Židé a současný svět (Petr Karas, 2008)
Zapojení do výuky Zapojení do výuky vhodné téma pro mezioborové vztahy (Z, D, Ov/ZSV) vhodné téma pro mezioborové vztahy (Z, D, Ov/ZSV) možnost projektu (např. v rámci PT – Multikulturní výchova) možnost projektu (např. v rámci PT – Multikulturní výchova) význam evokace (EUR) význam evokace (EUR) Úvod do problematiky Úvod do problematiky úhel pohledu (předmětový) úhel pohledu (předmětový) literatura, zdroje literatura, zdroje Judaismus, Židé a současný svět Judaismus, Židé a současný svět vznik a principy judaismu vznik a principy judaismu historie Židů historie Židů antisemitismus, holocaust antisemitismus, holocaust současnost současnost Shrnutí Shrnutí Diskuse Diskuse
Základní (ZŠ, SŠ) Pavlát, L. (2005): Židé – dějiny a kultura, kolektiv autorů, ŽMP Pavlát, L. (2005): Židé – dějiny a kultura, kolektiv autorů, ŽMP Divecký, J. (2005): Židovské svátky, P3K Divecký, J. (2005): Židovské svátky, P3K Rozšiřující (SŠ) Barnavi, E. a kol. (1995): Atlas univerzálních dějin židovského národa. Victoria Publishing Barnavi, E. a kol. (1995): Atlas univerzálních dějin židovského národa. Victoria Publishing Divecký, J. (2005): Příběhy Tóry, P3K Divecký, J. (2005): Příběhy Tóry, P3K Lange, N. (1996): Svět židů, kulturní atlas. Knižní klub Lange, N. (1996): Svět židů, kulturní atlas. Knižní klub Newman, J., Sivan, G. (1992): Judaismus od A do Z. Sefer Newman, J., Sivan, G. (1992): Judaismus od A do Z. Sefer Pěkný, T. (2001): Historie Židů v Čechách a na Moravě, Sefer Pěkný, T. (2001): Historie Židů v Čechách a na Moravě, SeferLiteratura
Internetové zdroje (G) (G) (G) (G)
Vznik a principy judaismu přijetí monoteismu přijetí monoteismu zaslíbení země Izrael zaslíbení země Izrael „vyvolený národ“ „vyvolený národ“ vysvobození z egyptského zajetí vysvobození z egyptského zajetí darování Tóry darování Tóry přechod řeky Jordán, ovládnutí Kenaánu přechod řeky Jordán, ovládnutí Kenaánu království, Chrám království, Chrám zničení Chrámu, diaspora (galut) zničení Chrámu, diaspora (galut)
Historie Židů
Diaspora (galut) rozptýlení (Blízký vých., Středomoří, Evropa,...) rozptýlení (Blízký vých., Středomoří, Evropa,...) menšiny – silná vzájemnost, četné kontakty menšiny – silná vzájemnost, četné kontakty Evropa – zhoršení postavení od konce 11. stol. Evropa – zhoršení postavení od konce 11. stol. diskriminační opatření – ekonomická, politická, náboženská, sociální, právní diskriminační opatření – ekonomická, politická, náboženská, sociální, právní emancipace v 19. století emancipace v 19. století sociální, ekonomický vzestup sociální, ekonomický vzestup sekularizace, asimilace sekularizace, asimilace vznik moderního antisemitismu vznik moderního antisemitismu
Diaspora 1. stol. n. l.
rok 600
rok 1200
rok 1500
rok 1800
rok 1930
Současná světová židovská populace 13–14 milionů 13–14 milionů
Izrael USA Francie800 Rusko500 Kanada400 Spoj. král. 350 Argentina250 Německo150 Ukrajina150 Austrálie100 Jižní Afrika 80 Brazílie80 Bělorusko70 Maďarsko60 Mexiko50
Kdo je vlastně Žid? Podle židovského práva je Židem potomek židovské matky. Podle židovského práva je Židem potomek židovské matky. Nebo konvertita. Nebo konvertita.
Směry a proudy v judaismu ortodoxní judaismus (ultraortodoxní, chasidismus) ortodoxní judaismus (ultraortodoxní, chasidismus) konzervativní konzervativní reformní, liberální,... reformní, liberální,...
(USA)
Projekt pro žáky/studenty Svátky – Multikulturní výchova V průřezovém tématu „Multikulturní výchova“ se přímo nabízejí srovnávací projekty. Židovské svátky lze využít pro komparaci s křesťanskými zvyky a tradicemi, pro práci s textem či jako diskusní téma. - čtení textu s porozuměním - dovednost srovnání různých zvyků – hledání odlišností i společných prvků – diskuse - pochopení historických kořenů judaismu (a tím i křesťanství) - základní orientace v biblických příbězích - praktická realizace oslavy vybraného svátku – porovnání (vhodná zvlášť pro menší žáky) (