RELIÉF VYTVÁŘENÝ ŘEKAMI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Exogenní činitelé Činnost stojatých vod.
Advertisements

FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Činnost řek.
VY_32_INOVACE_05 Povrch a vodstvo Ameriky - pracovní list
Exogenní procesy Činnost tekoucí vody.
Georeliéf – exogenní síly II.
POVRCHOVÁ a PODPOVRCHOVÁ VODA
Činnost vody.
Litosféra co je litosféra? (pevná část Země, tvořená zemskou kůrou a svrchní částí pláště) tvořena litosférickými deskami původně jedna prapevnina – Pangea.
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
GYMNÁZIUM,VLAŠIM,TYLOVA
AMERIKA.
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VODSTVO ČR.
AMERIKA Vodstvo III2-Z7-I-05
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PŮSOBENÍ LEDOVCŮ A LEDU
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
VY_52_INOVACE_PŘ.9.36 –MINERÁLY A HORNINY– pracovní list
Roman černý 7.Třída Vlastní text Délka pobřeží včetně ostrovů je km. Představují obrovskou zásobárnu sladké vody. Objem vody je 22.
HYDROSFÉRA.
Vědět jak vznikají meandry a opuštěná ramena
BUDUJE VODNÍ ELEKTRÁRNY?
Chráněná krajinná oblast Kokořínsko
POHYB VODY NA ZEMI.
Identifikátor materiálu: EU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
CO DOKÁŽE EROZE….
Zuzana ZAPLETALOVÁ GGI, 2.ročník Olomouc 2006
Fluviální pochody Holubová, Hartová, Prokopová, Kučerová, Lázňovská, V5A.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s tříděním vyvřelých hornin, jejich.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
ČINNOST TEKOUCÍ VODY Vítek Urban prima listopad 2004.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s působením tekoucí vody na zemský.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
Obr. 1 – mapa Severní Ameriky
Evropa, Asie,Afrika, Amerika, Austrálie, Anterktida
Základní škola Lednice Břeclavská 510
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
Šablona. Anotace: výkladová prezentace věnující se Spojeným států americkým Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovnává a přiměřeně.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
VY_32_INOVACE_Fi_I_04 Název Kanada Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ZE7_VODSTVO AMERIKY TÉMA: Vodstvo Ameriky Vodstvo Ameriky.
POUŠTĚ Vítek Urban leden 2005 prima. Pouště jsou velmi suché oblasti v tropech, subtropech a v mírném pásu. Nerostou zde žádné rostliny. Povrch pouští.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ ZEMĚPIS 7. ROČNÍK TEMA: Amerika – slepá mapa.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vodstvo České republiky
SEVERNÍ A JIŽNÍ AMERIKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Niagarské vodopády VY_32_INOVACE_18_38
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z _34
Zeměpis Amerika.
ŠABLONA 3/2 NÁRODNÍPARKY ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Působení povrchové tekoucí vody TÉMATICKÝ.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Česká republika vodstvo.
VLIV ČLOVĚKA NA ZEMSKÝ POVRCH
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vodní obal země.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

RELIÉF VYTVÁŘENÝ ŘEKAMI Vědět jak vzniká údolí V typu a vodopády Klíčová slova: Výběžek, pramen, V - údolí, vodopády, soutěska Need geog 1 and SEN WS – Geog1 basics sheet 7.3

Prohlédni si pozorně tuto fotografii, co myslíš že to je? Je to V – údolí. Věděl jsi to? (Řeka skrytá kameny)

VZNIK ÚDOLÍ V - TYPU Hloubková eroze je dominantní This diagram and notes is to be copied into books after explanation Řeka se zařezává jako pila. Toto se stává v horní a střední části toku a vytváří to údolí do hloubky.. Déšť eroduje okraje a rozšiřuje údolí na vrcholcích.

CO TO JE? Jak se to vytváří? Look at the following slides and have a Q/A session

VODOPÁDY Jak se tyto vodopády jmenují? A kde je najdu. Niagarské vodopády Severní Amerika, řeka Svatého Vavřince

JAK SE VYTVÁŘÍ VODOPÁDY? Zkus napsat nápady - brainstorming VODOPÁDY

RYCHLÉ VYSVĚTLENÍ Vodopády Hopetoun Austrálie Ústup vodopádu Tvrdá hornina přesah Discuss diagram with pupils and show animation Měkká hornina Spadlé kameny

Jak se vodopády vyvíjejí Vodopády = waterfall Jak se vodopády vyvíjejí Vodopády padají přes hranu tvrdé horniny Tvrdá hornina Měkká hornina Podemílaný výběžek Měkká hornina se snadno eroduje, tvrdá hornina je odolní. Za čas vznikne výběžek tvrdé horniny. Voda se žene přes výběžek a eroduje měkkou horninu a vytváří hlubokou tůň. Vodopády pomalu ustupují proti proudu. Vodopády vznikají tam, kde jsou pod řekou různé vrstvy hornin. Hornina na povrchu je tvrdá, těžko se eroduje. Erozi odolává. To je důvod proč vznikají vodopády. Výběžek se zřítí do tůně, kde jeho zbytky urychlí další erozi. Krok 1 – 3 se opakují. Vodopády postupně ustupují proti proudu, vyřezávajíc soutěsku.

Zkus si namalovat diagram vzniku vodopádu zpaměti.

Prohlédni si animace pro pochopení vzniku vodopádů.