Bezpečnostní indikátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Advertisements

Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Příprava nové dopravní politiky ČR
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Útvar strategie a manažerské podpory Regulační rámec ŘLP ČR, s.p. Výkonnostní plánování pro druhé referenční období (2015 – 2019) Setkání s leteckými dopravci,
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Mezinárodní organizace
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
Celostátní síť pro venkov
Management kontinuity činností organizace
Mechanismy evaluace kulturních služeb
3. Životní cyklus a procesy projektu
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2013 Generální ředitel 30. října 2013 IATCC PRAHA XI. ročník jednání s leteckými dopravci.
Referenční rámec pro udržitelná evropská města ____________________________________________________________________________ Seminář Urbánní rozměr regionálního.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Koncepce environmentální bezpečnosti
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Zvyšovaní bezpečnosti v letecké dopravě
Proces řízení rizik.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Risk Analysis Consultants s.r.o
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Co je riziko ? Z historie:
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektový management Risk management
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Lukáš Patka PFE. Microsoft Security Risk Assessment Identifikovat bezpečnostní rizika napříč IT infrastrukturou, aplikacemi, provozními procesy Zaměřen.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
ÚSMP / MKMartin Podešva Monitoring plnění výkonnostního plánu XIII. ROČNÍK JEDNÁNÍ LETECKÝCH DOPRAVCŮ A ODBORNÉ LETECKÉ VEŘEJNOSTI SE ZÁSTUPCI ŘLP ČR,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Seminář pro žadatele Výzva č. 32/ Fyzická revitalizace území 22. ledna 2013 Olomouc.
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
POTENCIÁLNÍ INCIDENTY A SKORONEHODY (NMPI)
Basel II a nové normy v oblasti kapitálové přiměřenosti Brno,
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Lesk a bída normalizace
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Zkušenosti z řízení a auditu rozsáhlého mezinárodního IS
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
STAV PODNIKU 2017 – 2018 AKTULIZACE STRATEGIE ŘLP ČR, s.p.
Transkript prezentace:

Bezpečnostní indikátory Tomáš Chlumský 1-85

Osnova Teorie ICAO Doc 9859 Safety Management Manual Safety Management Int. Collaboration Group EASA CAA UK 1. Semestr práce na projektu >> úvodní rešerše zdrojů 1-3 – teorie + mezinárodní obecný základ 4-5 – praktické příklady ¨ Transport canada

Bezpečnostní indikátor - Co to je? „A data-based safety parameter used for monitoring and assessing safety performance. „ ICAO Doc. 9859 Safety Management Manual Součást SMS Výstup ze sběru informací o bezpečnosti v rámci organizace

Základní dělení indikátorů Zpětné (lagging) Vycházejí z nežádoucích výstupů Nehody, vážné incidenty, incidenty? Vedoucí (leading / proactive / predictive) Vycházejí z běžného provozu Incidenty?, provozní parametry, výsledky auditů, dotazníků apod. Zpětné – 1. nežádoucí výstup, 2. zápis Vedoucí – 1. běžná provozní situace, která může být výstupem chyby, která by mohla časem vést k nehodě, 2. zápis, 3. nehoda? Vážný incident – vážné ohrožení bezpečnosti X podařilo se zvládnout bez následků (jediný rozdíl od nehody) Incident – událost / chyba; možný vliv na bezpečnost X 0 bezprostřední riziko + 0 nouzové postupy / přerošení letu

Vytváření Přesné, jednoduché a pochopitelné Jasně definovatelné a konzistentně aplikovatelné Optimální forma = míra výskytu (rate) Počet událostí za čas / vzdálenost / počet cyklů / osobokilometry… Sledování vývoje Srovnání více subjektů Cíle a varovné hodnoty

ICAO Doc. 9859 Safety Management Manual ALoSP – přijatelná úroveň výkonnosti řízení bezpečnosti SMS - Zpracování indikátorů možné v pozdější fázi Na počátku implementace – zaměření na události s velkými důsledky Rozvinutější systémy – události s menšími důsledky, odchylky, audity… - proactive/predictive Součástí SMS jsou také cíle a výstražné hodnoty

ICAO Doc. 9859 Safety Management Manual Použití Monitorování známých bezpečnostních rizik Detekování stoupajících rizik Pomoc při určení nutné korektivní akce

Safety Management International Collaboration Group National Civil Aviation Agency (ANAC) – Brazílie Civil Aviation Safety Authority (CASA) - Austrálie European Aviation Safety Agency (EASA) - EU Federal Office of Civil Aviation (FOCA) - Švýcarsko Federal Aviation Administration (FAA) – USA Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) Transport Canada Civil Aviation (TCCA) Civil Aviation Authority – Velká Británie Cíl - prosazovat společný přístup k principům a požadavkům Safety Management Systémů a státních programů bezpečnosti a usnadňovat jejich implementaci napříč mezinárodním letectvím.

SM ICG - A Common Approach to Safety Performance Measurement SRM – řízení rizik Zmírňování rizik Spojitost – provozovatel – regulátor -podobné ukazatele -regulátor – celkový počet, podíl, minimální hodnota

EASA Commission Regulation (EU) No 1216/2011 amending Commission Regulation (EU) No 691/2010 laying down a performance scheme for air navigation services and network functions Výkonnostní přístup pro více oblastí Bezpečnost Životní prostředí Kapacita Finanční efektivita

EU 1216/2011 1. referenční období (2012-2014)   Národní indikátory EU indikátory 1. Efektivita SMS Minimální úroveň 1. národního KPI 2. Uplatnění třídění událostí do kategorií dle závažnosti podle Risk management tool Podíl uplatnění Risk management tool při hodnocení událostí (2. národní KPI) - cílem maximální harmonizace reportování 3. Výsledky dotazníku měřící úroveň "just culture“ Minimální úroveň výsledku 3. národního KPI na konci referenčního období Souvislost EU – národní indikátor = === regulátor - provozovatel Pro 1. referenční období EU nestanovuje žádné cíle Státy mohou stanovit cíle pro národní indikátory Další referenční období vždy po 5ti letech

CAA UK Safety plan Srovnání SP pro období 2009-2011 a 2011-2013 Součást státního programu bezpečnosti Prezentuje plány CAA v oblasti bezpečnosti pro stanovené období Srovnání SP pro období 2009-2011 a 2011-2013

CAA UK - Safety plan 2009-2011 Indikátory sledovaly „aktuálně“ jen high-risk události celkový počet událostí počet událostí ve veřejné obchodní letecké dopravě počet událostí v řízených prostorech počet událostí mimo veřejnou obchodní leteckou dopravu narušení dráhy nedodržení výšky narušení vzdušného prostoru sblížení za letu ve veřejné obchodní letecké dopravě

CAA UK - Safety plan 2011-2013 Všeobecně Indikátory zpětné i vedoucí Sledování Opatření proti nehodám Vyspělost systému (implementaci SMS, bezpečnostní kulturu) Každé opatření musí mít určeno Cíle Indikátory pro průběžné monitorování dopadů

CAA UK - Safety plan 2011-2013 „significant seven“ Na základě předchozího vyhodnocování high-risk událostí určeno 7 nejvýznamnějších oblastí Pro každou oblast Požadované bezpečnostní výstupy Opatření pro dosažení Harmonogram opatření Očekávaný benefit Indikátory

„significant seven“ 1. Loss of Control Požadovaný výstup č. 1 – snížit riziko událostí / incidentů, ve kterých hrálo roli neadekvátní nebo neefektivní monitorování systémů Opatření Průzkum současné praxe a výcviku V případě potřeby vyvinout nové postupy a výcvik Rozšířit postupy a výcvik mezi provozovatele; propagovat použití skrz EASA; informovat auditory, aby kontrolovali dodržování nových postupů

„significant seven“ 1. Loss of Control Indikátory Události se ztrátou řízení Stick-shake události (pádové varování) Take-off configuration varování Události s nízkou rychlostí během přiblížení Události s nízkou rychlostí během hladinového letu Podíl UK provozovatelů, kteří zahrnuli a aktivně monitorují opatření proti ztrátě řízení Podíl UK držitelů AOC, kteří zavedli výcvik monitorovacích schopností pilotů (dle souvisejícího dokumentu) Podíl pilotů zaměstnaných UK držiteli AOC, kteří prošli výcvikem monitorovacích schopností

Děkuji za pozornost Dotazy?