Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Advertisements

Hospodaření s penězi Milena Tichá
Kudy vlastně putují peníze
Příjmy do rodinného rozpočtu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
Produkty finančního trhu
V ýukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Autor: MSc. Marcela.
Ekonomická gramotnost 9. ročník. Podmínky klasifikace v EG Vedený sešit A4 nelinkovaný V každém pololetí prezentace s referátem na zvolené téma (rozsah.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
HMOTNÉ A DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.
Ing. Lucie Kratochvílová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VSTUPY A VÝSTUPY V EKONOMICE
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Ten dělá to a ten zas tohle
Výdaje rodinného rozpočtu
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
V ýukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Msc. Marcela Vojáčková.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Ekonomika jako ústřední topení
Platit se dá i jinak než penězi
Modelování rodinného rozpočtu
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
Ekonomika jako ústřední topení
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik Prodej jablek.
Majetek a závazky domácnosti
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
BYDLENÍ 2 Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
ANOTACE Zjistit, co je majetek, jaké jsou druhy majetku a jak ho lze získat. Vysvětlit žákům, co to je vlastnictví a kdo může být vlastníkem. Objasnit.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_VO.9.A.11_financni_ gramotnost_pojmy N ÁZEV.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Několik odborných pojmů k tématu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
Transkript prezentace:

Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST http://www.banky.cz/ http://www.penize.cz/banky http://www.mesec.cz/bankovni-ucty/osobni-ucty/pruvodce/

Opakování Kdo to ví - odpoví! Skupiny si postupně vybírají otázku. Při správné odpovědi si připočítají zisk, při nesprávné odpovědi si odečteš ztrátu. Vlastnictví a bydlení 100 Kč 200 Kč 500 Kč 1000 Kč Ekonomika a firmy Ceny, slevy a reklamace Peníze a banky Finanční produkty Daně a stát Ekonomika domácnosti 2

Zpět na výběr otázek

Za každý správný příklad si započti 10 Kč, max 100 Kč. Opakování Vlastnictví a bydlení … za 100 Kč Uveď 2 příklady: - hmotného movitého majetku - hmotného nemovitého majetku - duševního majetku - finančního majetku Za každý správný příklad si započti 10 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 4

Za každý druh nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Vlastnictví a bydlení … za 200 Kč Uveď čtyři druhy bydlení z hlediska vlastnictví, u každého aspoň jednu výhodu a nevýhodu. Za každý druh nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 5

Vlastnictví a bydlení … za 500 Kč Opakování Vlastnictví a bydlení … za 500 Kč Popiš, jak bys zjistil vlastníka nemovitosti bez pomoci jiných lidí. Za správný postup 500 Kč. Zpět na výběr otázek 6

Za každou správnou možnost 200 Kč, max 1000 Kč. Opakování Vlastnictví a bydlení … za 1000 Kč Popiš, jaké finanční produkty nebo služby můžeš využít na pořízení vlastního domu nebo bytu. Za každou správnou možnost 200 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 7

Za každou správnou informaci 10 Kč, max 100 Kč. Opakování Ekonomika a firmy … za 100 Kč Vysvětli, proč je výhodná dělba práce, uveď příklady z domácnosti a z firmy. Jaké jsou nevýhody a rizika dělby práce? Za každou správnou informaci 10 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 8

Za každou správnou informaci 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Ekonomika a firmy … za 200 Kč Uveď 3 příklady vstupů a 2 příklady výstupů pro domácnost a pro konkrétní firmu. Za každou správnou informaci 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 9

Za každou správnou informaci 50 Kč, max 500 Kč. Opakování Ekonomika a firmy … za 500 Kč Vysvětli pojmy: - živnostník - volná živnost - vázaná živnost - řemeslná živnost - koncesovaná živnost U každého pojmu uveď aspoň jeden příklad. Za každou správnou informaci 50 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 10

Za každou správnou informaci 100 Kč, max 1000 Kč. Opakování Ekonomika a firmy … za 1000 Kč Doplň údaje chybějící v tabulce: Za každou správnou informaci 100 Kč, max 1000 Kč. Druh firmy Živnost s. r. o. Akciová společnost Kdo je majitel Osoba (fyz-práv) Ručení za závazky Kdo řídí firmu Zpět na výběr otázek 11

Za každý příklad 20 Kč, max 100 Kč. Opakování Ceny, slevy a reklamace … za 100 Kč Uveď pět příkladů různých slev. Za každý příklad 20 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 12

Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Ceny, slevy a reklamace … za 200 Kč Vysvětli, jaké jsou výhody a nevýhody reklamy. Vysvětli co je klamavá reklama. Uveď různé příklady reklamy. Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 13

Za každou informaci nebo příklad 50 Kč, max 500 Kč. Opakování Ceny, slevy a reklamace … za 500 Kč Vysvětli, co ovlivňuje velikost ceny. Vysvětli, co všechno tvoří cenu, co prodejce zahrnuje do ceny. Vysvětli, jaké jsou výhody a nevýhody státem regulované ceny. Za každou informaci nebo příklad 50 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 14

Za každou informaci nebo příklad 100 Kč, max 1000 Kč. Opakování Ceny, slevy a reklamace … za 1000 Kč Vysvětli, co potřebuješ k reklamaci. Vysvětli, jak se má při reklamaci postupovat. Uveď, kdy máš nárok na reklamaci. Za každou informaci nebo příklad 100 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 15

Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 100 Kč. Opakování Peníze a banky … za 100 Kč Uveď aspoň pět ochranných znaků bankovek. Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 16

Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Peníze a banky … za 200 Kč Uveď jaké jsou druhy platebních karet. Vysvětli, jak se používají. Uveď jaká mají rizika a jak rizikům předcházet. Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 17

Za každou informaci nebo příklad 50 Kč, max 500 Kč. Opakování Peníze a banky … za 500 Kč Internetové bankovnictví je výborná služba. Vysvětli rizika internetového bankovnictví a jak jim předcházet. Za každou informaci nebo příklad 50 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 18

Za každou informaci nebo příklad 100 Kč, max 1000 Kč. Opakování Peníze a banky … za 1000 Kč Jaký význam má Česká národní banka? Uveď příklady bank v ČR. Za každou informaci nebo příklad 100 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 19

Za každou informaci nebo příklad 10 Kč, max 100 Kč. Opakování Finanční produkty … za 100 Kč Vyjmenuj aspoň deset produktů, které nabízejí banky. Za každou informaci nebo příklad 10 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 20

Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Finanční produkty … za 200 Kč Uveď aspoň pět aktiv a pět pasiv. Za každou informaci nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 21

Za každou informaci 100 Kč, max 500 Kč. Opakování Finanční produkty … za 500 Kč Vysvětli, co je roční procentní sazba nákladů (RPSN) úvěru. Na co je třeba dát pozor při sjednávání úvěru? Za každou informaci 100 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 22

Za každou informaci 200 Kč, max 1000 Kč. Opakování Finanční produkty … za 1000 Kč Vysvětli, co je inflace, roční úroková míra, nominální výdělek, reálný výdělek. Vysvětli, jak poznáš, zda je spoření výhodné. Za každou informaci 200 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 23

Za každou dávku 20 Kč, max 100 Kč. Opakování Daně a stát … za 100 Kč Uveď aspoň pět druhů sociálních dávek. Za každou dávku 20 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 24

Za každou informaci 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Daně a stát … za 200 Kč Vysvětli, čím se zabývá úřad práce a sociálních věcí. Za každou informaci 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 25

Za každou informaci 50 Kč, max 500 Kč. Opakování Daně a stát … za 500 Kč Vysvětli, co je DPH, jak je velké a kdo ho platí. Jaké znáš jiné druhy daní? Za každou informaci 50 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 26

Za každé vysvětlení 200 Kč, max 1000 Kč. Opakování Daně a stát … za 1000 Kč Vysvětli, co je: - hrubá mzda - odvody ze mzdy - superhrubá mzda - čistá mzda - jakou část peněz na mzdy dostává stát a ZP? - z jaké částky odvádí daně podnikatel? Za každé vysvětlení 200 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 27

Za každé vysvětlení 10 Kč, max 100 Kč. Opakování Ekonomika domácnosti … za 100 Kč Uveď 10 příkladů nezbytných výdajů domácnosti. Za každé vysvětlení 10 Kč, max 100 Kč. Zpět na výběr otázek 28

Za každé vysvětlení nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Opakování Ekonomika domácnosti … za 200 Kč Vysvětli, kdy se domácnost dostává do finanční tísně. Uveď příklady, jak se finanční tísni vyhnout nebo z ní vybřednout. Za každé vysvětlení nebo příklad 20 Kč, max 200 Kč. Zpět na výběr otázek 29

Za každé správné pořadi 100 Kč, max 500 Kč. Opakování Ekonomika domácnosti … za 500 Kč Vysvětli, jaké jsou priority nakládání s financemi v domácnosti (pyramida domácího hospodaření s penězi). Za každé správné pořadi 100 Kč, max 500 Kč. Zpět na výběr otázek 30

Za každou správnou informaci 100 Kč, max 1000 Kč. Opakování Ekonomika domácnosti … za 1000 Kč Vysvětli: co je investování, jaké má investování výhody a nevýhody, jaké vlastnosti mají investice, jaké jsou možnosti investovat „malé peníze“ (do 500 000 Kč), uveď příklady investic. Za každou správnou informaci 100 Kč, max 1000 Kč. Zpět na výběr otázek 31

Zdroj: Autor: Opakování SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v roce 2013, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství.