SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ? Ing. Jan SPOUSTA
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ? CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ? DEFINICE BRT/BHLS ZÁKLADNÍ KOMPONENTY Organizace provozu Infrastruktura Vozidlo Řízení a kontrola provozu Očekávání zákazníka Image – marketing - identifikace Začlenění do městského prostředí APLIKACE a MOŽNOSTI DALŠÍHO ROZVOJE V ČR SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY
HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY A ELEKTROBUSŮ CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY A ELEKTROBUSŮ „Trolejbus“ Jaimais content Siemens 1899 Berlin 1882 100 km/h Trolejbus Elektromobil Gmünd/ Edison 1913 Č.Velenice SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 3
HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY GB 1937 – 1931 SU/HU 1950 GB 1920 FR 1950 SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 4
HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY VÝSTAVBA NOVÝCH T-BUS PROVOZŮ SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 5
HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY POČET T-BUS PROVOZŮ CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY POČET T-BUS PROVOZŮ SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 6
TROLEJBUSOVÁ VÝROBA DLE STÁTŮ CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY TROLEJBUSOVÁ VÝROBA DLE STÁTŮ SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 7
HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY TROLEJBUSOVÁ VÝROBA CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 HISTORICKÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY TROLEJBUSOVÁ VÝROBA 1. ZIU9/10 …. 55 000 (ZIU9 = 45 000) 2 ZIU 5 …. 15 000 3. Š 9Tr …. 7 500 Na „Západě“ max. 500 ks SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 8
SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 2000: 368 provozů 2010: 340 provozů – zrušeny provozy v Číně, Gruzii, Kazachstanu, Uzbekistanu, AT (2), BE, RO (9), Kanadě Trolejbusy v ohrožení Snižování nákladů x Populistická opatření (Tallin – MHD zdarma) SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 9
SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 2000: 368 provozů 2010: 340 provozů – zrušeny provozy v Číně, Gruzii, Kazachstanu, Uzbekistanu, AT (2), BE, RO (9), Kanadě Trolejbusy v ohrožení Snižování nákladů x Populistická opatření (Tallin – MHD zdarma) SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 10
naopak NOVÉ PROVOZY v ITÁLII CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 naopak NOVÉ PROVOZY v ITÁLII Řím 2005 Lecce 2012 Boloňa 1991 Janov 1997 + SE: Landskrona, ES: Castelon, Rusku, Ukrajině, Venezuele, Číně, Saudské Arábii (Rijád) Reálné projekty: Montreal, Leeds (2018) SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 11
PO ROCE 2000 ALTERNATIVNÍ SYSTÉMY CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 ALTERNATIVNÍ SYSTÉMY TRANSLOHR BOMBARDIER Tram sur Pneu pevné uchycení ke koleji i jako trolejbus cca 10 provozů (FR,IT,ČLR) 2 provozy (FR) - neperspektivní SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 12
TROLEJBUSY S OPTICKÝM NAVÁDĚNÍM CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 ALTERNATIVNÍ SYSTÉMY TROLEJBUSY S OPTICKÝM NAVÁDĚNÍM CASTELÓN (ES) SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 13
PO ROCE 2000 FUTURISTICKÝ DESIGN CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY PO ROCE 2000 FUTURISTICKÝ DESIGN Van Hool/Kiepe EXQUICITY pro Parmu IRISBUS CRISTALIS (Lyon, Castelón) SOLARIS pro Salzburg SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 14
… nebo ELEKTROBUSY ? TORINO dobíjení přes indukční desku na konečné CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 … nebo ELEKTROBUSY ? TORINO dobíjení přes indukční desku na konečné ŘÍM SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 15
… nebo ELEKTROBUSY ? KODAŇ PAŘÍŽ – MONTMATREBUS CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 … nebo ELEKTROBUSY ? KODAŇ PAŘÍŽ – MONTMATREBUS SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 16
… nebo ELEKTROBUSY ? SHANGHAI EXPO 2010 ELECTRIC BUS CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 … nebo ELEKTROBUSY ? SHANGHAI EXPO 2010 ELECTRIC BUS dobíjení během zastávek VÍDEŇ – RAMPINI dobíjení přes pantograf SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 17
… nebo ELEKTROBUSY ? BYD Electric Bus dobíjení přes noc dojezd 250 km CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 … nebo ELEKTROBUSY ? BYD Electric Bus dobíjení přes noc dojezd 250 km ??? 6 busů do Friesland (NL) + Windsor (Kanada) zájem i z DE, DK SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 18
… nebo ELEKTROBUSY ? ??? Dojezd Rychlost dobíjení Cena CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 … nebo ELEKTROBUSY ? ??? Dojezd Rychlost dobíjení Cena SOUČASNÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY 19
Děkuji za pozornost! Ing. Jan Spousta jan.spousta@cdv.cz Kontaktní informace: Ing. Jan Spousta jan.spousta@cdv.cz +420 725 708 085 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Brno Pracoviště Praha Thamova 7, 186 00 Praha 8 www.cdv.cz