Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování Téma: Vstup dat, proměnná Autor:Mgr. Jan Rosecký Předmět: Informatika Ročník: 3. ročník VG Využití: Prezentace určena k výkladu látky z úvodu do programování na gymnáziu. Anotace:Prezentace se skládá z úvodního opakování, odvození a ukázky programu k tématu vstup dat a práce s proměnnými a závěrečného úkolu pro samostatnou práci. Nové poznatky žáci získávají při společné práci s programovacím jazykem Pascal – po zadání úkolu tvoří žáci program samostatně a následně je komentováno řešení.
Úvod do programování Vstup dat, proměnná VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě
Opakování Vytvořte program opakovani2, který zobrazí výsledek operace podle vzoru na dvě desetinná místa Pocitani : 654 =...,..
Opakování Vytvořte program opakovani2, který zobrazí výsledek operace podle vzoru na dvě desetinná místa Pocitani : 654 =...,.. program opakovani2; begin writeln('Pocitani'); writeln(' '); writeln('987 : 654 = ', 987/654:0:2); end.
Opakování Vyberte správné názvy proměnné: alfa alfa 1 alfa_2 1alfa alfa_dvě begin begin_ Jak do programu vložit vlastní čísla?
Proměnná typu celé číslo program opakovani2; var cislo: integer; deklarace proměnné (deklarační část) begin writeln('Pocitani'); writeln(' '); cislo:=15; vložení hodnoty do proměnné writeln(2*cislo); užití proměnné end.
Vstup dat program opakovani2; var cislo: integer; begin writeln('Pocitani'); writeln(' '); write('Zadejte cislo: '); read(cislo); vložení hodnoty do proměnné writeln(2*cislo); end.
Vstup dat Upravte program takto: Pocitani Zadejte první cislo:... Zadejte druhé cislo:... Soucet cisel:...
Vstup dat program pocitani; var cislo1, cislo2: integer; begin writeln('Pocitani'); writeln(' '); write('Zadejte první cislo: '); read(cislo1); write('Zadejte druhe cislo: '); read(cislo2); writeln('Soucet cisel: ', cislo1+cislo2); end. Upravte program, aby se výsledek operace uložil do proměnné vysledek, která se použije pro výstup.
Vstup dat program pocitani; var cislo1, cislo2, vysledek: integer; begin writeln('Pocitani'); writeln(' '); write('Zadejte první cislo: '); read(cislo1); write('Zadejte druhe cislo: '); read(cislo2); vysledek:=cislo1+cislo2; writeln('Soucet cisel: ', vysledek); end.
Vstup dat Vylepšení programu, aby byl vidět výstup programu (user screen):... writeln; prázdný řádek pro oddělení od programu write('Pro konec programu zadejte cislo: '); program čeká na vstup čísla read(proměnná); proměnná musí být deklarována end.
Úkol pro samostatnou práci program pocty program bude sčítat, odčítat a násobit zadaná celá čísla uživatelská obrazovka bude vypadat například takto: Program pro jednoduche pocitani Zadejte prvni cislo: 5 Zadejte druhe cislo: = 7 5 – 2 = 3 5 * 2 = 10 Pro konec programu zadejte cislo: