VŠB – Technická univerzita Ostrava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Základy infinitezimálního počtu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
VŠB – Technická univerzita Ostrava
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Neurčitý integrál. Příklad.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
VŠB – Technická univerzita Ostrava VŠB – Technická univerzita Ostrava Hezký den Hezký den.
Základy infinitezimálního počtu
Teorie čísel Nekonečno
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
Základní číselné množiny
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA FAKULTA STROJNÍ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Úvod do managementu 1. seminář
MATEMATIKA I.
Neurčitý integrál. Příklad. Na ploše 10 m x 10 m se vysazuje stejný typ rostlin ve 2 barvách. Obě barvy jsou odděleny křivkou y = x ( 1 – 0.1x ). Kolik.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Proseminář z matematiky pro fyziky
BRVKA. BRVKA ZKOUŠKA  ZÁPOČET:  aktivní účast na cvičeních (max. 3 absence)  úspěšně zvládnutý test na 6. a 13. cvičení (aspoň 40%) (bude 5 příkladů.
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch.
STATISTIKA (PRAVDĚPODOBNOST A STATISTIKA)
Úvod do managementu 1. seminář
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
MIROSLAV KUČERA Úvodní informace Matematika B 2
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch. Údaje o cvičícím Pavel Bžoch Kancelář: UL408 Konzultační hodiny: –Středa 12:05 – 12:50 –Čtvrtek 11:10 – 11:55.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Křivky - vytvoření, rozdělení, tečna. Šroubovice.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_66.
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
Základy informatiky Přednášející: Ing. Jana Krutišová Cvičící: Ing. Jan Štěbeták.
Základní informace o předmětu1. Přednášející: RNDr. Martin Hála, CSc. katedra matematiky, B105, Další informace a soubory ke stažení.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:VY_32_INOVACE_1_KOMPLEXNI_CISLA_01.
MATEMATIKA PRO CHEMIKY II. SYLABUS PŘEDMĚTU Opakování a rozšíření znalostí Reálné funkce a vlastnosti funkcí jedné a dvou proměnných Spojitost a limita.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
BA008 Deskriptivní geometrie
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Matematika pro ekonomy
Kvadratické nerovnice
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
VŠB – Technická univerzita Ostrava
BA008 Konstruktivní geometrie
BA008 Konstruktivní geometrie
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Transkript prezentace:

VŠB – Technická univerzita Ostrava Hezký den

doc. RNDr. Jarmila Doležalová, CSc. Katedra matematiky a DG Matematika IV doc. RNDr. Jarmila Doležalová, CSc. Katedra matematiky a DG Vedoucí oddělení FS

Kontakt Kancelář: A 849 Telefon: 597 324 185 Klapka na VŠB: 4185 E-mail: jarmila.dolezalova@vsb.cz Web: mdg.vsb.cz Osobní: homen.vsb.cz/~dol30/ Konzultace po dohodě

Podmínky pro udělení zápočtu: zápočet se uděluje na základě docházky povinná je 50% docházka v případě nižší docházky je student povinen odevzdat sorávně vyřešený program zadaný přednášejícím v předepsané úpravě a získá 5 bodů za docházku v rozmezí 50%-100% získá student 10 – 20 bodů (lineární interpolací) Celkem maximálně 20 bodů.

Opakovaný zápis - zápočet Mám zápočet, dost bodů - zápočet platí a nepřepisuje se znovu Mám zápočet, ale chci více bodů - absolvuji znovu výuku Nemám zápočet - absolvuji výukuní.

Zkouška: Kombinovaná Praktická část (příklady) – 60 minut max. 60 bodů Teoretická část – 20 minut max. 20 bodů Celkem – 80 minut max. 80 bodů Student musí uspět v každé části kombinované zkoušky: V praktické části musí získat minimálně 25 bodů, v teoretické části minimálně 5 bodů. Vzorová písemka na internetu

Hodnocení: Získané body Známka 86 - 100 výborně 66 - 85 velmi dobře 0 - 50 nevyhověl

mdg.vsb.cz O katedře Zaměstnanci Předměty Pro uchazeče Kontakty Vědecký profil Studijní materiály

Jarmila Doležalová Úvod Vzdělání a odborná praxe Pedagogická činnost Publikační činnost Členství a aktivity

Pedagogická činnost Matematika I (FBI) Matematika II (FS) Matematika II (FBI) Matematika IV (FS) - prezenční Matematika IV (FS) - kombinovaná Inženýrská matematika (FBI) Parciální diferenciální rovnice

Matematika IV - kombinovaná Osnova Literatura Podmínky absolvování Vzorová písemka Typové příklady Otázky k teoretické části zkoušky Příklady k procvičení Příklady testů Programy Tabulkové integrály Goniometrické funkce - základní vzorce a hodnoty Derivace - vzorce

Literatura Burda, P. - Doležalová, J.: Integrální počet funkcí více proměnných – Matematika IIIb. Skriptum VŠB, Ostrava 2003. ISBN 80-248-0454-9. Burda, P. - Doležalová, J.: Cvičení z matematiky IV. Skriptum VŠB, Ostrava 2002. ISBN 80-248-0028-4. Vlček, J. – Vrbický, J.: Řady – Matematika VI. Skriptum VŠB-TU, Ostrava 2000. ISBN 80-7078-775-9. Vlček, J. – Vrbický, J.: Diferenciální rovnice – Matematika IV. Skriptum VŠB-TU, Ostrava 1997. ISBN 80-7078-438-5. Častová, N. a kol.: Cvičení z matematiky III. Skriptum VŠB, Ostrava 1988 Škrášek, J.-Tichý, Z.: Základy aplikované matematiky II. SNTL Praha, 1986

http://www.studopory.vsb.cz/

http://www.studopory.vsb.cz/

POKYNY KE STUDIU Jednotná pevná struktura každé kapitoly, ikony Průvodce studiem Cíle Předpokládané znalosti Výklad Řešené úlohy Úlohy k samostatnému řešení Kontrolní otázky Kontrolní test Shrnutí lekce Literatura

1. DVOJROZMĚRNÝ (DVOJNÝ) INTEGRÁL Průvodce studiem V prvním ročníku jste se seznámili s integrálním počtem funkce jedné proměnné. Poznali jste pojem primitivní funkce a její vztah k neurčitému integrálu, základní metody výpočtu neurčitého integrálu. Metodou dělení intervalu byl zaveden Riemannův určitý integrál a pomocí Newton – Leibnizovy věty jste se jej naučili počítat. V závěru jste se zabývali využitím integrálního počtu v matematice a fyzice.

1. DVOJROZMĚRNÝ (DVOJNÝ) INTEGRÁL Stejně jako jsme v prvním ročníku rozšířili pojmy diferenciálního počtu funkce jedné proměnné na funkce dvou a více proměnných, zavedeme i pojem integrálního počtu funkcí dvou proměnných na základě analogií s integrálním počtem funkce jedné proměnné. Získáme tak pojem dvojrozměrný integrál, který uvedl v roce 1769 jako první švýcarský matematik Leonhard Euler. Naučíme se dvojrozměrný integrál počítat a ukážeme si jeho využití v matematice a fyzice.

1. DVOJROZMĚRNÝ (DVOJNÝ) INTEGRÁL Cíle V první kapitole zavedeme dvojrozměrný integrál v obdélníku a obecné rovinné oblasti a naučíme se metody jeho výpočtu. Ukážeme si také využití dvojrozměrného integrálu v geometrii a fyzice.

1. DVOJROZMĚRNÝ (DVOJNÝ) INTEGRÁL Předpokládané znalosti Integrační metody (základní integrační vzorce, metoda integrace substitucí, metoda per partes), výpočet určitého integrálu (Newton – Leibnizova věta). Analytická geometrie lineárních útvarů (obecná rovnice přímky, její směrnicový a úsekový tvar, parametrické rovnice přímky) a kvadratických útvarů v rovině (kuželosečky).

1.1. Dvojrozměrný integrál v obdélníku Průvodce studiem Z prvního ročníku si jistě pamatujete, že jednoduchý určitý integrál byl definován pro funkci jedné proměnné , přičemž integrační oblast tvořil uzavřený interval y= f(x) al <a,b>.

Chování na přednášce Zachovávám pravidla slušného chování Nevyrušuji Sundám pokrývku hlavy Nehovořím, pokud hovoří starší Netelefonuji (při opakovaném odchodu z učebny se už nemusíte vracet) Nesleduji film na netbooku Pokud nehodlám pravidla dodržovat, odcházím

Číselné množiny Jedním ze stavebních kamenů matematiky je pojem číslo. Jednotlivé číselné množiny obvykle značíme takto: množina přirozených čísel N = 1, 2, 3, … umožňuje vyjádřit počty prvků neprázdných množin, množina celých nezáporných čísel N0 = 0, 1, 2, 3, … = N0 je rozšířením množiny přirozených čísel N o číslo 0, množina celých čísel Z = … , -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, … je rozšířením množiny N0 o čísla opačná k přirozeným číslům,

Číselné množiny množina racionálních čísel Q = p/q, pZ, qN je rozšířením množiny celých čísel o zlomky, množina reálných čísel R je rozšířením množiny racionálních čísel o čísla iracionální a vyplňuje spojitě celou číselnou osu, množina komplexních čísel C = {a+bi: aR, bR} rozšiřuje množinu reálných čísel o čísla imaginární . Přehledně můžeme souvislosti mezi jednotlivými číselnými množinami zapsat ve tvaru: N  N0  Z  Q  R  C

Matematika II Stručný přehled učiva v elektronické formě   Je určen studentům, kteří matematiku považují za obtížný předmět a kteří se neorientují dobře v povinné studijní literatuře (tištěné nebo elektronické) většího rozsahu. Obsahuje přehled základního učiva bez nároku na odvození nebo důkazy a bez nároku na přesné formulace definic či vět. Důraz je kladen zejména na objasnění předepsaného učiva na příkladech. Je určen k prvotnímu přiblížení a pochopení matematických pojmů. Integrální počet Funkce dvou proměnných Diferenciální rovnice (Diferenciální rovnice II. řádu)

Repetitorium z Matematiky IV Bude probíhat během letního semestru V pondělí nebo úterý od 16,00 do 17,30 Cílená příprava na zkoušku Řešení příkladů Osnova viz Edison

Citát neznámého studenta Milý Bože, kdyby mi zbývala už jen jediná hodina života, dej, ať ji mohu strávit na přednášce z teorie míry a integrálu. Pak mi bude tato hodina připadat jako věčnost.