu. Datové prvky a vzorec pro výpočet míry Interpretace hodnot míry, zde se popíše množina hodnot, kterých mohou míry nabývat. Například údaj: „0  X  1, čím blíže k 1, tím lépe“. Typ měřicí stupnice, při měření čísly se obvykle uvádí příslušný typ podle Stevensovy klasifikace. Typ měřených hodnot, u základních měr nejčastěji počet či čas. U odvozených například počet / počet, počet / čas nebo čas / čas. Zdroj dat pro určení míry Etapa životního cyklu, podle EN ISO/IEC 12207 „Informační technologie – Model životního cyklu softwaru“ (Information technology – Software life cycle model) Profese, využívající výsledky měření, Jméno měřeného atributu, doporučuje se uvádět několik slov, která příslušný atribut charakterizují dostatečně dobře a jednoznačně, spolu s případnou zkratkou. Charakteristiky a podcharakteristiky jakosti podstatně ovlivněné danou mírou, Charakteristiky a podcharakteristiky jakosti částečně ovlivněné danou mírou, lze uvést i několik charakteristik a podcharakteristik. Druh míry zda je vnější, vnitřní nebo pro jakost užití.

Kvalita a životní cyklus softwaru Požadavky na systém, získané od všech relevantních stran, dotčených budoucí funkcí vnějšího systému Technické požadavky na SW Požadavky na kvalitu užití Požadavky na vnější kvalitu Požadavky na vnitřní kvalitu Kvalita SW produktu Kvalita užití implementace Požadavky na změny Vnější kvalita Vnitřní kvalita (prediktory) Požadavky na zvýšení kvality

Jak z měr získat hodnocení?

Komplexní posouzení kvality

Možné přínosy a možná ohrožení projektu SQuaRE ?, – Návrh se zatím soustřeďuje na obecné otázky a tvorbu návodů. Ponechává stranou detaily. Především zatím chybí návrh atributů a měr. Práce se opožďují, výsledky zastarávají za rozvojem oboru. Soustava normativních dokumentů se rozrůstá a stává se nepřehlednou. Jejich pořízení se vzhledem k cenové politice normalizačních orgánů prodražuje. Metody a postupy tvorby softwaru jsou velmi diverzifikované. Autor příspěvku nevidí shodu na vnitřních mírách jakosti jako nadějnou. + Posílení pozice uživatele na trhu IT

Kontakt: vanicek@pef.czu.cz Děkuji za pozornost Uvítám spolupráci na tvorbě a posuzování návrhů norem SQuaRE. Nemám však možnost zabezpečit jakékoliv honorování této obtížné a často nevděčné práce. Kontakt: vanicek@pef.czu.cz