LOGISTIKA DOPORUČENA LITERATURA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ VÝROBY
MARKETING A MANAGEMENT
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Seznam doporučené literatury
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
LOGISTICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
Organizace logistiky Ivan Gros
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Marketingový mix 4 P.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Doc. Ing. Tomáš Šubrt, Ph.D. Katedra systémového inženýrství
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Nákup ( kap. 12).
Systém managementu jakosti QMS
Předmět: Řízení podniku 1
MARKETINGOVÝ MIX.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
Marketingové prostředí
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Integrace logistických služeb
Důvody vstupu na zahraniční trhy
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Význam zásob v logistických řetězcích a typy zásob
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Model strategie marketingového mixu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
FUNKCE DOPRAVY V LOGISTICE Logistická doprava  Dopravní systém, který vyhovuje logistickému řízení oběhových procesů, označujeme jako logistickou dopravu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Principy inovace.
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

LOGISTIKA DOPORUČENA LITERATURA: SCHULTE, CH. LOGISTIKA. Victoria Publishing a.s.1994 PERNICA,P.: LOGISTICKÝ MANAGEMENT, Radix,1998 ŠTŮSEK, J. ŘÍZENÍ PROVOZU V LOGISTICKÝCH ŘETĚZCÍCH Praha: C.H.Beck.2006 LÍBAL VL.A KOL.: ABC LOGISTIKY V PODNIKÁNÍ,Nadatur 1994 ŠTUSEK,J.:NÁKUP V LOGISTICKÉM POJETÍ LOGISTICKÝ CONTROLLING, BENCHMARKING Verlag, 2000,2001 ŠTŮSEK,J.:Logistický management – skripta ČZU 2005

LOGISTIKA Megatrendy Pojem Logistika-Hospodářská logistika Základna pro Logistiku -synergie Vývojové etapy logistiky Znaky logistického přístupu 1.přednáška

PROČ LOGISTIKA Náklady na fyzickou distribuci tvoří 25% prodejní ceny Snížení těchto nákladů umožní snížení ceny Struktura nákladů na distribuci následující: Přeprava 37% Udržování zásob 22% Skladování 21% Vyřizování objednávek, administrativa 20% Čas – včasnost dodání

Rychlejší dodávky produktů – závod s časem Úspora času ve všech fázích podnikání např.tzv. komprese času ve fázi vývoje nových výrobků – zde jsou největší časové úspory Snižování zásob Snižování provozních nákladů - výrobních, Zvládat složitější objednávky Naplňovat rostoucí požadavky zákazníků

1. MEGATRENDY PŘEVAHA TRŽNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ A ZÁPADNÍHO ZPŮSOBU INDIVIDUALIZACE PŘECHOD OD TRHU PRODÁVAJÍCÍHO K TRHU KUPUJÍCÍHO ZVĚTŠOVÁNÍ SORTIMENTU VÝROBKŮ ZKRACOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU VÝROBKŮ RŮST KOMPLEXNOSTI VÝROBKŮ ZKRACOVÁNÍ TERMÍNU DODÁNÍ

2. GLOBALIZACE INTERNACIONALIZACE EKOLOGIZACE DEREGULACE STANDARDIZACE Koncentraci výrobních a distribučních kapacit Diferenciace trhů – tzn. stejný výrobek – různé balení, různé distribuční cesty na různé trhy Mění se charakter konkurence – přesun na konkurenci logistických řetězců EKOLOGIZACE DEREGULACE STANDARDIZACE

4. STÁRNUTÍ PRŮMYSLOVÝCH PODNIKŮ 5. MEZINÁRODNÍ MIGRACE 6. KRIZE 3.TECHNICKÁ REVOLUCE ROZVOJ DOPRAVY ROZVOJ TELEKOMUNIKACÍ INFORMATIZACE 4. STÁRNUTÍ PRŮMYSLOVÝCH PODNIKŮ 5. MEZINÁRODNÍ MIGRACE 6. KRIZE

Nové tendence v procesu globalizace Hodnotová orientace společnosti Změna životního stylu, vztahu k práci Rostoucí touha po uspokojování potřeb Hlavní faktor růstu je tvorba nových potřeb a tím nových spotřebitelů Růst vlivu zákazníka

Turbulentní charakter vývoje Dříve možno extrapolovat jednotlivé vývojové trendy Výroba technologické inovace nemají kontinuální průběh Mění se povaha konkurence Konkurenční boj se zostřuje Nezahrnuje jen tržní výstupy ale i výrobní faktory kde nabývá na významu Intelektuální činnosti spojené s řízením a komunikací

Růst významu informací Strategickým faktorem se stává „čas“ Kratší čas dodání

2. POJEM LOGISTIKA PŮVOD LOGISTIKY MŮŽEME ODVOZOVAT OD ŘECKÉHO SLOVA: LOGISTIKON – DŮMYSL, ROZUM LOGOS – SLOVO, ŘEČ, MÝŠLENKA, PRAVIDLO(Řekové označovali tvořivou sílu) VOJENSKÁ LOGISTIKA –NAUKA O POHYBU,ZÁSOBOVÁNÍ, UBYTOVÁNÍ VOJSK

VOJENSKÁ LOGISTIKA V SOUČASNÉM POJETÍ PODLE (NATO) ZAHRNUJE: VÝVOJ, KONSTRUKCI, SKLADOVÁNÍ, PŘEPRAVU A PŘEKLÁDKU VOJENSKÉ TECHNIKY A MATERIÁLŮ, ÚDRŽBU A OPRAVY VOJENSKÉ TECHNIKY, ZŘIZOVÁNÍ, PROVOZ A RUŠENÍ ZAŘÍZENÍ VOJENSKÝCH STAVEB, PŘEPRAVU OSOB VČETNĚ ZDRAVOTNÍCKÉHO ZABEZPEČENÍ

2.1 HOSPODÁŘSKÁ LOGISTIKA HOSPODÁŘSKÁ LOGISTIKA -PODNIKOVÁ LOGISTIKA): APLIKACE LOGISTICKÝCH PRINCIPŮ V CIVILNÍ SFÉŘE ŘEŠÍCÍ PROBLÉM MATERIÁLOVÉHO A INFORMAČNÍHO TOKU ( ZÁSOB,DOPRAVY,ROZMÍSŤOVÁNÍ,SKLADOVÁNÍ ALE I VÝROBY).

DEFINICE LOGISTIKY LAGER 1988 LOGISTIKA JE PLÁNOVÁNÍ POTŘEBY VÝKONŮ, ČASU A PROSTORU, ŘÍZENÍ A PROVÁDĚNÍ PLÁNOVANÝCH MATERIÁLOVÝCH TOKŮ HLEDÁNÍ NÁKLADOVÉHO OPTIMA VČETNĚ TOKU INFORMACÍ.

AMERICKÁ LOGISTICKÁ SPOLEČNOST : LOGISTIKA JE PROCES: PLÁNOVÁNÍ, REALIZACE A ÚČINNÉHO ŘÍZENÍ, NÁKLADOVĚ ÚSPĚŠNÉHO TOKU A SKLADOVÁNÍ SUROVIN, INVENTÁŘE VE VÝROBĚ, HOTOVÝCH VÝROBKŮ A PŘÍSLUŠNÝCH INFORMACÍ Z MÍSTA VZNIKU ZBOŽÍ NA MÍSTO POTŘEBY

DEFINICE Z POHLEDU PODNIKOVÝCH FUNKCÍ LOGISTIKA JE DISCIPLINA, KTERÁ SE ZABÝVÁ: SYSTÉMOVÝM ŘEŠENÍM, KOORDINACÍ , SYNCHRONIZACÍ A CELKOVOU OPTIMALIZACÍ ŘETĚZCŮ HMOTNÝCH A NEHMOTNÝCH OPERACÍ, VZNIKAJÍCÍCH JAKO DŮSLEDEK DĚLBY PRÁCE A SPOJENÝCH S VÝROBOU A S OBĚHEM URČITÉ FINÁLNÍ PRODUKCE. .

Z UVEDENÝCH DEFINIC VYPLÝVÁ LOGISTIKA SE ZABÝVÁ ŘÍZENÍM, KOORDINACÍ A SYNCHRONIZACÍ MATERIÁLOVÉHO TOKU, NÁVAZNÝMI INFORMAČNÍMI TOKY PŘEKRAČUJE HRANICE PODNIKU TZN. ZABÝVÁ SE UVEDENÝMI PROCESY JIŽ OD DODAVATELE SUROVIN, NEBO SOUČÁSTÍ DO PODNIKU A JEJICH CESTOU Z PODNIKU K ODBĚRATELI ČÍ ZÁKAZNÍKOVI

POSUZUJE TYTO PROCESY Z HLEDISKA MÍSTA, ČASU A PROSTORU CÍLEM JE USPOKOJENÍ ZÁKAZNÍKŮ DOSÁHNOUT OPTIMÁLNÍCH NIKOLIV MINIMÁLNÍCH NÁKLADŮ NA TUTO ČINNOST. OPTIMUM JE KOMPROMIS MEZI URČITÝM STUPNĚM USPOKOJENÍ POŽADAVKŮ ZÁKAZNÍKŮ MEZI LOGISTICKÝMI NÁKLADŮ PODNIKU

TEORETICKÁ VÝCHODISKA LOGISTIKY PRODUKTITY - optimalizuje nejrůznější technické, výrobní, provozní, řídící a jiné děje - směřující k výnosnosti, výkonnosti apod. ERGONOMIE - vytváří soulad mezi požadavky člověka, stroje a pracovního prostředí.

SYNERGETIKA- zkoumá spolupráci mezi lidmi, která podmiňuje úspěšnost uplatnění produktických a ergonomických projektů. Cílem je dosažení synergetického efektu - vyjádření heslem “co jeden nemůže, lze ve spolupráci s ostatními vyřešit

3. SYNERGETIKA VYCHÁZÍ Z ŘECKÉHO SLOVA SYNERGIE - SPOLUPRÁCE, SOUČINNOST, KOOPERATIVNÍ ČINNOST ZAKLADATEL PROF. HERMAN HAKEN synergetika je teorie vzniku nových struktur v systémech s nelineární dynamikou

Synergie systému - rozumíme vzájemné působení části systémů, kdy celkový efekt systému je větší nebo kvalitativně odlišný než efekt, jaký by vznikl pouhým sloučením dílčích efektů části systému

3.1 TYPY NOVÝCH STRUKTUR Vznikají za jasně definovaných podmínek Jsou stimulovány malou poruchou Vznik nové kvality má povahu rychlé kvalitativní změny 6 druhů vzniku nových struktur

DRUHY NOVÝCH STRUKTUR Vznik časových struktur, kdy systém pracující v konstantním režimu začne periodický oscilovat např.: rychle se měnící poptávka po zboží na dynamickém trhu což se odráží: v rychlých změnách ve výrobě ve velké variabilitě výrobků což způsobuje: časté seřizování strojů, rychlý sled expedovaných dodávek

Vznik prostorových struktur - kdy homogení systém začne vykazovat jistou prostorovou mozaiku např. přetváření podnikových struktur a jejich propojování ( mezi podniky) do logistických řetězců (systémů) vznik logistických sítí( vytváří se divizní struktury, globální struktury apod.)

Vznik časových struktur impulzivního charakteru - kdy systém pracující v konstantním režimu se při jistém kritickém výkonu změní v pulzně pracující systém např. Zhroucení logistického systému v momentě kritického přetížení nebo nevyužití( kapacity, zásob, výkonů apod.)

Vznik solitonů -volných balíků, které se při šíření nerozplývají např. odpovídá tomu toky kvant zboží a informací v logistických sítích Vznik spirál a hypercyklů - má v logistických systémech analogii ve formování a restrukturalizaci logistických řetězců směřujících až ke strategickým aliancím

Vznik deterministického chaosu, turbulencí např. přestanou -li fungovat informační a komunikační systémy v logistice SYNERGICKÉHO EFEKTU - v logistice dosahujeme jedině koordinací,synchronizací a optimalizací struktur a procesů v celém logistickém řetězci(multisystému)

Vývojové etapy logistiky Nárůst významu faktoru času Logistika jako koordinační (optimalizační) funkce zaměřena na tok Logistika jako integrační funkce Logistika jako funkce toku materiálů Nárůst strategického významu 1970 1980 1990 2000 2010

4 VÝVOJOVÉ ETAPY PODNIKOVÉ LOGISTIKY FÁZE: LOGISTIKA SE OMEZOVALA POUZE NA DISTRIBUCI DOMINOVALY OBCHODNÍ OPERACE S HOTOVÝMI VÝROBKY A S NI SPOJENÉ OPERACE FYZICKÉ DISTRIBUCE PROBLÉM ZÁSOB BYL OKRAJOVÝ VRCHOL OBDOBÍ 60 LÉTA

FÁZE: LOGISTIKA V PODNICÍCH SE Z DISTRIBUCE POSTUPNĚ ROZŠÍŘILA NA: ZÁSOBOVÁNÍ (NÁKUP A OPATŘOVÁNÍ) ZAČALA PRONIKAT DO VÝROBY ZPŮSOB APLIKACE LOGISTIKY V ÚTVARECH DISTRIBUCE, VÝROBA, ZÁSOBOVÁNÍ BYL IZOLOVANÝ ROZVOJ VÝPOČETNÍ TECHNIKY A JEJÍCH APLIKACE DO ŘÍZENÍ MATERIÁLOVÉHO TOKU 80 LÉTA

FÁZE: JEDNÁ SE O INTEGROVANOU LOGISTIKU: DOCHÁZÍ K INTEGRACI PODNIKOVÝCH FUNKCÍ (VÝVOJE,ZÁSOBOVÁNÍ, VÝROBY, DISTRIBUCE) VYTVÁŘÍ SE LOGISTICKÉ ŘETĚZCE A SYSTÉMY PROPOJENÍ SE ZÁKAZNÍKEM A DODAVATELI DOCHÁZÍ KE KOORDINACI A SYNCHRONIZACI PROCESŮ V PODNIKU S CÍLEM POSÍLIT KONKURENCESCHOPNOST A PRŮŽNOST 90 LÉTA

FÁZE: OPTIMALIZACE INTEGROVANÝCH LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ PŘEDPOKLADEM JE UZAVÍRÁNÍ STRATEGICKÝCH ALIANCÍ MEZI PODNIKY, JEJICH ZÁKAZNÍKY, DODAVATELI JEDNÁ SE O SLOŽITÝ PROBLÉM SYSTÉMOVÉHO CHARAKTERU POČÁTEK 21 STOLETÍ

ZÁKLADNÍ ZNAKY LOGISTICKÉHO PŘÍSTUPU ABYCHOM MOHLI NĚJAKÝ PŘÍSTUP NAZVAT LOGISTICKÝM MUSÍ PLATIT: ZÁSADA: EXISTUJE FINÁLNÍ PRODUKCE FINÁLNÍ PRODUKCE PŘECHÁZÍ KE SPOTŘEBITELI PROSTŘEDNICTVÍM SMĚNY SLEDUJE VÝROBU A OBĚH JAKO PROCESY SPOJENÉ SE ZAKÁZKOU

a to z pohledu času a hospodárnosti ZÁSADA ŘEŠÍ KOORDINACÍ, SYNCHRONIZACÍ A CELKOVOU OPTIMALIZACÍ VŠECH HMOTNÝCH A NEHMOTNÝCH PROCESŮ, KTERÉ PŘEDCHÁZEJÍ DODÁNÍ FINÁLNÍHO PRODUKTU ZÁKAZNÍKOVI Tzn. Zabývá se: pohybem materiálů, obalů, Odpadů informací, peněz a to z pohledu času a hospodárnosti

ZÁSADA Pro danou finální produkci (výrobek, zakázka) současně řeší problém - manipulace, přepravy, skladování, balení popř.servis Do řešení jsou zahrnuty všechny články, které zprostředkovávají: pohyb materiálů, zboží, obalů a přepravních prostředků, odpadů, informací

ZÁSADA rozhodujícím článkem celého řetězce je Zákazník jehož potřebám se všechny ostatní články podřizují. Zákazník - je prvním článkem z hlediska pohybu informací - je posledním článkem z hlediska pohybu materiálů (zboží) Tyto podmínky musí být splněny současně

LOGISTIKA JAKO NÁSTROJ KONURENČNÍ VYHODY Není tak snadno napodobitelná jako nástroje marketingového mixu překonává hranice (podniku,státu) a hraje klíčovou roli v rámci dodávkového řetězce integruje činnosti z různých funkčních oblastí a tím zajistí pružnější rozhodování např. v oblasti nákupu, distribuce apod.