registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tepelná výměna prouděním
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
Digitální učební materiál
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Vodivost látek.
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
Energie ohně.
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Tepelná výměna prouděním
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vytápění Teplo.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 17. února 2013 VY_32_INOVACE_170302_Vnitrni_energie_telesa_DUM VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

2. Změna vnitřní energie tělesa prací 3. Změna vnitřní energie tepelnou výměnou

Vnitřní energie Vnitřní energie dále Každé těleso, i když na něj nepůsobí žádné vnější síly, má určitou vnitřní energii. Těleso se skládá z částic, které se neustále pohybují a jsou v určité poloze. Vnitřní energie součet především celkové kinetické a potenciální energie částic, molekul nebo atomů (může se jednat i o energii elektrickou nebo chemickou) je stavová veličina je tím větší, čím vyšší je teplota tělesa pokud je vyšší teplota tělesa, pohybují se částice rychleji značí se U a jednotkou je joule [J] dále

Vnitřní energie Tepelný pohyb částic zpět na obsah další kapitola částice se neustále a neuspořádaně pohybují tento pohyb se nazývá Brownův pohyb důkazem pohybu je difuze Obr.1 zpět na obsah další kapitola

Změna vnitřní energie konáním práce Ke změně vnitřní energie dochází konáním práce, tepelnou výměnou nebo látkovou výměnou. Změna energie konáním práce probíhá: při rozdělávání ohně třením při obrábění kovů při tření čepů v ložisku při mletí kávy Zadřené ložisko u lokomotivy Přehřátí brzd u letadla dále

Změna vnitřní energie konáním práce u nadzvukových letadel v důsledku odporu vzduchu při pádu meteoritu nebo při pohybu umělých družic v tepelných motorech Obr.2 Pád meteoritu v Rusku zpět na obsah další kapitola

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Tato výměna může probíhat vedením, zářením nebo prouděním. Tepelná výměna vedením (kondukcí) Do horkého čaje dáme nerezovou lžičku, po malé chvilce se zahřeje i část lžičky, která není ponořená v čaji. Vysvětlete tento jev. Obr.3 Částice lžičky, které nejsou v kontaktu s čajem získávají energii postupně díky nárazům částic lžičky ponořených v čaji. Tepelná energie se postupně šíří lžičkou a vnitřní energie se zvyšuje. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Seřaďte látky podle tepelné vodivosti (začněte s nejméně vodivou látkou) Nejméně vede teplo vzduch, používá se jako tepelná izolace. Dřevo je také dobrý izolant, používáme ho např. při vaření. Voda je špatný vodič tepla. Kámen je spíše vodič než izolant. V kamenných domech je v zimě zima. Železné předměty se snadno ohřejí, jsou dobrými vodiči tepla. železo kámen odpověď voda vzduch dřevo dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Tepelná vodivost Ze všech látek vedou nejlépe teplo kovy. Ideálně pak kovy čisté (Ag, Cu, Al, W). Kovy, které vedou dobře teplo, vedou dobře i elektrický proud. Tato vlastnost kovů se využívá v technice (kovová chladící tělesa, elektrický vařič, kovové radiátory, stěna parního kotle). Vodivost kovů lze vysvětlit jejich stavbou. Rozkmitání jednoho atomu se rychle přenáší na sousední atomy. Kovy obsahují volné elektrony, ty se mohou pohybovat volněji a přenášet energii rychle do větších vzdáleností. Ostatní pevné látky jsou špatnými vodiči s výjimkou grafitu. Plyny a kapaliny špatně vedou teplo, používají se jako izolanty. Ideálním izolantem je vakuum. dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou K izolaci se používají materiály: suché dřevo, textilie, písek, cihly, skelná vata, polystyren, sypké pórovité látky. Obr.4 Obr.5 Tepelná vodivost na Wikipedii dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Proč se za pokojové teploty zdají kovové předměty studenější než dřevěné? Co bychom cítili, kdyby teplota v místnosti přesahovala 45°C? Při dotyku rukou kovové předměty, které mají větší tepelnou vodivost, odvedou teplo z ruky. Na ruce cítíme chlad. Při teplotě místnosti 45°C by kovové předměty byly teplejší než ruka, ohřívaly by ruku. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Tepelná výměna zářením (sáláním) Mezi dvěma tělesy dochází k vyzařování nebo pohlcování elektromagnetického záření. Tento děj je podmíněn tepelným pohybem atomů a molekul. Při vysílání tepelného záření se vnitřní energie tělesa zmenšuje. Při dopadu záření na druhé těleso se záření může: odrážet (např. od lesklé kovové plochy, zvýšení teploty tělesa je malé) procházet (teplota tělesa se nezvýší) pohlcovat (např. tmavou drsnou plochou, těleso se zahřívá) dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou K popisu záření tělesa se zavádí pojem absolutně černé těleso. Je to těleso, které veškeré záření pohltí. Lze ho realizovat jako černý prostor s malým otvorem. Záření při vstupu do otvoru se několikrát odrazí, a proto se téměř všechno záření pohltí. Obr.6 Obr.7 dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Proč je během jasné noci větší zima, než když je zataženo? Za jasné noci uniká záření do vesmíru a povrch Země se ochlazuje. Pokud je zataženo, mraky část záření odrážejí zpět a povrch Země se ochlazuje pomaleji. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Vysvětlete efekt propadajících se psích hovínek (větviček, kamínků) do sněhu v zimě za slunečného počasí. Dochází k tomu, že tato tělíska pohlcují více slunečního záření a zahřívají se. Sníh pod nimi taje rychleji. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Změna vnitřní energie proudění Při ohřevu plynu nebo kapaliny vzniká proudění. Chladnější kapalina nebo plyn má větší hustotu a klesá v tíhovém poli dolů. Dochází k vytlačování teplejších vrstev vzhůru. Proudící tekutina přenáší tekutinu z teplejších míst do chladnějších. dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Vysvětlete, proč polévku při vaření většinou míchat nemusíme, ale u krupicové kaše je míchání nutné. Obr.8 Polévka je tekutější a při zahřívání se vrstvy promíchávají prouděním z velké části samy. U kaše, která je hustší, nedochází k proudění a kaše se u dna připaluje. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Proč je topení v místnosti umístěno pod oknem? U oken se ochlazuje vzduch, který pak klesá na topení, kde se ohřívá a stoupá vzhůru. V místnosti vzniká koloběh vzduchu, který pomáhá k stejnoměrnému vytopení místnosti. odpověď dále

Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Tepelná výměna prouděním má široké uplatnění v přírodě a technice. Lze pomocí ní vysvětlit řadu jevů v ovzduší. Proudění se také uplatňuje u tahu komínů. Proudění vzduchu na YouTube zpět na obsah konec

POUŽITÁ LITERATURA ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus, 2003. ISBN 80-7196-223-6

CITACE ZDROJŮ Obr.1 A.GREG. File:Translational motion.gif: Wikimedia Commons [online]. 14 August 1995 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Translational_motion.gif Obr.2 PAOLA-CASTILLO. File:Paola-Castillo.jpg: Wikimedia Commons [online]. 18 October 2012 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licenci Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Paola-Castillo.jpg Obr.3 SANDSTEIN. File:Turkish tea with sugar and spoon.jpg: Wikimedia Commons [online]. 8 July 2010 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Turkish_tea_with_sugar_and_spoon.jpg Obr.4 D-KURU. Soubor:Rockwool cubes-inlay PNr°0091.jpg: Wikimedia Commons [online]. 11 October 2008 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Rockwool_cubes-inlay_PNr%C2%B00091.jpg Obr.5 RADOMIL. Soubor:Pustaki ceramiczne.jpg: Wikimedia Commons [online]. 19 February 2004 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Pustaki_ceramiczne.jpg Obr.6 SANCHOM. Soubor:Canwest Place.jpg: Wikimedia Commons [online]. 22 July 2008 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Canwest_Place.jpg

CITACE ZDROJŮ Obr.7 BREWS OHARE. File:Black-body realization.png: Wikimedia Commons [online]. 28 January 2012 [cit. 2013-02-7]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Black-body_realization.png Obr.8 LUDEK. Soubor:Bramboracka.jpg Skočit na: Navigace, Hledání: Wikimedia Commons [online]. 3 February 2008 [cit. 2013-02-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Bramboracka.jpg Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010.

Děkuji za pozornost. Miroslava Víchová