SPIRITUÁLNÍ PÉČE VE ZDRAVOTNICTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

SPIS Systém Psychosociální Intervenční Služby
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Jolana Těšinová Litomyšl 17. července 2012
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
Darja Hrabánková Navrátilová
SEKCE KRIZOVÉ ASISTENCE SPOLEČNOSTI LÉKAŘSKÉ ETIKY ČLS JEP MUDr. Eva Kalvínská.
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
DUCHOVNÍ POTŘEBY PACIENTŮ
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Duchovní péče ve zdravotnictví
Studijní den ERC – duchovní služba ve zdravotnictví – ÚVN Praha - Střešovice mjr. Mgr. Pavel Ruml Motol
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
Halina Doležalová.  Vznik na jaře 2008, 64 členů  Převážná většina zdravotníků- zdravotních sester  Cíl: vzbudit veřejnou diskuzi o potřebě hospice.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Podzimní škola WHO-HPH v ČR, 12.– , MZ ČR v Praze Fakultní nemocnice v Motole.
Poskytování klinické pastorační péče ve Fakultní nemocnici Olomouc Marta Hošťálková.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
HOSPICOVÁ A PALIATIVNÍ PÉČE v Libereckém kraji CESTA K VÝSTAVBĚ KAMENNÉHO HOSPICE.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Paliativní péče a sociální služby - vhled do souvislostí
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Hodnoty v péči o seniory
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Dobrovolnické programy
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

SPIRITUÁLNÍ PÉČE VE ZDRAVOTNICTVÍ Konference „Paliativní medicína“ Krajská zdravotní, a.s. a Hospic Sv. Štěpána Ústí n.L. 8.4.2010 MUDr. Eva Kalvínská FN v Motole a Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP

O čem budu hovořit Úvod Stanoviska WHO Spiritualita Spirituální péče Proč ji poskytovat Kdo by ji měl poskytovat Rozpoznávání duchovních potřeb Dokumenty, ze kterých můžeme vycházet Situace v ČR Situace ve FN v Motole Cesty ke zlepšení situace Závěr

Situace v zahraničí lékaři i sestry se zabývají - spiritualitou pacienta i jeho blízkých - jaký vliv může mít na příčinu a průběh onemocnění i stanovení terapie - kdo je odpovědný za poskytování této péče pacientům i jejich příbuzným atd. uvědomují si, že by se zdravotní péče neměla omezovat pouze na léčení biologické patologie chemickými či fyzikálními postupy

WHO – kvalita života fyzické zdraví psychické zdraví míra nezávislosti sociální vztahy prostředí spiritualita/religiozita/osobní přesvědčení Zdroj: (WHOQOL-100), 1995

Prohlášení WHO z roku 1998 „Až donedávna postupovaly medicínské profese většinou podle modelu, který se snaží léčit pacienta tím, že se zaměřuje na léky a chirurgické postupy, a přisuzuje menší důležitost víře a naději v uzdravení, v lékaře samotného a ve vztah lékař - pacient. Tento redukcionistický či mechanistický pohled na pacienty již není dále udržitelný. Pacienti i lékaři si začínají uvědomovat význam víry, naděje i soucitu v procesu uzdravování.“  

Spiritualita mezinárodní konference o spiritualitě - Praha 2007 (ČMPS a KTF) 70 přednášejících ze 4 kontinentů ze 30 zemí všeobecná definice spirituality neexistuje, protože je to jedinečná kvalita každého člověka

World Health Organisation Statement 1990: Spirituální aspekty péče o pacienty jsou takové stránky lidského života, které se nějakým způsobem vztahují k zážitkům, přesahujícím smyslový fenomén. Nejsou stejné jako náboženské prožitky, ačkoli pro mnoho lidí je náboženství vyjádřením jejich spirituality. Na spirituální rozměr lidského života můžeme nahlížet jako na něco, co propojuje fyzické, psychologické a sociální složky života jedince. Často se spiritualita chápe jako zabývání se smyslem a účelem života a pro lidi na sklonku života je běžně spojována s potřebou odpuštění, usmíření a potvrzením jejich hodnoty a užitečnosti. Zdroj: http://whqlibdoc.who.int//WHO_TRS_804.pdf

Nursing Concepts for Health Promotion Spiritualita je hodnota, která přesahuje náboženské začlenění, jež usiluje o inspiraci, úctu, respekt, smysl a účel, dokonce i u těch, kteří nevěří v Boha. Spirituální rozměr se pokouší o to být v harmonii s univerzem, snaží se odpovídat na otázky ohledně nekonečnosti a dostává se do popředí především v obdobích emočního stresu, fyzické i duševní nemoci, bolestné ztráty, či úmrtí. zdroj: R. Murray and J. Zenter, 1989

Rozlišení mezi spiritualitou a religiozitou Zdroj: Koenig a spol, Handbook of Religion and Health, 2001

Spirituální péče zde součást ošetřovatelské péče - tudíž většinou neznamená totéž co péče náboženská, i když ji zatím poskytují duchovní z jednotlivých církví (ti by měli by mít specifické vzdělání i praxi a měli by být otevřeni všem lidem bez ohledu na jejich vyznání) v ČR se dosud setkáváme s velkým počtem zdravotníků i teologů, kteří se domnívají, že spirituální péče ve zdravotnictví náleží především lidem religiózním

Definice spirituální péče Nemoc a umírání vedou k naléhavějšímu kladení otázek o smysluplnosti života, platnosti hodnot a důvěry v tyto hodnoty. Spirituální péče se týká člověka jako celistvé bytosti. Nabízí možnost pomoci porozumět příběhu života, lidsky důstojně zvládat obtížnou situaci a objevovat hodnoty, kterým je možno důvěřovat v další fázi existence. Zahrnuje psychologické, sociální a duchovní aspekty. Může obsahovat specifické náboženské prvky, přiměřené zvyklostem klientů. zdroj: Sekce krizové asistence Společnosti lékařské etiky ČLS JEP 2006, nyní Sekce spirituální péče

Proč poskytovat spirituální péči každý člověk hledá smysl života (Puchalski, 2006) spiritualita patří v životě člověka k nejvyššímu smyslu a cíli a má klinickou důležitost především v situacích, kdy pacienti prožívají utrpení z vážné nemoci nebo umírají, i při rozhodování o léčbě (Puchalski a spol,2000) je obecným lidským jevem (Culliford, 2002) hluboké spirituální přesvědčení a duchovní potřeby může mít každý člověk, i nereligiózní (Speck, 2004); spiritualita může, ale nemusí být konfesní

Proč poskytovat spirituální péči Psychosomatika (PS) Existenciální otázky (EO)

Proč poskytovat spirituální péči Údaje z posledního sčítání lidu v r. 2001 V ČR je asi 5% praktikujících obyvatel z počtu celkem 25 - 30% registrovaných v církvích. Z toho vyplývá, že převážná většina našich pacientů - 70% populace, i více - registrována v církvích není, nicméně duchovní podporu v určitých chvílích svého života může potřebovat Zdroj: www.ekumenickarada.cz

Proč poskytovat spirituální péči v době zdravotní krize mívají pacienti obavy z toho, co je čeká a často začínají hledat odpovědi na otázky, ze kterých mají strach strach potom může působit coby trvalý stresor, jenž může ovlivňovat jejich obranyschopnost, hojení organismu, ale i kvalitu umírání (Tausk, Elenkov, Moynihan, 2008) pro pacienty v nemocnici je důležitá přítomnost někoho, kdo by je provázel v období těžké nemoci, event. umírání, pokud si to přejí

Z čeho lidé mívají strach: z bolesti z nejisté budoucnosti z ohrožených vztahů ze závislosti na druhých ze ztráty důstojnosti z utrpení z umírání apod.

Lékař Viktor E. Frankl každý člověk duchovní rozměr má a každý člověk, je-li lidsky a profesně zralý, může druhému člověku v této „lidské“ duchovní oblasti pomoci logoterapie (logos zde značí smysl) terapeutický přístup, zaměřený na duchovní stránku lidské existence s otázkami ohledně „vztahu k veličině“, která člověka přesahuje nebo k “víře v tuto veličinu“ někdy nazývané Bůh, týkající se nejniternějších hlubin člověka, oproti tomu mohou pomoci s  dobře připravení duchovní

Vazby mezi stránkami lidského života TĚLESNÁ, SOMATICKÁ, „HMOTNÁ“ DUŠEVNÍ, PSYCHICKÁ, „PROŽITKOVÁ“ DUCHOVNÍ, SPIRITUÁLNÍ, „TRANSCENDENTNÍ“ PSOM „NOÚS“ NOÚS = NO(ET)ICKÁ, „LIDSKY DUCHOVNÍ“ PSOM = PSYCHOSOMATICKÁ + SOMATOPSYCHICKÁ Zdroj: doc. PhDr. Karel Balcar, CSc. dle P.T. P.Wonga

Kdo by měl poskytovat spirituální péči měl by být odborně i lidsky připraven jeho přístup k pacientovi by měl být citlivý ke stavu pacienta vždy s respektem k přesvědčení pacienta k jeho chápání světa a současnému emocionálnímu stavu SPIRITUÁLNÍ PÉČE MUSÍ NAPLŇOVAT DUCHOVNÍ POTŘEBY PACIENTA, NIKOLI POSKYTOVATELE.

Diskuse o poskytovatelích spirituální péče nemocniční (hospicoví) duchovní – sami mají zázemí v církvích, ale byli by školeni v provázení i nereligiózních lidí; nicméně část populace je dosud nepřijímá krizoví spirituální pracovníci – nemusí mít církevní zázemí; pro část sekulární populace by mohli být přijatelnější, provázeli by pacienty existenciálními otázkami, nikoli teologickými úzce by spolupracovali - tak, jak je běžné v zahraničí

Rozpoznávání duchovních potřeb pacientů Zdravotníci (spirituální anamnéza) Spolupráce zdravotníků a specialistů

Spirituální anamnéza V USA je již několik let je uzákoněn požadavek, že se lékař musí při příjmu do nemocnice zeptat na pacientovy duchovní potřeby, tj. co může nemocnice či hospic pro pacienta z tohoto pohledu během hospitalizace učinit. V mnohých nemocnicích a hospicích je léta používána spirituální anamnéza (Puchalski). V UK a jiných evropských zemích v současné době připravují spirituální anamnézu pro nemocnice a hospice; někde i pro ambulantní lékaře.

Dokumenty, podporující spirituální péči ve zdravotnictví Požadavky WHO na hodnocení kvality života Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice Charta práv a svobod starších občanů Doporučení Rady Evropy č. 1418/1999 „O ochraně lidských práv a důstojnosti nevyléčitelně nemocných a umírajících“ („Charta práv umírajících“)

Současná situace v ČR zdravotníci se teprve začínají učit rozpoznávat duchovní potřeby svých pacientů zdravotníci většinou nemají dost času reagovat na jejich duchovní potřeby mnoho pacientů v naší sekulární společnosti o provázení v nemoci stojí, ale není připraveno spolupracovat s duchovními; krizoví spirituální pracovníci ještě nejsou integrováni do modelu zdravotnictví v církvích je dosud málo duchovních, kteří by mohli a chtěli poskytovat spirituální péči v nemocnicích

Poskytovatelé spirituální péče v českých nemocnicích nemocniční duchovní - zaměstnanci nemocnic: Nové Město n.M., Praha, Teplice, Hodonín pastorační asistenti/ky (Havířov, Třinec, Český Těšín, Uherské Hradiště, Kroměříž, Brno, Praha, Beřkovice, Olomouc, Teplice, Luže…) - zaměstnanci církví, kteří působí na základě dohody mezi církví a nemocnicí nemocniční kaplani dle církevního práva (Brno, Praha, Hradec Králové) zaměstnanci církví - jejich služba se týká převážně - i když ne výlučně - členů katolické církve nemocniční vojenský kaplan v ÚVN v Praze

Situace ve FN v Motole vycházíme ze zkušenosti, že každý člověk hledá smysl života, má spirituální rozměr a své duchovní potřeby, které může potřebovat ošetřit, zvláště v období vážné nemoci nebo umírání, bez ohledu na své názorové přesvědčení integrovali jsme spirituální péči do péče ošetřovatelské, abychom poskytli komplexní nemocniční péči tak, jak je obvyklé  zahraničích nemocnicích všem pacientům, kteří si to přejí

V listopadu 2007 byl otevřen Prostor ticha Situace ve FN v Motole V listopadu 2007 byl otevřen Prostor ticha

Situace ve FN v Motole Využití Prostoru ticha návštěvy pacientů, příbuzných a personálu setkávání rodinných příslušníků rozhovory nad Biblí bohoslužby a pobožnosti různých církví setkávání pacientů stejného onemocnění plán – koncerty setkávání s duchovními (v pracovně)

Situace ve FN v Motole Vzdělávání během roku 2008 proběhlo za podpory MZČR pět vzdělávacích seminářů pro zdravotnický personál o spirituální péči, pořádaný společně psychologem, lékařem-psychoterapeutem a teologem, abychom ukázali více úhlů pohledu na tuto problematiku tým nemocničních duchovních s koordinátorkou průběžně edukuje personál na odděleních

Situace ve FN v Motole Pracovní místa nemocničních duchovních v březnu 2008 ředitel nemocnice za podpory náměstkyně pro ošetřovatelskou péči uvolnil 1 pracovní úvazek pro nemocničního duchovního – rozděleno mezi tři interní pracovníky vybráno sedm oddělení, kam pravidelně docházejí během pracovních dní (Interna, Plicní, Neurologie, LDN, Radioterapie, Transplantační jednotka plic a Spinální jednotka ); na ostatní oddělení a o víkendech po zavolání od září 2008 průběžně navazována spolupráce s dalšími externími pracovníky, placenými církvemi od října 2009 zřízen druhý pracovní úvazek nemocničního duchovního – t.č. rozděleno mezi pět interních pracovníků

Situace ve FN v Motole 3010 konzultací 1520 klientů - z toho: Počet klientů, kterým byla poskytnuta péče interními pracovníky od 4/08 do 9/09, v rámci jednoho pracovního místa 3010 konzultací 1520 klientů - z toho: - 1445 pacientů - 198 příbuzných - 367 zaměstnanců v naprosté většině se nejednalo o členy církví

Cesty ke zlepšení situace 1. Zajistit informovanost lékařů, sester a ostatních zdravotníků o smyslu, náplni a provádění spirituální péče v nemocnicích v rámci pregraduálního i postgraduálního studia. 2. Odborná příprava krizových spirituálních pracovníků a nemocničních duchovních, kteří mají spirituální pomoc profesionálně poskytovat a organizovat a budou součástí týmů zdravotnických zařízení 3. Bylo by třeba vyvolat legislativní změny, které by umožnily zařazení pracovníků poskytujících spirituální pomoc mezi personál zdravotnických zařízení tak, aby byli uznanou součástí týmu pečujícího o vážně nemocné osoby. Kalvínská, Opatrný 2007

Cesty ke zlepšení situace 4. Informovat veřejnost o možnostech poskytování spirituální péče ve zdravotnictví 5. Zohlednit etické a duchovní aspekty v rámci péče o umírající a zemřelé ve zdravotnických zařízeních i o jejich rodiny. 6. Příprava programů zajišťujících duchovní podporu ošetřujícímu personálu v nemocnicích Kalvínská, Opatrný 2007

Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP založena jako Sekce krizové asistence (2005) členové: teologové, psychologové, lékaři, zdravotní sestry a sympatizující z různých denominací i nezařazení v církvi cíl: především podporovat rozvoj péče o spirituální potřeby pacientů, jejich blízkých i personálu ve zdravotnických a sociálních zařízeních kontakt: jep.cls.cz

Spirituální péče by měla přispět k lepší pohodě pacientů v nemocnicích i hospicích zajištění důstojnosti pacientů během nemoci i umírání důstojnému zacházení s ostatky nemocného po smrti důstojnému a citlivému přístupu k jeho blízkým v průběhu nemoci i po smrti pacienta oddálení syndromu vyhoření personálu zlepšení celkové atmosféry v nemocnici či v hospici

Závěr praxe potvrdila, že začlenění spirituální péče do ošetřovatelské péče je prospěšné pacientům, jejich blízkým i personálu bez ohledu na jejich přesvědčení zejména v hospicích a na odděleních nemocnic, kde jsou pacienti hospitalizováni pro závažná a život ohrožující onemocnění a kde dochází častěji k úmrtím všude tam, kde je personál opakovaně vystavován náročným emočně vypjatým situacím (jakým bývá utrpení pacientů i jejich rodin i proces umírání), což u některých může vyvolávat pocit bezmoci a z toho pramenící frustraci nebo syndrom vyhoření

Děkuji Vám za pozornost MUDr. Eva Kalvínská FNM V Úvalu 84 150 06 Praha 5 evakalvinska@fnmotol.cz tel: 224431047 mobil: 737237547