Autopoiesis a Enaction Jan Burian Denis Kostomitsopoulos.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

Sociální systém organizace
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
T1 Východiska. Řízení širší pojem než management chápeme jako vztah mezi prvkem, který řídí (řídící subjekt) a prvkem, který je řízen (řízený objekt)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Systémy pro podporu managementu 2
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
(komentovaný přehled)
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Biologie.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
1 Kognitivní inspirace třídění na základě závislostí atributů Jan Burian Eurfomise centrum – Kardio, Ústav informatiky AV ČR Článek je dostupný na WWW:
Umělá evoluce a umělý život
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Databázové modelování
Úvod do ekologie.
- zabývají se studiem živých soustav
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Systemický přístup v SP
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Psychologické aspekty zdraví
Behaviorismus (část II)
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Filosofické kořeny kognitivní vědy
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
Co je kognitivní psychologie?
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Filozofie ošetřovatelství
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
3. Vlastnosti živých soustav
Sociální psychologie.
Kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Autopoiesis a Enaction Jan Burian Denis Kostomitsopoulos

Autopoiesis  „V kybernetice je to termín ražený Humbertem Maturanou pro zvláštní případ homeostáze, ve kterém je klíčovou proměnnou systému, jež je držena konstantní, samotná organizace systému.“ - Fontana Dictionary of Modern Thought

Autopoietická terminologie  Organizace Organizace (nebo vzorec organizace) je konfigurace vztahů mezi složkami systému, která systém činí tím, čím je – dodává mu esenciální charakteristiky, které musí být přítomny, abychom ho rozpoznali  Struktura Fyzikální vtělení tohoto abstraktního vzorce – molekulární procesy, které tuto organizaci manifestují

Autopoietická organizace  Nový způsob jak chápat biochemické detaily buněčného fungování.  Konceptuální uzavření systému, který je otevřen toku hmoty a energie, ale operačně uzavřen (operational closure)  Operační uzavření znamená, že produktem systému je nový stav systému, tj. systém vytváří sám sebe  Systém je autonomní, tj. funguje sám, podle svých pravidel, ale zároveň je zcela závislý na svém spojení s prostředím, jež mu dodává zdrojový materiál a ve kterém žije.

Autopoiesis a živá buňka  Systém udržuje a vytváří sám sebe  Systém vytváří svoji hranici

Autopoietický stroj: kruhová kauzalita

Autopoietická organizace  Síť produkčních procesů (chemických reakcí), produkujících složky, které: 1. Rekurzivně participují na síti produkčních procesů, která je vytvořila 2. Udržují síť produkčních procesů coby jednotu v prostoru, kde složky existují

Operační uzavřenost vtěleného systému

Poznávání (cognition)  Činnost autopoietických systémů  Maturana: „Živé systémy jsou poznávající systémy a žití jako proces je procesem poznávání.“  Strukturální změny v systému jako výsledek opakovaných strukturálních spojování (structural coupling) s prostředím jsou poznáváním  Poznávání je efektivní vtělená akce (enaction)

Život jako poznávání?  Živý systém poznáváním určuje prostředí stejně jako prostředí určuje (poznává) poznávající živý systém  Poznávání je neustálé vzájemné určování živého systému a prostředí  K tomu není třeba nervového systému nebo mozku, ty ale dodávají systému mnohem větší plasticitu

Autopoietický systém a prostředí

Enaction  Zobecnění autopoiesis na ostatní živé systémy – mnohobuněčné organismy a society  Enaktivní poznávání znamená sebevytváření a udržování živého systému  Poznávání je totožné s procesy v živém těle (procesy které selektují reakce na různé perturbace)  Poznávání je vždy vtělené (embodied)

Enaction:Embodied cogntion  Poznávání není centralizováno (např. v mozku)  Poznávající systém je autonomní a situovaný  Poznávání pramení ze zkušenosti „mít tělo“, vybavené sensomotorickým systémem  Tělo je vnořeno do širšího biologického, psychologického, sociálního a kulturního kontextu  Percepce a akce jsou spolu neoddělitelně spojeny díky společnému vývoji

Některé argumenty pro vtělené poznávání  Kritika pojetí evoluce jako optimalizačního procesu  Zrcadlové neurony  Spojení schopností rozpoznávání předmětů a schopností zaměřovat a kontrolovat pozornost a motoriku  Vizuální percepce barev a jasu

Chromatická indukce  Které z polí A a B je světlejší?  Percepce závislá na kontextu

Redefinice pojmu systém  Původně: systém je ostře ohraničená struktura vztahů  Enaktivní pojetí: systém je vzájemná struktura vztahů mezi živým tělem a prostředím  Systém je schopen uchovávat svoji historii a reagovat podle ní  Prostředí je také sociální prostředí

Klasická paradigmata kognitivní vědy  Kogntitivismus (computacionalismus) Poznávání jsou lokalizované operace se symboly, které reprezentují stav vnějšího světa  Konekcionismus (emergentismus) Poznávání jsou distribuované operace s (často rozsáhlými) strukturami vztahů, které reprezentují stav vnějšího světa

Mentální reprezentace

Enaktivní přístup  Kritika reprezentacionalismu  Existence vnějšího, na poznávání nezávislého světa je pouze ontologický předpoklad  Poznávání není pasivní reprezentací, ale aktivní neustálá vzájemné utváření poznávajícího systému a prostředí  Poznávání znamená zjednávání (enact, bringing forth) světa

Celulární automat - model enaction

Důsledné vtělení  Poznávající systém je součástí prostředí, které utváří  Utváří, modifikuje tedy sám sebe  Schopnost sebemodifikace není principiálně omezena  Tedy není principiálně omezena ani schopnost modifikace prostředí  Nepředpokládáme žádnou základní rovinu poznávání, ať už na straně poznávajícího (subjekt) či poznávaného(objekt)

Poznávání a vědomí  Poznávání obecně není zpracování informace, operace se symboly  Pojem informace vzniká až na konceptuální, jazykové úrovni  Lidské vědomí s konceptuálním myšlením vzniká strukturováním poznávání společného všem živým organizmům

Poznávání poznávání  Vědomí je sebereflexí poznávání, poznávání poznávání  Prostředkem této sebereflexe je jazyk a konceptuální myšlení  Komunikace je koordinací chování spíše než přenos informací.  Jazyk je koordinace koordinací chování  Lidé jsou tak hluboce vnořeni do jazyka, že si ztěží uvědomují jak hlubokou roli hraje v námi konstruovaném světě

Subjekt a objekt  Jazyk a konceptuální myšlení rozčleňuje a hierarchizuje svět  Enaction - kritika subjekt/objektového chápání světa  Vědomí není reprezentací daného vnějšího světa (materialismus, fyzikalismus)  Vědomí zároveň není uprostřed prázdnoty (solipsismus, idealismus)

Mezi solipsismem a reprezentacionalismem

Střední cesta  Poznávání bez ontologických předpokladů (groundless)  Poznávání neznamená poznávání objektivního fyzikálního světa poznávajícím subjektem  Subjekt a objekt není ani předpokladem poznávání, ani produktem poznávání, ale jedním ze způsobů poznávání (jazyk, konceptuální myšlen)  Potřeba rozvíjení nekonceptuálních metod poznávání

Oblasti inspirované autopoiesis a enaktivním přístupem  Neurovědy  Neurofenomenologie  Imunologie  Umělý život  Nanotechnologie  Sociální dynamika  Kognitivní etologie  Psychoterapie  Biologie a Evoluční biologie  Metodologie vědy

Neurofenomenologie – naturalizace fenomenologie?  Science of consciousness – potřeba synchornizace dat z pozice 1. a 3. osoby  Chalmersův „hard problem“  Odpověd: Potřebujeme novou metodu a ne přidávat do současné vědy nové předpoklady, nové základní zákony apod.  Touto metodou se podle Varely může stát fenomenologická redukce

Neurofenomenologie  Neurofenomenologie je vyjádřena vzájemným vymezením (mutual constraint) metod poznávání prožívané zkušenosti a kognitivních věd  Gallagher (odpověď Denettovi): „ How can we justify the idea of science without some way accounting for first person experience – at least the first-person experience of the scientist that allows scientist to do science“  Reformulace obtížnosti „hard-problemu“ Je obtížné naučit vědce nové metody zkoumající vědomou zkušenost

Animalismus  Mind - body - body problem  Mysl (consciousness) - živé tělo (Leib) - fyzikální tělo (Körper)  Thompson & Hanna: “… subjective mind and material properties are nothing but dual aspects of an animal body”  Nejde o řešení mind-body problému, ale o metodologický posun od ontologie k epistemologii

Neurovědy  Neurovědy – metodologické problémy s interpretací a statusem neuronových korelátů vědomí (NCC)  Kritika matching content doctrine No examples, incommesurability  Kritika minimal substrate thesis Environment dependance of perceptual content (motor and attention capacities)  Kritika supervenience a internalismu