Příprava, vlastnosti, užití

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Chemické reakce a teplo
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Bezpečnost práce v chemii
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Halogenidy.
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyslík – prvek nezbytný pro život
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Alkalické kovy.
I.A skupina.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Příprava, vlastnosti, užití
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
A M O N I A K ČPAVEK NH3.
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
Jak vznikají soli.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Bezkyslíkaté kyseliny
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyslíkaté kyseliny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neutralizace.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Bezkyslíkaté kyseliny
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Hydroxidy a jejich chemické vlastnosti
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Bezpečnost práce v chemii
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bezkyslíkaté kyseliny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

Příprava, vlastnosti, užití Hydroxidy Příprava, vlastnosti, užití

Příprava NaOH elektrolýzou roztoku soli Elektrolýza je rozklad látek stejnosměrnýmelektrickým proudem Děje na katodě: H+ + e- → H0 H + H → H2 Katoda - + Anoda Roztok chloridu sodného s fenoltaleinem H H Cl Cl Děje na anodě: Cl- - e- → Cl0 Cl + Cl → Cl2 H+ Cl- e- e- Na+ OH- e- H+ Cl- e- Na+ OH- Úkol 1: a/ Které produkty vznikají elektrolýzou kuchyňské soli? b/ Jak se mění barva fenolftaleinu ve vzniklém hydroxidu? c/ Uveď jiný způsob přípravy hydroxidu sodného v laboratoři (viz kapitola Alkalické kovy).

Kontrola úkolu 1 a/ Chlór, vodík, hydroxid sodný b/ Bezbarvý roztok fenolftaleinu v hydroxidu sodném zfialoví. c/ Reakcí sodíku s vodou

Příprava hydroxidu amonného A/ Příprava plynného amoniaku (NH3) zahříváním jeho vodného roztoku B/ Reakce plynného amoniaku (video) s vodou na hydroxid amonný (NH4OH) Úkol 2: a/ Co je důkazem vzniklého hydroxidu amonného? b/ Dokážeš vysvětlit výsledný „vodotrysk“?

Kontrola úkolu 2 a/ Důkazem vzniklého hydroxidu amonného je fialové zbarvení fenolftaleinu. b/ Rozpouštěním amoniaku ve vodě při chladnutí zahřáté baňky vzniklo uvnitř částečné vakuum. Vnějším tlakem vzduchu začala voda prudce vnikat z kádinky do baňky.

Nejvýznamnější hydroxidy 1 2 3 Hydroxid sodný Hydroxid draselný Hydroxid vápenatý Hydroxid amonný Úkol 3: Do tabulky napiš vzorce výše uvedených hydroxidů, urči jejich barvu a skupenství:

Kontrola úkolu 3 Hydroxid Vzorec Barva Skupenství sodný NaOH bílá pevné draselný KOH vápenatý Ca(OH)2 amonný NH4OH bezbarvý kapalné

Vlastnosti hydroxidů Úkol 4: Uveď některé nebezpečné vlastnosti Hydroxid sodný Vzorec:NaOH Symboly nebezpečnosti: C R-věty: R 35 Způsobuje těžké poleptání. S-věty: S 26-36/37/39-45 Při zasažení očí okamžitě důkladně vypláchněte vodou a vyhledejte lékařskou pomoc. Používejte vhodný ochranný oděv, ochranné rukavice a ochranné brýle nebo obličejový štít. V případě úrazu nebo necítíte-li se dobře, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc (je-li možno, ukažte toto označení). Hydroxid amonný - vodný roztok (Amoniak, Čpavkový roztok) Vzorec:NH4OH, NH3 Symboly nebezpečnosti: C, N R-věty: R 34-50 Způsobuje poleptání. Vysoce toxický pro vodní organismy. S-věty: S 26-36/37/39-45-61 Při zasažení očí okamžitě důkladně vypláchněte vodou a vyhledejte lékařskou pomoc. Používejte vhodný ochranný oděv, ochranné rukavice a ochranné brýle nebo obličejový štít. V případě úrazu nebo necítíte-li se dobře, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc (je-li možno, ukažte toto označení). Zabraňte uvolnění do životního prostředí. Viz speciální pokyny nebo bezpečnostní listy. Úkol 4: Uveď některé nebezpečné vlastnosti hydroxidů:

Kontrola úkolu 4 Některé hydroxidy jsou žíraviny (způsobují poleptání) a jsou nebezpečné pro životní prostředí (vodní organismy).

Hygroskopičnost hydroxidu sodného 33,2 Čerstvě nasypaný NaOH ze zásobní láhve. NaOH ponechaný na vzduchu do příští hodiny. Úkol 5: Prohlédni si pozorně obrázky a pak napiš, co znamená, že hydroxid sodný je hygroskopický:

Kontrola úkolu 5 Hygroskopické látky mají schopnost pohlcovat vzdušnou vlhkost (to se projevilo zvýšením hmotnosti hydroxidu sodného).

Rozpustnost hydroxidů ve vodě Roztok hydroxidu sodného Hydroxid vápenatý Teplota vody před přidáním NaOH a Ca(OH)2 Teplota po 5 minutách Úkol 6: S použitím slov málo, uvolňuje, výborně, doplň věty: Hydroxid sodný je ……., hydroxid vápenatý je velmi …. rozpustný ve vodě. Při rozpouštění obou hydroxidů se …….. teplo.

Kontrola úkolu 6 Hydroxid sodný je výborně, hydroxid vápenatý je velmi málo rozpustný ve vodě. Při rozpouštění obou hydroxidů se uvolňuje teplo.

Ionizace hydroxidů Hydroxid sodný a draselný se velmi dobře rozpouštějí ve vodě a přitom se štěpí (ionizují) na kationy kovu (K+, Na+) a hydroxidové anionty OH-, které způsobují zásaditost roztoku. NaOH → Na+ + OH- KOH → K+ + OH- Úkol 7: Doplň věty: Ionizace je ……. molekul na …. ve vodném roztoku. Hydroxidové ionty způsobují ………. roztoku.

Kontrola úkolu 7 Ionizace je štěpení molekul na ionty ve vodném roztoku. Hydroxidové ionty způsobují zásaditost roztoku.

Užití hydroxidů 6 4 NaOH NaOH Ca(OH)2 NH4OH NaOH Úkol 8: Podle obrázků napiš, k čemu se používá: a/ hydroxid sodný b/ amoniak c/ hydroxid vápenatý 5 Ca(OH)2 NH4OH

Kontrola úkolu 8 a/ Hydroxid sodný: čištění potrubí, výroba mýdla, výroba papíru b/ Amoniak: výroba kyseliny dusičné, průmyslových hnojiv c/ Hydroxid vápenatý: jako hašené vápno na přípravu malty ve stavebnictví, při výrobě cukru

Úkol 9: Shrnutí učiva – doplň text: Hydroxid sodný, který má vzorec …., připravíme elektrolýzou roztoku kuchyňské …. nebo reakcí …… s vodou. K nejvýznamnějším hydroxidům patří hydroxid ….., …….., …….. a …… . Všechny tyto hydroxidy jsou …….. a kromě hydroxidu ………. jsou výborně ……… ve vodě. Přitom se ….. na ionty. Hydroxid ….. je hygroskopický, to znamená, že …….. vzdušnou vlhkost. Roztok fenolftaleinu se v hydroxidech barví ……. . Hydroxid sodný se používá k výrobě ….., …… a čištění ……., hydroxid vápenatý, …… vápno, k přípravě ….. ve stavebnictví a při výrobě ….. .

Kontrola úkolu 9 Hydroxid sodný, který má vzorec NaOH, připravíme elektrolýzou roztoku kuchyňské soli nebo reakcí sodíku s vodou. K nejvýznamnějším hydroxidům patří hydroxid sodný, draselný, vápenatý a amonný. Všechny tyto hydroxidy jsou žíraviny a kromě hydroxidu vápenatého jsou výborně rozpustné ve vodě. Přitom se štěpí na ionty. Hydroxid sodný je hygroskopický, to znamená, že pohlcuje vzdušnou vlhkost. Roztok fenolftaleinu se v hydroxidech barví fialově. Hydroxid sodný se používá k výrobě mýdla, papíru a čištění potrubí, hydroxid vápenatý, hašené vápno, k přípravě malty ve stavebnictví a při výrobě cukru.

Ostatní obrázky a videoklip pochází z vlastních zdrojů. Zdroje obrázků: Obrázek 1: SodiumHydroxide.jpg [online]. 2008 [cit. 2010-02-14]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SodiumHydroxide.jpg>. Obrázek 2: Potassium hydroxide.jpg [online]. 2006 [cit. 2010-02-14]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Potassium_hydroxide.jpg>. Obrázek 3: Calcium hydroxide.jpg [online]. 2005 [cit. 2010-02-14]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Calcium_hydroxide.jpg>. Obrázek 4: Tualetsapo.jpg [online]. 2005 [cit. 2010-02-15]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tualetsapo.jpg>. Obrázek 5: Cuboid sugar.jpg [online]. 2005 [cit. 2010-02-15]. Dostupný z WWW: <http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Sugarcubes.jpg/120px-Sugarcubes.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostkov%25C3%25BD_cukr&usg=__-Zv2Oamy63hC08lG7g1YPqhK2b0=&h=80&w=120&sz=2&hl=cs&start=104&itbs=1&tbnid=6tVoAI24NWU7CM:&tbnh=59&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3Dkostkov%25C3%25BD%2Bcukr%26gbv%3D2%26ndsp%3D21%26hl%3Dcs%26sa%3DN%26start%3D84>. Obrázek 6: Paper 450x450.jpg [online]. 2005 [cit. 2010-02-15]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paper_450x450.jpg>. Ostatní obrázky a videoklip pochází z vlastních zdrojů. Mgr. Vaněk Vlastimil, autor