Správa vodních toků §48 zák. č. 254/2001 Sb. určuje správce toků „významných vodních toků“ a „drobných vodních toků“ Správci „ významných vodních toků“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Modernizace výuky odborných předmětů
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Hospodaření s majetkem státu
Provoz a údržba vodních toků
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Právní úprava ochrany vod
Nástroje územního plánování
V souvislosti s množícími se snahami o stanovení dešťových kanalizací kanalizacemi pro veřejnou potřebu dle ust. § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Ochrana zemědělského půdního fondu
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Vodoprávní otázky Mgr. Lucie Zatloukalová Ministerstvo zemědělství Medlov, června 2009.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Minimální zůstatkový průtok (MZP)
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
ist leben.at ist leben.at Škody způsobené bobrem na vodních stavbách a možná protiopatření Thomas Rögner,
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Právní režim pozemků sloužících dopravě
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Pozemky sloužící vodnímu hospodářství
Ochrana půdy a lesa.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Povodňová ochrana Ing. Eva Valterová odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství tajemník krajské povodňové komise KRAJSKÝ ÚŘAD.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
V ODOHOSPODÁŘSKÉ AKTUALITY Ing. Daniel Pokorný ředitel odboru státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí Ministerstvo zemědělství ČR 21. – 22.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
P O V O D N Ě a O B C E Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Odbor životního prostředí
Hydrologický předpovědní systém pobočky ČHMÚ České Budějovice
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Úprava a stabilizace řeky Bečvy po povodních 1997
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Ochrana vod.
Odbor životního prostředí MHMP
Ochrana vody, půdy a lesa
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 2. a 3. října 2017.
Ochrana lesa.
Kanalizační Přípojky F-M
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Právní problematika břehových porostů
Stavební pozemky (teze)
4. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Transkript prezentace:

Správa vodních toků §48 zák. č. 254/2001 Sb. určuje správce toků „významných vodních toků“ a „drobných vodních toků“ Správci „ významných vodních toků“ jsou určeni dle zák. č. 305/2000 Sb. o povodích – seznam těchto toků je určen ve vyhlášce č. 470/2001 Sb. (800 úseků toků délka cca 15,4 tis. km) Správci „drobných vodních toků“ mohou být obce, jejichž územím drobné vodní toky protékají, nebo fyzické nebo právnické osoby, popřípadě organizační složky státu, jimž drobné vodní toky slouží nebo s jejichž činností souvisejí, určené Ministerstvem zemědělství. Na drobných vodních tocích, ke kterým nebyl určen správce drobného vodního toku, vykonává jejich správu správce vodního toku, jehož je drobný vodní tok přítokem, a to až do doby, než bude správce určen. To platí i v případě, je-li na drobném vodním toku, ke kterému nebyl určen správce drobného vodního toku, ucelený úsek drobného vodního toku, ke kterému byl určen správce drobného vodního toku.

Správci toků jsou to organizace, které mají podle zákona povinnost pečovat o vodní toky a jejich blízké okolí včetně břehových porostů.

Sledování stavu koryta VT nejméně jednou za 3 roky v případě významných vodních toků a nejméně jednou za 5 let u drobných vodních toků pravidelné prohlídky koryta vodního toku; další prohlídky nejlépe 2x za rok, jaro – po odchodu ledů před vzrůstem vegetace, podzim (zaří, říjen) – před příchodem mrazů provádí prohlídky koryta vodního toku při mimořádné situaci, vypracovává záznam o každé prohlídce neprodleně po jejím skončení, v případě zjištění závady do záznamu uvede i potřebná opatření k odstranění této závady, záznam předává místně příslušnému vodoprávnímu úřadu a obcím, jejichž územím vodní tok protéká, pokud byla zjištěná závada na jejich území nebo se opatření k jejímu odstranění jejich území výrazně dotknou.

Další sledování správcem sleduje vodní díla a ostatní stavby v korytě vodního toku ve vlastnictví jiných vlastníků a tyto vlastníky, popřípadě vodoprávní úřad upozorňuje na zjištěné závady, současně navrhuje potřebná nápravná opatření, sleduje využívání pobřežních pozemků z hlediska funkcí vodního toku, jeho ochrany a ochrany jeho koryta a zjištěné závady oznamuje vodoprávnímu úřadu, popřípadě podle povahy věci České inspekci životního prostředí, zejména v případě, že jsou tyto pozemky obhospodařovány způsobem, který způsobuje zvýšenou vodní erozi a smyv půdy, nebo jsou na nich ukládány předměty a materiály, které mohou být splaveny do koryta vodního toku nebo mohou ohrozit jakost vody, sleduje a vyhodnocuje ledové jevy ohrožující koryto vodního toku nebo vodní díla ve vodním toku.

Povinnosti správce sledovat stav koryt vodních toků a pobřežních pozemků z hlediska funkcí vodního toku; pečovat o koryta vodních toků, zejména udržovat koryta vodních toků ve stavu, který zabezpečuje při odvádění vody z území dostatečnou průtočnost a hloubku vody a přitom se co nejvíce blíží přírodním podmínkám; udržovat břehové porosty na pozemcích koryt vodních toků a nebo na pozemcích sousedících s korytem vodního toku tak, aby se nestaly překážkou odtoku vody při povodňových situacích provozovat a udržovat v řádném stavu vodní díla v korytech vodních toků nezbytná k zabezpečení funkcí vodního toku; připravovat a zajišťovat úpravy koryt vodních toků, pokud slouží k zajištění funkcí vodního toku; spolupracovat při zneškodňování havárií na vodních tocích a informovat příslušné úřady o nahlášené havárii; zpracovávat a předkládat návrhy na stanovení záplavových území u vodních toků v jeho správě; plnit úkoly při ochraně před povodněmi; vykonávat veškerá vlastnická práva k majetku státu, se kterým má státní podnik právo hospodařit;

Péče o koryto VT Úpravy břehu Sanace břehových nátrží Odstraňování nánosů Úprava profilu koryta Oprava opevnění (nevegetační) Údržba opevnění (vegetační) Péče o břehové porosty

Úprava břehu

Úprava břehu

Poškození koryta po průchodu povodňových průtoků – vývar pod stupněm

Úprava profilu koryta a odstraňování nánosů Před údržbou

Úprava profilu koryta a odstraňování nánosů Po údržbě

Úprava profilu koryta a odstraňování nánosů Kráčející bagr

Oprava opevnění - dlažba

Sledování toku – ledové jevy

Zřizování opevnění - vegetační

Péče o břehové porosty Povinnosti vlastníků pozemků koryt vodních toků Zákon č.254/2001 Sb. ukládá vlastníkům pozemků, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, povinnost strpět na svých pozemcích břehové porosty, které jsou obvykle jejich vlastnictvím ( § 50 písm. a) vodního zákona ). Pokud vodní zákon ukládá takovou povinnost, znamená to především, že musí strpět své břehové porosty v takovém stavu, jaký je nezbytný z hlediska např. stability koryta vodního toku. Vlastníci pozemků, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, jsou povinni udržovat břehy koryt těchto vodních toků na svých pozemcích ve stavu potřebném k zajištění neškodného odtoku vodního toku a přitom odstraňovat překážky plynulého toku vody a cizorodé předměty v korytě vodního toku ( § 50 písm.b) vodního zákona). Tuto povinnost vlastníci pozemků koryt vodních toků nemají, pokud jde o nánosy v korytech vodních toků.

Péče o břehové porosty Odstraňovat překážky a cizorodé předměty z koryta vodního toku a udržovat jeho břehy mají vlastníci těchto pozemků jen v případě, že tyto činnosti neznamenají vynaložení zvláštních nákladů, je-li k výkonu této činnosti třeba zvláštní odborné způsobilosti nebo je k jejich výkonu třeba použití speciální techniky (§ 50 písm.b) vodního zákona). Tím je povinnost vlastníků pozemků koryt vodních toků významně omezena a prakticky se omezuje především na sekání trávy na březích koryt vodních toků a odstraňování náletových dřevin a překážek, které brání průtoku vodního toku. Tato povinnost náleží vlastníkům pozemků, na nichž leží koryta všech vodních toků, tedy i vodních toků významných. S ohledem na ustanovení § 127 odst.5 vodního zákona jsou vlastníky pozemků koryt vodních toků v řadě případů i právnické a fyzické osoby, na které přešlo, dnem 1.7.2002 vlastnictví k nim proto, že pozemek koryta vodního toku nebyl označen v katastru nemovitostí vlastním parcelním číslem a veden v něm jako vodní plocha. Přitom je podstatné zjištění, který pozemek je, podle § 44 vodního zákona, skutečně korytem vodního toku. Vlastníci pozemků, na nichž leží koryta vodních toků jsou rovněž povinni ohlašovat správci vodního toku zjevné závady v jeho korytě ( § 50 písm. d) vodního zákona).

Zákládání břehových porostů - zakládání travních břehových porostů - zakládání keřových (stromových) břehových porostů - vrbové porosty z řízků - vrbové kůly - vrbová krytina - vrbové rohože - vrbová podestýlka - oživená kamenná rovnanina

Péče o břehové porosty - ošetřování (vláha, pletí, kypření, hnojení) - ochrana porostů (abiotické vlivy – pozdní mráz, dlouhodobé záplavy, sucho, krupobití; biotické vlivy – choroby rostlin – plísně, houby, rzi), ochrana proti invazním rostlinám – křídlatka japonská, k. sachalinská, netýkavka žláznatá - prořezávky - probírky - obnova

Péče o břehové porosty Invazní druhy – křídlatka japonská a její výskyt podél VT