Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Moderní právní pozitivismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pojem, význam a historie práva
Advertisements

Vývoj české ústavnosti
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2216_VO8 PRÁVO – právní minimum
Správní právo Pojem správního práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Moderní právní pozitivismus
Politologie jako věda Politika moc
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociální konstruktivismus
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Teorie práva Přirozené a Pozitivní právo Martin Škop
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
TEORIE PRÁVA Pojem práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Filosofie úvod do problému....
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Norma, právo, forma zákonů
Distinkce mezi iusnaturalismem a pozitivismem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Sociologické směry v právním myšlení.
Pojem práva a jeho klasifikace
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Přednáška K čemu je právní filosofie
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Název politologie je složen z následujících slov:
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Právní pozitivismus 20. století. Ryzí nauka právní (normativní teorie)  Vznikla ve dvacátých letech 20. století  Za jejího zakladatele jsou považováni.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie osvícenství v Německu
Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Digitální učební materiál
Právo.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Právní normy ON 1. M.
Základy práva I 1. přednáška
Úvodní přednáška – základní informace
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Základní filozofické otázky
ANOTACE Vysvětlit žákům, co je právní řád a popsat jeho historii.
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Moderní právní pozitivismus

Ryzí nauka právní (normativní teorie)  Vznikla ve dvacátých letech 20. století  Za jejího zakladatele jsou považováni Hans Kelsen (škola vídeňská) a František Weyr (brněnská normativní teorie)  Oba právní vědci si vytýčili úkol vybudovat skutečnou teorii práva (právní vědu) se svou vlastní normativní metodou  V meziválečném období byla tato teorie rozvíjena především ve Vídni, tzv. vídeňskou školou, vedenou Hansem Kelsenem (sem patřili např. A. Merkl, A. Verdross, F. Kaufmann a F. Schreier).  Dalším centrem ryzí nauky právní bylo Brno, kde se její příznivci shromažďovali kolem Františka Weyra (např. A. Sedláček nebo A. Procházka, částečně byl s touto teorií spřízněn i Karel Engliš).

Znaky normativní teorie  Východisko tvoří transcendentální (kritická) filozofie Immanuela Kanta - kantovská myšlenka dualismu přírody a mravnosti  Ostré oddělení sfér Sein a Sollen  Rozlišování mezi kognitivní a volitivní sférou  Antiideologická tendence a akcentace hodnotového relativismu  Požadavek ryzosti (čistoty) metody právní vědy  Kritické stanovisko k ostatním směrům v právním myšlení

Hans KELSEN ( )  Rakouský právní teoretik, právní filozof a státovědec  Narodil se v Praze, v německy mluvící židovské rodině, ale brzy se přestěhoval do Vídně, kde získal právní vzdělání.  Po první světové válce se stal profesorem ústavního práva. Podílel se na tvorbě ústavy Rakouska, která platí dodnes a stal se přísedícím ústavního soudu.  Po roce 1930 musel opustit z politických důvodů Rakousko a jeho působištěm se stal Kolín nad Rýnem, dále působil v Ženevě a v letech také na německé právnické fakultě v Praze.  V roce 1940 opustil Evropu a po krátkém působení na Harvardu se stal profesorem na Universitě v Berkeley v Kalifornii, kde působil až do své smrti.

Kelsen – vymezení práva  Kelsen podává výklad svého učení v práci Ryzí nauka právní  Definuje právo v jeho nejobecnějším smyslu jako „specifickou techniku společenské organizace“  Kelsen zdůrazňuje funkci práva a ta může být univerzálně platná  Právo lze definovat jako donucující řád lidského chování

Kelsen – právní norma  Konstitutivním prvkem právního systému jako donucujícího společenského řádu je norma, která stanoví, že něco má být v daném právním řádu  Právní řád je systém právních norem  Určitá množina norem tvoří systém, jestliže jejich platnost lze převést na jedinou normu jako konečný důvod platnosti - Grundnorm (základní norma)

Kelsen a teorie práva  Kelsen ostře vystupoval proti dosavadní právní teorii (jak se vyvinula v 19. století).  Vytýkal jí míšení práva s mimoprávními jevy (morálka, náboženství, sociologie) a prosazoval přísně juristický přístup k právu.  Odmítal také tzv. dualismy v právu (tedy rozlišování objektivního a subjektivního práva, veřejného a soukromého práva, atp.).

Kelsen a státověda  V ústavním právu se Kelsen pokládá za tvůrce evropského modelu ústavního soudu jako nejvyššího ochránce demokracie.  Tento model, odlišný od ústavního soudnictví v USA, převzala řada dalších zemí (od roku 1921 i Česká republika).

František Weyr (1879 – 1951)  Narodil se ve Vídni, vystudoval práva v Praze. Roku 1912 se habilitoval na pražské právnické fakultě, vyučoval rakouské ústavní a správní právo na pražské technice, v roce 1919 byl jmenován řádným profesorem na české technice v Brně.  Byl členem Revolučního národního shromáždění, jako člen ústavního výboru se podílel na tvorbě nové ústavy po roce  Patřil k zakladatelům Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, byl jejím prvním děkanem, v roce 1923– 1924 byl rektorem MU  Mezi jeho nejdůležitější práce patří Základy filosofie právní (1920), Soustava československého práva státního (1924), Teorie práva (1936), Československé ústavní právo (1937).

Herbert L. A. HART (1907 – 1992)  Jeden z nejvlivnějších právních teoretiků 20. století, profesor právní filozofie v Oxfordu  Je pokračovatelem analytického právního pozitivismu založeného Austinem a Benthamem  Jeho nejdůležitější prací je dílo Pojem práva (The Concept of Law) z roku 1961

Minimální obsah přirozeného práva v právu pozitivním  Bez jistého obsahu nemohou právo a morálka podporovat minimální účel, který lidé mají ve svém společenství, jímž je přežití.  Obsahy právních a morálních pravidel se vztahují k následujícím přirozeným danostem: Lidská zranitelnost Přibližná rovnost Omezený altruismus Omezené zdroje Omezené porozumění a síla vůle

Hartovo chápání práva  Hartovo chápání práva vychází z odmítnutí představy Austina o suverénovi  Hart tvrdí, že obsahem práva nejsou pouze příkazy zaštítěné hrozbou sankce  Primární pravidla jsou pravidla, která lidem ukládají povinnosti  Sekundární pravidla jsou pravidla, která přenášejí na individua veřejnou nebo soukromou moc - pravidla změny, pravidla rozhodování, pravidla uznání

Separace práva a morálky  Debata Hart v. Devlin  Doporučení, aby homosexuální aktivity dospělých v soukromí již nebyly nadále posuzovány jako trestní delikty  Základní premisy Hartovy koncepce separace práva a morálky jsou:  porušení nějakého standardu konání není dostatečnou podmínkou pro uplatnění trestu  nemorální jevy není možné řešit právem  morálku společnosti není možné prosazovat státním donucením

Právní institucionalismus I.  Toto speciální učení teorie pozitivního práva se zabývá otázkou vztahu norem (normativních souborů) a institucí  Vytvořili jej nezávisle na sobě profesor právní filozofie v rakouském Štýrském Hradci Ota Weinberger (1919 – 2009) a skotský profesor práva Neil MacCormick (1941 – 2009)

Právní institucionalismus II.  Právo chápe jako systém praktických informací určujících strukturu a chování státu a jeho zařízení.  Platnost právního řádu je dána tím, že příslušný systém norem fakticky determinuje organizaci a fungování právních institucí.  Poznávání práva je tedy pochopením smyslu právních norem a poznáním jejich institucionalizované funkce.

Právní institucionalismus III.  Právní institucionalismus je druh právního logicismu - studuje strukturu právních norem a jejich dynamiku.  Na rozdíl od ryzí nauky právní rozlišuje různé typy právních pravidel (normy chování/právní zásady, normy chování/normy zmocňovací, atd.)  Právní dynamiku chápe jako souhru norem a skutečností (zejména právních aktů).

Právní institucionalismus IV.  Jde o učení pozitivistické, které však uznává racionální právně politickou analýzu.  Teorii spravedlnosti nechápe jako politický program, nýbrž jako kritické zkoumání na základě ideálů solidárnosti, rovnosti a svobody.  Je třeba rozlišit typy rovnosti a svobody a rozhodnout se pro vyvážený systém rovnosti a svobod s ohledem na jejich sociální efekt.