Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Struktura poradenského procesu
Pedagogika volného času (VČ)
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Různé role zástupce ředitele školy
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
19.a školení lektorů.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
OSOBNOST.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Výstupy z Úvodního semináře
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Simona Hyková
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
9. Heterogenní a homogenní skupiny
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Struktura poradenského procesu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Vztahy a pravidla soužití - rodina
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro péči o děti do tří let

Vádemékum vzniklo díky spolupráci se švýcarskými organizacemi

Péče o děti v jeslích v ČR silná tradice, zkušenosti chybí závazné vzdělávací kurikulum Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (od 3 let, ne pro jesle)

Moderní pedagogické postupy pro vzdělávání dětí do 3 let prožitkové učení kooperativní učení situační učení sociální učení Dítě v jeslích nemá poznat, že se učí.

Prožitkové učení Místo prohlížení pampelišky na obrázku si ji utrhnout na zahradě. Šedá je teorie, zelený strom života…

Prožitkové učení sáhnout si, čichnout, ochutnat, uslyšet, prožít… nezprostředkovávat, nechat zažít poskytnout skutečné zážitky zapojit různé smysly je to přirozený způsob učení, malým dětem nejvlastnější nastartuje kognitivní vývoj, připraví na další učení

Prožitkové učení Přímé zážitky přirozeně rozvíjejí dětskou zvídavost, potřebu dětí objevovat. Zážitek přináší radost – rozvíjí emoční stránku dítěte. Místo „podívej, dělám…“ – „udělej…“

Prožitkové učení barvení vajíček vánoční zdobení větví dělání těsta běhání v trávě telefonování babičce přecházení ulice oblékání svetru

Kooperativní učení Nikdo z nás není tak chytrý jako my všichni dohromady…

Kooperativní učení se spoluprací se děti přirozeně setkávají od počátku spolupráce s rodiči, sourozenci, tetou v jeslích, s vrstevníky… podstata spolupráce: prospěch mají všechny strany úspěch jednotlivce závisí na úspěchu skupiny

Kooperativní učení podstatou je mít společný úkol, cíl (postavit sněhuláka) spolupráce spontánní i řízená formuje adekvátní sebepojetí a sebevědomí učí zvládání zátěžových situací posiluje sociální senzitivitu rozvíjí komunikaci

Situační učení Těžko na cvičišti, lehko na bojišti…

Situační učení má blízko k učení prožitkovému „Podstatu situačních metod tvoří řešení problémového případu, který odráží nějakou reálnou událost, zobrazuje určitý komplex vztahů a okolností, je výrazem střetu různých zájmů atp.“ (M. Bezchlebová, 2009)

Situační učení umožňuje sebepoznávání příprava na reálné situace v životě předkládat repertoár možností, jak se chovat v různých typech situací (člověk opakuje své úspěšné chování) když dítě ví, jak se chovat, získává sebejistotu i důvěru v ostatní

Situační učení identifikovat se s hrdinou pohádky (spoluprožívat jeho situace) dítě radí Budulínkovi v divadle = identifikovalo se s ním vnější situace se stane vnitřním problémem vstoupením do cizí situace dítě získává vlastní zkušenost (hl. emocionální, sociální)

Sociální učení Děti se rády opičí…

Sociální učení úzce spojeno s ostatními typy učení „Osvojování si určitých způsobů chování a jednání i prožívání v různých situacích ve společnosti“ (R. Kohoutek, 2008)

Sociální učení napodobování jiného člověka a identifikace s osobou, kterou si jedinec zvolil jako model a vzor teta v jeslích je pro dítě vzorem nastavování hranic odměnou (za žádoucí chování) a trestem (za nežádoucí)

Švýcarské zkušenosti v péči o děti do 3 let přístup k dětem se od českého modelu neliší zásadně švýcarský přístup: koncept lékařky Emmi Pikler přístup k dětem založen na partnerství dítě je partnerem dospělému vychovateli respektována dětská osobnost, samostatnost dítěte a jeho individuální potřeby zohledňován individuální denní rytmus dětí – samy mohou rozhodovat o činnostech, jako je hra, jídlo nebo péče o vlastní osobu

Jistota, bezpečí předcházet úrazům, ale neomezovat volný pohyb dítěte členitost prostoru jeslí, vybavenost

Stravování kojenci, batolata cca do 2 let: když mají hlad krmení: čas zvláštní kvality větší děti: společné stravování v klidné atmosféře, mít čas pomoci vychovateli, s čím zvládnu (přinést si talířek…)

Klid pozor na přílišnou stimulaci podněty pokud je dítě unavené a nemůže si odpočinout, vede to k tomu, že se učí vědomě nebrat v úvahu své pocity a potřeby, což není výchovným cílem jeslí

Vztahy mít blízkou osobu (svého vychovatele) cítit psychickou a emoční přítomnost vychovatele vychovatel musí umět rozpoznat signály, které dítě vysílá, a reagovat na ně

Utěšování dát dítěti šanci uklidnit se samo, naučit se vyřešit svůj pocit nepohody Využívat různé stupně utěšování: pohled, promluvit, být v blízkosti, nabídnout hračku, dotknout se, pochovat pokud jsou děti zaměstnány samy sebou nebo v kontaktu s ostatními, vychovatel se je snaží nerušit

Konflikty neřešit je za děti konflikt pozorovat slovně vyjádřit, co se děje nebo co děti mohou cítit: „Ty teď máš vztek, viď?“

Věkové rozrůznění skupiny tandem Přítomnost různě starých dětí ve skupině: výhody: jako v rodině (různě staří sourozenci), učení se od starších, brát ohledy na mladší nevýhody: vzájemné rušení se, každý potřebuje vrstevníky náročné pro vychovatele

Inspirace pro české jesle méně řízených aktivit, více spontánního prostoru pro děti, jejich hry, konflikty… dbát na dostatek pohybu uvnitř budovy nepomáhat zbytečně, nechat dítě spolupracovat, projevit se Někdy dítěti nejvíc pomůžeme tím, že mu nebudeme pomáhat.

Vybraná literatura BEZCHLEBOVÁ, Maria. Výukové metody [online prezentace] [cit ]. Dostupné z: ČADILOVÁ, Olga. Sociální učení a zrání [online prezentace] [cit ]. Dostupné z: HAVLÍNOVÁ, Miluše et al. (ed.). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, ISBN KOHOUTEK, Rudolf. Sociální učení [online] [cit ]. Dostupné z: LANGOVÁ, Marta et al. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK, ISBN MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, ISBN: PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, ISBN SAJDLOVÁ, Helena. Prohlášení ministerstva zdravotnictví o provozování jeslí jako zdravotnických zařízení [online] [cit ]. Dostupné z: SILBERMAN, Mel. (ed.). The Handbook of Experiential Learning. San Francisco: Pfeiffer, ISBN VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana et al. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, ISBN VESELÁ, Jitka. Prožitkové učení [online] [cit ]. Dostupné z: WIDMER, Franziska. Die kleinsten in der Kita: Ein Werkzeugkasten für die Arbeit an der Qualität. Zürich: Stadt Zürich, 2010.

Děkuji za pozornost