Moderní kolejová vozidla pro regionální dopravu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Vzorové příklady a inspirace pro úspěšné realizace
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Solární systémy pro aktivní topení
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Dynamické rozvozní úlohy
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Mapa zájmu - plány.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Nová dimenze Vaší archivace Nová dimenze Vaší archivace.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Charakteristické znaky MHD
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Dopravní charakteristiky
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Produktová prezentace
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

Moderní kolejová vozidla pro regionální dopravu Bohdaneč, dne 17.5.2011 Jiří Pohl © Siemens, s.r.o. 2011

Změny v osídlení Trendy 20 i 21. století: Technizace a chemizace zemědělství vedla k úbytku pracovních příležitostí na venkově. => Lidé se stěhují do měst, respektive dojíždějí do měst za prací (ve městech již žije na světě 50 % obyvatelstva, v České republice 70 % obyvatelstva). Zvyšuje se bohatství obyvatelstva a spolu tím rostou i nároky na bydlení => Roste obliba bydlení v rodinných domcích v obcích v okolí velkých měst. Společný výsledek: Zvyšuje se význam na dopravní spojení města s jeho okolím

Individuální automobilová doprava Dva základní směry moderní společnosti: - růst osobní svobody, - růst bohatství občanů individualizace dopravy individuální automobilová doprava - nemá kvalitativní meze (auta jsou a budou stále lepší) - má kvantitativní meze: automobilismus obtěžuje obyvatelstvo měst i vesnic, automobilismus negativně působí na přírodu, automobilizmus je závislý na kapalných palivech (na ropě)

Dopravní politika Evropské unie Technika Ekonomika Ekologie Preference kolejové dopravy (tam, kde je vytížena a tam, kde odpovídá potřebám a standardům 21. století) před silniční dopravou (tam, kde je přetížená a škodlivá) Principy demokratické společnosti: - žádné restrikce (nic nelze zakázat či nařizovat), - dobrovolné rozhodování většiny. → Jediné možné řešení vedoucí ke zvýšení podílu kolejové dopravy: pozitivní motivace obyvatelstva nabídkou kvalitních služeb

Potenciál železnice v regionu více než sto let železnice stimulovala osídlení a výstavbu bydlení v obcích, kterými prochází, => dokáže nabídnout své služby početně velké skupině obyvatelstva, 2. železnice si zachovala relativně rychle průjezdnou stopu postupně se rozšiřujícím městem z jeho okrajů do centra => dokáže projet městem rychleji, než pouliční doprava (IAD i MHD) Tyto dvě vlastnosti jsou strategickou výhodou každého města a přilehlého regionu, který železnici má. Jde jen o to, jak tento potenciál využít.

Základní energetickou předností železnice je nízký valivý odpor Doprava soli na koňské dráze Budějovice - Linec v porovnání s dopravou po císařské silnici. Jeden kůň utáhl na kolejích 70 vídeňských centů, na silnici pouze 10 centů a ještě potřeboval v obtížných úsecích přípřež.

Valení a erodynamika Výhody železnice proti automobilu: osmkrát nižší valivý odpor (1 ‰ proti 8 ‰ – ocel versus pneumatika), výrazně nižší aerodynamické ztráty. Tato vlastnost je dána schopností vozidel tvořit vlak – za jednou čelní plochou je dopravováno mnoho řad cestujících. Význam této výhody se zvyšuje s rostoucí rychlostí.

Závislost jednotlivých druhů dopravy na ropě Lodní, letecká a z velké většiny i silniční doprava jsou z velké části závislé na kapalných uhlovodíkových palivech, tedy na ropě. V současnosti má (jen) kolejová doprava vyřešený a hromadně zavedený systém jiného energetického zásobování, a to elektrickou vozbu. lodě letadla automobily kolejová doprava elektřina ropa

Prognóza ropných zdrojů - Hubbertova křivka Spotřeba ropy je limitována nikoli velikostí jejích geologických zásob, ale možnou intenzitou jejich těžby

Cena ropy řídí rovnováhou mezi její těžbou a spotřebou převis poptávky (spotřeby) nad nabídkou (těžbou) žene cenu ropy vzhůru, vyšší cena podněcuje investice do vyšší těžby, vyšší cena podněcuje k úsporám ve spotřebě. cena Intenzita spotřeby [Mb/den] 75 50 25 spotřeba snížení spotřeby vysokou cenou těžba zvýšení těžby vysokou cenou 2000 čas

Aktuální realita

Náklady na dopravu – vyrovnaný výchozí stav (automobil – pohonné hmoty jako jediný vnímaný přímý náklad)

Náklady na dopravu – stav po zdražení energií o 100 % (automobil – pohonné hmoty jako jediný vnímaný přímý náklad)

Region potřebuje ke svému rozvoji nejen dopravu po ploše svého území, ale i rychlé a kvalitní spojení s centrem státu a s dalšími regiony Mez rychlosti vlaků tažených či sunutých lokomotivami je 230 km/h. Nejvyšší standard cestování při rozumné výši nákladů. 14

Čas strávený cestováním lze využít k práci či k odpočinku 15

Na větší vzdálenosti rychlost 160 či 200 km/h nestačí Na větší vzdálenosti rychlost 160 či 200 km/h nestačí. Je potřeba 300 až 350 km/h. K tomu jsou budovány nové tratě. 16

Vsokorychlostní jednotka Sapsan (Rusko)

Silnice v regionu potřebují odlehčit od nákladní dopravy Moderní interoperabilní panevropské lokomotivy přebírají ze silnic a dálnic dopravu kontejnerů z Rotterdamu, Hamburgu a Brém do vnitrozemí.

Role a pozice železniční dopravy v regionech Nový fenomén v regionální dopravě: Diferenciace Každý region má své priority, své „koridory“: zpravidla jsou jimi železniční tratě vycházející z krajského města radiálně do území kraje, vytvářejí páteřový systém dopravy v regionu, na ně navazují vedlejší železniční tratě, autobusy i parkoviště individuální dopravy. Na těchto páteřových tratích regionu nejvíce záleží, obyvatelstvo má zájem o vysoce kvalitní dopravu na nich (vysoká cestovní rychlost, krátký interval mezi vlaky, vysoká spolehlivost systému, vysoký cestovní komfort).

Nástroje ke zlepšení železniční dopravy v regionech Infrastruktura: modernizace tratí, nástupiště výšky 550 mm nad temenem kolejnic, moderní zabezpečovací technika, přestupní terminály a parkoviště. Provozní koncepce: soustředění se na důležité tratě s potenciálem přepravní poptávky, intervalový jízdní řád s krátkým a pravidelným taktem, provázané přípoje a přestupy. Vozidla: vysoká bezpečnost, rychlé a pohodlné cestování, čistota a vlídnost, rozumná výše nákladů.

Proč nová vozidla Proč cestovat pohodlně a rychle v regionální dopravě? Občan, který denně dojíždí do města do práce 30 minut železnicí tam a 30 minut zpět, stráví ročně ve vlaku zhruba 240 hodin, tedy 10 dnů. Stojí za to, aby byl tento čas prožit v příjemném prostředí moderního vozidla. Vysoká kultura cestování již u příměstských a regionálních spojů (pohodlí, klimatizace, vakuová WC, informační systémy, …) Zkrácení doby cestování při každodenním dojíždění o 1 minutu znamená roční efekt úspory 8 hodin. Vysoká dynamika jízdy a krátké cestovní časy mají v regionální dopravě své opodstatnění

Nová vozidla Osobní železniční doprava v České republice neprošla tak zásadními změnami, jako železnice v Izraeli, ale přesto je inspirující řádový nárůst počtu přepravených cestujících, motivovaných k jízdě vlakem moderní železnicí. 34 miliónů Přepravní výkony v osobní přepravě cestujících 2007 35 2006 30 2005 2004 25 2003 20 počet cestujících v miliónech 2002 2001 15 2000 1999 10 1998 1996 1997 1960 1970 5 1980 1950 1990 1 Start programu "Railways 2000 and New Deal„ (3 miliony cestujících)

Struktura nákladů vlakové dopravy Struktura nákladů vlakové dopravy je výrazně odlišná u moderních vozidel (lehká ucelená jednotka) a u starších vozidel v nevhodné struktuře (těžká lokomotiva a vozy): Moderní vozidla se vyznačují: - nutností splácet investici do nové techniky, - nízkou spotřebou energie, - nižšími náklady na údržbu, - nižšími náklady na dopravní cestu, - nižšími režijními náklady. Starší vozidla se vyznačují: - již odepsanými investicemi, - vyšší spotřebou energie, - vyššími náklady na údržbu, - vyššími náklady na dopravní cestu, - vyššími režijními náklady.

Snížení nákladů vlakové dopravy Starší těžká lokomotiva s vozy (převažují vysoké náklady na energii, dopravní cestu, posun při obratech a údržbu) Moderní lehká ucelená jednotka (nižší hmotnost a vyšší operabilita snižují provozní náklady) Účelně řešená nová moderní vozidla jsou nástrojem ke snížení nákladů a zvýšení atraktivity osobní železniční dopravy 24

Čtyřbodová metoda výpočtu kompenzace vlakové dopravy Náklady vlakové dopravy jsou rozděleny na dvě složky: F … fixní (Kč/den) - běží s časem nezávisle na použití vozidla (odpis, finanční náklady), v … variabilní (Kč/km) – úměrné ujeté dráze (dopravní cesta, energie, mzdy, údržba). Denní náklady vlakové dopravy: N = F + V = F + v . L (Kč/den) Měrné náklady vlakové dopravy: n = N / L = (F + v . L) / L = F / L + v (Kč/km) L … denní běh vozidla (km)

Čtyřbodová metoda výpočtu kompenzace vlakové dopravy Jak fixní, tak i variabilní náklady vlakové dopravy jsou dále rozděleny na dvě části: základní (nezávisí na velikosti vlaku), proporční (úměrné velikosti vlaku, tedy počtu sedadel Ns) Fixní složka nákladů má základní a proporční část: F = Fz + Fp = Fz + fp . Ns Fz … základní část fixní složky nákladů (odpis a financování základní části vozidla), fp … proporční část fixní složky nákladů (odpis a financování proporční části vozidla), v = vz + vp = vz + vp . Ns vz … základní část proporční složky nákladů (mzda strojvedoucího, provoz dopravní cesty, aerodynamika), vp … proporční část proporční složky nákladů (údržba dopravní cesty, údržba vozidla, energie).

Čtyřbodová metoda výpočtu kompenzace vlakové dopravy Vstupy pro vytvoření matematického modelu: obecné parametry vozidla (základní a proporční část ceny, doba odepisování, doba splácení úvěru, základní a proporční část nákladů na údržbu, základní a proporční část spotřeby energie, cena energie) , obecné parametry dopravní cesty (poplatek za provoz, poplatek za údržbu), parametry personálních nákladů (měrné mzdové náklady, oběhová rychlost, produktivita), parametry výnosů (tarif, slevy, DPH). Vstupy pro konkrétní výpočet: denní běh vozidla (vl. km), přepravní kapacita vozidla (sedadel), střední obsazení (%), Výstupy konkrétního výpočtu: náklady (Kč/vl. km), tržby (Kč/vl.km), kompenzace (Kč/vl.km)

Čtyřbodová metoda výpočtu kompenzace vlakové dopravy Poznatky: Aplikace nových moderních vozidel snižuje řadu nákladových položek: energie, údržba, režijní náklady (odpadá posun), dopravní cesta (vliv hmotnosti), mzdy (kratší obraty), Dominantní položkou se stávají náklady spojené s pořízením vozidla. V objednávce dopravy je rozumné učinit kroky k jejich minimalizaci: - kumulace dopravních úloh a shodnost požadavků na vozidla (výhodná cena při početnějších dodávkách, snížení počtu záložních vozidel), úměrnost velikosti vozidla střednímu přepravnímu proudu (rozumné střední obsazení), co nevyšší denní proběh (zvyšování cestovní a obratové rychlosti, prodlužování vozebních ramen, využití i o víkendech, prioritní využívání nových vozidel i v době slabší přepravní poptávky), smluvní jistota (exkluzivita dopravních výkonů, dlouhodobá smlouva) jako předpoklad získání výhodného úvěru, tedy nízkých finančních nákladů a dlouhé doby odepisování (nikoliv projektové, ale podnikové financování)

Vozidlo sedadel

Fixní náklady sedadel

Měrné fixní náklady – denní běh 300 km sedadel

Měrné fixní náklady – denní běh 600 km sedadel

Měrné variabilní náklady sedadel

Výpočtový kalkulátor

Výchova budoucích inženýrů Spolupráce s DF JP Univerzity Pardubice Katedra řízení a technologie dopravy Studenti 3. ročníku oboru Technologie a řízení dopravy Předmět Provozování dráhy a drážní dopravy III. Samostatná úloha: optimalizace nákladů a výnosů vlakové dopravy přednášky, přednášky externích odborníků z praxe, cvičení, týmová úloha (2 týmy) víkendový seminář v Lanšperku, závěrečná prezentace za přítomnosti děkana fakulty Prof. Culka

Moderní vozidla pro regionální dopravu - Desiro

Desiro Classic: trakční vlastnosti vysoký výkon (2x335 kW), aerodynamický tvar čela, maximální rychlost 120 km/h, vysoké rozjezdové zrychlení, pohon 4 dvojkolí ze 6, vysoce účinné kotoučové brzdy, retardér a elektromagnetické kolejnicové brzdy

Desiro Classic: design prostoru pro cestující Transparentnost a světlost díky panoramatickým oknům Linie průchodnosti ve vnitřním prostoru Matné nepřímé osvětlení Použití vysoce jakostních materiálů (dřevo, sklo, ušlechtilá ocel)

Desiro Classic: komfort pro cestující Pohodlné uspořádání sedadel Neomezený výhled ze všech sedadel Klimatizovaný prostor Nízká úroveň hluku Vysoký jízdní komfort a skvělé vypružení Hygienické vakuové WC

Desiro Classic: bezbariérovost Pohodlný a bezpečný nástup díky nízkopodlažnímu provedení Optimální nástupní výška podlahy 575 mm pro výšku nástupišť 380 mm a 550 mm Široké vstupní dveře a nástupní prostory pro optimální tok cestujících Bezpečné ovládaní a zajištění dveří Moderní informační systém pro cestující Nástupní prostor

Vývojové pokračování: Desiro ML

Desiro ML – základní princip Vývoj techniky umožnil: nízké trakční podvozky (pohon 2/3 dvojkolí), umístění komponent elektrické výzbroje na střechu nízkopodlažní vozidlo se 100 % využitím půdorysné plochy pro cestující, vynikající trakční vlastnosti, velmi příznivá cena. Další charakteristické znaky: komfort pro cestujícího, důraz na vysokou bezpečnost, vysoká spolehlivost, nízké provozní náklady. 42

Desiro ML - variabilita Snadné přizpůsobení nabídky počtu míst přepravní poptávce => hospodárnost v širokých mezích přepravního zatížení 43

Desiro ML – uspořádání elektrické jednotky Počet vozů v jednotce: 2 - 4 Čelní vůz: hnací nebo řídící Vložený vůz: netrakční Uspořádání jednotky: - Bo‘Bo‘ + 2‘2‘ nebo Bo‘Bo‘ + Bo‘Bo‘ - Bo‘Bo‘ + 2‘2‘+ Bo‘Bo‘ - Bo‘Bo‘ + 2‘2‘+ 2‘2‘+ Bo‘Bo‘

Příklad aplikace: Desiro ML pro SNCB (Belgie) SNCB provozují dopravu na sítí 6 500 km tratí (2/3 ve srovnání s ČR). Rozhodly se v průběhu let 2011 až 2015 vyřadit dosud provozovaná vozidla a místo nich nakupují 305 třídílných elektrických jednotek Desiro ML. Velkým počtem dosáhly velmi nízkou cenu, vozidla budou financována převážně z úspor provozních nákladů.

Desiro ML provedení pro SNCB (Belgii) Vysoké (prakticky 100 %) využití půdorysné plochy k přepravě cestujících „v přízemí cestující, na střeše technická zařízení“ 46

Desiro ML – nastupte a užívejte si velkoryse řešené osvětlení vytváří vlídné a příjemné prostředí, všechny prostory pro cestující mají okna s determálními skly, výkonný a spolehlivý klimatizační systém vytváří tepelnou pohodu, dokonalý optický a akustický informační systém pro cestující, ergonomicky řešená kabina strojvedoucího s ochrannými prvky proti nárazu 47

Desiro ML – nastupte a užívejte si 48 Pohodlí i pro každodenní cesty

Kontinuita vývoje kolejové dopravy Nyní nerozhodujeme o podobě železnice v roce 2011, ale rozhodujeme o její podobě za pár let, za deset let, za dvacet let i za třicet let … Aktuální technická úroveň Stav techniky Nová vozidla Nové tratě Původní vozidla Původní tratě 1800 1900 2000 2050 minulost současnost budoucnost

Děkuji Vám za Vaši pozornost !