Technoexport poskytuje poradenství na přípravu a realizaci projektů napříč operačními programy Spolupráce s více než 300 klienty – podniky, obce, univerzity, ústavy akademie věd apod. Společný podnik v Bulharsku, od pololetí v Rumunsku Zastoupení v Bruselu Představení firmy Technoexport, a.s.
Skluz v přípravě prováděcích předpisů. Minimální informování žadatelů. Původně příslib spuštění výzev v lednu. Žadatelé odkládají přípravu dokumentace žádosti jako jsou CBA či Studie proveditelnosti. Vše se bude dělat na poslední chvíli a nemusí být dostatek projektů U většiny fondů není jasné, jaké přílohy budou potřeba k žádosti a vše se ponechává až k okamžiku vyhlášení výzvy, která je obvykle časově omezená (většinou 60 dnů), což prakticky znemožňuje včasné zajištění některých povinných příloh Vyhlašování výzev
Přísliby zjednodušení systému například nevyplňovat ISPROFINy. Zjednodušení nebyla většinou provedena či oznámena Řada žadatelů začíná financovat projekty z vlastních zdrojů, protože nemůže odkládat rozšíření výroby nebo riskovat schválení projektu na podzim kvůli nemožnosti vykonávat stavební práce v zimě Komplikovanost přípravy
Problematické zajištění kofinancování malými obcemi (např. 15%, 25% apod) Stát by měl jednat s bankami o zvýhodněném kofinancování evropských dotací například proplacení úroků apod. Ve Francii stát poskytuje půjčky na spolufinancování. V Irsku stát poskytoval dotace do 100%. Kofinancování
Tematický překryv programů, nejasné, do kterého programu bude pro žadatele vhodnější si podat žádost. Např. překryv OPPI a OP VaVI – do obou si mohou žádat vědeckovýzkumné instituce a vysoké školy, není jasný rozdíl Řada kvalitních projektů, které nejsou podporovány z žádného programu, tvrdé podmínky vyřazují uchazeče předem (uznatelnost žadatele, uznatelnost záměru např. ). Překryv programů
Technická asistence se často využívá neefektivně Miliardové částky jsou na jednotlivých ministerstvech Financují se z nich často propagační materiály jako jsou hrnečky, trička apod. Je třeba TA využívat na propagaci podmínek předkládání žádostí, informování žadatelů apod. Technická asistence
Problematická struktura rozdělení prostředků mezi jednotlivé oblasti Cca 100 mld. na měkké projekty, po kterých není dostatečná poptávka Naopak velké potřeby prostředků na investice, které nebudou dostatečně pokryty Problém spíše na straně Evropské komise – jiné priority EU než ČR dané rozdílnou vyspělostí ekonomik Struktura prostředků
Administrace fondů Přemíra kontrolních subjektů - odpovědná jsou ministerstva, kraje, zprostředkující orgány, finanční úřady, NKÚ, DG Regio EK, účetní dvůr EU Zbytečné množství centrálních orgánů v ČR - kompetenční spory a malá autorita MMR jako řídícího orgánu Na druhou stranu nedostatečná adm. kapacita na nižších úrovních (sběr, poradenství, hodnocení žádostí apod.)
Děkuji Vám za pozornost JUDr. Ing. Tomáš Novotný