Citibank Europe plc, organizační složka Aktuální potřeby malých a středních firem v ČR a jejich nároky na finanční služby Praha, 23. června 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Černoch Michal Školoudová Lenka
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Produkty finančního trhu
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Česká spořitelna – banka pro franchising!
1 Pavel Učeň ucen.webpark.cz Jsou požadavky malých a středních podniků na informatiku specifické?
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 VOLKSBANK – PARTNER PŘI EXPORTU DO RUSKA Filip Vavruška.
Bankovní služby pro malé a střední podniky Autor:Ladislav Mach Vedoucí práce:Ing. Olga Šeflová Oponent práce: Eva Faměrová.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Unie malých a středních podniků ČR Hospodářská komora ČR Přijetí eura v České republice Názor podnikatelů.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Téměř sto miliard korun pro konkurenceschopné české podniky Praha Národní dům Na Smíchově 3. října 2006 Nové přístupy implementačních agentur k žadatelům.
Praktické rady ke komunitárním programům Michal Kadera, CEBRE Jihlava, 18. prosince
2.Marketingové prostředí
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Marketing finančních služeb 2.
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Znáte fondy a programy EU? - výsledky on-line ankety - Praha, 3. prosince 2007.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Platební / obchodní bilance
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Citibank Bert Pijls Člen představenstva a ředitel retailové banky.
Firemní bankovnictví Corporate Banking
Charakteristika a členění bankovních produktů
Bankovnictví.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Komerční banka - partner pro příjemce dotací Jitka Haubová zástupce výkonné ředitelky korporátního bankovnictví KB 190. Žofínské fórum, Čerpání.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM XI. vlna Exkluzivně pro PRÁVO Legislativní změny.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Komerční banka – partner pro Vaše podnikání. | Na aktuální rostoucí chuť inovovat a rozvíjet podnikání reaguje banka nabídkou produktů a služeb, které.
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK ZŠ HejniceZ.Hyxa.
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza bankovních produktů v ČR Autor bakalářské práce: Marie.
VŠTE České Budějovice Ústav podnikové strategie
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Podpora podnikání z pohledu bankovního sektoru
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vnitropodniková komunikace ve vybraném podniku Autor práce: Denisa.
Marketingové strategie
Transkript prezentace:

Citibank Europe plc, organizační složka Aktuální potřeby malých a středních firem v ČR a jejich nároky na finanční služby Praha, 23. června 2009

Prezentující Marek Potoma Ivan Fialka Hana Stuchlíková ředitel Local Commercial Bank Ivan Fialka ředitel CitiBusiness Hana Stuchlíková marketingová ředitelka CitiBusiness Tomáš Motl manažer výzkumu Pavel Vlček tiskový mluvčí

Citibank mapuje potřeby SME Od ledna do května 2009 Citibank systematicky mapovala potřeby SME v České republice a ve spolupráci s agenturou Ipsos Tambor zrealizovala několik výzkumných šetření zaměřených na tato témata: Vliv krize na SME segment Výsledky kvantitativního výzkumu Vztah SME segmentu k bankám a jejich nabídce Výsledky kvalitativního výzkumu Relevance služeb a produktů Citibank k aktuálním potřebám SME Poznatky CitiBusiness Monitoru a nabídka banky SME segmentu 3

Vliv krize na SME segment Kvantitativní výzkum zachycující vliv finanční krize na SME firmy Citibank využila výzkumu firmy Ipsos Tambor provedený v Q1 2009 Výstupy z reprezentativního vzorku malých a středních podniků (do 250 zaměstnanců) rovnoměrně vybraných podle: oboru podnikání (výroba, obchod, služby) počtu zaměstnanců (do 9 - 50, 51 - 250 zam.) regionu (Praha, Čechy, Morava)

Jaký je dopad finanční krize v segmentu SME? Téměř polovinu firem ze segmentu SME již finanční krize zasáhla! Graf: Zaznamenal/a jste již dopad finanční krize na Vaši firmu? Nejvíce ohrožená odvětví: zpracovatelský průmysl obchod automobilový průmysl stavebnictví (zdroj: ČSÚ) Graf: O jaký konkrétní dopad se jedná? (údaje v %) Zdroj: Ipsos Tambor

Čeho se firmy nejvíce obávají? Graf: Čeho se v souvislostí s finanční krizí v ČR nejvíce obáváte? Zdroj: Ipsos Tambor

Jak firmy reagují na finanční krizi? Graf: Jaká opatření jste v souvislosti s finanční krizí přijali? % Zdroj: Ipsos Tambor

Plánované čerpání úvěru Očekávaná dostupnost úvěru Mají firmy zájem o úvěr? Plánované čerpání úvěru Očekávaná dostupnost úvěru Graf: Plánujete jako firma v tomto roce čerpat bankovní úvěr? Graf: Do jaké míry očekáváte, že se změní dostupnost bankovních úvěrů pro Vaši firmu? Nad 51 zaměstnanců (33 %) % Zdroj: Ipsos Tambor

Vztah SME segmentu k bankám a jejich nabídce Kvalitativní výzkum zjišťuje do hloubky potřeby firem Pro Citibank zpracovala firma Ipsos Tambor v Q2 Šetřeno v Praze, firmy ze segmentu SME Diferenciace rovnoměrně podle oboru podnikání (výroba, obchod, služby) využívání bankovních ústavů

Zdroj: CitiBusiness Monitor Změnily banky přístup ke klientům v souvislosti s ekonomickým zpomalením? Zástupci SME segmentu nepociťují nižší ochotu bank poskytovat úvěry, ale zaznamenali, nebo očekávají obezřetnější přístup bank v prověřování, komu banka úvěr schválí. Převážná část klientů nepředpokládá / nepociťuje nižší ochotu bank poskytovat úvěry. Firmy s vyšším obratem zaznamenávají zvýšený zájem bank o solventní klienty. Firmy zaznamenávají větší prověřování a omezování stávajících úvěrových rámců provozního financování. Většina firem očekává / již se setkala s přísnější úvěrovou politikou bank: Podrobnější proces zjišťování schopnosti úvěr splácet (administrativa) Přísnější podmínky pro splnění nároku na úvěr (vyšší zajištění) Vyšší úroková míra Zdroj: CitiBusiness Monitor 10

Jaký vztah má SME segment k bankám? Firmy SME segmentu přistupují k bankám velmi podobně jako retailoví zákazníci: jsou konzervativní, podezřívaví / skeptičtí, často málo informovaní, aktivně informace o bankách nevyhledávají, mezi bankami příliš nediferencují. Jsou silně konzervativní, s velmi nízkou ochotou banku měnit. Jako svou hlavní banku často využívají tu, kterou si zvolili na začátku podnikání. Důvěřují bankám dlouhodobě zavedeným na českém trhu nebo bankám, které doporučí důvěryhodný známý. Pokud se stávají novými zákazníky, často se jedná o druhou / doplňkovou banku. Pouze zřídka zcela vymění jednu banku za jinou. Nejsou příliš finančně informovaní Finanční terminologii většinou nerozumí; finanční znalosti rostou s velikostí firmy. Klienti vyžadují především jednoduché, rychlé, nekomplikované služby a řešení. Kontinuálně a aktivně nesledují nabídky a služby bank, včetně těch, které sami používají Jakmile se klienti jednou rozhodnou pro banku, informace o nabídkách a službách ostatních bank sami aktivně nevyhledávají. O nové produkty a služby „své“ banky se firmy samy od sebe nezajímají. Mezi jednotlivými bankami výrazně nediferencují Banky vnímají jako velmi podobné, nespatřují mezi nimi výrazné rozdíly. Jsou podezřívaví / skeptičtí Za produkty, které se jim na první pohled zdají výrazně výhodnější, než u jiných bank, očekávají skryté méně výhodné překážky / podmínky / rizika. 11

Jsou firmy spokojené se svými bankami? Zástupci SME firem jsou se svými bankami celkově spokojení. Spokojenost s bankami Vůči své bance mají zákazníci pouze minimální výhrady a i ty mají často tendenci racionalizovat, omlouvat nebo zobecňovat i na ostatní banky. Výhrady se netýkají banky jako celku, ale dílčích charakteristik služeb a produktů, např.: nedostatky internetového bankovnictví přísnější úvěrová politika, zajišťování úvěrů neochota / nepružnost banky v méně standardních situacích poplatková politika především menší firmy jsou vůči svým bankám loajální, tolerantní, nenáročné Zdroj: CitiBusiness Monitor 12

Vyhledávají firmy informace o bankách? Informace o bankách zástupci SME firem čerpají převážně z osobní zkušenosti své, nebo blízkých známých, či obchodních partnerů. Informovanost a informační zdroje Informace o své bance, ani o konkurenčních bankách firmy aktivně nevyhledávají Domnívají se / předpokládají, že v celkovém měřítku jsou si banky velmi obdobné Kontinuální vyhledávání informací o bankách pokládají za zbytečné Pokud uvažují o změně banky, nebo o další bance, nejčastěji využívají tyto zdroje informací: Osobní zkušenost s bankou a jejich pracovníky Zkušenosti a doporučení obchodních partnerů, nebo známých Webové stránky bank Internetové portály zaměřené na finance / ekonomiku Klienti jsou často neaktivní / pohodlní ve vyhledávání informací o výhodách bank a jejich produktů, ale uvítali by: Aktivnější přístup ze strany banky Srozumitelnou komunikaci Zdroj: CitiBusiness Monitor 13

Jak a proč vybírají novou / další banku? Firmy SME segmentu mají tendenci využívat služeb více bank; ochota poskytnout úvěr a jeho podmínky hrají v rozhodnutí o změně banky, nebo využití další / nové banky zásadní roli. Důvody pro využívání služeb nové / další banky Častou příčinou založení druhého / dalšího účtu jsou: Snaha rozložit / chránit finance posílené zejména obavami před ekonomickou krizí. Očekávaní lepší / výhodnější vyjednávací pozice při případné žádosti o úvěr. Pokud firma spolupracuje s více bankami, tak využívá každou z nich pro různé účely / služby. Kritéria pro výběr nové, či další banky Při výběru banky se klienti zajímají zejména o: Výši poplatků za služby, které firma hodlá běžně využívat (vedení účtu, příchozí / odchozí platby, směna z / na cizí měnu, apod.) Možnost poskytnutí úvěru (zejména samotná ochota úvěr poskytnout a dále úroková míra a vyžadovaná administrativa pro schválení úvěru) Dostupnost poboček banky poblíž sídla firmy Reputaci / důvěryhodnost / zázemí banky 14

Zdroj: CitiBusiness Monitor Hlavní zjištění A/ Ekonomické zpomalení neovlivnilo u zástupců firem SME: Požadavky / nároky vůči svým bankovním institucím SME firmy často nevyužívají možné bankovní nástroje jejich finanční toky nejsou plně efektivní mají vysoké náklady spojené s finančními operacemi Výběr produktů a služeb Firmy využívají především běžný korunový účet a Internetové bankovnictví devizový / eurový účet - jen v polovině případů spořící účty - minimálně úvěry – v začátcích podnikání, nebo pro inovaci firmy Firmy oceňují: nízké poplatky za běžně využívané služby vstřícný přístup B/ Ekonomické zpomalení ovlivnilo u zástupců firem SME rozhodnutí o: Diversifikaci aktiv, bankovních depozit - část firem rozložila finance do více bank Investicích - firmy více zvažují a odkládají investice do inovací Zdroj: CitiBusiness Monitor 15

Jaké jsou rezervy SME ve vztahu k finančním službám? Tipy Citibank, kde hledat hlavní rezervy firem a jak využívat bankovní služby efektivněji: Strukturu bankovních služeb přizpůsobovat skutečným potřebám firmy, neplatit zbytečné poplatky. Provozní i investiční úvěry využívat při skutečné potřebě – vyhnout se placení nadbytečných úroků či rezervačních poplatků. Omezovat kurzová rizika nástroji pro zajištění kurzů a výhodnou směnu finančních prostředků. využívat bankéře jako poradce pro finanční otázky svého podnikání

Relevance služeb a produktů Citibank k aktuálním potřebám SME Poznatky CitiBusiness Monitoru CitiBusiness - nabídka banky pro SME Diskuze

Poznatky CitiBusiness Monitoru Citibank mapuje SME segment průběžně i pomocí interních kampaní v rámci CitiBusiness Monitoru. Hlavní zjištění: Aktuálně jsou potřeby firem zaměřeny především na základní transakční poplatky úvěry on-line směňování zajištění finančních prostředků (pouze v omezené míře) Až dvě třetiny malých a středních podniků nenakládají se svými finančními prostředky efektivně  náklady spojené s využíváním služeb bank lze optimalizovat pomocí využití komplexních nabídek svých bank. Zdroj: CitiBusiness Monitor 18

CitiBusiness Komplexní nabídka bankovních produktů a služeb, optimalizovaných pro malé a střední podniky v České republice. CitiBusiness zahrnuje komplexní služby řízení hotovosti, platebního styku a podnikového financování. Silnou pozici představují tyto nástroje obchodu služby šité na míru dané firmy bankéři Citibank aktivními partnery v podnikání nastavení poplatkové struktury podle nejčastěji využívaných služeb zajištění proti kurzovému riziku, tzv. měnový forward výhodná cena přeshraničních finančních převodů výhodná směna deviz dostupnost provozního financování 19

Děkujeme za pozornost