Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Moderní právní pozitivismus
Ryzí nauka právní (normativní teorie) Vznikla ve dvacátých letech 20. století Za jejího zakladatele jsou považováni Hans Kelsen (škola vídeňská) a František Weyr (brněnská normativní teorie) Oba právní vědci si vytýčili úkol vybudovat skutečnou teorii práva (právní vědu) se svou vlastní normativní metodou V meziválečném období byla tato teorie rozvíjena především ve Vídni, tzv. vídeňskou školou, vedenou Hansem Kelsenem (sem patřili např. A. Merkl, A. Verdross, F. Kaufmann a F. Schreier). Dalším centrem ryzí nauky právní bylo Brno, kde se její příznivci shromažďovali kolem Františka Weyra (např. A. Sedláček nebo A. Procházka, částečně byl s touto teorií spřízněn i Karel Engliš).
Znaky normativní teorie Východisko tvoří transcendentální (kritická) filozofie Immanuela Kanta - kantovská myšlenka dualismu přírody a mravnosti Ostré oddělení sfér Sein a Sollen Rozlišování mezi kognitivní a volitivní sférou Antiideologická tendence a akcentace hodnotového relativismu Požadavek ryzosti (čistoty) metody právní vědy Kritické stanovisko k ostatním směrům v právním myšlení
Hans KELSEN ( ) Rakouský právní teoretik, právní filozof a státovědec Narodil se v Praze, v německy mluvící židovské rodině, ale brzy se přestěhoval do Vídně, kde získal právní vzdělání. Po první světové válce se stal profesorem ústavního práva. Podílel se na tvorbě ústavy Rakouska, která platí dodnes a stal se přísedícím ústavního soudu. Po roce 1930 musel opustit z politických důvodů Rakousko a jeho působištěm se stal Kolín nad Rýnem, dále působil v Ženevě a v letech také na německé právnické fakultě v Praze. V roce 1940 opustil Evropu a po krátkém působení na Harvardu se stal profesorem na Universitě v Berkeley v Kalifornii, kde působil až do své smrti.
Kelsen – vymezení práva Kelsen podává výklad svého učení v práci Ryzí nauka právní Definuje právo v jeho nejobecnějším smyslu jako „specifickou techniku společenské organizace“ Kelsen zdůrazňuje funkci práva a ta může být univerzálně platná Právo lze definovat jako donucující řád lidského chování
Kelsen – právní norma Konstitutivním prvkem právního systému jako donucujícího společenského řádu je norma, která stanoví, že něco má být v daném právním řádu Právní řád je systém právních norem Určitá množina norem tvoří systém, jestliže jejich platnost lze převést na jedinou normu jako konečný důvod platnosti - Grundnorm (základní norma)
Kelsen a teorie práva Kelsen ostře vystupoval proti dosavadní právní teorii (jak se vyvinula v 19. století). Vytýkal jí míšení práva s mimoprávními jevy (morálka, náboženství, sociologie) a prosazoval přísně juristický přístup k právu. Odmítal také tzv. dualismy v právu (tedy rozlišování objektivního a subjektivního práva, veřejného a soukromého práva, atp.).
Kelsen a státověda V ústavním právu se Kelsen pokládá za tvůrce evropského modelu ústavního soudu jako nejvyššího ochránce demokracie. Tento model, odlišný od ústavního soudnictví v USA, převzala řada dalších zemí (od roku 1921 i Česká republika).
František Weyr (1879 – 1951) Narodil se ve Vídni, vystudoval práva v Praze. Roku 1912 se habilitoval na pražské právnické fakultě, vyučoval rakouské ústavní a správní právo na pražské technice, v roce 1919 byl jmenován řádným profesorem na české technice v Brně. Byl členem Revolučního národního shromáždění, jako člen ústavního výboru se podílel na tvorbě nové ústavy po roce Patřil k zakladatelům Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, byl jejím prvním děkanem, v roce 1923– 1924 byl rektorem MU Mezi jeho nejdůležitější práce patří Základy filosofie právní (1920), Soustava československého práva státního (1924), Teorie práva (1936), Československé ústavní právo (1937).
Herbert L. A. HART (1907 – 1992) Jeden z nejvlivnějších právních teoretiků 20. století, profesor právní filozofie v Oxfordu Je pokračovatelem analytického právního pozitivismu založeného Austinem a Benthamem Jeho nejdůležitější prací je dílo Pojem práva (The Concept of Law) z roku 1961
Minimální obsah přirozeného práva v právu pozitivním Bez jistého obsahu nemohou právo a morálka podporovat minimální účel, který lidé mají ve svém společenství, jímž je přežití. Obsahy právních a morálních pravidel se vztahují k následujícím přirozeným danostem: Lidská zranitelnost Přibližná rovnost Omezený altruismus Omezené zdroje Omezené porozumění a síla vůle
Hartovo chápání práva Hartovo chápání práva vychází z odmítnutí představy Austina o suverénovi Hart tvrdí, že obsahem práva nejsou pouze příkazy zaštítěné hrozbou sankce Primární pravidla jsou pravidla, která lidem ukládají povinnosti Sekundární pravidla jsou pravidla, která přenášejí na individua veřejnou nebo soukromou moc - pravidla změny, pravidla rozhodování, pravidla uznání
Separace práva a morálky Debata Hart v. Devlin Doporučení, aby homosexuální aktivity dospělých v soukromí již nebyly nadále posuzovány jako trestní delikty Základní premisy Hartovy koncepce separace práva a morálky jsou: porušení nějakého standardu konání není dostatečnou podmínkou pro uplatnění trestu nemorální jevy není možné řešit právem morálku společnosti není možné prosazovat státním donucením
Právní institucionalismus I. Toto speciální učení teorie pozitivního práva se zabývá otázkou vztahu norem (normativních souborů) a institucí Vytvořili jej nezávisle na sobě profesor právní filozofie v rakouském Štýrském Hradci Ota Weinberger (1919 – 2009) a skotský profesor práva Neil MacCormick (1941 – 2009)
Právní institucionalismus II. Právo chápe jako systém praktických informací určujících strukturu a chování státu a jeho zařízení. Platnost právního řádu je dána tím, že příslušný systém norem fakticky determinuje organizaci a fungování právních institucí. Poznávání práva je tedy pochopením smyslu právních norem a poznáním jejich institucionalizované funkce.
Právní institucionalismus III. Právní institucionalismus je druh právního logicismu - studuje strukturu právních norem a jejich dynamiku. Na rozdíl od ryzí nauky právní rozlišuje různé typy právních pravidel (normy chování/právní zásady, normy chování/normy zmocňovací, atd.) Právní dynamiku chápe jako souhru norem a skutečností (zejména právních aktů).
Právní institucionalismus IV. Jde o učení pozitivistické, které však uznává racionální právně politickou analýzu. Teorii spravedlnosti nechápe jako politický program, nýbrž jako kritické zkoumání na základě ideálů solidárnosti, rovnosti a svobody. Je třeba rozlišit typy rovnosti a svobody a rozhodnout se pro vyvážený systém rovnosti a svobod s ohledem na jejich sociální efekt.