Alternativní ekologické pohony, Stlačený zemní plyn CNG

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
G7, a.s. Litvínov Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
stlačený zemní plyn vs. nafta
Bytové družstvo U Arény
Solární systémy pro aktivní topení
Zemní plyn jako pohonná hmota
• Vliv výběru a kvality tepelné izolace komponentů a potrubí na energetickou náročnost systému předávání tepla Joule 2010 Září Zdeněk HERMAN Předávací.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Alternativní paliva automobilů
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
O společnosti Založena v roce 1995, ISO 9001 Stabilní pozice v severních a středních Čechách Garance kvality a původu PHM Pobočky – Litvínov, Praha Obrat.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Alternativní pohony vozidel
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Plynofikace vozového parku
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
možnosti a význam použití
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Automobily a výfukové plyny
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Brand Energie CZT Brandýs nad Labem.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Nové zdroje perspektivy a slepé uličky
Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Skupina RWE v České republice
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Česká pošta a využití CNG
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Aktivity RWE pro rozvoj CNG
Vývoj CNG v České republice
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

Alternativní ekologické pohony, Stlačený zemní plyn CNG Den s Fleetem 12.5.2010, Brno Lubomír Kolman, RWE Plynoprojekt, s.r.o.

Alternativní a ekologické pohony Automobilový průmysl řeší ekologizaci pohonů automobilů resp. snížení spotřeby ropy zejména těmito směry: - Vlastním snížením spotřeby PHM u automobilů Stlačený zemní plyn CNG, případně zkapalněný LNG Biopaliva - Hybridní pohony - Elektropohony, akumulátorové, palivové články - Vodík - Zkapalněný ropný plyn LPG

Snížení spotřeby PHM, (Green Lines) Menší obsah motoru, snížení výkonu Přeplňování motoru, přímé vstřikování Aerodynamika karoserie, snížení světlé výšky vozu Snížení valivého odporu kol Převodovka – snížení otáček

Stlačený zemní plyn CNG Nízké náklady na vývoj vozu a motoru Možnost využití vysokého oktanového čísla 130 Vyšší komprese, přeplňování motoru - vysoký výkon Běžný standard, nádrže zabudované v podvozku Síť plnicích stanic se rozvíjí Zdroje zemního plynu (hydráty metanu) 300 – 500 let Řidší síť stanic, nižší dojezdy na CNG Vyšší cena vozu - asi jako diesely

Hybridy Vyšší náklady na vývoj vozu Složitější systém – kombinace klasiky + elektropohonu Vysoká pořizovaní cena vozu Efektem je pouze snížení spotřeby klasických PHM ve městě, ne na dálnici Image - vůz pro horních 10 000

Biopaliva (MEŘO, bioetanol,…) 1. generace biopaliv pro masové využití selhala – zdražení potravin aj. 2. generace – nepotravinové zdroje, invazivní rostliny,… cena produkce biopaliv, dotace,… možné problémy s motorem (zanášení trysek, rozklad na složky, skladování…) především jako nízkoprocentní příměsi do stávajících kapalných PHM – 5%

Elektroautomobily (akumulátorové) Vysoké náklady na vývoj a pořízení, zejména akumulátorů Nižší dojezdy Nižší životnost akumulátorů než životnost vozidla Dlouhá doba nabíjení, případně na úkor životnosti Vytápění v zimě – podstatné snížení kapacity akumulátorů? Zdroje elektřiny nezajištěny (atom, uhlí, plyn, vítr, biomasa…??) Vhodné jako městské vozidlo Neslyšný provoz – chodci Módní hit ?

Proč jezdit na CNG V ČR se podařilo min. do r. 2020 dlouhodobě stabilizovat výhodné podnikatelské prostředí – spotřební daň na CNG, silniční daň, dotace na autobusy a kuka vozy Nižší náklady na PHM, úspory u automobilů okolo 50% oproti benzinu Nízké zatížení životního prostředí, EURO V Snížení hladiny hluku o cca 10 db Výstavba plnicích stanic na klíč zajištěna od plynárenských společností Zásoby zemního plynu jsou dlouhodobější než ropy, zaručená kvalita

Ekologické důvody Zhoršení stavu ovzduší vlivem dopravy Redukce emisí – podstatně nižší emise z plynových motorů CNG automobily splňují normy Euro V resp. Euro VI Připravovaná ekologická daňová reforma zvýhodní ekologické automobily

Veřejné plnící stanice RWE Plynoprojekt

Karetní platební systém pro vozy CNG Platební karta pro všechny stanice v ČR zapojené do sítě Zákazník - podpis jednoduché smlouvy s místní plynárenskou společností Platební karta s PIN kódem Proškolení zákazníka – ukázka tankování Samoobslužné tankování – nonstop 24 hod. Platba – vyúčtování, 1 x měsíčně za veškerý odebraný CNG v jednotlivých stanicích Bezpečnost - v případě špatného nasazení koncovky tankování nelze spustit Na hadici trhací spojky, uzavření plynu

Vývoj v oblasti CNG automobilů 3.Fáze – vozy přímo od výrobců s přeplňovanými motory: Vývoj, konstrukci a testování vozů zajišťují výrobci - automobilky Garance výrobce za bezpečnost, provedení prací, kvalitu komponentů Vysoký užitný standard vozů, nádrže na spodku vozidel, v podstatě k nerozeznání od vozů na kapalné PHM Důmyslný systém zábrany úniku pohonné hmoty (CNG) z automobilu a to za jakékoliv provozní situace vč. havárie Vozy s přeplňovaným motorem (1,4 l; 150k, 220 Nm, 119 gCO2/km)

Detaily provedení vozů z výrobních závodů

Nabídka CNG automobilů na českém trhu 1. Autobusy – tuzemští výrobci: SOR Libchavy Iveco Irisbus Vys. Mýto TEDOM Třebíč 2. Osobní a dodávkové automobily: Fiat – Multipla, Doblo, Punto, Panda Opel – Zafira, Combo Citroën – C3, Berlingo VW – Touran, Caddy, Passat Mercedes - tř. E a tř. B Ford Mondeo 3. Nákladní a multifunkční vozy 3,5 - 12 - 26 tun Mercedes ECONIC, Mercedes Sprinter 316 NGT IVECO Stralis, Iveco Daily, FIAT Ducato Renault Premium a Midlum CNG Ford Tranzit

CNG Novinky – Mercedes E, Mercedes B, Grande Punto, VW Touran, VW Passat

CNG Novinky –FIAT Ducato, Mercedes Econic, Mercedes Sprinter, Iveco Daily

CNG novinky - komunální vozy Iveco Stralis, Renault Premium, VW Passat

Provozní náklady některých osobních CNG automobilů

Bezpečnost plynových automobilů Zem. plyn se rozptyluje, vyšší teplota zápalnosti, příznivější mez výbušnosti ve směsi se vzduchem Silnostěnné tlakové nádoby odolávající nárazu Nádoby umístěny na spodku vozidla Bezpečnostní ventil nádrže s elektromagnet. Uzávěrem, tlakovou a tepelnou pojistkou Hrozba výbuchu plynu je minimalizována Lze parkovat v zabezpečených podzemních garážích

Děkuji za pozornost lubomir.kolman@rwe.cz