Obsah Stát a železnice ve dvou staletích Současné trendy – svět a EU Proč je dobrá konkurence? Závěr: jaké jsou možnosti a jaké náklady?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Železniční doprava a programovací období
3. přednáška Distribuční úlohy LP.
Přijímací řízení.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Bytové družstvo U Arény
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Zadlužení, inflace, demografie
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
Vliv konceptu zelených budov na provozní fázi výstavbového projektu Ing. Jiří Dobiáš LEED AP.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Distribuční úlohy LP.
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
(DE)REGULACE EVROPSKÝCH ŽELEZNIC A AKTUÁLNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY V OSOBNÍ A NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. Mgr. Filip Chvátal Studijní materiál.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
© LogicaCMG All rights reserved Ze strašáka každodenní pomocník Ondřej Hrubý Business consultant Zkušenosti z implementace.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Zlatá střední cesta aneb Vyvážené investiční řešení
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.

JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Online prodeje jako součást multikanálového přístupu v praxi
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová evidence Michal Radvan
Elektrizace železnic Praha a.s.
Nájemní bydlení Municipality & Development. Nájemní bydlení Vysokoškolské koleje (PPP a jiné formy) Domovy mládeže – internáty Ubytovny.
NS-LEV 21 pro český sport Jiří Šlégr http://
EVROPSKá UNIE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Silnice nebo železnice
1 Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví Martin Kvizda.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Historie železniční dopravy
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Konkurence na železnici – moderní organizace dopravy nebo destrukce sítě? Martin Kvizda

Obsah Stát a železnice ve dvou staletích Současné trendy – svět a EU Proč je dobrá konkurence? Závěr: jaké jsou možnosti a jaké náklady?

1. Stát a železnice ve dvou staletích „Historia magistra vitae“: “Pokud stát nebude kontrolovat železnice, železnice budou kontrolovat stát.” Sir TYLER, H. (1873) British Commission on Railways and Canals

“Zatímco jednoduchost a přehlednost účetnictví je zákonem v soukromém sektoru, komplikovanost, fikce a nejasnost je pravidlem ve státních společnostech.” DEWSNUP, E. R. (1911) The Attitude of the State Toward Railways: A Discussion of the Question of Nationalization. The American Economic Review, Vol. 1, N° 2, s. 179

soukromé podniky – volná konkurence Modely konkurence: soukromé podniky – volná konkurence USA (dodnes) + Velká Británie (do 1923) stát nenese žádné náklady státní dráha – žádná konkurence Belgie (19. stol.) + Prusko (od 1875) stát nese veškeré náklady společný podnik Mexiko (19. stol.) železnice akciové společnosti s majoritou státu stát se podílí na nákladech Belgie, 19. stol stavěl a provozoval stát → politika sjednocení země radiální síť z Bruselu, jednotný systém, jízdní řád, ceník, atd. utopené náklady na vrub státu Prusko, 1875 politické a vojenské zájmy → optimalizace sítě znárodnění a státní výstavba drah

státní koleje + pronájem provozu Francie (19. stol.) stát pronajímal tratě různým operátorům tak, aby si nikde nekonkurovali soukromí dopravci ze zákona (1859) museli provozovat i ztrátové linky stát nese investiční náklady Nizozemí (1900) pronájem dvěma operátorům tak, že oba mají garantován přístup na všechny důležité destinace

Rakousko, 1836 → vizionářská strategie (odloženo o 180 let): „stát převezme železniční síť od soukromých vlastníků do svého vlastnictví a správy v okamžiku, kdy budou moci dopravci volně provozovat služby, jako na silnici.“ (K.u.K. Hofkanzlei)

Rakousko, 19. stol. → čtyři změny strategie během 40-ti let: 1825 – soukromé dráhy, volná konkurence (koňky, KFNB) 1841 – stát na vlastní náklady buduje základní železniční síť (NStB) + pronájem dopravcům 1855 – privatizace (StEG), soukromé dráhy s omezenou konkurencí 1869 – subvence, dotace, záruky výnosu + postátňování drah. 1874 – Kuratorní zákon, 1877 – Sekvestrační zákon, 1880 Zákon o poskytování výhod místním drahám.

Výstavba drah v zemích Koruny české: soukromé zisky, státní riziko zastavena státní podpora státní soukromá soukromá

Vliv na státní rozpočet mocnářství - vyplaceno z eráru železničním podnikům: 1868 – vyplaceno 1 400 000 zl. 1876 – vyplaceno 23 100 000 zl. 1880 – 6 % výdajů státního rozpočtu 1910 – 26.8 % výdajů státního rozpočtu… Formy státní podpory: (i) přímé provozní subvence, (ii) státní nákup akcií a obligací, (iii) garance minimálního výnosu (typicky 5.20 %), (iv) paušalizace (dotace na kilometr tratě) - v 1875 subvencováno 31 železničních společností 7 variantami (vyšší dotace, kde akcionáři byli Habsburkové) .

2. Současné trendy – svět a EU ? státní, integrované žádná konkurence osobní i nákladní doprava VRT soukromé, integrované intermodální konkurence nákladní doprava

Evropská unie – železniční balíčky: směrnice evropské Komise, Rady a Parlamentu cíl: přesun osob a nákladu na železnice nástroj: „unbundling“ – oddělení infrastruktury od dopravců otevření přístupu různým dopravcům na tratě = konkurence na trhu veřejné soutěže na dopravní obsluhu v závazku = konkurence o trh

Situace v Evropě (2011):

Švédsko V. Británie Německo Itálie Rakousko volná konkurence na trhu Dálková doprava Dálková doprava (DB 99% trhu) (VRT Milán – Řím – Neapol) (Westbahn) konkurence o trh - veřejné soutěže Regionální doprava Frančízy pro většinu osobní dopravy (cca 1/3) přímé zadání (cca 2/3)

3. Konkurence vs. regulace Konkurence na trhu ⇒ nižší náklady, nižší ceny, vyšší kvalita …..ale na železnici: výnosy z rozsahu (dopravce) síťový efekt (kombinace služeb) přirozený monopol (infrastruktura) výnosy z hustoty provozu (vytížení cesty) konkurence silniční dopravy Konkurence obecně fajn, ale platí to všech odvětvích? Výnosy – Baťa. Síť – technologie, mobily. Monopol – tratě (x elektřina, letadla). Hustota – problém rozhodování při unbundlingu. Intermodální konkurence – proč ještě zavádět na železnici?

Vede konkurence ke snížení nebo přesunutí dotací? 90% osobní železniční dopravy v Evropě je komerčně ztrátové a musí být dofinancováno z veřejných zdrojů soukromí dopravci → „vyzobávání hrozinek“ (zisk vs. risk – vysoký výnos) dotace dopravní infrastruktury – provoz nekryje náklady (ani nákladní doprava) čistý trh funguje z definice bez dotací pozitivní externality – dříve budování lokálek, dnes budování dálničních křižovatek erár vždy láká podnikatele infrastruktura není trhem – tím se všechno komplikuje

Poplatek za přístup na cestu (průměr 2004, €/vlkm)

Pokrytí nákladů infrastruktury z poplatků za přístup (%, 2004)

Podíl příjmů z poplatků za použití dopravní cesty na nákladech SŽDC na financování provozu a zajištění provozuschopnosti dopravní cesty: ⇒ není volný trh → musí existovat regulace rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 % 50,7 52,6 53,1 55,1 43,3 29,0 30,1 32,0

4. Závěr: jaké jsou možnosti a jaké náklady? A. volný trh dopravních služeb dopravci: inter- i intramodální soutěž, ziskoví monopol: není veřejné rozpočty: žádná zátěž DP: rezignace na cíl dopravní obslužnosti, silně redukovaná železniční síť tržní model 19. století

B. vertikálně integrovaný trh dopravních služeb dopravci: intermodální soutěž, ziskoví monopol: ziskový, bez dotací veřejné rozpočty: žádná zátěž DP: rezignace na cíl dopravní obslužnosti, silně redukovaná železniční síť severoamerický model

C. vertikálně desintegrovaný trh - volná soutěž na trhu dopravci: inter- i intramodální soutěž, ziskoví ??? monopol: dotovaný za služby v závazku veřejné rozpočty: žádné příjmy + dotace sítě a neziskového segmentu služeb, nestabilní DP: cíl dopravní obslužnosti + další, destabilizovaná železniční síť open access

D. vertikálně desintegrovaný trh - regulovaná soutěž o trh dopravci: omezená intramodální soutěž, ziskoví nebo dotovaní monopol: dotovaný za neziskové služby veřejné rozpočty: omezené příjmy + dotace sítě a neziskového segmentu služeb, stabilizované DP: cíl dopravní obslužnosti + další, stabilizovaná železniční síť competitive tendering

⇒ náklady systému nese stát, nestabilní síť, nestabilní finance Situace v Česku: volná soutěž na trhu: Praha – Ostrava regulovaná soutěž o trh: Plzeň – Most; Pardubice – Liberec; Ostrava – Olomouc; výhledově většina dálkové dopravy monopol: většina dálkové a celá regionální doprava ⇒ náklady systému nese stát, nestabilní síť, nestabilní finance

Siim Kallas: „Teď je doba ptát se, co od našich železnic chceme Siim Kallas: „Teď je doba ptát se, co od našich železnic chceme.“ (Speech/12/634, Bruxelles, 24.9.2012) http://www.ekonomiedopravy.cz Děkuji za pozornost Ke Kallasovi dodávám: Hlavně je potom potřeba to těm železnicím říct!