Učebnice Etická výchova – jak ji používat? Ne diktát shora, ale nabídka. Ne cíl, ale prostředek
Definice učebnice druh knižní publikace uzpůsobené k didaktické komunikaci svým obsahem a strukturou
Funkce učebnice poznávací a systemizační, fixační a kontrolní, zpětnovazební, motivační, koordinační (koordinace při využívání dalších didaktických prostředků, které na učebnice navazují), výchovná, orientační (učebnice poskytuje učitelům a žákům zároveň také informace o svém využití)
Didaktika učebnice I. Ne důsledné „spirálové“ kurikulum – ukázkové ŠVP Bude využíváno i v jiných předmětech Ne na sebe navazující jednotný celek témat - lekce Jít po cílech Kritická oponentura je prospěšná Udržet jednotnou teorii – zobecnění po aktivitě, shrnutí na závěr Nejde o stejnost, ale o snahu dítě posunout
Didaktika učebnice II. Učebnice bude obsahovat postup nácviku sociálních dovedností – pracovní list bude zapadat do tohoto schématu – metodika bude vysvětlovat, jak pracovat s učebnicí a pracovním listem Vést k přemýšlení a k diskurzu Využívat (přiměřeně) příběhů a životních příkladů osobností Pozor na stereotypnost – snažit se vnést různé pohledy Využití námětů z pilotáže jako zásobník dalších aktivit Využití moderních médií – vyhledávání na internetu atd
Děkuji za pozornost. PhDr. Pavel Motyčka, Ph.D