Modelování v prostoru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
BU51 Systémy CAD RNDr. Helena Novotná.
Co může být všechno v šabloně?
Vizualizace Perspektivní pohledy, materiály, světla, Render.
Rastrová a vektorová grafika
Vývoj počítačové grafiky
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
Úvod do počítačové grafiky
Grafika Rastrová X Vektorová.
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Grafické formáty.
Vývoj počítačové grafiky
1 Mechanika s Inventorem 4. Prostředí aplikace Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Počítačová grafika.
Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.
Téma: Vektorizace obrázků -10. díl
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
CorelDraw – čárové objekty
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Vektorová grafika.
Václav Sýkora Manažerská informatika Kurz: 
Diplomová práce Veronika Pemlová
Co dnes uslyšíte? Kosoúhlé průměty povrchů těles.
Vektorová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Nástroj pro prezentace
Třírozměrné modelování
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Zobrazování.
Rastrová grafika Úprava fotografií
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Způsoby uložení grafické informace
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Tisky parametry tisku tisk z modelu tisk z rozvržení.
REPREZENTACE 3D SCÉNY JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK.
3D MODELOVÁNÍ - teorie „HIGH TECHNOLOGY – další vzdělávání v 3D technologii“, registrační číslo projektu CZ.1.07/3.2.10/ Ing. Jiří Bukvald.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
2D A 3D CAD Systémy CAD. CAD CAD – Computer Aided Design (počítačová podpora konstruování). Počítačová podpora konstruování v oblastech: - Strojírenství.
Ovládání a přizpůsobení prostředí AutoCADu uživatelské rozhraní možnosti nastavení profily.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Zobrazování. Modelování a zobrazování Realita (sutečnost) model Obraz(y) modelu modelování Zobrazování (vizualizace)
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Nástroj pro prezentace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Geometrické modelování
Plochy: spline, B-Spline a NURBS
Úvod do aplikace Autodesk AutoCAD
Vektorová grafika.
Třírozměrné modelování
CorelDRAW Úloha 4 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Vektorová grafika.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Transkript prezentace:

Modelování v prostoru

Typy prostorových modelů drátěné (hranové) modely hraniční (stěnové) modely sítě (matem. modelování, konečné prvky) technické plochy objemové modely hraniční model + orientované stěny CSG modely (constructive solid geometry) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

CSG model základní tělesa (primitiva) – hranol, koule, válec... základní geometrické operace – posun, kopie, otočení... množinové operace – sjednocení, průnik, rozdíl Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Technické křivky a plochy hladké tvary jednotný popis všech typů křivek (pomocí polynomů) rychlé výpočty snadná diferencovatelnost Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Křivky – základní pojmy definiční (řídící) body interpolace aproximace aproximace interpolace Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Křivky – základní pojmy navazování segmentů křivek – spojitost G0 – společný bod G1 – společný směr tečny (možná změna rychlosti) G2 – hladký přechod (shoda křivosti) váha bodu vliv bodu na tvar křivky Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Vývoj technických křivek 8.4.2017 Vývoj technických křivek Bézierovy křivky kubické paraboly modelování ve 2D, definice písma spojitost G1 B-splajny řídící body neleží na křivce (t3=antitěžiště P0P1P2) pravidelně rozmístěné uzlové body spojitost G2 Fergusonova k. – koncové body + konce tečen v počátečních bodech Bézierova k. – koncové body + tečny v krajních bodech, směrnice tečny=1/3 délky této úsečky Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013 Základy počítačové grafiky

NURBS křivky a plochy NURBS (NonUniform Rational B-Spline) zobecnění B-splajnů nemusí být pravidelný rozestup uzlových bodů váha bodu popis všech běžných křivek NURBS plochy = tenzorový součin NURBS křivek nad pravidelnou sítí řídících bodů přenáší se vlastnosti křivek nástupci T-splajny – plochy def. nad nepravidelnou sítí řídících bodů Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Grafické editory

Grafické editory Rastrové Vektorové 2D systémy CAD systémy 3D systémy Adobe Photoshop Corel PhotoPaint Paint PhotoStyler gimp Vektorové 2D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand inkscape CAD systémy AutoCAD Microstation ArchiCAD Nemecek Revit Architecture 3D systémy Autodesk 3ds Max Rhinoceros Autodesk Maya Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rastrové editory kreslení i úpravy = změna barvy bodů základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec…) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky…) guma Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rastrové editory úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření ,rozmazání…) rastrové efekty export do rastrových formátů Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Zákres do fotografie dokončení vizualizace 3D modelu 3D model  render (rastr. soubor)  rastr. editor Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Vektorové editory Kreslení = tvorba objektů Editace = změna vlastností objektů základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

CAD systémy CAD = Computer Aided Design (počítačová podpora projektování, návrh pomocí počítače) přesné zadávání bodů, velikostí a úhlů, různé druhy souřadnic kreslení úseček, křivek, geometrických tvarů, písma a šraf editační příkazy – kopie, změna velikosti, otáčení, ořezávání, prodlužování, změny vlastností barvy, typy čar, hladiny, bloky kótování možnost propojení s databázemi, knihovny prvků export a import formátu DXF 3D modelář (některé) univerzální, specializované nadstavby, speciální systémy Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

3D editory Modelování = vytváření prostorových objektů a operace s nimi Vizualizace možnosti zobrazení (drátěné, stínované, realistické) nastavení světel a stínů – umístění, typ, intenzita, barva typy světel: bodový zdroj (žárovka) zdroj rovnoběžného světla (slunce) plošný zdroj (okno, zářivka) kuželový zdroj (reflektor) nastavení materiálu – fyzikální parametry, mapy povrchů (textury) Perspektiva rendering – tvorba reálného prostorového obrazu na základě počítačového modelu. Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

3D editory — prostorový model prostorový model (wireframe) viditelnost (hide) stínování (shade) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

3D editory — světla, materiály nastavení materiálu (parametry — barva, hladkost, kovovost, lesk, průhlednost  index lomu, mapa povrchů) Rovnoběžné světlo (slunce) Bodový zdroj světla (žárovka) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Světla Reflektor Celkové osvětlení Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Render Rendering tvorba reálného prostorového obrazu na základě počítačového modelu. Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013