Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly Dějiny kultury Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Obsah předmětu dějiny kultury Úvod do studia dějin umění základní pojmy orientace při cestování a pohledu na umělecké památky Teorie umění umění a jeho druhy; výtvarné techniky; umělecké dílo a jeho námět a obsah Estetika základní estetické kategorie ukázky vývoje estetických názorů Historie umění časový přehled vývoje VV umění; stručný přehled hudebního vývoje; důraz na historii VV umění
Výukové cíle předmětu DK příprava na studium některých humanitních či technických oborů získání celkové orientace při cestování a návštěvě památek naučit se vnímat, pochopit, eventuálně zhodnotit umělecké dílo
Metody a využívané materiály Vybrané kapitoly z dějin kultury (přednáška a výklad v hodinách) Projektová práce úkoly s různými výstupy, nejčastěji referát či prezentace ppt Exkurze tuzemské, eventuálně zahraniční
Doporučné studijní materiály B. Mráz: Dějiny výtvarné kultury J. Adamec, P. Šamšula: průvodce VV uměním E.H. Gombrich: Příběh umění José Pijoan: Dějiny umění Největší malíři Internet
Hlavní disciplíny předmětu DK a mezipředmětové vztahy Teorie umění Estetika Historie umění Dějepis Základy společenských věd Filosofie Český jazyk a literatura Výtvarná a hudební výchova
Základní pojmy Kultura a její složky Kulturní okruh Kulturní komplex Kulturní rys
Pokus se identifikovat tyto kulturní okruhy
O jaký kulturní rys se jedná?; urči odpovídající kulturní komplex
Flamenco; irské tance; kankán; mazurka; morris dancing – mečový tanec;břišní tanec
Pokus se rozlišit různé architektonické styly
Různé styly v malířství
3 hlavní zdroje evropské kultury Řecká kultura a vzdělanost Hodnoty; ideál kalokagathia; kalos = krásný agathos = dobrý Filosofie Náboženství Římské právo Snaha vládnout a dokonale spravovat svět Křesťanství Cit, intenzita prožitku Učení o lidské podstatě Krista
Athénská škola: obraz vytvořený pro výzdobu vatikánských stanzí; měl vzdát hold antické filosofii; jsou zde přední představitelé Platón a Aristoteles: idealistická a materialistická filosofie; Platón (427-347); teorie idejí: svět smyslového poznání je proměnlivý a nedokonalý; nad ním stojí svět neměnných vzorů a idejí; lidská duše je nesmrtelná a před narozením prodlévala ve světě idejí; v lidském těle se může rozpomínat na věčné ideje a to je základem poznání; k tomu je však potřeba duši cvičit v logickém myšlení a musí se usilovat o dobro a pravdu. Platón pocházel z urozené athénské rodiny a chtěl se aktivně věnovat politice. Po Sokratově smrti a pod vlivem vlády 30 tyranů v Athénách se rozhodl věnovat filosofii a zalořil vlastní školu zvanou Akademie. Aristoteles (384-322) Platónův žák, pocházel z oblasti Chalkidiké, otec lékařem Filipa Makedonského, on sám se stal vychovatelem jeho syna Alexandra. V Athénách také založil školu, jež byly nazývána peripatetická. (její členové se při diskutování procházeli.)Svým dílem přispíval k rozvoji logiky, chápal ji jako nástroj k rozvoji myšlení. Zkoumal vesmír, zabýval se zoologií, etikou, poetikou a rétorikou. Zpracoval ústavy 158 řeckých států, zachovala se však pouze ústava athénská. Na základě těchto studií sepsal spis Politika. Smyslovému poznání přikládal větší váhu (odtud jeho zájem o přírodu); věc mí látku a tvar, k jejímu vzniku je též třeba příčiny a účel. Skupina Sokratova: Alkibiades – Xenofón – Sokrates Alkibiades: politik a vojevůdce; 2. Fáze Peloponéské války výprava proti Sicílii) Xenofón: filosof a životopisec Sokratův Sokrates (470-399): navazoval na sofisty, byl si vědom omezených možností lidského poznání (vím, že nic nevím); Metoda rozhovorů s přísně logickou argumentací, snaha dopátrat se základních hodnot lidského života. Za proměnlivostí lidského konání, jehož dosah si lidé často neuvědomují, stojí něco, co má vyšší platnost a závažnost. Sám se řídil vnitřním hlasem, která měl být výrazem svobodného rozhodování a zároveň odpovědnosti za vlastní činy. (daimonion); aby člověk dosáhl štěstí, musí si uvědomovat nedostatečnost vlastního poznání. Zpochybňoval zažité principy myšlení a jednání, o nichž člověk nepřemýšlí a touto cestou by se dalo dospět k hlubokému sebepoznání. Důraz na vnitřní odpovědnost jedince. V rozporu s oficiálním náboženstvím, obžalován ze zavádění nových božstev, odsouzen a podřídil se rozsudku, i když měl možnost uprchnout. Nenapsal žádné dílo, a tak je znám e pouze díky jeho žákům, Xenofontovi a Platonovi. Xenofón (430-355); jako Sokratův žák podal o svém učiteli cenné svědectví; byl také historik a navázal na Thukidida a podal řecké dějiny až do roku 362. Jean Louis Davis Smrt Sokratova
Jean Louis David: Smrt Sokratova
Vývoj evropských ideálů Základy položeny v období antiky a křesťanství Humanisté uskutečnili syntézu řeckého a římského dědictví s křesťanským myšlením Na ně navazuje osvícenská filosofie Boj za občanské svobody Přesvědčení, že je povinností společnosti zaručovat základní svobody
Šíření evropských ideálů Antika Středověk Gotika, renesance a humanismus 19. století a nacionalismus Integrační snahy ve 20. Století
„Evropská kultura, „evropský“ kulturní člověk a „evropanství“ Často kladená otázka: Může evropský integrační proces znamenat zánik individuálních národních rysů? Evropská kultura je vlastně „jednotou různorodostí“
Úkol: Velcí Evropané Připrav stručný profil evropské osobnosti, kterou považuješ za výjimečnou Zdůvodni svůj výběr a uveď, jak se tato osobnost projevila c celoevropském měřítku