KNIHOVNY + IV = Hana Landová SIC ČZU & ÚISK FF UK +
Knihovny + IG + IV = ♥ [Zdroj: www. Office.com]
Do knihovny pro jedni č ky! Mnoha studiemi prokázaná vazba mezi studijními úspěchy a pravidelným využíváním služeb knihovny Od předškolních let Na VŠ: od počátku studia: „first year experience“ Úloha informačního vzdělávání Význam prostředí, prostoru, atmosféry Reakce na změny … © Hana Landová IG MZK
A jak to bude dál?
Kde se to dozvíme? Zajímavé publikace věnované budoucnosti Důkladné a dlouhodobé výzkumy Trendy ve vzdělávání Vliv technologií Proměny žáků a studentů – v závislosti na generaci, zkušenostech, stupni a typu studia © Hana Landová IG MZK
Perceptions of libraries, 2010
Future Thinking for Academic Librarians …
Připraveno v rámci ACRL – spolupráce mnoha knihovníků a dalších expertů Několik možných scénářů dalšího vývoje Pravděpodobnost a časový výhled Příležitosti a hrozby pro VŠ knihovny © Hana Landová IG MZK
Learning 4 Life
Připraveno AASL Strategický plán pro implementaci „Standards for the 21st Century Learner“ a „Empowering Learners: Guidelines for School Library Programs“ Důraz na význam školní knihovny ve vzdělávacím procesu Vysoká míra spolupráce © Hana Landová IG MZK
Trendy: Výzkum v oblasti zvětšování digitální propasti. Rozvoj technologií ve vzdělávání. Přehodnocení terminologie. Snaha o překlenutí rozdílů v informační gramotnosti mezi jednotlivými sektory vzdělávání – spolupráce mezi základními, středními a vysokými školami. … © Hana Landová IG MZK LILAC 2010
Trendy … pokračování: Otázka standardů informační gramotnosti – jedná se skutečně o užitečný a funkční nástroj? Vztah informační gramotnosti a jiných typů gramotností. Vztah informační gramotnosti a života v globálním světě. [Zazani, 2011] © Hana Landová IG MZK
… a další
Ptejme se trošinku …
Kdo jsou naši uživatelé? Kde a jak se s nimi potkáváme? Co chtějí a potřebují? Jak se mění jejich požadavky a potřeby? Jak se o změnách dozvíme a jak na ně reagujeme? A JAKÝ TO MÁ VLIV NA INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ? © Hana Landová IG MZK
Kdo jsou naši uživatelé? Rodiče (…) s dětmi Předškoláčci Žáci základních škol Studenti středních a vysokých škol Pracující, ale i nezaměstnaní Senioři Národnostní a jazykové menšiny Specifické potřeby © Hana Landová IG MZK
Kde se s nimi potkáváme? Prostory knihovny, webové stránky, portály Fondy, služby, zpřístupněné aplikace, poskytované technologie V učebnách, laboratořích i doma na gauči Kdykoliv a kdekoliv © Hana Landová IG MZK
Jak je poznáváme? Statistiky, sběr dat – výpůjčky, práce s EIZ, rešeršní dotazy … Dotazníky, rozhovory, diskusní fóra Pozorování: v knihovně i online Nové služby na základě zpětné vazby Ale především: přímá zkušenost s uživateli „AHA“ momenty © Hana Landová IG MZK
Co to pro nás znamená?
Nové okolnosti, nová pojetí Změny ve společnosti Technologie Nové gramotnosti, nové kompetence Změny ve vzdělávání Hry jako nástroj učení; vizualizace; “case-based learning” Nová témata © Hana Landová IG MZK
Prostor pro vzd ě lávání Otevřené a variabilní prostory Různé typy studoven Respektování různých stylů učení Prostor pro diskusi, setkávání, upevnění pocitu komunity © Hana Landová IG MZK
Do knihovny z dálky … Omezená možnost osobní návštěvy knihovny Provozní doba knihovny Konzultace na dálku Důraz na webové služby, e-learning Vzdálený přístup k aplikacím a zdrojům © Hana Landová IG MZK
Mohu si tu knihu poslechnout? Uživatelé se specifickými potřebami Nezapomínat ani na různé typy poruch učení Přizpůsobení prostoru, služeb, sbírek, technologií Spolupráce s učiteli, sociálními pracovníky, terapeuty © Hana Landová IG MZK
„Kte je knichovna?“ Národnostní a jazykové menšiny, zahraniční studenti … Znalost prostředí Orientační systém v knihovně, webové rozhraní Informační materiály Jazyková vybavenost knihovníků Speciální kurzy dle potřeb © Hana Landová IG MZK
Vše pro blaho uživatelstva… Důkladná znalost uživatelů a jejich potřeb Vědět, čím procházejí Spolupráce s dalšími institucemi (zejm. školami) Vstřícné služby, bohaté fondy Rozmanité komunikační kanály Ale především prostor pro setkávání, diskuse, konzultace, odpočinek i tiché studium. © Hana Landová IG MZK
A na konec …
Pevná pozice knihovny … Rychlé reakce na potřeby uživatelů Upevnění pozice v rámci komunity, školy … Argumenty pro obhajobu rozvoje knihovny, udržení rozpočtu apod. Aktuální situace umocňuje význam těchto otázek … © Hana Landová IG MZK
Bez soli to nejde …
D ě kuji za pozornost