Ondřej Sláma, MOU Brno Subkatedra paliativní medicíny IPVZ Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Vorlíček, LF MU Brno
Advertisements

O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Myšlenky pro současnost a budoucnost MUDr.Bohumil Skála,PhD
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Mezioborová spolupráce v pneumoonkologii
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Darja Hrabánková Navrátilová
MUDr. Radomír Maráček Praha
DOBROVOLNÍCI V HOSPICI
Koncepce sítě adiktologických služeb: pracovní verze 2012
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Kteří pacienti již nemají prospěch z umělé výživy Klinické a etické aspekty O. Sláma, MOU Brno XII. BDPM –
Kurz Všeobecný sanitář
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Dobrovolnické programy na onkologických pracovištích v ČR
Systém vzdělávání v komunitní péči a zajištění kvality poskytované zdravotní péče Michaela Hofštetrová Knotková.
Specializační vzdělávání v klinické biochemii
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Právní aspekty akce „Děkujeme odcházíme“
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Ambulance léčby bolesti
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Úhel pohledu algeziologa Vztah paliativní medicíny a léčby bolesti Dana Vondráčková Subkatedra léčby bolesti.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Celoživotní vzdělávání zdravotníků ve Zlíně
bezpečnost – více možností – spolupráce s lékaři
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Specializační kurz Interní základ
Novinky ve specializačním vzdělávání
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Halina Doležalová.  Vznik na jaře 2008, 64 členů  Převážná většina zdravotníků- zdravotních sester  Cíl: vzbudit veřejnou diskuzi o potřebě hospice.
Kudy vede cesta z pasti ven z pasti ven MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK1.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
SPONDEA, o.p.s. Brno Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Spolupráce OSPOD s intervenčními centry Spolupráce OSPOD s intervenčními centry-
OČKOVÁNÍ – vzdělávání PLDD MUDr.Alena Šebková, PLDD, předsedkyně OSPDL ČLS JEP Parlamentní seminář, duben 2015.
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
I NFORMATIVNÍ SCHŮZKA PRO ABSOLVENTY MAGISTERSKÉHO STUDIA Šafránkův pavilon
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Česká iniciativa pro astma obecně prospěšná společnost Prof. MUDr. Petr Pohunek, CSc.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Pilotní projekt Mobilní specializovaná paliativní péče (MSPP) Několik poznámek z perspektivy ČSPM MUDr. Ondřej Sláma, Ph.D. Vědecký sekretář ČSPM ČLS JEP.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Charakteristika a specifika oboru:
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Nukleární medicína – samostatný specifický obor
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Institut zdravotnických studií Ústav ošetřovatelství
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Hodnoty v péči o seniory
Reforma vzdělávání Vyhláška o oborech specializovaného vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů V této vyhlášce je.
Obor zdravotních služeb MZ
Workshop FN Brno ve spolupráci se Studentskou komorou LF MU
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
MOBILNÍ HOSPIC SV. KRYŠTOFA
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Podpora nových služeb v péči o duševně nemocné
Budoucnost domácí péče
Fakulta zdravotnických studií
Transkript prezentace:

Ondřej Sláma, MOU Brno Subkatedra paliativní medicíny IPVZ Praha Paliativní medicína a léčba bolesti jako atestační obor Co by měl specialista v tomto oboru umět a jaké je jeho uplatnění v systému českého zdravotnictví Ondřej Sláma, MOU Brno Subkatedra paliativní medicíny IPVZ Praha

Paliativní medicína a léčba bolesti (PMLB) Od r.2004 samostatný specializační obor již 3 termíny atestací, asi 25 atestantů Většinou lékaři ARO, zcela ojediněle interna, geriatrie, neurologie, RHB

Jak vypadá specializační příprava ? minimálně 5 let vzdělávacího programu v oboru ARO, neurologie, RHB, interna, pediatrie, PL, onkologie, neurochirurgie nebo ortopedie minimálně 1 rok praxe v oboru PMLB na pracovišti, které „zaručuje vzdělávání v oboru PM-LB v potřebném rozsahu a hloubce“ z toho 4 měsíce na akreditovaných pracovištích PMLB

…specializační příprava.. Povinné vzdělávací akce kurz multidisciplinární léčby bolesti - 3 týdny kurz paliativní medicíny - 2 týdny kurz myoskeletální medicíny – 6 týdnů kurz lékařské psychologie a komunikace - 1 týden Lékařská první pomoc – 3 dny seminář zdravotnické legislativy – 1 den

Co by měl specialista PMLB umět ? komplexní péči o nemocné v pokročilých stadiích život ohrožujících chorob  diagnostiku a léčbu chronické bolesti (algeziologii)

Co by měl umět specialista PMLB Několik poznámek „paliativce“

Může toto všechno umět jeden lékař? Ne Záběr oboru PM LB je příliš široký

Co mají společného PM a LB? Paliativní medicína Léčba bolesti (algeziologie) Bolest v závěru života

..co mají společného..? Nářek paliativce z hospice „ proč se musím k atestaci učit tak podrobně chronickou nenádorovou bolesti, když to stejně nebudu v praxi potřebovat??!!??“ Nářek algeziologa z ambulance léčby bolesti „ proč se musím učit základy onkologie, interny, pastorační péče a teologie…… když to stejně nebudu v praxi potřebovat??!!??“

..co mají společného..? Přesvědčení, že úroveň léčby bolesti a úroveň péče o nevyléčitelně nemocné a umírající je v ČR v roce 2006 nedostatečná Ostatní obory těmto tématům nevěnují dostatečnou pozornost Řeší je „ všichni a nikdo“ ( chybí komplexní přístup)

..co mají společného..? Přesvědčení, že zde existuje významná populace pacientů, kteří vyžadují specifický přístup Interdisciplinární Koordinace zdravotních a sociálních služeb Potřeba nových modelů péče

..co mají společného..? Obavy, že by mohl být obor zrušen Na obor je pohlíženo s rozpaky ( „ O čem to je?“) Kompetence a předmět zájmu PMLB se překrývá s ostatními obory PM : onkologie, geriatrie, PL Algeziologie : neurologie, ortopedie, revmatologie….

..čím se liší..? v PM je bolest pouze jedním z témat, často vůbec ne tím nejdůležitějším K PM inklinují většinou lékaři s „internistickou“ minulostí ( geriatři, internisti, onkologové, PL) Práce s pacientem a s nemocí „ v čase“ – chronicita. Důraz na terminální péči „ vlajkovou lodí“ jsou v ČR lůžkové hospice

..čím se liší..? Algeziologie vzniká ve světě i v ČR převážně z iniciativy lékařů ARO Těžiště je v péči o pacienty s chronickou neonkologickou bolestí Sklon k invazivnímu přístupu „ vlajkovou lodí“ jsou ambulance/centra léčby bolesti

..co mají společného..? shoda, že stávající koncepce oboru PMLB není „ideální“ Subkatedry PM a LB při IPVZ zůstávají oddělené Pragmatický přístup při atestacích ( při zkoušce se zohledňuje, kdo je paliativec a kdo alegeziolog)

Jaké uplatnění má dnes specialista v PMLB ? PM většinou v hospici LB většinou centru a ambulanci léčby bolesti Konzilia LB jsou celkem běžná, konzilia PM spíše vyjímečná Edukace ostatních specialistů (probíhá většinou odděleně v PM a LB)

Jaké uplatnění… ? LB má mnohem více atributů samostatného oboru rozumný výhled profesní kariéry síť klinických a školících pracovišť Vyšší počet lékařů pracujících na plný úvazek Vlastní časopis Publikace a kongresy

Jaké uplatnění… ? PM je jako obor vnímána se značnými rozpaky kromě hospicu se uplatní obtížně

Limity rozvoje PM Chybí zařízení jiná než lůžkový hospic (specializované ambulance, domácí hospic, oddělení PM v nemocnici, konziliární tým) Chybí „ kritické množství“ lékařů, kteří by se PM zabývali na plný úvazek (podmínka rozvoje oboru : výzkum, časopis, publikace, kongresy, školící pracoviště…..) Lékaři PM : izolovaní , přetížení nadšenci

… limity rozvoje PM.. Chybí vhodný model financování, který by zohlednil interdisciplinární a kombinovaně zdravotní a sociální charakter paliativní péče.

Jakou budoucnost pro paliativní medicínu a léčbu bolesti ? Osvěta a edukace odborné i laické veřejnosti („dobrá paliativní péče je standard a nikoliv nadstandard“) Podrobnější výzkum o potřebách nevyléčitelně nemocných a úrovni péče o ně Nové modely organizace péče Nové modely financování Jak toto souvisí s rozvojem atestačního oboru PM-LB??

Jakou budoucnost pro obor PMLB? Existence oboru PMLB neodpovídá klinické a sociologické realitě Je do budoucna udržení společného oboru PM – LB praktické? Má vůbec PM charakter samostatného oboru? Má LB charakter samostatného oboru?

Jakou budoucnost pro obor „Funkční specializaci v PM“ ( nástavbovou) pro lékaře různých oborů. př. onkolog s funkční specializací PM, neurolog s funkční specializací PM, atd. Edukace PM u lékařů všech oborů