Mezinárodní výzkum dospělých Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky Konference, 27.11.2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Advertisements

Strategie CŽU ČR a její implementace
Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Projekt Knihovny Kroměřížska spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Mezinárodní výzkum dospělých Workshop k výsledkům výzkumu MŠMT, Věra Czesaná, Národní vzdělávací fond Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Podpora částečných úvazků?
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Cloverleaf Limited s.r.o. IČ: Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky v rámci Operačního.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Brno–město pro rodiny Projekt ANIMA PLUS CZ Inovativní opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání Mgr. Lenka Zemanová.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Celoživotní vzdělávání
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Rozvoj dalšího vzdělávání obyvatel na venkově v Moravskoslezském a Zlínském kraji Cloverleaf spol. s r.o. IČ: Tento projekt je spolufinancován.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
Transkript prezentace:

Mezinárodní výzkum dospělých Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky Konference, Věra Czesaná, Národní vzdělávací fond Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Další vzdělávání a rozvoj kompetencí

Další vzdělávání a rozvoj kompetencíDalší vzdělávání a rozvoj kompetencí  Vazba mezi DV a gramotností  Účast na DV v mezinárodním srovnání  Vliv DV na kompetence různých sociálních skupin  Bariéry účasti na DV a koho nejčastěji postihují  Implikace pro vzdělávací politiku 2

Další vzdělávání a rozvoj kompetencí  PIAAC – prokázal, že účast v DV významně ovlivňuje postavení jedince na trhu práce  Vztah DV a funkční gramotnosti je významný a oboustranný  Formy DV: formální, neformální a informální - všechny složky byly sledovány v šetření PIAAC  Lidé s vyššími funkční gramotností se účastní dalšího vzdělávání s větší pravděpodobností a také ve větším rozsahu co do počtu vzdělávacích aktivit během roku i celkového počtu hodin, které ve vzdělávání stráví.  Nejvýraznější rozdíly v úrovni kompetencí mezi účastníky a neúčastníky DV se projevují v určitých kritických skupinách populace – pro ně je také přínos DV největší 3

Účast na dalším vzdělávání v posledních 12 měsících 4  míra účasti na DV v ČR je zhruba na průměru zemí OECD účastnících se PIAAC (46%), ovšem ve srovnání s vyspělými zeměmi silně zaostává (Německo 50%, severské země kolem 60%).  v posledních letech česká populace stagnuje (data AES), zatímco evropský průměr se stále zlepšuje. Rozdíl v chování mužů a žen - zájem českých mužů o DV se snížil, zatímco u žen došlo ke zvýšení na úroveň mužů.  výrazné nerovnosti a zaostávání některých sociálních skupin

Účast na DV v posledních 12 měsících - vzdělání 5  Ve všech zemích existují velké rozdíly v míře, v jaké jsou do DV zapojeny skupiny osob různých vzdělanostních kategorií – výrazné zaostávání nízkokvalifikovaných osob ČR

Účast na DV v posledních 12 měsících - věk 6  Míra zapojení starších osob v předdůchodovém věku do DV je ve všech zemích oproti ostatním skupinám podstatně nižší – platí to i pro ČR (dřívější odchod do důchodu příčina i důsledek)  Výrazně znevýhodněná skupina – ženy ve věku aktivního mateřství

Numerická gramotnost účastníků a neúčastníků neformálního DV dle pohlaví a věku (populace let) 7  NFDV – typická forma vzdělávání dospělých let. Velké rozdíly mezi účastníky a neúčastníky DV ve všech zemích  v ČR největší rozdíly v kompetencích se koncentrují do urč. věkových skupin M (předdůchodový věk), Ž (věk aktivního mateřství)  kritická období specifická podpůrná opatření (podpora zaměstnavatelů, vzdělávací programy široce přístupné včetně moderních forem a médií)

Čtenářská gramotnost účastníků a neúčastníků neformálního DV dle dosažené úrovně vzdělání (populace let) 8  Velmi výrazné rozdíly v kompetencích mezi účastníky a neúčastníky DV jsou v ČR ve skupině osob se základním vzděláním  Uvnitř této skupiny je i největší rozptyl v kompetencích – různorodost důvodů proč tyto osoby nedosáhly vyšší úrovně vzdělání Efektivní podpora účasti těchto osob v dalším vzdělávání by tedy měla být více zacílená a individualizovaná.

DV zpomaluje pokles kompetencí s věkem 9

Nejdůležitější důvod neúčasti na vzdělávání u lidí, kteří měli zájem se zúčastnit 10  Překážky DV : vytíženost v práci, finančními překážky, péče o rodinu  Péče o rodinu – druhá nejčastější překážka pro ženy s nejvyšší funkční gramotností (úroveň 4a5) Nabídka DV ve vhodném čase a formě  Nedostatek podpory zaměstnavatelů je u žen vyšší než u mužů stimulace zaměstnavatelů a podpora DV mimo zaměstnání

Vazby kompetencí a informálního učení 11  Informální učení: neorganizované učení prostřednictvím aktivit v zaměstnání - součást výkonu profese) a v běžném životě - volnočasové aktivity.  Šetření PIAAC sledovalo - jaké aktivity a jak často jsou vykonávány.  Vazba mezi kompetencemi a oběma typy informálního učením je silná - i při kontrole pro věk, pohlaví a vzdělání – „use it or lose it“  Informální učení a získávání zkušeností ve volném čase a běžném životě má o něco silnější vazbu a výraznější efekt na kompetence, než informální učení v práci.

Vazba čtenářských dovedností a informálního učení 12  S úrovní čtenářské gramotnosti souvisí čtení a psaní doma ve větší míře než v práci. Vysvětlení: práce s texty v zaměstnání má zřejmě spíše rutinní charakter, kdy se opakuje jedna šablona vyjadřování (často jde o formuláře, instrukce, příručky, zprávy) a platí to i pro složitější formy textů. Schopnost získat podstatné informace i z neznámého textu vyžaduje variabilnější průpravu a zkušenosti s prací s různými typy textů - což více poskytuje čtení a psaní ve volném čase.  Lidé s vyšší úrovní čtenářské gramotnosti se věnují čtení ve volném čase častěji. Ve všech věkových skupinách je souvislost čtení ve volném čase a úrovně funkční gramotnosti podobně silná, s rostoucím věkem se nemění.

Vazba řešení problémů v IT prostředí a informálního učení 13  Schopnost řešit problémy v prostředí IT souvisí používáním počítače v práci i ve volném čase; o něco větší vliv volnočasových aktivit.

Poučíme se? 14  Vazba mezi účastí na DV a kompetencemi je silná – DV přináší nejen specifické znalosti a dovednosti pro výkon zaměstnání, ale zvyšuje i obecnou gramotnost.  Úroveň gramotnosti zpětně ovlivňuje zapojení jednotlivců do DV důležité je zajistit, aby oboustranná vazba vedla k vzestupné závislosti nikoliv k sestupné.  Udržování základních dovedností u starších věkových kohort, kdy dochází k oslabování kognitivních schopností jednotlivce, je stejně důležité jako jejich rozvoj u mladé populace.  Ženy - nedostatek podpory zaměstnavatelů, během rodičovské dovolené bez ohledu na profesní zařazení přístup k firemnímu vzdělávání úplně ztrácejí. Nedostatečný přístup k DV má negativní vliv na další uplatnění a nevyužitý potenciál systémově zlepšit přístup k DV: tlak na zaměstnavatele + další možnosti DV vč. e-learningu + stimulace + doprovodné služby během vzdělávání (hlídání dětí apod.)  Velkou výzvou pro další vzdělávání v ČR a systém jeho podpory a rozvoje zůstává zapojení osob s nižším vzděláním a mimo zaměstnání a zvýšení jeho intenzity.

15  Bariéry účasti na dalším vzdělávání spočívají v oblasti postojů k němu a věcných bariér pro specifické skupiny důležité je vytvořit kulturu vzdělávání: povědomí, dostatek příležitostí, stabilní a fungující pravidla v systému DV.  Poradenské a informační služby nefungují dostatečně tak, aby zvyšovaly povědomí o důležitosti DV a pomáhaly vybírat v nabídce DV – s ohledem na specifické nároky různých sociálních skupin.  Měly by být rovněž nastaveny programové nástroje, které by skutečně efektivně podpořily vzdělávání nízkokvalifikovaných osob jak v rámci podnikového vzdělávání, tak v rámci rekvalifikací a programů organizovaných úřady práce či jinými orgány (příklady severských zemí).  Obecnou gramotnost a základní kompetence lze rozvíjet nejen prostřednictvím organizovaných programů a kurzů, ale i netradičními způsoby a prostřednictvím informálního učení – velká rezerva a význam zejména pro sociální skupiny, které mají významné bariéry (objektivní i subjektivní) pro zapojení do kurzů tradičního typu.

DĚKUJI ZA POZORNOST Věra Czesaná Národní vzdělávací fond, o.p.s. 16 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky DALŠÍ INFORMACE Česká webová stránka: Webové stránky OECD: