Židé a současný svět (Petr Karas, 2008). Zapojení do výuky Zapojení do výuky vhodné téma pro mezioborové vztahy (Z, D, Ov/ZSV) vhodné téma pro mezioborové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náboženská společenství Matěj Keblovský C2B
Advertisements

Migrace a územní mobilita
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
PT – obecná charakteristika
MENŠINY V ČR Okomentuj obrázky: O jaké skupiny lidí se jedná?
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Diversita lidské populace II
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
P O L S K O Obrázek 1 Obrázek 2 EU – OP VK – III/2 ICT DUM 7
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Starověká Palestina.
Judaismus Petr Machala.
Náboženská mapa současného světa
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
Management a rozvoj obcí
A tak bratři, modlete se za nás, aby se slovo Páně rychle šířilo Modlitby na únor 2015.
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO Modlitby na únor 2015.
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
ŘECKO Marie Šťovíčková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Kultura.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rasy Národy Jazyky Náboženství
Mojžíš Pavla Jiráková C4A.
Afrika - poloha.
Ondřej Beran 8.J, jeden z nejzákladnějších výchozích pramenů demografické analýzy v demografii.
Vypracoval: Jakub Moravec
Náboženská mapa současného světa
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Ježíš MICHAELA CHLUMSKÁ, C4A. Život  Mezi 7 a 1 p.n.l. – mezi 29 a 36 n.l.  Josef a Marie  Ježíš Nazaretský  Rok 28, oblast dnešního Izraele a západního.
Syropalestina.
Judaismus.
Téma: Světová náboženství
Lucie Pryclová, tercie.  demokratický stát v Malé Asii a z menší části v JV Evropě  hlavní město – Ankara  turecká kuchyně patří mezi nejvyhledávanější.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
aktuální problémy současného světa
Studijní literatura k religionistice. Základní pramen Ivan O. Štampach: Přehled religionistiky, Praha: Portál, 2008 Základní studijní text Stručné představení.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Národ, etnikum, multikulturní společnost aneb jak se v tom všem vyznat?
Judaismus Klára Drahotová Pavel Hurt Jiří Kočka Kateřina Míková Alena Roušalová Šárka Švejdová.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Vypracovaly : Irada Rahmanova Mariia Vasylchenko Valeriya Dvoryadkina Valeriia Mikhailova.
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
Judaismus.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Postavení Židů v Evropě 1
Náboženská mapa současného světa
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Postavení Židů v Evropě 5
Historie židovského Chrámu
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
Postavení Židů v Evropě 4
První židovská válka v letech 66-70
Starověká Palestina.
STÁTY PŘEDNÍHO VÝCHODU
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Transkript prezentace:

Židé a současný svět (Petr Karas, 2008)

Zapojení do výuky Zapojení do výuky vhodné téma pro mezioborové vztahy (Z, D, Ov/ZSV) vhodné téma pro mezioborové vztahy (Z, D, Ov/ZSV) možnost projektu (např. v rámci PT – Multikulturní výchova) možnost projektu (např. v rámci PT – Multikulturní výchova) význam evokace (EUR) význam evokace (EUR) Úvod do problematiky Úvod do problematiky úhel pohledu (předmětový) úhel pohledu (předmětový) literatura, zdroje literatura, zdroje Judaismus, Židé a současný svět Judaismus, Židé a současný svět vznik a principy judaismu vznik a principy judaismu historie Židů historie Židů antisemitismus, holocaust antisemitismus, holocaust současnost současnost Shrnutí Shrnutí Diskuse Diskuse

Základní (ZŠ, SŠ) Pavlát, L. (2005): Židé – dějiny a kultura, kolektiv autorů, ŽMP Pavlát, L. (2005): Židé – dějiny a kultura, kolektiv autorů, ŽMP Divecký, J. (2005): Židovské svátky, P3K Divecký, J. (2005): Židovské svátky, P3K Rozšiřující (SŠ) Barnavi, E. a kol. (1995): Atlas univerzálních dějin židovského národa. Victoria Publishing Barnavi, E. a kol. (1995): Atlas univerzálních dějin židovského národa. Victoria Publishing Divecký, J. (2005): Příběhy Tóry, P3K Divecký, J. (2005): Příběhy Tóry, P3K Lange, N. (1996): Svět židů, kulturní atlas. Knižní klub Lange, N. (1996): Svět židů, kulturní atlas. Knižní klub Newman, J., Sivan, G. (1992): Judaismus od A do Z. Sefer Newman, J., Sivan, G. (1992): Judaismus od A do Z. Sefer Pěkný, T. (2001): Historie Židů v Čechách a na Moravě, Sefer Pěkný, T. (2001): Historie Židů v Čechách a na Moravě, SeferLiteratura

Internetové zdroje (G) (G) (G) (G)

Vznik a principy judaismu přijetí monoteismu přijetí monoteismu zaslíbení země Izrael zaslíbení země Izrael „vyvolený národ“ „vyvolený národ“ vysvobození z egyptského zajetí vysvobození z egyptského zajetí darování Tóry darování Tóry přechod řeky Jordán, ovládnutí Kenaánu přechod řeky Jordán, ovládnutí Kenaánu království, Chrám království, Chrám zničení Chrámu, diaspora (galut) zničení Chrámu, diaspora (galut)

Historie Židů

Diaspora (galut) rozptýlení (Blízký vých., Středomoří, Evropa,...) rozptýlení (Blízký vých., Středomoří, Evropa,...) menšiny – silná vzájemnost, četné kontakty menšiny – silná vzájemnost, četné kontakty Evropa – zhoršení postavení od konce 11. stol. Evropa – zhoršení postavení od konce 11. stol. diskriminační opatření – ekonomická, politická, náboženská, sociální, právní diskriminační opatření – ekonomická, politická, náboženská, sociální, právní emancipace v 19. století emancipace v 19. století sociální, ekonomický vzestup sociální, ekonomický vzestup sekularizace, asimilace sekularizace, asimilace vznik moderního antisemitismu vznik moderního antisemitismu

Diaspora 1. stol. n. l.

rok 600

rok 1200

rok 1500

rok 1800

rok 1930

Současná světová židovská populace 13–14 milionů 13–14 milionů

Izrael USA Francie800 Rusko500 Kanada400 Spoj. král. 350 Argentina250 Německo150 Ukrajina150 Austrálie100 Jižní Afrika 80 Brazílie80 Bělorusko70 Maďarsko60 Mexiko50

Kdo je vlastně Žid? Podle židovského práva je Židem potomek židovské matky. Podle židovského práva je Židem potomek židovské matky. Nebo konvertita. Nebo konvertita.

Směry a proudy v judaismu ortodoxní judaismus (ultraortodoxní, chasidismus) ortodoxní judaismus (ultraortodoxní, chasidismus) konzervativní konzervativní reformní, liberální,... reformní, liberální,...

(USA)

Projekt pro žáky/studenty Svátky – Multikulturní výchova V průřezovém tématu „Multikulturní výchova“ se přímo nabízejí srovnávací projekty. Židovské svátky lze využít pro komparaci s křesťanskými zvyky a tradicemi, pro práci s textem či jako diskusní téma. - čtení textu s porozuměním - dovednost srovnání různých zvyků – hledání odlišností i společných prvků – diskuse - pochopení historických kořenů judaismu (a tím i křesťanství) - základní orientace v biblických příbězích - praktická realizace oslavy vybraného svátku – porovnání (vhodná zvlášť pro menší žáky) (