KNIHOVNY + IV = Hana Landová SIC ČZU & ÚISK FF UK +

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
OPEN REPOSITORIES 2010 MADRID, 6. – MGR. LENKA NĚMEČKOVÁ ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA ČVUT.
Bibliotheca academica, Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2010 Fakulta sociálních studií MU, Brno, 2.–3. listopad 2010 Výsledky průzkumu informačního.
ECVET v Programu celoživotního učení
Komise Hana Landová (SIC ČZU) Bibliotheca Academica 2012.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Bibliotheca academica – Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2008 Referenční služby online: rozvoj služeb knihoven ČVUT Ilona TRTÍKOVÁ
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
Hana Landová Univerzita Karlova v Praze, ÚISK Zdeňka Civínová
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VŠ knihovny vzdělávající výsledky průzkumu 2014 Jan Zikuška (MU), Hana Landová (ČZU) BA 2014: , Ústí nad Labem.
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
Jak válčíme: průzkumy, standardy, postery… Lenka Bělohoubková Komise IVIG.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Další vzdělávání učitelů v oblasti ICT Aktivity Domu zahraniční spolupráce Pavla Šabatková vedoucí odboru primárního vzdělávání DZS.
Informační vzdělávání na VŠ: aktivity v roce 2005/2006 Výsledky dotazníkového šetření Eva Dohnálková, Hana Landová, Jana Liptáková.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Ústřední knihovna FSS MU Bibliotheca Academica, Brno Irena Šléglová Masarykova univerzita a její knihovny.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
Informační a komunikační technologie jako klíčový nástroj třídy budoucnosti Lucie Laitlová (DZS)
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Novostavba NK z hlediska provozu Bohdana Stoklasová ředitelka Novodobých fondů a služeb.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Setkání účastníků neformálního konsorcia Brno Praha
Komise v roce 2009 Ludmila Tichá Ústřední knihovna ČVUT v Bibliot heca Academica 2009, Zlín, 3. –
Podpora informačního vzdělávání na ČZU v Praze: výsledky grantu PhDr. Hana Landová SIC ČZU v Praze IVIG 2005, Praha, 22.září.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Semafor služeb NK v bříšku chobotnice letenské.
© 2007 Sdružení pro Informačně poradenský systém tvořené společnostmi KPMG Česká republika,s.r.o, Gradua-CEGOS, s.r.o. a OKsystems s.r.o. Všechna práva.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Informační vzdělávání: téma pro adepty knihovnictví na ÚISK FF UK Hana Landová ÚISK FF UK & ČZU v Praze IVIG 2006,
Činnost komise IVIG v roce 2003 CPVŠ 2003, Hradec Králové, Ludmila Tichá
Svobodný přístup k informacím A.Byrne Právo jedince být respektován a vybrat si svůj život Povinnost respektovat Koncept euroamerické kultury…
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Informační vzdělávání: zahraniční zkušenosti (USA + Kanada) Hana Landová, ÚISK FF UK & SIC ČZU.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Činnost komise IVIG v roce 2005 CPVŠK 2005, Praha,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Šablony OP VVV a podpora nadání
Nástroje podpory uživatelů
Tvorba a zveřejňování e-publikací na Masarykově univerzitě
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

KNIHOVNY + IV = Hana Landová SIC ČZU & ÚISK FF UK +

Knihovny + IG + IV = ♥ [Zdroj: www. Office.com]

Do knihovny pro jedni č ky!  Mnoha studiemi prokázaná vazba mezi studijními úspěchy a pravidelným využíváním služeb knihovny  Od předškolních let  Na VŠ: od počátku studia: „first year experience“  Úloha informačního vzdělávání  Význam prostředí, prostoru, atmosféry  Reakce na změny … © Hana Landová IG MZK

A jak to bude dál?

Kde se to dozvíme?  Zajímavé publikace věnované budoucnosti  Důkladné a dlouhodobé výzkumy  Trendy ve vzdělávání  Vliv technologií  Proměny žáků a studentů – v závislosti na generaci, zkušenostech, stupni a typu studia © Hana Landová IG MZK

Perceptions of libraries, 2010

Future Thinking for Academic Librarians …

 Připraveno v rámci ACRL – spolupráce mnoha knihovníků a dalších expertů  Několik možných scénářů dalšího vývoje  Pravděpodobnost a časový výhled  Příležitosti a hrozby pro VŠ knihovny © Hana Landová IG MZK

Learning 4 Life

 Připraveno AASL  Strategický plán pro implementaci „Standards for the 21st Century Learner“ a „Empowering Learners: Guidelines for School Library Programs“  Důraz na význam školní knihovny ve vzdělávacím procesu  Vysoká míra spolupráce © Hana Landová IG MZK

Trendy:  Výzkum v oblasti zvětšování digitální propasti.  Rozvoj technologií ve vzdělávání.  Přehodnocení terminologie.  Snaha o překlenutí rozdílů v informační gramotnosti mezi jednotlivými sektory vzdělávání – spolupráce mezi základními, středními a vysokými školami. … © Hana Landová IG MZK LILAC 2010

Trendy … pokračování:  Otázka standardů informační gramotnosti – jedná se skutečně o užitečný a funkční nástroj?  Vztah informační gramotnosti a jiných typů gramotností.  Vztah informační gramotnosti a života v globálním světě. [Zazani, 2011] © Hana Landová IG MZK

… a další

Ptejme se trošinku …

 Kdo jsou naši uživatelé?  Kde a jak se s nimi potkáváme?  Co chtějí a potřebují?  Jak se mění jejich požadavky a potřeby?  Jak se o změnách dozvíme a jak na ně reagujeme? A JAKÝ TO MÁ VLIV NA INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ? © Hana Landová IG MZK

Kdo jsou naši uživatelé?  Rodiče (…) s dětmi  Předškoláčci  Žáci základních škol  Studenti středních a vysokých škol  Pracující, ale i nezaměstnaní  Senioři  Národnostní a jazykové menšiny  Specifické potřeby © Hana Landová IG MZK

Kde se s nimi potkáváme?  Prostory knihovny, webové stránky, portály  Fondy, služby, zpřístupněné aplikace, poskytované technologie  V učebnách, laboratořích i doma na gauči  Kdykoliv a kdekoliv © Hana Landová IG MZK

Jak je poznáváme?  Statistiky, sběr dat – výpůjčky, práce s EIZ, rešeršní dotazy …  Dotazníky, rozhovory, diskusní fóra  Pozorování: v knihovně i online  Nové služby na základě zpětné vazby Ale především: přímá zkušenost s uživateli „AHA“ momenty © Hana Landová IG MZK

Co to pro nás znamená?

Nové okolnosti, nová pojetí  Změny ve společnosti  Technologie  Nové gramotnosti, nové kompetence  Změny ve vzdělávání  Hry jako nástroj učení; vizualizace; “case-based learning”  Nová témata © Hana Landová IG MZK

Prostor pro vzd ě lávání  Otevřené a variabilní prostory  Různé typy studoven  Respektování různých stylů učení  Prostor pro diskusi, setkávání, upevnění pocitu komunity © Hana Landová IG MZK

Do knihovny z dálky …  Omezená možnost osobní návštěvy knihovny  Provozní doba knihovny  Konzultace na dálku  Důraz na webové služby, e-learning  Vzdálený přístup k aplikacím a zdrojům © Hana Landová IG MZK

Mohu si tu knihu poslechnout? Uživatelé se specifickými potřebami  Nezapomínat ani na různé typy poruch učení  Přizpůsobení prostoru, služeb, sbírek, technologií  Spolupráce s učiteli, sociálními pracovníky, terapeuty © Hana Landová IG MZK

„Kte je knichovna?“ Národnostní a jazykové menšiny, zahraniční studenti …  Znalost prostředí  Orientační systém v knihovně, webové rozhraní  Informační materiály  Jazyková vybavenost knihovníků  Speciální kurzy dle potřeb © Hana Landová IG MZK

Vše pro blaho uživatelstva…  Důkladná znalost uživatelů a jejich potřeb  Vědět, čím procházejí  Spolupráce s dalšími institucemi (zejm. školami)  Vstřícné služby, bohaté fondy  Rozmanité komunikační kanály Ale především prostor pro setkávání, diskuse, konzultace, odpočinek i tiché studium. © Hana Landová IG MZK

A na konec …

Pevná pozice knihovny …  Rychlé reakce na potřeby uživatelů  Upevnění pozice v rámci komunity, školy …  Argumenty pro obhajobu rozvoje knihovny, udržení rozpočtu apod.  Aktuální situace umocňuje význam těchto otázek … © Hana Landová IG MZK

Bez soli to nejde …

D ě kuji za pozornost