Mediální obsah.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Hodnotová orientace svobodné generace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Sociální politika a Welfare State
Sociální kontrola Filip Keresteš.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Teorie masové komunikace
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Vymezení, funkce, zdroje
funkce médií ve společnosti moc médií
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Proces vnímání v komunikaci
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
FAŠISMUS.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Sociální diferenciace
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Slohové postupy.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Publikum jako objekt masové komunikace. L 10 Ing. Jiří Šnajdar 2015.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Vnější a vnitřní kontrola
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Psychologie výchovy a vzdělávání
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Pedagogika a psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Prvky edukačního procesu
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
MÉDIA A KOMUNIKACE.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Mediální obsah

Mediální obsah a jeho reprezentace reprezentace skutečnosti lze považovat taková mediální sdělení, která konkrétně odpovídají mýtům/ ideologiím platným v dané společnosti – reprezentují platné sociální vztahy, nerovnosti a moc (re-prezentují např. veřejné mínění výsledky výzkumu veřejného mínění – tedy konkrétními údaji) (Jirák, Köpplová, 2007)

Reprezentace – proces, jímž jsou abstraktním ideologickým pojmům (válka, individualismus, česká povaha, třída, rodina apod.) dávány konkrétní podoby. S reprezentací souvisí i představa realističnosti nabízeného obsahu. Do jaké míry je publikum schopno (a ochotno) rozeznat, co se mu předvádí jako součást známé skutečnosti, a ztotožnit se s tím.

Publikum předpokládá, že to co vidí a slyší, čte, má nějakou souvislost se světem, ve kterém žije. To se týká jak obsahů „fiktivních“ seriálů, tak obsahů „faktických“. Všech médií, která nabízejí zpravodajské obsahy, se týká vysoká míra víry ve „fakticitu“

Co je to vůbec mediální mystifikace? Nejsou tu faktické chyby v důsledku např. nedostatečné profesionality, nebo pod tíhou časového tlaku či oslabenou ostražitostí. Není nový prvek moderní žurnalistiky, objevuje se již v 16. století. Jimmygate ve Washington Post, nebo publikování údajných Hitlerových deníků v časopise Stern. Více mediálních produktů zvláště televizních je prezentováno tím, že zachycují „skutečný život“, „skutečné události“, „skutečné lidi“ – založeno na principu autenticity (porušování soukromí – Velký bratr, či úcta k druhému – Nejslabší! Máte padáka). (Jirák, Köpplová, 2007)

Stereotypizace – proč k ní dochází? Tam, kde publikum nemá vlastní zkušenosti s nějakou skupinou, je pravděpodobné, že bude považovat za „skutečnost“ to, co o té skupině nabízejí média.

Stereotypy – většinové stereotypy rozhodujících vrstev a převažujících hodnot ve společnosti. „Přihlouplá blondýna“ – stereotypizace se neomezuje pouze na určení zobecněných kategorií skupin lidí, ale současně zobecněné, nediferencované charakteristiky jednotlivým příslušníkům těchto kategorií přisuzuje.

Stereotypem – se rozumí sociální klasifikace určitých skupin a jejich reprezentace pomocí zjednodušujících, neověřitelných, zobecňujících znaků, jež výslovně či nepřímo představují soubor hodnot, soudů a předpokladů týkajících se chování takových skupin, jejich vlastností, minulosti a vývoje. Rozlišujeme „okolní svět“ (reálně existující svět) a „pseudosvět“ (subjektivní percepcí světa). (Jirák, Köpplová, 2007, s. 144-145)

Častým příklad stereotypizace - mediální zpodobnění menšin, cizinců, Romové, učitelky, politici, Němci. „nepřizpůsobiví Romové“, „omezené učitelky“, „neotesaní Rusové“.

VLIV MÉDIÍ Působení médií: Impact (dopad), influence (vliv), effect (účinek). Dopad médií – je zřetelně pojem nejobecnější a zahrnuje v sobě jak vlivy, tak účinky médií. Vliv – dlouhodobější, trvalejší působení médií, a to jak působení nabízených obsahů, tak samé existence médií. Účinek médií odkazuje častěji ke specifické reakci na určité typy nabízených obsahů.

VÝVOJ PŘEDSTAV O ÚČINCÍCH MÉDIÍ Co hraje roli v posuzování účinků médií? Stav společnosti (dominující způsob komunikace, uspořádání času, úroveň vzdělanosti, atd.). Rozvoj médií (jejich technický rozvoj). Rozvoj poznání společnosti a uvažování o ní.

Cenzura jako projev přesvědčení o moci médií Víra ve velkou moc mediálních obsahů vede často ty, kteří jsou u moci, ke snaze kontrolovat a korigovat nejrůznějšími zásahy zvnějšku obsahy médií, které se k příjemci dostanou – ustavuje se cenzura. Dva druhy cenzury: Předběžná (preventivní) cenzura. Následná cenzura. (Jirák, Köpplová, 2007, s. 155-156)

Propaganda – manipulace médii s cílem dosažení společenské kontroly. H. D. Lasswell hovoří o propagandě jako o „manipulaci veřejným míněním prostřednictvím politických symbolů“ nebo „řízení kolektivních postojů pomocí manipulace důležitými symboly“. - termín propaganda se poprvé usadil v 17. století v souvislosti s úsilím eliminovat vliv reformace – Congreatio de propaganda fide – určena pro šíření katolické víry mezi pohany a k vymýcení kacířství. Kombinace pozitivních a negativních cílů v poslání kongregace předjímala rozporné hodnocení úsilí prosadit vlastní názor za každou cenu.

Kategorie propagandy: Politická propaganda. Ekonomická propaganda. Válečná/ vojenská propaganda. Diplomatická propaganda. Didaktická propaganda. Ideologická propaganda. Eskapistická propaganda.

PANIKY „VYVOLANÉ“ MÉDII 1974 – The New York Herald – zpravodaj T. B. Connery – zpráva „čistá smyšlenka“ o útěku zvířat ze ZOO, 31. října 1939 – rozhlasová inscenace vědecko- fantastického thrilleru Válka světů od H. G. Wellse – herec a režisér O. Welles. Literatura: JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

Děkuji za pozornost. M. H.