Pojem „příroda“. Pohled na vztah člověka a přírody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Význam malých vodních ploch pro krajinu
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Organizace ochrany přírody v ČR
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
Aktuální stav problematiky ÚSES a možné hospodářské využití prvků ÚSES - multifunkční ÚSES v zemědělské krajině - zdroj obecné diverzity.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
BIODIVERZITA.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Výživa rostlin - fotosyntéza
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Zkoumání a ochrana přírody
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Organizace zabývající se ochranou přírody
Krajina a životní prostředí
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Ekosystém Prchalová, K..
Úvod do ekologie.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Základní principy geografického výzkumu
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podmínkami jednotlivých typů travních.
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Ochrana přírody Za předpokladu použití psacích potřeb a mapy České republiky.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Krajina biosféra hydrosféra sociosféra.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Krajina Co to je krajina?
Les a voda Les i s vodou je důležitá pro nás, živočichy,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Ekonomika životního prostředí
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Náplň a význam fytocenologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
VY_32_INOVACE_E – Př4 – okolí lidských obydlí
Transkript prezentace:

Pojem „příroda“. Pohled na vztah člověka a přírody. Přednáška 1

Co je to příroda Lidské pojetí přírody Ochrana přírodního prostředí. Co konkrétní lidé chápou pod pojmem „příroda“? „Příroda“ není jen jedna, lidé ji chápou rozmanitě.

Klasifikace podle nizozemského institutu Natuurbeschermingsraad Divoká příroda: původní, volná příroda Sekundární příroda: příroda s patrnými lidskými zásahy Zásobující příroda: rybolov, lov Produkční příroda: pro jídlo, vodní elektrárny apod. Regulující příroda: mikroklima, čištění vody Škodlivá příroda: plevel, komáři, záplavy, hurikány Léčivá příroda: pro psychický odpočinek, čistý vzduch, přírodní medicína Estetická příroda: prostředí pro odpočinek, hru, práci apod. Zázračná příroda: zdroj překvapení, objekt údivu a zkoumání Informující příroda: indikátor kyselých dešťů, eutrofizace Domestikovaná příroda: domácí mazlíčci, domácí rostliny

Buijs a Volker - lidská pojetí přírody Faktorová analýza - 5 základních představ přírody Lidé přírodu rozlišují na více druhů (1) podle jejího funkčního využití nebo (2) na základě míry její ovlivněnosti člověkem. Elementy slunce, moře, vítr. Živelná, samovolná příroda divoké rostliny, hmyz, bažina, zvěř, houby, ptáci ve městě, plevel na poli. Produkční příroda louky, pole, krávy a prasata. Pěstovaná příroda městské parky, zahrady, zeleninové zahrádky, lesní pozemky, aleje. Domestikovaná příroda domácí květiny, zahrady, zeleninové zahrádky, prasata a krávy, kočky a psi.

van den Born a kol. ,2000 lidské představy přírody hodnocení stupně „skutečné přírody“ Tropický deštný prales 2,96 Divoká příroda 2,49 zemětřesení, vítr, gravitace, severní pól Kulturní krajina 2,07 vrby na loukách a pastvinách, ovce na louce, krávy ve venkovním výběhu, sbírání borůvek, obilné pole „Vetřelcovská“ příroda 1,59 komáři, plevel na zahradě, pampelišky na trávníku, krysy v chlívku Domestikovaná příroda 0,91 psi a kočky, domácí květiny, akvárium tropických rybiček

Venkované esteticky nejvýše hodnotí kulturní krajinu s lesy, poli a loukami, na níž je vidět zásah člověka. Lidé žijící ve městě spíše divočejší krajinu. Rozdíl mezi estetickým hodnocením a místem, kde by jedinec chtěl bydlet.

Preference krajiny etnickými minoritami. V Evropě je krajina za městem je „bílá“ krajina. Příklad z Nizozemí – Amsterdam, Rotterdam – 50% mladých jsou přistěhovalci. Do přírody chodí výrazně méně než etničtí Nizozemci.

Pohled na vztah člověka a přírody Uvažování ekologicky orientovaných filosofů: Je člověk pánem přírody, ochráncem přírody, či součástí přírody? Antropocentrismus Biocentrismus

Pohled na vztah člověka a přírody Antropocentrismus – biocentrismus Panský postoj Správce přírody (Steward) Partner přírody Mystický vztah (Matka příroda)

Zweers (1989) 1. Despota 2. Osvícený despota 3. Správce přírody absolutní pán, stojí nad přírodou, může s ní dělat cokoliv se mu zlíbí, není zatěžován morálními omezeními nebo znalostmi o křehkosti přírody. Věří, že ekonomický růst a technologie vyřeší možné problémy. 2. Osvícený despota rovněž stojí nad přírodou, ale má větší porozumění pro autonomii přírody, konečnost jejích zdrojů a omezenou možnost zátěže ekosystémů.. Víra v technologii je daleko slabší než v případě pravého despotického přístupu. 3. Správce přírody Správce řídí něco pod autoritou někoho. Není vlastník, ale dluží odpovědnost svému představenému.

5. Participant (účastník) 4. Partnerství Příroda má svoji nezávislou, vnitřní hodnotu. Partnerství znamená být spolu v dynamickém procesu interakce a vzájemného vývoje. 5. Participant (účastník) Participant je částí přírody, ne jen biologicky, ale ve smyslu přináležení. Představa participanta má silnou spirituální dimenzi. 6. „Unio mystica“ je přímý spirituální prožitek jednoty, kde identita subjektu je soustředěna na přírodu a zázračný proces bytí.

de Groot (1992) Technokrat chápe technologické inovace jako klíč k řešení všech problémů, je skálopevným příznivcem ekonomického růstu. Manažer-inženýr věří stejně jako technokrat v technologický pokrok, zároveň si však uvědomuje, že složitý systém společensko-industriálně-přírodních vztahů musí být řízen odpovědně, aby nedošlo k jeho kolapsu. Opatrovník chápe člověka jako pečujícího pána a majitele přírody. Ochránce uznává vnitřní hodnotu přírody, přesto se vidí jako lepšího, moudřejšího a dospělejšího než je ona. Partnerství s přírodou vyznávání spolupráce, lásky a blízkosti s přírodou, bez jakékoliv dominance. Participace cítí se jako biologická i duchovní součást přírody.

van den Born (2006) reprezentativní vzorek nizozemské populace. Typy vztahů: Pán přírody Strážce Romantický partner Aktivní partner Participant (účastník)

Dotazník: Panský postoj Strážce Technologický vývoj umožní, že v budoucnu budou ekologické problémy vyřešeny. Není možné, aby příroda stála v cestě ekonomickému vývoji. Lidé mají právo zásadně měnit přírodu. Ochrana vzácných rostlin a živočichů je nadbytečný luxus. Strážce Musíme nakládat s přírodním prostředím s velkou opatrností. Přírodní prostředí může mít užitek z toho, když se lidé budou aktivně angažovat při jeho ochraně. Lidé musí zajistit, aby bylo přírodní prostředí ochraňováno. Lidé mají odpovědnost za ochranu přírodního prostředí.

Aktivní partner přírody Lidé i příroda mají stejnou cenu. Nemůžeme se stavět nad přírodu, ale musíme s ní spolupracovat. Romantický partner přírody Rád bych strávil měsíc úplně sám v lese, abych zažil pocit úplného spojení s přírodou. Bylo by báječné jednoho dne putovat společně s hejnem divokých hus v jejich cestě na sever. Participant Když jsem obklopen přírodou, prožívám cosi vyššího, než je má lidská existence. Majestátnost přírodního prostředí mi umožňuje pochopit, jak jsou lidské bytosti nedůležité.

Franěk (2006a) N = 610 Typy vztahů: Strážce přírody. Člověk je součástí přírody kombinací typů romantický partner a participant. Aktivní partner přírody nechce bezohledně využívat přírodu, chce s ní spolupracovat. Oproti teoreticky určeným typům vztahů však tento typ rovněž důvěřuje vědecko-technologickému pokroku. Člověk není pánem přírody („non-master“) nesouhlasí s bezohlednými a technokratickými přístupy k přírodnímu prostředí. Na druhé straně nemá hlubší vztah k přírodě.

Panský přístup

Panský přístup

Panský přístup

Panský přístup

Strážce

Partner

Franěk (2006b) Studenti Fakulty informatiky a managementu UHK Obory: Informační management, management cestovního ruchu, finanční management, sportovní management Typy vztahů: Participant Panský postoj Strážce + partner Věří v technologická řešení

Citát: Nic takového jako „přírodní zdroje“ totiž neexistuje. Zdrojem pro člověka je až ten přírodní materiál, pro který člověk objevil nějaké použití. Protože neexistují „přírodní zdroje“ jako takové, nemůžeme je nikdy vyčerpat. Přírodní materiály jsou bezcenné, dokud lidský mozek nevymyslí, jak je využívat.“ V. Klaus: Stát a řízení porodnosti. Lidové noviny, 26.9.1994