Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY VY_32_INOVACE_224 Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_224. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda. Vzdělávací obor : Fyzika. Tematický okruh: Energie – elektrická energie, ELM ind. Ročník : 9. Metodické pokyny: Jsou uvedeny na jednotlivých listech, u každého cvičení. Datum vytvoření: 4.1. 2012
opakování 1.pololetí 9.ročníku Co je to elektrický proud? Jakou má značku a jednotku? Co je to elektrické napětí? Jakou má značku a jednotku? Co je to elektrický odpor? Jakou má značku a jednotku? Popiš princip elektromagnetické indukce? Na čem závisí velikost elm. indukovaného napětí?
opakování 1.pololetí 9.ročníku Napiš tři příklady využití elektromagnetické indukce. Jak se nazývají stroje na přeměnu mech. energie na elektrickou? Co je to alternátor. Které zařízení „vyrábí“ stejnosměrný proud? Čím se liší stejnosměrný a střídavý proud?
opakování 1.pololetí 9.ročníku K čemu slouží transformátor? Uveď příklad použití. Z čeho se skládá transformátor? Nakresli schematickou značku transformátoru. Napiš jak spolu souvisí el. veličiny transformátoru. Zvyšuje transformátor výkon?
opakování 1.pololetí 9.ročníku Popiš přenos el. energie z elektrárny ke spotřebiteli. Proč se rozvádí střídavý a ne stejnosměrný proud. Kteří fyzici byly „propagátoři“ střídavého proudu. Která napětí jsou přivedena do domácnosti? Kdy vznikne zkrat? Uveď příklad.
opakování 1.pololetí 9.ročníku Které stroje jsou připojeny na napětí 400V? Jak pracuje jistič? Jak pracuje pojistka? Nakresli zásuvku a popiš který vodič je kam připojen? Proč země vodí elektrický proud?
opakování 1.pololetí 9.ročníku Jak se nazývá zařízení pro měření spotřeby el. energie. K čemu slouží u automobilu rozdělovač? K čemu slouží u automobilu indukční cívka? Popiš výrobu el. energie v tepelné elektrárně. K čemu slouží doutnavka? Kde ji např. budeš hledat?
opakování 1.pololetí 9.ročníku Co je to pohyb periodický? Uveď příklad. Co je to frekvence? Napiš značku a jednotku. Co je to perioda? Napiš značku a jednotku. Co je to vlnová délka? Napiš značku a jednotku. Kdy vznikne vlnění? Uveď příklad.