Agregátní poptávka a nabídka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Inflace.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Hospodářský cyklus. Ekonomický růst.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Makroekonomická rovnováha
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické výstupy
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Předmětem přednášky jsou…
Základy ekonomie Seminář 10..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomická rovnováha. Nastává stejně jako na mikroúrovni při rovnosti poptávky a nabídky, tentokrát však agregátní poptávky a nabídky neboli jestliže:
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
TRH (tržní mechanismus)
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Úspory Spotřeba Investice Keynesiánská ekonomie. Spotřeba a úspory Spotřeba C (Consumption)  Statky dlouhodobého užití  Statky krátkodobého užití 
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fiskální politika Pavel Seknička.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Teorie hospodářského cyklu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy ekonomie Seminář 10..
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Agregátní poptávka a nabídka Agregátní = celková

Agregátní poptávka (AD) Agregátní poptávka (AD) – je celkové neboli agregátní množství produktu, které bude při dané úrovni cen dobrovolně nakoupeno. AD jsou celkové výdaje ve všech výrobních sektorech na spotřebu, na soukromé investice, na vládní nákupy statků a služeb a čisté vývozy.

Faktory určující křivku AD Spotřeba (C) je primárně určena osobním disponibilním důchodem (osobní důchod po zaplacení daní) a bohatstvím spotřebitelů. Roste-li cenová hladina, klesá i spotřeba, protože klesá reálný důchod i bohatství. Investice (I) jsou určeny následujícími faktory: výše produktu, kapitálové náklady (určené daňovou politikou, úrokovými sazbami apod.) a budoucí očekávání investorů. Výši investic nejvíce ovlivňuje monetární politika. Vládní výdaje na statky a služby (G) – jejich výše je určena pouze rozhodnutími vlády o výdajích. Čisté vývozy (X) – jsou určeny rozdílem výše vývozů a výše dovozů.

Vnitřní faktory vlivu na AD monetární politika – zvýšení nabídky peněz snižuje úrokovou sazbu a uvolňuje úvěrové podmínky, což má za následek vyšší úroveň investic a spotřeby statků dlouhodobého užití. fiskální politika – vyšší výdaje na nákup statků a služeb přímo zvyšují celkové výdaje a snížení daní má za následek zvýšení disponibilního důchodu a tím i zvýšení výdajů na spotřebu.

Vnější faktory vlivu na AD očekávání a podnikatelská důvěra – vyšší důvěra způsobuje, že podniky očekávají vyšší zisky, a tím zvyšují investice. zahraniční poptávka – hospodářská konjunktura v zahraničí vede k růstu čistých vývozů a naopak krize v zahraničí vede k poklesu vývozů. hodnoty aktiv – zvyšování hodnoty aktiv vede k růstu bohatství některých spotřebitelů, a tím i k růstu jejich spotřeby. Toto zvýšení mže také vést ke snížení kapitálových nákladů, a tím ke zvýšení investic. demografické změny – vyšší počet obyvatelstva zvyšuje spotřebu i poptávku po investicích.

Agregátní nabídka (AS) Agregátní nabídka (AS) – je celkový národní produkt, který podniky vyrobí a prodají v průběhu určitého období. Křivka AS ukazuje výši reálného produktu, které bude dosaženo při kterékoli možné cenové hladině.

AS závisí na dvou faktorech na potenciálním produktu – potenciální HDP představuje dlouhodobě udržitelnou kapacitu ekonomiky neboli produkt při plné zaměstnanosti. Dochází ke dvěma efektům: a) při vzrůstu potenciálního produktu dochází k posunu celé křivky AS doprava a b) vyšší výrobní náklady při nezměněném potencionálním produktu posunují křivku AS vzhůru. na chování mezd a cen – křivka AS pod potenciálním produktem je poměrně plochá proto, že ceny a mzdy jsou nepružné, je-li GNP nižší než potenciální produkt. Naopak je-li GNP vyšší než potenciální produkt, začnou ceny a mzdy rychle růst a křivka AS nad potenciálním produktem se stáčí prudce nahoru. Tento efekt je zapříčiněn tím, že v krátkém období je nabídka některých nákladových položek nepružná (např. mzdy, nájem budov, pozemků apod.).

Ekonomická rovnováha a nerovnováha Rovnováha nebo nerovnováha ekonomiky je určena vzájemným působením agregátní nabídky a poptávky. Celková makroekonomická rovnováha určující agregátní cenu i produkt je dosažena tam, kde se křivky agregátní nabídky a agregátní poptávky protínají.