Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008
Kreativní čtení J.Á. Komenský: „Jak dovedně užívat knih…“ výpisky náměty vlastní nápady čtenářský deník „Knihy tě moudrým nenaučí, nýbrž…“ Zásady: soustředění, termíny, citáty, a¨sociace, interpretovat přečtené,… Biblioterapie
Kreativní čtení = aktivní čtení nový přístup k textu podněcuje k činnosti práce s formou a obsahem pochopení textu reagovat na přečtené tvořivě vedení vnitřního dialogu četba s tužkou v ruce
Kritické čtení Tzv. kritické čtení Lidská závislost na příbězích Cvičení: Diktát s mezerami Ruleta Převrácená role – dvě generace Známá kniha – jiný konec „Stáří nemusí být vetché“
Stylistika Stylistika – od řeckého „stylos“ „Styl je umění říci totéž různými způsoby“ Překlad? Vývoj jazyka Spontánnost Průnik do jazyka z knih, filmů,… Rozdíl mluveného od psaného Měření čtivosti Vladimír Just: Slovník floskulí
Cvičení Dokončit pohádku „ O chytré princezně“ Kritické čtení: kritika publikovaná a odlišný názor Váš Dotazníček: 1.Jak se tady cítíte? 2.Co byste si přál(a) splnit? 3.Co Vás v posledním týdnu potěšilo? 4.Co je pro Vás štěstí? 5.Volná otázka
Kreativní psaní „ Neutrácejte peníze, napište si knihu sám“ „Kam běží ta napsaná srnka napsaným lesem?“ Záměr něco napsat – inkubace K.Čapek: „Věci kolem nás“ (str.41) Téma: opak např. „Jak přibrat na váze“ Důležitost začátku a titulu
Funkční styly Funkční styly: hovorový odborný publicistický umělecký Cvičení: „Viděno oknem“ (str.43) „ O chytré princezně“
Inteligence krystalizovaná Inteligence krystalizovaná – životní zkušenost, znalost světa, životní moudrost „Každý člověk má tři charaktery. Jeden, který ukazuje, jeden, který má a jeden, který si myslí, že má.“ Louisa HAY: „Miluj svůj život“ (str. 71) VIZUALIZACE – vnímání zrakem Empatické naslouchání
Cvičení Pokus studentů PS v Německu (str. 57 šedá) Pozitivně převyprávět vlastní příběh N:……………………………………… P:……………………………………… Lze tvůrčí psaní učit?
Tvůrčí mysl Miroslav Holub: „Tvůrčí mysl musí prolomit konvenční omezení, musí hledat alternativní perspektivy, aby její tvořivost byla příčinou vždy nových vln na širé hladině kultury. Nových, jedinečných, překvapivých, elegantních.“
Cvičení Cvičení: V mentálním obraze spojte: letadlo a pole křídlo a křivdu tužku a počítač ulici a ucho jablko a slávu Citát: Jestliže…….. Cvičení: O věcech