VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Platit se dá i jinak než penězi
7 Nezaměstnanost.
Způsoby stanovení ceny
Jan Brychta Michaela Šťastná.  Cena  R egulace  Orgány  Zákon.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Cena v pojetí marketingu
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
HMOTNÉ A DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Ekonomická gramotnost
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
VSTUPY A VÝSTUPY V EKONOMICE
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Grafické studio Ten dělá to a ten zas tohle FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Ten dělá to a ten zas tohle
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Ekonomika jako ústřední topení
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
2.Marketingové prostředí
Platit se dá i jinak než penězi
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik REKLAMA a SLEVY.
Modelování rodinného rozpočtu
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Ekonomika jako ústřední topení
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik Prodej jablek.
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
BYDLENÍ 2 Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Nezaměstnanost.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: ICT ve výuce
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Marketingové strategie
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST

VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1

VÝVOJ CEN RYCHLOST REAKCE CEN na změny poptávky nebo nabídky trhy, kde se ceny mění rychle (častěji než jednou za týden) benzin čerstvé ovoce a zelenina internetové aukce akcie cizí měny trhy, kde se ceny mění pomalu (méně často než jednou za měsíc) zájezdy jízdné (vlak, autobus) automobily nemovitosti

VÝVOJ CEN CENOVÁ REGULACE potlačuje vývoj ceny podle nabídky a poptávky maximální cena, minimální cena nebo usměrnění cen (ceny se mohou měnit pouze v mezích stanovených pravidel) stanoví úřad nebo zákon v ČR: léčiva, lékařská péče voda z vodovodu, elektrická energie, zemní plyn parkovné, taxislužba, MHD, pohřební služby,… (stanoví obce) jízdné – vlak, autobus cigarety elektronické komunikace (telefon, internet, rádio, televize) práce (minimální mzda)

VÝVOJ CEN výhody regulace cen nastavená maximální cena chrání spotřebitele (brání přemrštěným cenám) nastavená minimální cena chrání výrobce

VÝVOJ CEN nevýhody regulace cen brání konkurenci, brání přirozenému vývoji cen zavedení minimální ceny zboží pro výrobce může vést k vysokým cenám pro spotřebitele např: dotovaná cena elektrické energie po zavedení cenového stropu se zvýší poptávka, ale nabídka se nezvýší, - zboží začíná být nedostatkové - snižuje se kvalita zboží - posiluje černý trh sociálně slabší skupiny obyvatelstva jsou v důsledku toho diskriminovány zavedení cenového stropu nikdy dlouhodobě nevede k nízkým cenám na trhu

VÝVOJ CEN výhody minimální mzdy chrání před chudobou pracovní motivace – je výhodnější pracovat než pobírat sociální dávky zaměstnavatele chrání před mzdovou konkurencí namísto využívání nekvalifikované manuální práce se více investuje do technologií nevýhody minimální mzdy zvýšení nezaměstnanosti – počet pracovníků musí být redukován zvýšení ceny zboží (vyšší náklady na výrobu)

VÝVOJ CEN Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr. 1: