Minimalizace metodou Quine-McCluskey

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

Kótování - soustavy kót
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
K-mapa: úvod a sestavení
VARIACE Mgr. Hana Križanová
ČÍSELNÉ SOUSTAVY PŘEVODY MEZI SOUSTAVAMI
EPCB, generování výstupů Bc. Tomáš Milerski Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
ESCH, generování výstupů Bc. Tomáš Milerski Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA BOOLEOVA algebra
Digitální učební materiál
Sekvenční logický obvod-úvod
BINOMICKÁ VĚTA Mgr. Hana Križanová
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Předepisování přesnosti rozměrů -tolerování rozměrů, základní pojmy
Bistabilní klopný obvod D, synchronní
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Paměťové registry
Kontrolní panel a vytvoření nového projektu Bc. Tomáš Milerski Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Nepravidelné mnohoúhelníky
Dvojkový doplněk, BCD kód
Předepisování přesnosti rozměrů -tolerování úhlů, děr, tvaru a polohy
KARNAUGHOVY MAPY MINIMALIZACE FUNKCE
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
ČÍSELNÉ SOUSTAVY DESÍTKOVÁ, DVOJKOVÁ
Axonometrické promítání
Bistabilní klopný obvod RS, asynchronní
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Řádková tiskárna
ČASOVAČE A ČÍTAČE PLC FATEK
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Aritmetické operace
Technické kreslení Kótování - kótování geometrických a konstrukčních prvků (kuželů, jehlanů, sklonu, zkosených hran, přechodů) Střední škola, Havířov-Šumbark,
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA De Morganův teorém
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Posuvné registry
Předepisování přesnosti rozměrů -uložení, toleranční soustavy
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Čítače obecně
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ Hoblování II. Ing. Iveta Mičíková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Schématické znázornění logických funkcí
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ V. Ing. Iveta Mičíková
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ III. Ing. Iveta Mičíková
POSLOUPNOSTI Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Kótování - základní pojmy a pravidla kótování
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY OLED – základní principy
Technické kreslení Kosoúhlé promítání
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DETEKCE HRANY OBDÉLNÍKOVÉHO IMPULSU
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA synchronní čítače
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Technické kreslení Pravoúhlé promítání
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA asynchronní čítače
Technické kreslení Měřítka zobrazení
ZÁKLADNÍ PROGRAMOVÁNÍ LINIOVÝCH SCHÉMAT POMOCÍ PLC
GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Počítačové tiskárny - úvod Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Výpis z pravdivostní tabulky a následná minimalizace
ZAPOJENÍ LOGICKÝCH FUNKCÍ POMOCÍ OBVODŮ NOT, OR, AND, NOR, NAND
ZÁKLADNÍ LOGICKÉ FUNKCE
KARNAUGHOVY MAPY MINIMALIZACE FUNKCE
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA KARNAUGHOVY MAPY
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Logické funkce a obvody
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Transkript prezentace:

Minimalizace metodou Quine-McCluskey ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Minimalizace metodou Quine-McCluskey Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU peníze středním školám - OP VK 1.5. Výuková sada – ČÍSLICOVÁ TECHNIKA 1, DUM č. 20

Porovnáme všechny řádky mezi sebou. Z pravdivostní tabulky vypíšeme všechny řádky, ve kterých nabývá výstupní proměnná Y např. hodnotu 1, a řádky očíslujeme. č.ř. 1 2 3 4 5 6 7 8 Porovnáme všechny řádky mezi sebou. Když se liší v jedné proměnné píše se místo proměnné pomlčka. Pokud se liší ve více proměnných, pokračuje se v porovnávání.

Řádky se liší ve čtyřech proměnných. Nezapisujeme nic. 1 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 4 5 6 7 8 Řádky se liší ve čtyřech proměnných. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve třech proměnných. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve dvou proměnných. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve třech proměnných. Nezapisujeme nic. Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíšeme 0-10 Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíšeme 001-

Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíšeme 0-11 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 5 6 7 8 Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíšeme 0-11 Řádky se liší ve třech proměnných A, B, C. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve dvou proměnných B, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve dvou proměnných A, C. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve čtyřech proměnných A, B, C, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve třech proměnných A, C, D. Nezapisujeme nic.

Řádky se liší ve dvou proměnných A, C. Nezapisujeme nic. 1 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 1 1 - 3,4 5 6 7 8 Řádky se liší ve dvou proměnných A, C. Nezapisujeme nic. Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíšeme 011- Řádky se liší ve třech proměnných A, C, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve čtyřech proměnných A, B, C, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve třech proměnných A, B, C. Nezapisujeme nic.

Řádky se liší ve třech proměnných A, B, C. Nezapisujeme nic. 1 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 1 1 - 3,4 5 6 7 8 Řádky se liší ve třech proměnných A, B, C. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve čtyřech proměnných A, B, C, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve třech proměnných A, C, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší ve dvou proměnných A, C. Nezapisujeme nic.

Řádky se liší ve dvou proměnných B, D. Nezapisujeme nic. 1 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 1 1 - 3,4 5 1 - 5,6 6 1 - 5,7 7 8 Řádky se liší ve dvou proměnných B, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 100-. Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 1-00.

Řádky se liší ve dvou proměnných B, D. Nezapisujeme nic. 1 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 1 1 - 3,4 5 1 - 5,6 6 1 - 5,7 7 1 - 1 6,8 8 Řádky se liší ve dvou proměnných B, D. Nezapisujeme nic. Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 1-01.

Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 110-. 1 - 1,2 2 - 1 1,3 3 - 1 1 2,4 4 1 1 - 3,4 5 1 - 5,6 6 1 - 5,7 7 1 - 1 6,8 8 1 1 - 7,8 Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 110-. Zkontrolujeme, zda jsme využili všechny řádky alespoň jednou, pokud bychom nevyužili, příslušný řádek by byl součástí výsledné funkce. Postupujeme dále v porovnávání řádků. Vyhledáváme řádky, které se liší v jedné proměnné.

Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 0-1-. 1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 1 2,4 1 1 - 3,4 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 1 1 - 7,8 Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 0-1-.

Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 0-1-. 1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 1 - 3,4 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 1 1 - 7,8 Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 0-1-.

1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 1 - 3,4 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 ; 1 1 - 7,8

1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 1 - 3,4 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 ; 1 1 - 7,8

Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 1-0-. 1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 - - 5,6,7,8 1 1 - 3,4 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 ; 1 1 - 7,8 Řádky se liší v jedné proměnné B. Zapíše se 1-0-.

Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 1-0-. 1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 - - 5,6,7,8 1 1 - 3,4 1 - - 5,7,6,8 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 ; 1 1 - 7,8 Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíše se 1-0-.

Výsledná funkce Y = A·C + A·C 1 - 1,2 - 1 - 1,2,3,4 Zkontrolujeme, zda jsme využili všechny řádky alespoň jednou, pokud bychom nevyužili, příslušný řádek by byl součástí výsledné funkce. - 1 1,3 - 1 - 1,3,2,4 - 1 1 2,4 1 - - 5,6,7,8 1 1 - 3,4 1 - - 5,7,6,8 1 - 5,6 1 - 5,7 1 - 1 6,8 ; 1 1 - 7,8 Žádné 2 řádky se neliší v jedné proměnné – KONEC MINIMALIZACE 1.,2. a 3.,4. řádek jsou stejné proto 1 z nich můžeme škrtnout Výsledná funkce Y = A·C + A·C

Příklad : Minimalizujte funkci metodou Quine-McCluskey Řešení : č.ř. 1 1 1 1 1 2 1 1 1 3 1 1 1 4 1 1 1 1 5 Porovnáme všechny řádky mezi sebou. Když se liší v jedné proměnné píše se místo proměnné pomlčka. Pokud se liší ve více proměnných, pokračuje se v porovnávání.

Řádky se liší v jedné proměnné A. Zapíšeme -100 č.ř. 1 1 - 2,3 2 - 1 2,4 3 4 5 Porovnáním prvního řádku s ostatními zjistíme, že se vždy liší ve více než jedné proměnné. Řádky se liší v jedné proměnné A. Zapíšeme -100 Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíšeme 010-

Řádky se liší v jedné proměnné A. Zapíšeme -101 č.ř. 1 1 - 2,3 2 - 1 2,4 3 - 1 1 3,5 4 5 Řádky se liší v jedné proměnné A. Zapíšeme -101

Výsledná funkce Y = A·B·C·D + B·C č.ř. č.ř. 1 1 - 2,3 - 1 - 2,3,4,5 2 - 1 2,4 - 1 - 2,4,3,5 3 - 1 1 3,5 4 1 1 - 4,5 5 Pokračovat v minimalizaci už nelze. Oba řádky jsou stejné. Ve výsledné funkci se použije pouze jeden. Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíšeme -10- Zkontrolujeme, zda-li jsme použili všechny řádky. Zjistíme, že řádek č.1 jsme vůbec neminimalizovali, takže se celý řádek objeví ve výsledné funkci. A·B·C·D Řádky se liší v jedné proměnné D. Zapíšeme 110- Řádky se liší v jedné proměnné A. Zapíšeme -10- Výsledná funkce Y = A·B·C·D + B·C

POUŽITÁ LITERATURA KANTNEROVÁ, Ivana. Sbírka příkladů z číslicové techniky. 1. vyd. V Praze: Idea servis, 2010, 277 s. ISBN 978-80-85970-66-1.