Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMPředpisy na ochranu spotřebitele Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_09 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPráva spotřebitele Ročník4. ročník gymnázia
Ochrana spotřebitele na finančním trhu spotřebitel má slabší postavení ve vztazích s institucemi nabízejícími finanční produkty, proto je nutné, aby jej stát chránil svými opatřeními mezi nástroje, které slouží k ochraně spotřebitele, patří například: 1. regulace osob pracujících s finančními produkty (např. musí prokázat odbornou způsobilost) a jejich veřejně dostupná evidence (registry na webových stránkách)
2. regulace náležitostí u smluv týkajících se finančních produktů 3. regulace ukončení nebo změny smluvního vztahu 4. regulace řešení spotřebitelských sporů ap.
Instituce zabývající se ochranou spotřebitele východiskem se stala Maastrichtská smlouva, která zavedla ochranu spotřebitele jako samostatnou politiku a položila tak právní základ této politiky uvnitř jednotlivých států EU jedná se o následující instituce: 1.Ministerstvo financí ČR připravuje zákony, vyhlášky ap. dozoruje poskytování státního příspěvku u penzijního připojištění kontroluje oblast státní podpory stavebního spoření ap.
2. Česká národní banka má dohled nad finančním trhem je tvůrcem většiny prováděcích předpisů 3. Česká obchodní inspekce dozoruje spotřebitelské úvěry u nebankovních institucí při ČOI působí Evropské spotřebitelské centrum pro ČR (pomáhá bezplatně při sporech s prodejci z EU, Norska a Islandu)
4. soudy – podáním žaloby 5. profesní asociace finančních institucí vytvářejí kodexy etického jednání se zákazníky např. Česká bankovní asociace, Česká asociace pojišťoven, Česká asociace obchodníků s cennými papíry 6. spotřebitelská sdružení, média ap. – zejména informační poradenská a vzdělávací funkce
Právní předpisy některé z právních předpisů upravujících ochranu spotřebitele v ČR: Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele nově připravovaný občanský zákoník (od ) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů Zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
Hlavní problémy týkající se ochrany spotřebitele odborná způsobilost prodejců (v některých případech není požadována odbornost) multi-level marketing (neetické praktiky při distribuci produktů) zadlužování domácností zejména spotřebitelskými úvěry uplatňování spotřebitelských práv řešení spotřebitelských sporů
Úkoly č. 1 – Která instituce kontroluje poskytování státní podpory u stavebního spoření? č. 2 – Která instituce má dohled nad finančním trhem? č. 3 – Pokuste se vysvětlit multi – level marketing (MLM).
Řešení č. 1 – Ministerstvo financí ČR č. 2 – Česká národní banka č. 3 – Je to strategie založená na tom, že prodejci jsou odměňováni nejen za prodané zboží nebo služby, ale rovněž získávají značný podíl z prodejů jiných osob, které do systému přivedli. Hranice mezi čistým MLM a nelegální pyramidou není vůbec na první pohled patrná. Je namístě obezřetnost a důkladný sběr informací.
Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN