Metoda canisterapie při práci se školní třídou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Obsah prezentace Kdo jsme Co je hipoterapie Náš cíl
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
DĚTSKÝ SVĚT LVÍČEK. KDO JSME Dětský svět Lvíček patří k nejmodernějším zábavným parkům v Evropě na ploše 1250 m2. Můžete u nás prožít nezapomenutelný.
Schopnost zvířat léčit
Zvířata pomáhají člověku.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
a jeho využití u klientů po CMP
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
ohroženým domácím násilím
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Struktura výuky.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Domácí násilí v praktické rovině
Střední škola sociálních a zdravotnických služeb VESNA, o.p.s.
Zdravá škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Péče o osoby s afázií.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Nejčastější poškození mozku u předčasně narozených dětí
Komunitní a otevřená škola
Minimální preventivní program školy
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Psychologické aspekty zdraví
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Zooterapie Požadavky předmětu a obecný úvod
Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklady dobré praxe.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Sociální patologie SCPT SCPA
Postavení pedagogiky mezi vědami
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Canisterapie přispívá k rozvoji hrubé a jemné motoriky, podněcuje verbální i neverbální komunikaci, rozvoj orientace v prostoru, nácvik koncentrace, rozvíjí.
Z. Polášek, Mgr. Š. Honová Občanské sdružení ARIS Ostrava.
Centrum sociálních služeb Praha je příspěvkovou organizací Magistrátu hlavního města Prahy.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Sdružení Práh Vzniklo v roce 1999 prostřednictvím projektu Matra II – holandského ministerstva zahraničí V roce 2000 členem sdružení se stává Psychiatrická.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Socializace Kejřová.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Péče o osoby s afázií.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

Metoda canisterapie při práci se školní třídou III. Dny KVP 10. – 11. 5. 2012 Bc. Darina Rájová

Co se skrývá pod označením canisterapie?

CANISTERAPIE Slovo canisterapie pochází z latinského slova canis (pes) a řeckého slova terapie (léčba). Autorkou tohoto termínu se stala v roce 1993 PhDr. Jiřina Lacinová, která byla zároveň se sdružením Filia průkopníkem a osvětovým pracovníkem v tomto oboru. Tento termín, původně pro domácí použití, se v ČR ujal jak u laické, tak i odborné veřejnosti, a dokonce se rozšířil i do zahraničí. Dalo by se tedy říci, že canisterapie je pozitivní působení na zdraví člověka, při níž se efektivně využívá etologie (chování) a fyziologie (vlastnosti, tvar, velikost, teplota, pohyb…) psa. (Zdraví je zde myšleno dle WHO) Hundetherapie, La thérapie avec le chien, Dogtherapy

Canisterapie svou povahou spadá pod zooterapii Hiporehabilitace Felinoterapie Ornitoterapie Delfinoterapie Lamaterapii Farmingterapie Caviaterapie insektoterapie Zooterapie využívají pozitivního vlivu zvířat při aktivní či pasivní interakci na psychickou, fyzickou a sociální pohodu člověka. Jejich využití v sociální oblasti je tudíž velmi smysluplné. Zooterapie -je léčba pomocí zvířat (péče o ně, dotýkání, hlazení, kontakt s nimi, komunikace přes zvíře. Je to poměrně nový obor, který si pomalu začíná získávat své místo ve spektru léčení a pomoci lidem. Člověk je součástí přírody a vždy žil v kontaktu se zvířetem již v dávné minulosti a proto je pro nás přirozené je chovat a mít je ve své blízkosti, podvědomě cítíme, jak nám pomáhají, jsou věrní společníci, mají terapeutický účinek. V jejich přítomnosti mnohdy zapomeneme na starosti a nezaobíráme se sami sebou. Zvířata se doporučují lidem jako prevence proti některým onemocněním.

Canisterapie Canisterapie patří v současné době k nejrozšířenějšímu a nejvyužívanějšímu typu zooterapie. Pes má totiž naprosto výjimečné dispozice pro spolupráci a interakci s člověkem. Jeho způsob smečkového života, potřeba spolupracovat a vytvářet blízké sociální vazby jsou skvělým předpokladem pro začlenění do lidské smečky (rodiny). Navíc, pes je zvíře, které je relativně dostupné, snadné na přepravu i manipulaci. Díky tomu má skutečně široké využití u nejrůznějších cílových skupin.

Definice canisterapie Různé definice – vždy s ohledem na oblast využití Obecně se jedná o podpůrnou, speciální metodu využívající pozitivního působení psa na fyzickou, psychickou a sociální stránku jedince Důležitým aspektem této metody je předpoklad psa jako motivačního prvku

Zakotvení pojmu canisterapie náš právní řád tento pojem nezná nejsou jednotná pravidla pro realizaci této metody zaštiťující organizace nefunguje nejednotnost podmínek přezkušování psů nejednotnost, resp. absence podmínek zdělání osob realizujících CT v praxi Poznámka: Co se týče právních aspektům provozování zooterapie. Canisterapie není definována v našem právní řádě, nejedná se tedy dle právního řádu o žádný typ léčby. Tento pojem by mohl být v budoucnu obsažen, dle Mgr Aleny Klikové ( katedra správní vědy právnické fakulty MU Brno), která měla svůj příspěvek na Mezinárodním semináři o zooterapiích v Brně 25.6.2004, v zákonu o péči zdraví č. 20 1996 Sb., ale v žádném případě to nebude v brzké době. Canisterapie by měla spadat do zdravotní výchovy obyvatelstva, kterou mohou plnit i občanská sdružení. Náš právní řád nezná také pojem asistenční pes, jen vyhláška o hygienických požadavcích na prodej potravin – která říká že asistenční a vodící pes může do obchodů. Pojem vodící pes se objevuje i v prováděcí vyhlášce o sociálním zabezpečení. V posledních třech letech se objevuje reálná možnost zakotvení této metody v rámci zákona o sociálních službách, jako speciální podpůrné, odborné , aktivizační metody. Na Slovensku se již podařilo do obdobného zákona tento termín včlenit, to je však jediný úspěch, podmínky realizace této metody v praxi jednotně stanoveny nejsou, stejně tak nároky na vzdělání osob či přezkušování psů. V současné době také vyvstává otázka možnosti docházení dobrovolníků s canisterapeutickými psy do zařízení SS. Tato zařízení jsou nucena řídit se standardy SS, které vycházejí ze zákona o SS, dle kterého nemůže s klientem pracovat, resp. získávat o něm jakékoliv anamnestické údaje osoba, která nesplňuje požadavky na vzdělání a odbornost podle výše zmíněného zákona. Domnívám se, že dobrovolnictví a realizace návštěvní formy CT v zařízeních SS je ohrožena a jen otázkou času, kdy bude některé zařízení SS, které spolupracuje s dobrovolníky ohledně CT, postižena. Pokud nezačne opět aktivně působit CTA nebo obdobná zaštiťující organizace a nebudou stanoveny jednotné podmínky pro realizaci této metody, zohledňující jak vzdělání odborníků, tak přezkušování a přípravy zvířat, nepodaří se nikdy tuto metodu začlenit do právního řádu. Kritická je také situace ohledně dostatečně informovaných odborníků, často kolují nesprávné informace….. Canisterapie v sociálních službách – cesta k profesionalizaci a zakotvení této metody?

Formy canisterapie Terénní forma, Ambulantní forma Pobytová forma Rezidentní forma

Metody canisterapie: V 80. letech 20. století byla v Pensylvánii vydána bibliografická studie, která zavedla nové termíny pro označení dvou základních metod zooterapie: AAA (Animal Assisted Activities) - aktivity za pomoci zvířat AAT(Animal Assisted Therapy) - terapie za pomoci zvířat. AAE (Animal Assisted Education) - vzdělávání za pomocí zvířat AACR(Animal Assisted Crisis Response) - krizová intervence za pomoci zvířat. Animal Assisted Activities (AAA)   Přirozený kontakt člověka a zvířete zaměřený na zlepšení kvality života klienta nebo na přirozený rozvoj jeho sociálních dovedností. Efekt této metody lze vyjádřit pouze v pocitech radosti, spokojenosti a štěstí. Animal Assisted Therapy (AAT) Cílený kontakt člověka a zvířete zaměřený na zlepšení psychického nebo fyzického stavu klienta. Při AAT je zvíře nedílnou součástí terapeutického procesu. Výsledky této metody jsou objektivně měřitelné. Tato forma zooterapie je velmi úspěšně praktikována v zahraničí. V České republice je průkopnicí metody AACR ředitelka občanského sdružení ELVA HELP Andrea Tvrdá. Zástupci sdružení ELVA HELP se od roku 2004 aktivně účastní secvičování složek integrovaného záchranného systému (IZS). Od roku 2009 je sdružení ELVA HELP na základě "Dohody o plánované pomoci na vyžádání" součástí IZS ČR. Na základě "Dohody o plánované pomoci na vyžádání" je v souladu s § 21 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o IZS“), a podle § 15 písm. a) vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění pozdějších předpisů se od roku 2009 ELVA HELP, o. s. stala ostatní složkou IZS podle § 4 odst. 2 zákona o IZS a je zařazena v Poplachovém plánu IZS Libereckého kraje. (http://www.aacr.estranky.cz/) Na základě "Dohody o plánované pomoci na vyžádání" je v souladu s § 21 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o IZS“), a podle § 15 písm. a) vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění pozdějších předpisů se od roku 2009 ELVA HELP, o. s. stala ostatní složkou IZS podle § 4 odst. 2 zákona o IZS a je zařazena v Poplachovém plánu IZS Libereckého kraje. (http://www.aacr.estranky.cz/)

formy canisterapie v závislosti na stanovené délce programu jednorázové aktivity krátkodobé – do 3 měsíců střednědobé – do 6 měsíců dlouhodobé – více jak 6 měsíců

Význam CT při práci s dětmi a mládeží rozvoj dětské fantazie uspokojování citových potřeb, potřeby tělesného kontaktu nehodnotící vztah přispívá k psychické rovnováze dětí, k řešení konfliktů, k uvědomění si svého já ovlivnění tělesného rozvoje (jemná a hrubá motorika) nácvik a fixace správných pohybových vzorců -docílení větší samostatnosti a nezávislosti

ovlivnění životního stylu dětí zajímavá volnočasová aktivita prevence vzniku sociálně negativních jevů posílení sebevědomí motivace k delšímu soustředění a vytrvalosti zmírnění neklidu posílení odpovědnosti osvojování určitých vědomostí, dovedností a návyků rozvoj smyslové a rozumové výchovy rozšiřování slovní zásoby rozvoj verbální a nonverbální komunikace

Efekty canisterapie při práci se třídou Vytržení ze stereotypu, navození pozitivní atmosféry Nastartování pozitivních procesů ve skupině nadšení  motivace  ochota ke spolupráci  důvěra  bezpečí