Praktická Lesnická Ekonomika v kostce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Opakování k maturitě.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Bilance a bilanční princip
Finanční řízení podniku
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Úvod do podnikových financí
Účetnictví.
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování.
FINANCE 2014/2015.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Účetnictví – Rozvaha, její funkce, obsah a členění
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování nákladů a výnosů Označení.
ROZVAHA říjen 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070108
Základy účetnictví Ladislav Šiška.
EVIDENCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ
Úvod do účetnictví.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Sociální ekonomika a účetnictví v sociálních podnicích „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“, CZ.1.07/3.2.05/ Vzdělávací.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
CHARAKTERISTIKA ÚČETNICTVÍ
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
Finanční analýza.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Základy účetnictví 1. přednáška.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
UC_A1_Základy účetnictví
Úvod do podnikových financí
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Finanční výkazy obchodních společností
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Základy účetnictví 1. přednáška. Význam a funkce účetnictví Význam: Význam: poskytuje informace pro své uživatele Funkce: Funkce: - zobrazovat ekonomické.
Úvod k účetnictví ÚSC.
ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: CIZÍ KAPITÁL – ÚČTOVÁNÍ O REZERVÁCH, ÚVĚRECH A PŮJČKÁCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Naklady a jejich členění
Struktura podnikatelského plánu
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Podniková ekonomika.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Podniková ekonomika.
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Majetková a kapitálová výstavba podniku
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Praktická Lesnická Ekonomika v kostce. PLE Přednáška 25.3.2014. LDF Brno. Ing.Venuše Komárková,Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a Státním rozpočtem ČR InoBio – CZ.1.07/2.2.00/28.0018

Obsah přednášky 1.Praktická lesnická ekonomika 2. Strukturální znak uživatelů PLE. 3. Organizační členění PLE. 4. PLE základní organizační jednotky. 5. PLE střediska. 6. PLE ústředí firmy 6.1. Účetnictví firmy 6.2. IT systém firmy 6.3. Daňové a ostatní legislativní povinnosti 6.4. Obchodní činnost ( prodej výrobků a služeb) 6.5. Kontrolní činnost 6.6. Obrana a ochrana firmy 6.7. Financování firmy 7. Specifika dle subjektů 8. Shrnutí – PLE v kostce.

1.Praktická lesnická ekonomika. Ekonomika (hospodářství) je shrnutí hospodaření určitého subjektu například státu, organizace nebo jednotlivce. Věda, která zkoumá finanční chování subjektů, které se ekonomicky projevují, se nazývá ekonomie.

2. Strukturální znak uživatelů PLE. Uživatelé praktické lesnické ekonomiky : Vlastníci lesa – FO, komunální majetky,apod. Dodavatelé služeb(podnikatelské firmy) – pro správce majetku, pro vlastníky Správci lesních majetků – např. LČR,s.p., VLS Ostatní (výstupy PLE např. soudní znalci,státní a ostatní organizace - ČSÚ) Ekonomické jednotky vlastníků nebo správců lesa a jejich dodavatelů služeb, ve kterých se v rámci plánovaného využívání a obhospodařování lesního majetku provádí hospodářská činnost za účelem naplnění hospodářské funkce lesního majetku a zisku.

3. Organizační členění PLE.

4.PLE základní organizační jednotky. Plán výkonů ( Projekt TČ, PČ, ostatních činností,..) v technických jednotkách (m3, ha, kus, hod,…) na časové období. 2. Náklady na: 2.1.cizí výkony (nakoupené služby –OSVČ,…) – porovnání požadavku a možnosti platit: sazby na technickou jednotku 2.2.práce vlastních zaměstnanců THP i D (mzdové náklady a ostatní osobní) – výkonové normy v LH, odměna THP ( režijní náklad :mzda, auto, počítač,mobil + ostatní). Zaručená mzda, pohyblivá složka mzdy. Minimální mzda. 2.3. spotřebu materiálu Hovoříme o přímých nákladech výroby – lze stanovit na jednotku produkce. 2.4.zcela specifický náklad : nákup dříví od LČR ( viz 2.3.) 3. Výnosy z: 3.1. prodeje dříví 3.2. prodeje služeb 3.3. prodeje ostatního majetku

4. Specifika dodavatelského subjektu LČR: pořadí finanční závažnosti nákladů v TČ: a) Nákup dříví dle ceníkových kódů a hmotnatostí (řád: tis.Kč) b) Výrobní náklady ( řád stovek Kč) c) Určení optimální sortimentace a optimální lokality výroby sortimentů dříví ( řád stovek až tis.Kč) U ostatních typů subjektů bod 4a) odpadá – hospodaření na vlastním majetku. 5. Kontrolní činnost – analýza odchylek od plánovaných přímých výrobních,ale i režijních nákladů na nejnižší organizační jednotce – základní předpoklad pro efektivní řízení nákladů firmy. 6. Mistr lesní výroby je manažer v pravém slova smyslu – ekonomická,výrobní a obchodní zdatnost je základem ziskovosti činnosti.

Určení míry zaměstnanosti na LÚ Obecně platné: Dělnické profese – dle objemu technických jednotek a ročního výkonu na jednoho člověka Diference dle typu subjektů (vlastník, dodavatel LČR,..) THP Dodavatel prací – dle ročního objemu TČ a PČ na lesnický úsek ( revír); nejčastěji cca 10 – 12 ti.m3 těžby a 1 – 2 mil. Kč PČ. Existují různé modifikace – např. 20 – 30 tis. m3 bez PĆ a v příhodných terénech ( převaha harvestorových těžeb), výpomoc přes exponované roční období – ochrana lesa Rozloha revíru : cca 1000 – 1200 ha

Vlastník : Revír cca 600 – 800 ha v plném rozsahu odborných provozních činností

5. PLE střediska Tvorba středisek v rámci organizační struktury firmy je vždy záležitostí : Produktu ( objemu, podobné činnosti,apod…) – středisko lesní výroby tvoří např.:( lesní výroba, školky, provoz HV). Regionu Ostatních vlivů Vedení střediska je většinou pouze záležitostí režijních nákladů fixních. Případná odchylka zaměstnanosti v důsledku např. prudkého nárůstu objemu technických jednotek je záležitostí variabilních režijních nákladů. Správní režie.

6. PLE ústředí firmy( vrcholový management), vlastník ( pojem správní režie) 6.1.Účetnictví firmy = centrální informační systém. Zachycuje ve finančním vyjádření ekonomické procesy uvnitř firmy a její vztahy k okolí. Jeho cílem je věrné zobrazení skutečnosti na základě kvantifikovatelných peněžních hodnot. 6.1.1 Účetnictví finanční. 6.1.1.1. Pojmy finančního účetnictví: Rozvaha = finanční vyčíslení aktiv a pasiv Výsledovka = finanční vyčíslení činnosti firmy během určitého časového období Podvojné účetnictví = evidence obchodních případů,kdy každá účetní operace je zachycena na dvou stranách účtů ( má dáti, dal). Účtová osnova.

Investiční majetek : majetek,který svoji hodnotu do nákladů rozpouští postupně formou odpisů Investiční plán = plán pořízení investičního majetku a zdroje jeho finančního krytí ( Pravidlo investování: pořadí investic určuje to, co mě živí). 6.1.2. Provozní účetnictví Hlavní úkoly jsou : zjišťování nákladů a tržeb, podklady pro analýzy a strategie, shrnutí nákladů dle oblastí zodpovědnosti jednotlivých řídících pracovníků ( střediska, útvary,..) Účtují se náklady dle druhů ( energie, mzdy, materiál –mnohdy v časovém rozlišení), dle nákladových středisek a prostředků,stanovují se náklady na kalkulační jednici ( na m3 těžby dříví, přibližování,..). Pravidlo : schopný hlavní účetní znamená poklad pro firmu poklad!!!

6.2. IT systém firmy. IT firemní systém – nezbytný nástroj fungování firmy a zpracování, přenosu a vyhodnocování ekonomických informací. Zcela specifická individuální firemní řešení. Nejznámější software v lesnictví : firma Hasoft ( Seiwin),PDS, Melco, Lesma, SAP,… Pravidlo : správné nastavení rozsahu informací v čase je základem pro efektivní manažerské řízení firmy. Příklad : dodavatel LČR x vlastník

6.3. Daňové a ostatní legislativní povinnosti Ekonomický subjekt podléhá daňovým povinnostem dle svého typu. Nejčastěji : daň z příjmu, daň z přidané hodnoty, silniční daň, odvod SSZ, finančnímu úřadu, dań z nemovitostí,… Ostatní : stát - ČSÚ, Intrastat Bezdlužnost vůči státu a beztrestnost firmy i jejích zástupců jsou nezbytným předpokladem pro její fungování.

6.4.Obchodní činnost (prodej výrobků a služeb) . Tržby z prodeje dříví tvoří většinou hlavní složku tržeb firmy a určují míru zisku. Specifika : ČR není určujícím faktorem evropského trhu s kulatým dřívím Vysoký export Ztráta pozice českého dřevozpracujícího průmyslu Vliv kalamitních podmínek Přebytek a poptávka trhu, aktuální situace Vliv LČR Ekonomicko – obchodní kroky : obchodní jednání, uzavření kupní smlouvy, dodávka dříví, fakturace ( samofakturace), přenos do IT systému firmy, vyhodnocování a kontrola obchodní činnosti – zpeněžení dříví, tzv. ryzí ceny na lokalitě OM, ceníkové x realizační ceny. Základem obchodní činnosti jsou kupní smlouvy ( ceny, splatnost – vliv na cash flow).

6.5.Kontrolní činnost Nezbytný předpoklad porovnání průběžného ( měsíčního), finálního (ročního) a plánovaného ( měsíc,rok, zakázka) stavu provozních ekonomických ukazatelů ( zisk, ztráta). Provádí se hlavně na úrovni nejnižších organ.jednotek, které jsou hlavním článkem tvorby hospodářského výsledku firmy.

Předmětem kontroly je na LÚ je hlavně: Dodržování nastavených principů odměňování ( sazby, normy) Dodržování nákupních cen materiálu. Dodržování kvality sortimentace dříví a časový objem plnění dodávek odběratelům. Dodržování objemu činností v v technických jednotkách. Účetní a fyzický stav zásob dříví. Výše režijních nákladů.

Kontrolní činnost na dalších organizačních stupních firmy Předmětem kontroly jsou již převážně ( ale ne jenom- závisí to na organizačním uspořádání) režijní ( správní ) náklady, které tvoří zaměstnanci ( externí dodavatelé) a firemní zázemí v podobě nemovitého a movitého majetku a další vybavenosti. Při zjištění odchylky zisku od plánované hodnoty je potřeba provést analýzu stavu a zpětnou vazbou zjednat nápravu. Nápravná opatření mají různé formy ( od snížení techn.jednotek po výměnu zaměstnance-dodavatele). Dále uvedené obecné schéma a jeho části jsou aplikovatelné na všech organizačních úrovních firmy.

Možné příčiny odchylek zisku (Seiler 2005:380 in Podnikání v lesním hospodářství a dřevařském průmyslu 2009 str.492).

Odchylka obratu (OO):

Odchylka nákladů (ON):

6.6.Obrana a ochrana firmy ( vlastníka,subjektu) ve vztahu k vnějšímu okolí – ryze nákladové položky. Kvalitní dodavatel právních služeb. Vnitřní firemní systém pravomocí informačních, ekomonických ( kromě definovaných z pozice právní formy společnosti – a.s., s.r.o.). Týká se : podpisu smluv, nákupu a prodeje – výše financí spolu s výší pozice, jednání se zástupci institucí 3. Pojištění – běžné hospodářské činnosti,majetku, lesních porostů,plateb odběratelů, exportních plateb odběratelů, apod…. Příklady : požadavky LČR, pojištění

6.7.Financování firmy Spotřeba materiálu a energií, pořízená výrobní zařízení, mzdy pracovníků, zásoby,.. vážou finanční prostředky. Tyto se vracejí až po úhradě tržeb za realizaci výkonů firmy. V období mezi použitím finančních prostředků a úhradou tržeb je potřeba kapitálu. Financování je tedy souborem opatření , která mají zajistit potřebné finanční prostředky pro aktivity firmy. Cash flow – finanční tok – informuje o změnách zdrojů kapitálu a jeho použití v průběhu roku. Firma musí dostát svým finančním závazkům v termínu. Typy financování : Vnitřní a vnější.

Vnitřní : např. Z realizovaných výkonů Z odpisů Z nerozděleného zisku Vnější: např. Vlastním kapitálem vlastníků Cizím kapitálem = úvěrové financování ( krátkodobě: zálohy od zákazníků,krátké bankovní úvěry a dlouhodobě : bank.úvěry) Formy : např.leasing, factoring, dotace VŠE JE OBCHOD – i jednání s bankou! Důležité : plán cash flow Pomocné nástroje : zkrácení splatnosti odběratelů dříví ( služeb) Obecně : druhotná platební neschopnost – problém lesnicko dřevařského sektoru ( aktuální situace) Pravidlo selského rozumu a ubírání nul !

7.Specifika dle subjektů. 1. Zákon č.90/2012 S., o obchodních korporacích (1.1.2014) a NOZ 2. Vlastník lesního majetku – daňová rezerva na pěstební činnost,oceňování lesních porostů ( nejen pozemků), pojištění lesních porostů Daňové rezervy Zákon č. 593/1992 Sb. o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů. Upravuje rezervy na pěstební činnost, na odbahnění rybníka, na sanaci pozemků dotčených těžbou a na vypořádání důlních. Daňové rezervy např.i na opravy hmotného majetku. 3. Čerpání dotací – obecně ve výhodě vlastník lesního majetku, v nevýhodě dodavatelské subjekty LČR

8. Shrnutí Kostka provozní lesnické ekonomiky:  Normy, sazby, jednicové náklady Výrobní náklady, režijní ( správní náklady), variabilita a fixnost nákladů, nákladová střediska, obrat, výnos,výdaj, příjem, tržba Účetnictví provozní a finanční,obchodní činnost,financování,investice, IT,ochrana a obrana Ŕízení cash flow s jistotou Zisk, ztráta, plánování, zjištění přičin odchylek, kontrolní činnost Intuice, zpětná vazba, reakce na změnu, výběr zaměstnanců a dodavatelů. PLE

S díky za pozornost a přáním hodně úspěchů Venuše Komárková - Kinská