Metody historikovy práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody a cesty k poznávání historie Pamatujte: Tím nejzákladnějším pramenem pro poznávání historie je obyčejné mluvené SLOVO.
Advertisements

DÁLKOVÝ PRŮZKUM (ZEMĚ) (Remote Sensing)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Sluneční elektrárna.
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
2. Chronologie a datování
20. Metody zpracování digitálních dat dálkového průzkumu
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Izotopy uhlíku a radiokarbonová metoda datování
Tepelné vlastnosti dřeva
Historické prameny.
Sociologický výzkum.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Práce geologa v terénu.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
Historické prameny.
Složky krajiny a životní prostředí
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
Práce geologa v terénu.
Počátky umění v mladším paleolitu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Sanace dřevěných konstrukcí Diagnostika dřevěných konstrukcí
Archeologie věda zkoumající vývoj lidské společnost na základě hmotných pramenů Archaios = starý + logos = nauka Základní vědní obor pro poznání Prehistorie.
VY_32_INOVACE_3D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Ekosystémy přírodní a umělé
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
RADIONUKLIDY Zlata Líznerová Michal Šmídek Nela Ornová Jaroslav Zeman
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Skupinové interview (Focus group)
GEOTECHNICKÝ MONITORING Eva Hrubešová, katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST VŠB TU Ostrava.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Znečistěný vzduch, půda a voda
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Základní principy geografického výzkumu
Využití radionuklidové rentgenfluorescenční analýzy při studiu památek
Vybrané problémy z mladšího období neolitu
Doba bronzová (2500 – 750 př.n.l) Vypracovala: Katka Bobčíková.
NEDESTRUKTIVNÍ ARCHEOLOGIE KATEDRA ARCHEOLOGIE Fakulta filozofická Západočeská univerzita Doc. PhDr. M. Gojda, CSc.
Neolit - úvod Název školy
Vzorkování podzemní vody a půdního vzduchu
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Geofyzikální ústav AV ČR, v.v.i.. Obecné informace  Vznikl jako pracoviště ČSAV r  Je přímým pokračovatelem Státního ústavu geofyzikálního, založeného.
O ČEM VYPRÁVÍ ARCHEOLOGIE? Archeologie je vědní obor zkoumající prameny hmotné kultury. Slovo vzniklo spojením řeckých slov archaios = starý a logos =
ZKOUŠENÍ MATERIÁLU Defektoskopie a technologické zkoušky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vytápění Teplo.
Mgr. Josef Havíř, Dr., RNDr. Libor Vejmělek, PhD.
1. Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Památky historické nebo kulturní povahy (dále jen sbírkové předměty)
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
1. Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Památky historické nebo kulturní povahy (dále jen sbírkové předměty)
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Využití ionizujícího záření při ochraně památek
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Rentgenfluorescenční analýza
Transkript prezentace:

Metody historikovy práce Jak? Proč? Kam? Metody historikovy práce

Nejlépe je začít od začátku  Prameny písemné hmotné kroniky listiny zemské desky urbáře deníky korespondence … movité nemovité střepy keramika kosti nástroje zbraně postroje … dům studna hrad tvrz stodola kaple boží muka …

Ale Jak na to? METODY DESTRUKTIVNÍ NEDESTRUKTIVNÍ odkryv typologická metoda chronologie dálkový průzkum země geofyzikální metody průzkumu chemické metody průzkumu Dnes přednost dostávají nedestruktivní metody, zvláště kvůli zachování situace pro pozdější, vyspělejší způsoby výzkumu.

Povrchové projevy artefaktů pod zemí dálkový průzkum země monitorování, snímkování z družic, letadel, aj. přímé vizuální pozorování X pomocí kamer Povrchové projevy artefaktů pod zemí

dálkový průzkum země Mikroreliéfní stopy

Dálkový průzkum země Pozůstatky lidské činnosti se mohou projevovat i rozdílnou tepelnou vodivostí půdy, která pak způsobuje odlišnou teplotu na povrchu - projeví se hlavně v zimě

Dálkový průzkum země rozdíly ve vlhkosti a struktuře půdy (výplň zahloubené chaty) → odlišný barevný tón povrchu země - lze zvýraznit kontrastem v PC

lze pozorovat někdy i ze země dálkový průzkum země lze pozorovat někdy i ze země

Povrchové průzkumy neklidný reliéf - možnost dřívějšího výskytu opevnění či násypů mohyl, jámy, haldy a struskoviště Procházení polí na jaře a na podzim

Povrchové průzkumy K zaměření nálezu lze použít i GPS

Povrchové průzkumy objekty lze lokalizovat podle kumulace nálezů. Je tomu tak i při kvantifikovaném sběru v síti (rozměření plochy - nejčastěji do čtverců)

Geofyzikální metody průzkumu lze zkoumat pod povrchem prostřednictvím nějakého média (vlnění) - měřením lze postihnou anomálie metoda seismologická - odpálením drobné nálože - vytvoření seismických vln - měření jejich deformací při průchodu terénem metoda odporová - měří se hodnoty odporu el. proudu měření lokálního geomagnetického pole - při zahřátí železitých minerálů dochází k zafixování jejich orientace (pece)

Geofyzikální metody průzkumu měření lokálního geomagnetického pole césiový magnetometr

Geofyzikální metody průzkumu anomálie v mikrostruktuře geomagnetického pole Všestudy (Mělnicko) neolitický rondel v Bylanech

Geofyzikální metody průzkumu zvláště výrazně ovlivňují geomagnetické mikropole kovové předměty - lze vyhledávat pomocí jednoduchých indikátorů kovů - vykrádání nalezišť

Geofyzikální metody průzkumu chemické metody výzkumu - využívá se hlavně k lokalizaci obydlených míst → zvýšený výskyt dusičnanů a fosforečnanů použití i při určení funkce místnosti - v místnosti, kde je v půdě zvýšený obsah dusičnanů lze předpokládat ustájení dobytka (tzn. chlév, stáj…)

Nedestruktivní metody často se využívají před odkryvem (destruktivními metodami) → získání co nejvíce informací před narušením situace → jejich užití pro co nejúčelnější naplánování dalšího průzkumu nedestruktivní metody však nedokáží podat tolik informací jako odkryv.

Destruktivní metody Odkryv = nenávratné zničení situace → ztráta výpovědní hodnoty kontextu, ani podrobná dokumentace stoprocentně ztrátě nezabrání Je potřeba hospodařit s archeologickými prameny, protože nejsou nevyčerpatelné → odkryv proto praktikován jen v lokalitách ohrožených

Metody odkryvu vrty, sondy, řezy → plošný odkryv + dokumentace

datování - relativní stratigrafická metoda - převzata z geologie - neslučitelnost dvou překrývajících se artefaktů (dveře x studna; okno x dveře) vertikální → horizontální→ statigrafie: přímá - lze určit, který objekt je starší nepřímá - lze jen určit nesoučasnost objektů

Datování - relativní typologická metoda - inspirována Darwinovou teorií vývoje → jednoduché artefakty starší než složité = vývoj typologické řady pro jednotlivé druhy (keramika, zbraně) dendrochronologie - pokud existuje v rámci lokality letokruhová křivka, která ale není připojitelná ke křivce absolutního datování

Datování - absolutní měření poločasu rozpadu radioaktivního C14 (5730 let) C14 je součástí složitých organických sloučenin (stopové množství) → v živých org. se látkovou výměnou neustále obnovuje → poměr vůči C12 zůstává konstantní po úmrtí C14 přestává být přijímáno, rozpadá se → poměr se začíná měnit ve prospěch C12 → znalost poločasu rozpadu nám umožňuje určit dobu úmrtí. metoda se dnes využívá i u uranu, stroncia, argonu aj.

Datování - absolutní dendrochonologie - metoda datování stáří dřeva podle letokruhů (ovlivněny i individuální historií)

Datování - absolutní Kromě živých stromů se kalibrovaná křivka prodlužuje získáním letokruhů starších poražených stromech či opracovaných trámech.

Datování - absolutní pro protažení kalibrované dendrochronologické křivky je potřeba vzájemné krytí 30 - 40 let (letokruhů) pro střední Evropu je kalibrovaná křivka pro některé druhy dřevin protažena až do mladšího neolitu (asi 4000 let př.n.l.) termoluminiscenční metoda - při vypalování hliněných předmětů dojde k vyzáření energie (termoluminiscence) křemičitých minerálů na nulu. Od této chvíle se znovu pomalu„nabíjejí“ slunečním zářením. Nikdy však nedosáhnou svého energetického maxima. Rozdíl mezi současným nabitím a maximální hodnotou podává informaci o době výpalu.

archeologický výzkum současnosti Klade se důraz na kontext. Nejde tedy o nálezy (byť sebeatraktivnější), ale o co nejširší poznání souvislostí a vazeb. → Proto dochází k upřednostňování nedestruktivních metod výzkumu a pečlivé dokumentaci. Teprve po té je v nezbytných případech přikročeno k odkryvu.

poznání kontextu Pro zjištění přírodního prostředí jsou uplatňovány závěry palynologie (pod obor paleobotaniky) - za použitá mikroskopů zkoumá přítomnost a druhy pylů.

Poznání kontextu rozbor drobných schránek měkkýšů provádí malakozoolog. rozborem kostí a jejich fragmentů, lze například vytvořit obraz chovaných zvířat nebo lidí samotných

Po výzkumu v terénu Po získání nálezů putují tyto do laboratoří, kde dochází k jejich očištění, ošetření a konzervaci dále dochází k popisu a dokumentaci fotografické, případně i kresebné výsledkem je nálezová zpráva o výzkumu

Metoda experimentu zvláště výrobní postupy, ale i jiné činnosti, nelze pomocí pouhých statických nálezů objasnit. A tak přichází na řadu experiment. velmi obtížně splnitelnou podmínkou je simulace tehdejších podmínek archeodrom - Burgundsko skanzen v Yorku neolitický dům

Archeologie vs. skutečnost „mrtvá“ situace nikdy nemůže plně reflektovat živou chybí rovnoměrnost a proporčnost, některé součásti mohou chybět úplně nic co v hodinách dějepisu věnovaných pravěku tedy nepředstavuje absolutní tvrzení. Hodiny věnované pravěku prezentují „pouze“ soubor myšlenkových konstrukcí a hypotéz, založených na posledních vědeckých výzkumech, které snad nejlépe vysvětlují zkoumané jevy pravěké minulosti.