Andragogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Vzdělávání a jeho kategorie
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Průřezová témata.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
1 Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji Jaroslava Mikulecká Univerzita Hradec Králové.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Teorie vzdělávání dospělých
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Celoživotní vzdělávání
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Celoživotní vzdělávání
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Didaktické metody Androdidaktika.
Studijní návštěvy LifeLongLearning Programme Eva Síkorová, odbor politiky zaměstnanosti MPSV.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Projekt: Podpora dalšího vzdělávání v Libereckém kraji
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Polytechnické vzdělávání v praxi
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Andragogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

věda o výchově a vzdělávání dospělých lidí, která respektuje zvláštnosti s tím spojené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní pojmy: Socializace – proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti Personalizace – utváření osobnosti člověka jako společenské bytosti schopné seberealizace v praxi Akulturace – zespolečenštění jedince Enkulturace – vpravování člověka do kulturního systému Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dělení andragogiky 1) Teoretické disciplíny historie andragogického myšlení, výchovy a vzdělání dospělých teorie vzdělávání dospělých (androdidaktika) teorie výchovy dospělých komparativní andragogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) Praktické disciplíny profesní andragogika sociální andragogika kulturně-vzdělávací andragogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pojem andragogika byl poprvé užit v roce 1833 Alexandrem Knappem Význam a poslání andragogika vznikla a rozvíjela se v rámci sociálně-emancipačního hnutí v 19. století pojem andragogika byl poprvé užit v roce 1833 Alexandrem Knappem v 60. - 70. letech se začala prosazovat myšlenka, že vzdělávání je celoživotní proces Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vzdělávání dospělých bylo prováděno: dobrovolníky (z řad církve, odborů, podpůrných spolků) experty pro určité otázky externími spolupracovníky (všichni převážně bez andragogického vzdělání) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rozvoj vzdělávání dospělých v 60. a 70. letech 20. století: vlivem rostoucího blahobytu společnosti vrostly investice do vzdělání myšlenka rovnosti vzdělávacích šancí a práva občanů na vzdělání vědecký a technologický pokrok, vyostření konkurence vlivem globalizace - nutné nové kvalifikace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vlivné mezinárodní instituce (UNESCO, OECD) začaly rozvíjet vlastní koncepce celoživotního vzdělávání, vzdělávání dospělých se začalo prosazovat jako samostatný subsystém vzdělávacího systému andragogika se na vysokých školách rozvinula v samostatnou vědní disciplínu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích národní obrození přineslo rozpad feudálních vztahů, vznik měšťanstva, české inteligence, nástup průmyslové revoluce, prvními nositeli lidové osvěty byli učitelé, kněží, význačné osobnosti vědy a kultury, vědci v období „Bachova absolutismu“ dochází k útlumu a orientaci zejména na hospodářsko-odborné vzdělávání zemědělců a řemeslníků   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

po roce 1918 legislativní i finanční podpora pro vzdělávání dospělých - vznik lidových škol, vyšších lidových škol, rekvalifikačních kurzů, vzdělávacích institucí při politických stranách v 2. pol. 19. st. vzniká institucionální základna vzdělávání dospělých – rozvoj spolkového života (Umělecká beseda, Osvěta, Sokol, Klub českých turistů aj.) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

po roce 1989 boom nabídky ze strany privátních institucí v období komunismu spadalo odborné vzdělávání dospělých pod jednotlivá ministerstva po roce 1989 boom nabídky ze strany privátních institucí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Současný stav: zaměstnavatel nemá povinnost zajišťovat vzdělávání zaměstnanců → podnikové vzdělávání funguje nesouměrně distanční vzdělávání má mezery, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku) má vysokou úroveň dostupná nabídka není pro všechny stejná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vzdělávání dospělých je součástí personální politiky v hospodářství nabídka si svou vahou tvoří poptávku roste podíl vzdělávání dospělých v rámci sociálních hnutí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Specifika vzdělávání dospělých problémem bývá dospělého posluchače motivovat a udržet v odpoledních hodinách jeho pozornost obava z neúspěchu bývá u dospělých velkým tématem, mají vytvořeno vlastní ego a bojí se, že jim jej někdo naruší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

přistupovat k dospělým posluchačům jako k rovnocenným partnerům učitel by měl chválit i kritizovat vždy výkon, nikoli osobu samotného posluchače přistupovat k dospělým posluchačům jako k rovnocenným partnerům Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Metody vzdělávání dospělých 1) Teoretické klasická přednáška přednáška čtená přednáška s diskusí cvičení seminář Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) Teoreticko-praktické diskusní metody (řízená diskuse, diskuse v plénu, panelová diskuse) problémové metody (případové studie, hraní rolí, manažerské hry) programová výuka diagnostické a klasifikační metody projektové metody Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

koučování, mentorování asistování rotace práce stáž exkurze stínování 3) Praktické instruktáž koučování, mentorování asistování rotace práce stáž exkurze stínování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Formy vzdělávání dospělých: Podle počtu posluchačů: hromadné, skupinové, individuální Podle času: jednohodinové, vícehodinové, vícedenní, blokové, pravidelné Podle místa realizace: učebna, specializovaná učebna, cvičný provoz, reálný provoz, běžné pracovní prostředí účastníka   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Podle obsahu: monotematické školení, komplexní kurz Podle podílu subjektů: heterodidaktické, autodidaktické – distanční, kombinované vzdělávání Podle obsahu: monotematické školení, komplexní kurz Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Jak se pozná dobrá vzdělávací agentura? má akreditaci má určité ocenění má certifikované lektory má zkušenosti má webové stránky má zpracovanou vzdělávací nabídku má zpracovány studijní materiály má v nabídce reference Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pozve k návštěvě vzdělávací akce má vybavené učebny a školicí zázemí má průhlednou cenovou nabídku, poskytuje množstevní slevu dokáže uskutečnit analýzu vašich vzdělávacích potřeb a připravit kurz „na míru“ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rozdělení: občanské vzdělávání - k rodičovství, k demokracii, k evropanství, ke zdravému životnímu stylu zájmové vzdělávání - umělecké disciplíny, odborné zájmové vzdělávání, vzdělávání zájmových sdružení vzdělávání seniorů - zájmové kurzy, akademie třetího věku, univerzity třetího věku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Další profesní vzdělávání kvalifikační vzdělávání (zvyšování, prohlubování, specializace, rozšiřování kvalifikace, zaškolení, zaučení) rekvalifikační vzdělávání (předrekvalifikační kurzy, obnovovací, prohlubovací, doplňková, cílená, zaměstnanecká, nespecifická rekvalifikace) normativní školení (odborná způsobilost, bezpečnost práce, protipožární ochrana, způsobilost k výkonu povolání) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Současné trendy ve vzdělávání dospělých: brainstorming - hledání nových nápadů a návrhů brainwriting - návrhy řešení zapisují a veškerá komunikace mezi členy skupiny probíhá formou písemných reakcí a doplňků rekvalifikace - proces přeškolení distanční formy studia - forma vyučování, při němž je učící se fyzicky vzdálen od učitele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Hlavní principy komunikace v andragogice Sociální komunikace = komunikace mezi lidmi základní prvky: komunikátor (tj. osoba, z níž určité sdělení vychází) komunikant (tj. osoba, která určité sdělení přijímá) komuniké (tj. obsah sdělení) komunikační kanál (způsob, jak je komuniké předáváno) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

komunikant = studující komuniké = edukační sdělení, učivo Základní prvky andragogické komunikace: komunikátor = lektor komunikant = studující komuniké = edukační sdělení, učivo komunikační kanál = přímý kontakt lektor-studující Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

přímá - přímý verbální nebo neverbální sociální kontakt Způsoby komunikace: přímá - přímý verbální nebo neverbální sociální kontakt nepřímá - zprostředkovaná třetím faktorem verbální - pomocí slov digitální - racionální, logicko-pojmová analogová - obrazová, umělecká Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

neverbální - má různé podoby: proxemika – fyzické přiblížení nebo oddálení jako výraz kontaktu kinetika – komunikace hlavou, končetinami posturika – prostřednictvím postoje těla gestikulace mimika haptika – řeč dotyků pohledy – komunikace očima Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Aspekty andragogické komunikace: intencionální - probíhá s určitým záměrem kognitivní - zahrnuje funkci poznávací motivační regulační - reguluje obsah komunikace dle cílů, zájmů obsahové – co procesuální – jak produktové - s jakým výsledkem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Komunikační bariéra = je překážka, která ztěžuje komunikaci, může mít různé příčiny (nepochopení, přehnaná tréma) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Součást andragogiky spočívající ve vzdělávání a péči o seniory. Gerontopedagogika Součást andragogiky spočívající ve vzdělávání a péči o seniory. Funkce gerontopedagogiky: všeobecně vzdělávací kulturně-umělecká poradenská zdravotní právní a jiné poradenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

kalendářní (chronologické) stáří biologické stáří sociální stáří členění seniorů: 65 - 74 mladí senioři 75 - 84 staří senioři 85 a více velmi staří senioři dlouhověkost - nad 90 let Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

univerzity třetího věku Formy vzdělávání v postproduktivním věku lidové univerzity akademie třetího věku kluby aktivního stáří univerzity třetího věku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přístupy ke vzdělávání seniorů nabídka programu pro volný čas osvětová, populárně naučná činnost diskusně seminární forma ucelené cykly přednášek samospráva seniorů - zakládání vedení seniorských center Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Celoživotní vzdělávání Chápe veškeré učení jako nepřerušenou kontinuitu „od kolébky do zralého věku“. Celoživotní učení lze tedy členit do dvou základních etap: počáteční vzdělávání zahrnuje: základní vzdělávání střední vzdělávání terciární vzdělávání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

další vzdělávání probíhá po dosažení určitého stupně vzdělání, resp další vzdělávání probíhá po dosažení určitého stupně vzdělání, resp. po prvním vstupu vzdělávajícího se na trh práce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Celoživotní učení zahrnuje: formální vzdělávání, které je realizováno ve vzdělávacích institucích, zpravidla ve školách neformální vzdělávání, které je zaměřeno na získání vědomostí, dovedností a kompetencí, které mohou respondentovi zlepšit jeho společenské i pracovní uplatnění informální učení, které je chápáno jako proces získávání vědomostí, osvojování si dovedností a kompetencí z každodenních zkušeností a činností v práci, v rodině Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Strategie celoživotního vzdělávání v ČR uznávání, prostupnost rovný přístup funkční gramotnost sociální partnerství stimulace poptávky kvalita poradenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK