Dopravní infrastruktura podmínkou růstu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Facility management ČSN EN
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Elektrizace železnic Praha a.s.
pro integrovaný projekt
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Využití metody EPC Jaroslav Maroušek SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s. Praha.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Silnice nebo železnice
MARKETINGOVÝ MIX.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Rozvoj dopravní infastruktury formou PPP Ing. Libor Cupal 07 April 2017 Rozvoj dopravní infastruktury formou PPP Alternativní zdroje a formy rozvoje dopravní infrastruktury Libor Cupal, Manager, Ernst & Young, Infrastructure Advisory Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru, PS Parlamentu ČR, 19.9.2007 Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru

Dopravní infrastruktura podmínkou růstu Rozvinutá dopravní infrastruktura je předpokladem dlouhodobé konkurenceschopnosti a hospodářského růstu. Densita dopravních sítí v ČR – výhody a nevýhody současného stavu Veřejné investice do dopravy typicky 2 – 2,5% HDP s nárůsty až k 3,5% v zemích s vysokými potřebami modernizace a nové výstavby. Dlouhodobě nedostatečné finanční krytí výdajů na rozvoj, údržbu a modernizaci. Priority významných projektů, celostátního i nadregionálního významu podle jejich socioekonomické účinnosti a naléhavosti. Multiplikační efekt realizovaných investic.

Regionální programy udržitelného rozvoje Návrh jasných politicky konsensuálních scénářů rozvoje dopravy a dopravní infrastruktury v rámci dlouhodobých priorit dané oblasti. Vymezení páteřní relační sítě a navazující sítě včetně cílového stavu. Multikriteriální analýza ke stanovení priorit v rámci scénářů rozvoje. Vymezení posloupnosti kroků k dosažení cílů dopravní sítě daného území ve stanoveném čase a mezích objemu finančních zdrojů. Identifikace variant zajištění poskytujících nejlepší „hodnotu za peníze“. Stanovení indikátorů a mechanismů k měření výkonnosti - kvality realizace a poskytovaných služeb. Benchmarking – meziregionální a dodavatelské porovnávání.

Regionální kontext Silnice II. a III. třídy zabezpečují napojení důležitých míst v regionu na nadřazenou dopravní infrastrukturu, podmiňují vnitřní rozvoj regionu. Densita dopravních sítí v ČR – výhody a nevýhody současného stavu. S reformou veřejné správy kraje jen s obtížemi a omezeně financují skutečné potřeby k uvedení regionální sítě do normového stavu. Vnitřní reprodukční dluh – nedostatek finančních prostředků pro zabezpečení systémové údržby a investiční výstavby v minulých desetiletích. Se zavedením systému elektronického mýta od 1.1.2007 je regionální silniční síť výrazněji poškozována těžkou nákladní dopravou.

Finanční dosažitelnost udržitelného rozvoje Roční náklady na rozvoj, obnovu a údržbu silniční sítě limitovány regionálními rozpočty vs. vysoké nároky na dosažení normového stavu. Dodatečné zdroje z EU fondů / odůvodnitelné dluhové financování. Zpoplatnění regionální sítě – zamezení poškozování pro těžkou nákladní dopravu nevhodných komunikací, zvýšení bezpečnosti pro regiony. Možnost následné sekuritizace budoucích výnosů ze zpoplatněné sítě. Postupné využívání privátního financování v projektech přinášejících významné socio-ekonomické efekty. Podmínkou budoucí úhrada závazků a fiskální stabilita. Statistická úspora z PPP projektů pro daňové poplatníky oproti tradičním formám zajištění infrastruktury a služeb.

Analýza regionálních potřeb Výstavba nových komunikací (obchvaty měst a obcí, odstraňování dopravních závad a nehodových lokalit, směrová vyrovnání, …). Sjednocení šířkového uspořádání a požadované únosnosti vozovek. Systémová realizace údržby a oprav infrastruktury, zejména z hlediska bezpečnosti provozu, ochrany před hlukem. Navození reprodukčního stavu celé silniční infrastruktury. U nadbytečného silničního majetku nastolení režimu s prodlouženou reprodukční lhůtou.

Důsledky současného stavu Životní prostředí (kongesce a kvalita ovzduší). Ekonomika (omezení pro rozvoj hospodářských aktivit, příliv investic, cestovní ruch). Bezpečnost (množství nehod, ohrožení cyklistů a chodců aj.). Dopady na dostupnost (nedostupnost míst cestovního ruchu, logistických a průmyslových center). Snížená integrace (fragmentace silniční sítě – prodloužení jízdních dob, snížená možnost integrace s železniční a vodní dopravou aj.).

Varianty dílčího rozsahu projektů / služeb Jasné vymezení dílčího rozsahu řešeného projektu: dle rozsahu sítě – celá síť nebo vybrané silnice II. a III. třídy, případná projektová kombinace s vybranými nebo všemi komunikacemi vyšších tříd (D, R, I. třída) bez ohledu na vlastnictví státu a krajů. dle rozsahu investic – výstavba všech nebo vybraných nových staveb, uvádění do normového stavu, opravy a údržba. dle rozsahu služeb – kapitálová, plánovaná a reakční údržba, management všech situací na síti a řízení telematických zařízení, ostatní služby.

Ing. Libor Cupal 07 April 2017 Varianty zajištění DBFO, Koncese Institucionál.partnerství Integrace služeb, řízení rizik, zaměření na řešení potřeb uživatele Délka a stabilita kontraktu, měřitelnost Nevýhody : Vnímaný nedostatek flexibility na změny v rozsahu kontraktu Outsourcing služeb Podporuje spolupráci a win-win přístup Podporuje uvažování o výstupech služby Nevýhody : Vyžaduje přínosy obou stran, problematické Obtížné přizvání partnera na začátku projektu Tradiční zakázka Využití pro široký rozsah služeb, kratší kontrakty Předpoklad efektivnosti Nevýhody : V čase nevyrovnaný přístup VS, opatrnost a ciltivost PP na rizika Platby zejména podle objemu práce Zajištění aktiv a služeb samostatnými kontrakty Dlouhá zkušenost VS, vázání na rozpočet Nevýhody : Vázání na vstupy, nikoli na výstupy Navýšení reálných cen a času, limitace inovací In - House Porozumění, kontrola, reakce na změny potřeb Nevýhody : Koncentrace na zdroje Chybí porovnání s trhem Limitované inovace Přednost kontroly rozpočtu nad dodávkou služby INTEGROVANÉ A KOMPLEXNÉ SLUŽBY Přenos rizika na dodavatele infrastruktury a služeb Přenos samostatného zajištění služby na privátní sektor Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru

Varianty zajištění – případové studie Ing. Libor Cupal 07 April 2017 Varianty zajištění – případové studie DBFO, Koncese Institucionál.partnerství Portsmouth City Council: Highways Management PFI Contract 25 letý kontrakt s významnou periodou investiční činnosti a následné údržby Outsourcing služeb Norfolk County Council: Planning and Transportation Service – PPP Strategic Partnering Board podporující uvážené a aktivně upravované plány rozvoje, údržby a obnovy dopravních sítí hrabství Norfolk Tradiční zakázka North Yorkshire County Council: Highways North Yorkshire 2 kontrakty na 5+2 roky (příprava a kontrola staveb) a na 6+2 roky (údržba silnic) Tradičně mnoho forem veřejných zakázek ve VS. Objemově nejčastějším způsobem zajištění aktiv a služeb samostatnými kontrakty In - House Dorset County Council: Dorset Engineering Consultancy Kompletní rozsah inženýrské činnosti při návrhu výstavby a údržby, sledování dopravy a sledování dodávek a výkonnosti externích partnerů INTEGROVANÉ A KOMPLEXNÉ SLUŽBY Přenos rizika na dodavatele infrastruktury a služeb Přenos samostatného zajištění služby na privátní sektor Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru

Vhodná forma PPP projektů DBFO je nejčastěji využívaná forma zadání PPP projektu DBFO/DBFM přenáší na soukromý sektor zodpovědnost a riziko za: Navržení Postavení Financování Provoz a údržbu DBFO/DBFM dosahuje nejlepších výsledků (tam, kde se dá vhodně použít) soukromý sektor si projekt sám navrhne a postaví tak, aby ho … … co nelépe a nejefektivněji provozoval, udržoval a následně předal zpět dává velký prostor pro inovativní řešení a úspory z rozsahu Stát platí za dostupnost služby (infrastruktury) pouze pokud je poskytována v předem sjednané kvalitě a rozsahu

Klasické zadání vs. PPP PPP má mnohem silnější motivační prvky PPP PROJEKT Garance kvality (3-4 roky) Soukromý sektor : má slabou motivaci riskuje pouze náklady nápravy nebo penalizaci nenese zodpovědnost za dlouhodobou funkčnost infrastruktury neručí za investovaný kapitál - splácí stát banky nemají právo ho vyměnit Garance kvality (20-30 let) Soukromý sektor : má silnou motivaci riskuje nejen ztrátu zisku, ale hlavně ztrátu vlastního kapitálu investovaného bankami nese plnou zodpovědnost za dlouhodobou funkčnost infrastruktury ručí za kapitál a také ho z příjmů splácí může být vyměněn bankami („právo vstupu“) má možnost vyšších zisků

Jednotný postup zakázek veřejného sektoru Požadavky služby Rozsah projektu Kapacita a reference Konkurenční prostředí Robustnost nabídky Financování „Outline Business Case“ Koncesní projekt Kvalifikace pro tender Výzva k jednání o nabídkách Analýza variantních řešení Preferovaná nabídka Finanční závěrka Provozní fáze Sektorové požadavky Vyhodnocení variant Finanční dostupnost pro zadavatele Hodnota za peníze Registr rizik Komunikace s uchazeči Výzva k předložení předběžné nabídky Kapacita uchazeče & robustnost nabídky Výstupní specifikace Platební mechanismus Projektová smlouva Soutěžní / koncesní dialog Hodnocení dialogu Strategie jednání Preferovaná nabídka Cenová jednání Poslední cenová nabídka „Final Business Case“ Konkurenční financování Posudky k účtování projektu Projektová smlouva Smluvní partner Zdroje – cenový benchmarking Plnění a konečný přechod smlouvy Strategické potřeby Dostupnost – přiměřenost finančním možnostem zadavatele Rozsah projektu Nejlepší cena Nabídka Kontrola kvality

Ernst & Young a financování projektů Ing. Libor Cupal 07 April 2017 Ernst & Young a financování projektů Společnost Ernst & Young vybudovala specializovanou skupinu 170 profesionálů zaměřenou na financování infrastrukturních projektů v Evropě, a to zvláště v následujících sektorech: Doprava Zdravotnictví Vzdělávání, věda a výzkum Urbánní regenerace a bytová politika Energie a obnovitelné energie Obrana Odpady & Odpadní vody Sekundární trh PPP (např. oceňování, prodeje a refinancování podílů v projektech) Máme zkušenosti z více než 700 kontraktů projektového financování. Můžeme vám nabídnout naši podporu ve všech aspektech přípravy projektu od podrobné analýzy variant a rizik projektu, podrobných finančních modelů a analýzy finančních zdrojů k procesu výběrového řízení na dodavatele infrastruktury / koncesionáře, dojednávání smluvních podmínek až po refinancování projektů. Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru

Project Finance / Infrastructure Advisory Ing. Libor Cupal 07 April 2017 Libor Cupal Project Finance / Infrastructure Advisory Ernst & Young libor.cupal@cz.ey.com ERNST & YOUNG LLP www.ey.com © 2007 Ernst & Young All Rights Reserved. Ernst & Young is a registered trademark. Šance a rizika partnerství veřejného a soukromého sektoru